SuperCharger + InterCooler + Yamaha R1 2006

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hmm, har du en hoj med en setup som inte kommer spika vid antingen 95 eller 98 (eller e85 för den delen) så har du ju inget för att köra på ett bränsle med högt oktantal? Då är ju 95 ett givet val.

Vill man plocka mer effekt så är ju 98 eller e85 lämpligare om du är beredd att optimera för det(komp, tändning etc...)


Väldigt intressant diskussion för övrigt, lite synd på tonen bara.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hmm, har du en hoj med en setup som inte kommer spika vid antingen 95 eller 98 (eller e85 för den delen) så har du ju inget för att köra på ett bränsle med högt oktantal? Då är ju 95 ett givet val.

Konstigt nog fick vi mer effekt med 95, borde inte varit så i en perfekt värld. Det skulle varit hugget som stucket om inte bränslet inte uppfyllde sina krav för varje sort.(En gissning, har inga mätvärden på det bara Aspenryds mångåriga erfarenhet)

Vill man plocka mer effekt så är ju 98 eller e85 lämpligare om du är beredd att optimera för det(komp, tändning etc...)

Absolut, om man är beredd att tänja ytterligare på gränserna för vad prylarna klarar av, vad det nu är..


Väldigt intressant diskussion för övrigt, lite synd på tonen bara.

Håller med..:)

/J
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Jag som mest har roat mej med att meka raggar-motorer har lite svårt att förstå diskusionen...Är ju skitsvårt att få en vässad V8 att inte spika på 98okt.Blir man tvungen att tanka 95 är man ju tvungen att sänka tändningen för att det inte ska spika vid belastning alt. ge fan i att gasa förns man kommit till nån annan mack och spä ut med rikliga mängder 98 och/eller oktan booster...Fast V8or med sina stora kolvar är väll mer spik-känsliga än MC-motorer med effektivare förbränningsrum och relativt små kolvar antar jag.Principen borde vara den samma dock.Vist, spikar inte maskinen på 95, och man inte tänkt ändra på nåt i maskinen fins ingen anledning att tanka 98 eller 99, men när man mappar motorn gör man väll det (åtminstånde delvis) för att få ut så mycket effekt man kan?Nu var väll just dethär aktuella exemplet en kompressormotor där kompressorn redan var på gränsen till för liten, och vill man då inte öka kompet och redan har så hög tändning att man inte skulle tjäna effekt på att höja den mera, så är kanse 95okt. rätt i det specifika fallet.Å andra sidan provades det ju tydligen inte med högre tändning på 98 heller så...

Jag skulle bli överlycklig om dom började sälja blyad 110okt. på mackarna, då kanse man kunde få motorerna gå som dom ska:D
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Konstigt nog fick vi mer effekt med 95, borde inte varit så i en perfekt värld. ...


Vad jag fått lära mig så har 95Okt högre energiinnehåll än 98Okt.
Jag vet dock inte om det är såpass mycket mer att det skulle synas vid en bänkning. Alltså om motorn är optimerad för 95OKt så kommer man alltså att förlora effekt om man kör samma maskin på ett högre oktantal. Inget konstigt med det tycker jag.
Sen är det ju inte rocketsience direkt att man KAN ta ut mer effekt om man optimerar motorn för ett högre oktantal.
 
Last edited:

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Hmm, har du en hoj med en setup som inte kommer spika vid antingen 95 eller 98 (eller e85 för den delen) så har du ju inget för att köra på ett bränsle med högt oktantal? Då är ju 95 ett givet val.

Vill man plocka mer effekt så är ju 98 eller e85 lämpligare om du är beredd att optimera för det(komp, tändning etc...)


Väldigt intressant diskussion för övrigt, lite synd på tonen bara.

Jag kan bara lägga till att jag ville köra på 95okt just för det faktum att det är det man hittar på alla dom där mackarna som finns så långt ut på landet så man tror det ska komma en tvättäkta "Hill-Billy" ut ur macken....:gnissla:)

Kommer även i framtiden bli 95okt så vitt dom inte "återinför" 98okt på SAMTLIGA mackar i landet... menar min hoj är gjord för GATA o inget annat...
(skulle va om man har mer avancerade grejor o har 2 mappar en för 95 med si o så ladd o en för V-power med mer ladd för stippen ect. MEN det är redan lagt FÖR mkt cash på denna hojen så det får bli på min framtida hoj...)


