Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack för infot! jag förstörde (nog) min db-killer då jag var tvungen att dra ut den med en krok, och innerröret är lite uppfläkt. Troligtvis går det att bara peta in den halvvägs för att kunna dra ut den sen. Jag funderar på att klämma till db-killer röret, kanske såga ett kryss i slutet, och bocka in kanterna, så man stänger hålet ännu mer, så man klarar decibelkravet. Bara en ide, du behöver inte försöka ;P
 

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ducati Monster 1100
Hej,

Jag har satt på ett slipon (Mivv) och tänkte även sätta på en Powercommander. Jag funderar även på att byta luftfiler och förstår att det bästa är K&N? Eller finns det något som är bättre? När jag läser i tråden så skriver många om att modda luftburken också. Jag har inen aning om vad modda luftburken innebär. Någon som kan förklara för mig vad det är och vad det blir för effekt?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Titta några sidor längre bak i tråden så får du se bilder på luftburken. Det finns en del tillverkare av high-flow filter, det är en smaksak skulle jag vilja påstå.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Hej,

Jag har satt på ett slipon (Mivv) och tänkte även sätta på en Powercommander. Jag funderar även på att byta luftfiler och förstår att det bästa är K&N? Eller finns det något som är bättre? När jag läser i tråden så skriver många om att modda luftburken också. Jag har inen aning om vad modda luftburken innebär. Någon som kan förklara för mig vad det är och vad det blir för effekt?

Tja, man sätter dit ett fullflödesluftfilter för att underlätta inandningen och sen ett slip-on för bättre utblås och ljud. Varför då inte ta in så mkt luft som luftfiltret klarar av och ta bort den strypningen??
Jämför med att dra in luft i lungorna med fullt öppen mun och stäng till hälften..
Dit med en PCIII och kör hojen i in bromsbänk för att optimera just din hoj.
När du sätter på slip-on så kan du få en del avgassmällar på grund av överskottsbränslet så skickas ut vid gasavslag. Man kan plugga AIS-systemet för att slippa dessa smällar.
På FZ1 forumet i USA finns mkt info...
//Christer
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
... Man kan plugga AIS-systemet för att slippa dessa smällar...

//Christer


VA!? Vem vill slippa dessa smällar? Låter ju så underbart härligt att släppa på gasen från högt varvtal och låta den sjunka ackompanjerad av ett underbart smattrande och dovt muller... Och självklart vill man inte missunna alla i ens närhet att få ta del av detta underbara ögonblick! :Rockbanan

På tal om avgasljud så ska jag fortsätta mitt moddande för att få till en besiktningsgodkänd dB-killer. Så fortsättning följer... :tummenupp
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
VA!? Vem vill slippa dessa smällar? Låter ju så underbart härligt att släppa på gasen från högt varvtal och låta den sjunka ackompanjerad av ett underbart smattrande och dovt muller... Och självklart vill man inte missunna alla i ens närhet att få ta del av detta underbara ögonblick! :Rockbanan

På tal om avgasljud så ska jag fortsätta mitt moddande för att få till en besiktningsgodkänd dB-killer. Så fortsättning följer... :tummenupp

Ärligt talat gillar JAG smällarna oxå, men inte alla andra. Och eftersom jag är en SÅ sjysst kile har jag pluggat det..... :huvet

Tyvärr lockar de där ljuden till sig vissa myndigheters intresse för hojen, och för att undanröja det ev strulet har jag pluggat igen det!!

På onsdag skall jag upp i bänk med hojen och prova ett gäng mappar... Kul och se skillnaden och resultatet.

//cage
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
VA!? Vem vill slippa dessa smällar? Låter ju så underbart härligt att släppa på gasen från högt varvtal och låta den sjunka ackompanjerad av ett underbart smattrande och dovt muller... Och självklart vill man inte missunna alla i ens närhet att få ta del av detta underbara ögonblick! :Rockbanan

instämmer
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Tyvärr lockar de där ljuden till sig vissa myndigheters intresse för hojen, och för att undanröja det ev strulet har jag pluggat igen det!!

På onsdag skall jag upp i bänk med hojen och prova ett gäng mappar... Kul och se skillnaden och resultatet.

//cage

Jo, det kan ligga något i det du säger, men det låter så himla mysigt! Kan inte tänka mig att ens polisen hade haft mage att börfälla en för att sprida ljuv musik... :rolleyes:

Ska du köra egenmappat eller har du hittat färdiga mappningar som du ska testa?
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Jo, det kan ligga något i det du säger, men det låter så himla mysigt! Kan inte tänka mig att ens polisen hade haft mage att börfälla en för att sprida ljuv musik... :rolleyes:

Ska du köra egenmappat eller har du hittat färdiga mappningar som du ska testa?

