SuperCharger + InterCooler + Yamaha R1 2006

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ja allt det finns i mitt garage...inget monterat för tillfället då ja är i fullt stå med o modifiera kitet då ja inte vill ha det synligt...

Men detta är första (o säkerligen inte sista) gången ja compressormatar en hoj...skulle behöva en del råd...*hit me*

har en fråga på direkten: var FAN gör man av dom 2 slangarna som går in i orginal "tryckkammaren" :confused:
o var sätter ja luftmassemätaren smidigast i den nya tryckkammaren??? :va


Du kan ju börja med lite bilder på grejorna så kanske det kommer förslag. "Luftmassemätaren" till att börja med.....

/J
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
bilder kommer imorgon...(måste låna en camera bara..)

f*n måste man ladda upp bilderna någon annan stanns o sen länka? (!) dryge...

btw. har kommit underfund med att det va en temp mätare för luften...o inte en "luftmassemätare"...*oops*
 
Last edited:

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
har fixat så det finns en bild i mitt garage på dom 2 slangarna ja inte vet vad ja ska göra med... finns bild på chargern med...
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Se där ja......en Rotrex. Vilken modell är det? Jag har en C15-60 på min Aprilia, funkar kanon.

/J
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Se där ja......en Rotrex. Vilken modell är det? Jag har en C15-60 på min Aprilia, funkar kanon.

/J

Samma modell...minsta dom hade...ska va en snyggt jue...sen varvar den 201 500 Rpm med... du vet ingen som vet hur många Nw bulten till vevaxlen ska spännas med??
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Samma modell...minsta dom hade...ska va en snyggt jue...sen varvar den 201 500 Rpm med... du vet ingen som vet hur många Nw bulten till vevaxlen ska spännas med??

Njaa........inte den minsta utan den näst minsta. C15-60 klarar ca 0.18kg/s i flöde medans den mindre/minsta C15-16 (samma turbinhus,växellådshus) klarar bara ca 0.11kg/s. Har du den lilla så byt, den kommer inte kunna leverera luft till din motor så du kan öka effekten.

/J
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Njaa........inte den minsta utan den näst minsta. C15-60 klarar ca 0.18kg/s i flöde medans den mindre/minsta C15-16 (samma turbinhus,växellådshus) klarar bara ca 0.11kg/s. Har du den lilla så byt, den kommer inte kunna leverera luft till din motor så du kan öka effekten.

/J

hur vet ja att ja har den lilla då?? 60=insuget lr?

btw. vet du vart ja ska göra av dom 2 slangarna som va kopplade till insuget...??
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
hur vet ja att ja har den lilla då?? 60=insuget lr?

btw. vet du vart ja ska göra av dom 2 slangarna som va kopplade till insuget...??

Var har du köpt grejorna? Vem har räknat på om kompressorn räcker till? Hur mycket av detta kan du själv, med tanke på din fråga om slangarna? Är din motor kompsänkt med kolvar eller tjockare packning?

Finns en hel del frågor du kan svara på så kanske fler kan hjälpa dig.

/J
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Problem!!!

ja det är vad ja har för tillfället med mitt bygge...

min Power Comander har lagt av...ingen ström fram till den iaf..(lyser ej iaf)..men tändningen funkar som vanligt...:huvet o ja jag har kollat alla säkringar ja hittat

o ovanpå allt så lyckades ja sabba min kylare då ja skulle fixa så IC:n satt lite närmre...(filade på en stansad kant..:rolleyes: )

tacka Mc Skroten i Flenninge asså 1000spänn bara...*phu* :tummenupp
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Men Hörru ,,,
Var tjöpte du/ni Rotrex nån stans ? Alutech Lr ?
Ifrån TTS i UK Lr

isf skillnad i pris ?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
ja det är vad ja har för tillfället med mitt bygge...

min Power Comander har lagt av...ingen ström fram till den iaf..(lyser ej iaf)..men tändningen funkar som vanligt...:huvet o ja jag har kollat alla säkringar ja hittat

o ovanpå allt så lyckades ja sabba min kylare då ja skulle fixa så IC:n satt lite närmre...(filade på en stansad kant..:rolleyes: )

tacka Mc Skroten i Flenninge asså 1000spänn bara...*phu* :tummenupp

Din PCIII har nog inte lagt av, den måste matas med ett 9v batteri för att funka. Även om du har tändningen på och inte startar hojen så går det inte. Det följde med en adapter för batteri, använd den.

Du ska alltså fortfarande ladda på 12,4:1 i grundkomp med 98oktan?

/J
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Din PCIII har nog inte lagt av, den måste matas med ett 9v batteri för att funka. Även om du har tändningen på och inte startar hojen så går det inte. Det följde med en adapter för batteri, använd den.

Du ska alltså fortfarande ladda på 12,4:1 i grundkomp med 98oktan?

/J

aah...ska leta upp den adaptern...men hur har det gått med min tidigare mappning då?? borta? :gnissla

snackat med Richard på TTS precis o han sa att ja fick ha 2st packningar isf o det skulle ge ett komp på 9,5:1 om ja skulle köra på 98okt...men sen sa han att om ja körde på race soppa så behövde ja inte kompsänka...men det blir dyrt...

har hittat adaptern till PCIII o den funkar...men fortfarande inte när ja slår på tändningen...så min gissning blir på en dold säkring lr kabelbrott...
 
Last edited:

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
så packningarna beställda :tummenupp
(kommer på onsdag OM allt går som det ska...vilket är sällan..:mad: )

o ventilkåpan är av...väntar med demontering av cylle tills ja fått packningarna +fixat den i koppar på 1.6mm

har även beställt ett "Dubble-bubble" glas...(farligt sitta på nätet..lätt hänt man köper godis till hojen...:D )

btw. ngn som vet hur man räknar ut teoretisk toppfart :confused: (vill ha reda på vad för drev ja ska använda sen...)
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Vi vill se mera bilder i denna tråd nu : )

Lycka till med bygget. Kompressor is the shit ; )
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R


har hittat adaptern till PCIII o den funkar...men fortfarande inte när ja slår på tändningen...så min gissning blir på en dold säkring lr kabelbrott...

den "funkar" inte utan adaptern förrän motorn är igång, alltså inte bara när tändningen är påslagen, den går bara när motorn går.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
så packningarna beställda :tummenupp
(kommer på onsdag OM allt går som det ska...vilket är sällan..:mad: )

btw. ngn som vet hur man räknar ut teoretisk toppfart :confused: (vill ha reda på vad för drev ja ska använda sen...)

Hur fort går hojen original , 285-290km/h ?
Hur fort vill du att den ska gå ?

Byter du bakdäck till ett med annan profil kan det också påverka.
Tex 190/50-ZR17 mot 190/55-ZR17
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top