btw. håller med om att diskussionen är intressant...:tummenupp lärorikt för mig...:banana
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Då måsta jag ju bara ställa frågan

Nog har ni väl märkt att A/F ändras rejält med varmt bränsle

Jag vill med bestämdhet hävda att A/F kan variera med upp till en hel enhet

När bränslet har nått ca 50 grader (blyfri 98)

Vill hävda att V-power är BETYDLIGT temperaturstabilare

Förgasarmotorer är MINDRE temperaturkänsliga (självkompenserande)

Vill även påstå att mappa mot maximal effekt på alla lastlägen är meningslöst

på en mc. Sprutsystemen är tvärtimot vad mänga tror väldigt förenklade

Kan man inte hålla koll på alla kringparametrar så som bränsletemp mm

och följaktligen inte kan hålla ett konstant A/F så kan man heller inte ligga på

gränsen till att det slår över mot för magert

På den här punkten skiljer sig olika motorer rejält (förmågan att kunna gå på mager blandning)

Detta hör i hop med utformning av kanaler och förbränningsrum

Ju vassare motor och stora raka kanaler ju sämre förmåga att blanda bränsle och luft ( preparation)

En lågkompad hayabusa med turbo klarar nätt å jämt att gå på 13,0-1
sedan stannar den i princip

En HD klarar säkerligen att gå på upp i mot 15-1

Jag lägger alla motorer lite på fetare sidan, effektförlusten är försumbar
men körbarheten och gassvaret blir enormt

Betänk ändå att det enda läge man begär full effekt är ju på 100 % trottel

med andra ord dom sista 10 lastpunkterna utav 200-250 i ett PC3 program



Bränsleinsprutningar och mappningar är ju en religon i sig och med tusen åsikter, men man måste ta in alla parametrar då man bilder sig sin åsikt

Tyvär blir man aldrig full lärd och måste hela tiden lära om och ta in nya ideer


Intesant ändå det där med 95 , Man kan ju ställa sig frågan vid vilken sprit inblandning som bränslet blir bättre än vanlig 98 vad gäller knacktålighet

E 85 har ju som bekant 85 % sprit

Jag har fått tips om att blanda E85 och V-Power 50 / 50
och att detta skulle utgöra ett bra bränsle utan E-85 negativa oljeförstörande egenskaper

Det måste alltså finnas en gräns där inblandningen sprit blir gynnsam


Peter ( som även jag hållit på ett tag )
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
MEN det är redan lagt FÖR mkt cash på denna hojen så det får bli på min framtida hoj...)


btw. håller med om att diskussionen är intressant...:tummenupp lärorikt för mig...:banana

kul bygge :tummenupp

men ja såg inte i tråden vad bygg kostnaden va lite dåligt me bilder:7peta:whip

hur mil har du har du kört me denna :va

//Robin
 
Last edited:

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
kul bygge :tummenupp

men ja såg inte i tråden vad bygg kostnaden va lite dåligt me bilder:7peta:whip

hur mil har du har du kört me denna :va

//Robin

Kostnader: FÖR MYCKET!! :tungan

Pics: Jag har inte fler...skulle va om Mr.J o Aspenryd fota när dom mecka...:va
[KANSKE har en viss mupp i Billesholm ngr fler bilder med...:D:brinnerup]

Mil: 286...:yoparty:banana:hojraket
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Vad jag fått lära mig så har 95Okt högre energiinnehåll än 98Okt..

...säger vem????
vill inte låta spydig eller något sådant utan är mest nyfiken vad den uppgiften kommer ifrån, har inte hört något sådant :tummenupp

Då måsta jag ju bara ställa frågan

Nog har ni väl märkt att A/F ändras rejält med varmt bränsle

Jag vill med bestämdhet hävda att A/F kan variera med upp till en hel enhet

När bränslet har nått ca 50 grader (blyfri 98)

tja Peter!
måste bara få hoppa in när du ändå har gasen uppe här.
kan du inte kompensera förlusten du får med varmt bränsle med att använda lambdastyrningens multiplikativa adaption, dvs labdastyra inspr mot A/F?

Jag har fått tips om att blanda E85 och V-Power 50 / 50
och att detta skulle utgöra ett bra bränsle utan E-85 negativa oljeförstörande egenskaper

Det måste alltså finnas en gräns där inblandningen sprit blir gynnsam


Peter ( som även jag hållit på ett tag )

nope, all sprit "förstör" oljan men det "braiga" med spriten (etanolen) är ju att den faktiskt brinner långsammare än handelsbensinen och är i sin uppbyggnad stabilare, därav mindre knackningsbenägen. men visst tycker man ju att motorn går hårdare på tex en etanolbil.