Jag har en egen map som skall justeras lite och den har jag också fått modifierad av en kille i USA. Sen har jag 3-4 mappar (från "Duken" på http://www.yamahafz1oa.com/forum/index.php ) som jag vill testa, mest för effektskillnader....
 

Manus

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha FZ1-06
Tja. Undrar vad max drevning uppår fram och max mer bak? Sak runt lite i europa i sommar o vore skönt med lite mindre varv...
// Manus

Borde tillägga att det är till en FZ-1.....
 
Last edited:

creare

Guest
Tänkte höra mig för om det är någon som kör en fz6 som använder sig av en växelindikator? Någon modell som rekommenderas så man vet att det funkar kanske? kort beskrivning ang. hur moteringen gick till och om resultatet vart som förväntat kanske? :) Fan, de flesta verkar ligga omkring 1000-lappen, finns det billigare med samma kvalité? :gnissla

tack on forehand!

Oliz - ingen höjdare på att hålla koll på växlarna, jäkla rookie! :huvet
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Förra året öppnade jag luftintaget, monterade K&N filter, PowerCommander III, 16t framdrev och Yoshi slip-on. På hösten bänkade jag hojen och fick en map som funkade bra.
Via en kille på amerikanska FZ1 forumet fick jag min map ytterligare optimerad. Han kollade mappen och tog bort alla toppar och djupa dalar (peakar). Jag laddade upp mappen i helgen och den drar SÅ fint nu.

För att verifiera mina känslor bänkade jag idag igen. Vi jämförde den map jag hade i hojen med 4 andra från hojar med liknande mods.

Summasumarum... Jag behåller den map jag har. 147.52hk på bakhjulet och nära 100Nm i vrid. Visst skall man ta dessa siffror med en nypa salt men jag e nöjd!!:banana

//cage
 

Bifogat

  • Bild1.JPG
    Bild1.JPG
    113 KB · Visningar: 148
Last edited:

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Ort
värnamo
Hoj
Fz1-N -08
undrar om det finns någon som vet var jag kan köpa sittdyna till passagerarplatsen? har letat på ebay, blocket, lite tyska, brittiska sidor men hittar inget av intresse. ingen här som säljer sin?!??
sådär sugen på att punga upp 2600 för en sproilans ny från yamaha...
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Har ännu inte fått mitt 16t drev, dock lovar domd det skulle passa.. men men det skulle duells med. Sen vettefan när man ska testa det då körkortet är indraget och väntar straff...

Ska kolla upp med att köra på mittsverige-banan.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
undrar om det finns någon som vet var jag kan köpa sittdyna till passagerarplatsen? har letat på ebay, blocket, lite tyska, brittiska sidor men hittar inget av intresse. ingen här som säljer sin?!??
sådär sugen på att punga upp 2600 för en sproilans ny från yamaha...

titta lite längre bak i tråden, jag la i ett inlägg om en skrotad FZ1
 

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ducati Monster 1100
Funderar på att åka ner till Ringen om några helger för att ha lite kul. En som skall med sa att han hört att de har stränga krav på ljudnivån om man skall köra på banan och att det kanske inte ens räcker att sätta in DB-killern. Någon som vet hur det ligger till med denna saken?

Kan ju vara intressant att höra om någon vet hur man resonerar på vägarna i övrigt ute i europa, skall kanske dra ner till Italien i sommar och då blir det ju några länder man passerar. Någon som vet?
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Halloj.

Ni som redan monterat era slipons:

Exakt vad fyller Exup servo motorn för funktion?

Blir det några problem med motorlampor som lyser etc om man monterar av standardsystemet o sätter på ett sliponsystem?

Tiv
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Halloj.

Ni som redan monterat era slipons:

Exakt vad fyller Exup servo motorn för funktion?

Blir det några problem med motorlampor som lyser etc om man monterar av standardsystemet o sätter på ett sliponsystem?

Tiv

Exup är bara till för att reglera mottrycket vid specifika varvtal. Enligt instruktionsboken så är det för att få optimalt vrid/effekt genom hela registret. Du kommer inte att få några varningslampor som lyser eller något sådant. Det är bara bort med det!

PS. Jag la in en länk till youtube för bara någon sida sedan där det är en jänkare som visar hur du ska gå till väga. Rätt intressant att se faktiskt. DS
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
observera att han frågar om servomotorn, den ska sitta kvar, annars får du problem med varningslampor
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top