Tyvär blir man aldrig full lärd och måste hela tiden lära om och ta in nya ideer

så sant så sant. ju mer man tycker man förstår, ju dummare känner man sig :hihi:hihi
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...det "braiga" med spriten (etanolen) är ju att den faktiskt brinner långsammare än handelsbensinen och är i sin uppbyggnad stabilare, därav mindre knackningsbenägen.


Spriten brinner snabbare än bensin.
Googla på laminär flamhastighet om du vill.

Men den är som du säger mindre knackbenägen pga sitt högre oktantal samt att den kyler mer än bensinen. pga att den kräver mer energi(från kompressionsvärmen) för att fasomvandlas från vätska till gas.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
...säger vem????
vill inte låta spydig eller något sådant utan är mest nyfiken vad den uppgiften kommer ifrån, har inte hört något sådant :tummenupp

Vare sig du tänkte/vill eller ej så låter du spydig iaf, vilket jag inte tycker du skall vara.
Det kan ju vara så att även om du inte hört det så kan det vara sant.
Läs på om bensin och dess oktantal så kommer du snart inse att jag har rätt.

http://www.lmgtfy.com?q=energiinnehåll+bensin
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Angående energiinnehåll så har jag en tabell. Man skulle kunna säga att ni båda två har rätt beroende på om man räknar per kg eller per liter.

Men egentligen har tabellen för lite information för att man ska kunna säga nåt. Man behöver veta vilket stökiometriskt bränsleluftförhållande resp. bränsle har också.
 

Bifogat

  • FuelEnergyDensity.JPG
    FuelEnergyDensity.JPG
    27.4 KB · Visningar: 108

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Angående energiinnehåll så har jag en tabell. Man skulle kunna säga att ni båda två har rätt beroende på om man räknar per kg eller per liter.

Men egentligen har tabellen för lite information för att man ska kunna säga nåt. Man behöver veta vilket stökiometriskt bränsleluftförhållande resp. bränsle har också.

Så sant.
Det finns en gammal tråd här nånstans där ett gäng personer beskrivit skillnaden väldigt bra.
Nu är det ju så att idag/nu när det är upp till 5% etanol i 95Okt så är energiinnehållet ganska lika, svårt att tro om man ens på/i bromsbänk kan se någon skillnad.
Om man jämför innan dom blandade ut 95Okt med etanol så har jag rätt.
Men strunt samma, det jag vill ha sagt är att man INTE får ut mer effekt för att man tankar 98 eller V-Power istället för 95 utan att ändra mappning, tändning, mm. Snarare tvärtom vilket även VR-8 påtalade.

Till krille krokodil ( och alla andra ) vill jag be om ursäkt om han tog mitt svar fel, men svaret/frågan han ställde gav intrycket av att han var spydig.
Var du inte det så: Sorry.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Vare sig du tänkte/vill eller ej så låter du spydig iaf, vilket jag inte tycker du skall vara.
Det kan ju vara så att även om du inte hört det så kan det vara sant.
Läs på om bensin och dess oktantal så kommer du snart inse att jag har rätt.

http://www.lmgtfy.com?q=energiinnehåll+bensin

SJÄLVKLART kan saker vara sant som jag inte har hört, därav nyfikenheten.
Du vet ju att man lär sig aldrig saker om man inte frågar.
Sedan är det ju tråkigt att du uppfattar mig som spydig TROTS att jag poängterar att det inte var så det var menat, men jag får väl använda mig av ett annat ordval nästa gång jag "talar" med dig :gnissla

tack för länken :tummenupp

nu läste jag förresten din ursäkt och det är ok för mig, vi är olika snabba på att skicka ut taggarna bara du och jag :D
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
...jag skickar med ett urdrag från mailet jag fick på frågan från Q8:s tekniker. Kanske fick vi lite klarhet allihopa :D:tummenupp

"Hej

Bensin 98 oktan har ca 1,7% högre energidensitet än 95 oktanig bensin. Detta beror på att vi och alla andra bensinbolag låginblandar 5 % etanol i Bensin MK1 95 oktan men inte i Bensin 98 oktan."
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Vad har hänt med detta bygge, skulle gärna vilja veta om du fick ordning på hojen?
Eller ligger det nere pga studier?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top