TL-tråden - v2 !

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hej. Försökte mig på att synka spjällhusen idag. Tyckte inte alls jag lyckades speciellt bra. Jag använde mig av slang planka olja metoden. När jag började var ena cylindern väldigt mycket off. Men det sista finliret fick jag inte alls till. Det var dessutom väldigt svårt att hålla tempen på 89 grader. Trots att jag körde kylfläkten plus en fläkt till. Nu till frågan. Hur noga är det att dom är precis exakt synkade? Har inte provkört den ännu men innan spottade den och hostade mellan 2500 och 3000 rpm. och ja jag har justerat tps.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Hej. Metoden du beskriver med planka och olja fungerar bra i "grova drag" oftast för förgasare fler än 2st.
Men för att få till det där finliret tror jag mer på cynk klockor med "kula i flödet"
Det där med temperaturen har mest med Tps att göra. Vid normal kör temp vill man ju att det ska fungera som bäst med spjällhusen. inte när den är kall.
Tror nog att du fått det tillräckligt bra redan om du varit noga.
Mina Päron


Hej. Försökte mig på att synka spjällhusen idag. Tyckte inte alls jag lyckades speciellt bra. Jag använde mig av slang planka olja metoden. När jag började var ena cylindern väldigt mycket off. Men det sista finliret fick jag inte alls till. Det var dessutom väldigt svårt att hålla tempen på 89 grader. Trots att jag körde kylfläkten plus en fläkt till. Nu till frågan. Hur noga är det att dom är precis exakt synkade? Har inte provkört den ännu men innan spottade den och hostade mellan 2500 och 3000 rpm. och ja jag har justerat tps.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hej. Metoden du beskriver med planka och olja fungerar bra i "grova drag" oftast för förgasare fler än 2st.
Men för att få till det där finliret tror jag mer på cynk klockor med "kula i flödet"
Det där med temperaturen har mest med Tps att göra. Vid normal kör temp vill man ju att det ska fungera som bäst (spjällen). inte när den är kall.
Tror nog att du fått det tillräckligt bra redan om du varit noga.
Mina Päron

Hej. Har provkört den nu och den går mycket bättre. Inte en tendens till att sucka på dom lägre varven.
Och mycket bättre gassvar!.
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Min rycker vid 3800rpm vid flytkörning. Går kanon för övrigt. Och är verkligen bara vid ett 100rpm spann. 3700 går fint 3900 inga problem? Ligger jag på acc förbi det varvet märks inget. Några idéer
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
4470f13b590e24e98e51b110de1b8f22.jpg

Så står man å målar och längtar ut på vägarna...
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Hej. Om du redan utfört momentet noggrant som ovan nämnda medlem.
Min gissning är att bränsleblandningen behöver justeras....Power Commander/bromsbänk.
Kanske du lagt till nåt tillbehör på insug/avgassidan och inte finjusterat efter de förutsättningarna ?
Tändspolar håller rätt värden och får rätt spänning ?
Oxiderad jord eller plus anslutningar intill dessa ?
Om dessa tips redan är åtgärdat och allt helt
Då ligger mina päron på justering av "sprutet" några procent och har du pc2 eller 3 gör du det själv direkt på huvudenheten.

Men vänta till de andra med kunskap svarar innan du gör något.



Min rycker vid 3800rpm vid flytkörning. Går kanon för övrigt. Och är verkligen bara vid ett 100rpm spann. 3700 går fint 3900 inga problem? Ligger jag på acc förbi det varvet märks inget. Några idéer
 
Last edited:

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Hej. Om du redan utfört momentet noggrant som ovan nämnda medlem.
Min gissning är att bränsleblandningen behöver justeras....Power Commander/bromsbänk.
Kanske du lagt till nåt tillbehör på insug/avgassidan och inte finjusterat efter de förutsättningarna.
Tändspolar håller rätt värden och får rätt spänning ?
Oxiderat jord eller plus anslutningar intill dessa ?
Om dessa tips redan är åtgärdat och allt helt
Då ligger mina päron på justering av "sprutet" några procent.

Men vänta till de andra med kunskap svarar innan du gör något.

Lutar åt en mappning då det inte är gjort, och nån mupp har garage portat topparna lite på känn (undertecknad) kollade det mesta annat förra året. Sitter pc3 på men jag har bara valt en mapp som låg nära min upset
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Pc3 ...då har du grundmappen och kan du justera på mellanregistret själv med knapparna på enheten. Ha koll på utgångsläget...öka ett par procent och testkör eller minska. Ha koll på tempen...

Lutar åt en mappning då det inte är gjort, och nån mupp har garage portat topparna lite på känn (undertecknad) kollade det mesta annat förra året. Sitter pc3 på men jag har bara valt en mapp som låg nära min upset
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Pc3 ...då har du grundmappen och kan du justera på mellanregistret själv med knapparna på enheten. Ha koll på utgångsläget...öka ett par procent och testkör eller minska. Ha koll på tempen...

Okey är väl bara att krypa med skammen till manualen och läsa på lite då;)
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Det går göra på dator också,,,,då förstår alla ungdomar hur...
Misstänker du den går för snålt efter det så kolla tändstiften för att utläsa verkligheten.
Alla är så fixerade att göra allt i bänk...men det går få till bra själv med lite tålamod och kunskap vartefter man lär sig.
Men det är klart har man gjort stora förändringar i motor och plöjt ner pluringar så gäller bänkkörning.
Men gör inget radikalt innan de andra med kunskapen här lagt sitt veto.
Mina päron o gissningar.

Okey är väl bara att krypa med skammen till manualen och läsa på lite då;)
 
Last edited:

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Vilka kopplingar / lameller funkar bäst till banåkning på TLR ?
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Det går göra på dator också,,,,då förstår alla ungdomar hur...
Misstänker du den går för snålt efter det så kolla tändstiften för att utläsa verkligheten.
Alla är så fixerade att göra allt i bänk...men det går få till bra själv med lite tålamod och kunskap vartefter man lär sig.
Men det är klart har man gjort stora förändringar i motor och plöjt ner pluringar så gäller bänkkörning.
Men gör inget radikalt innan de andra med kunskapen här lagt sitt veto.
Mina päron o gissningar.

Efter att ha bytt till ett nytt k&n filter i år så har den inte visat detta symtom mer, som jag hade förra året. Gött
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har några frågor igen.

Jag tycker min tl rasslar/skramlar från toppen en hel del? är det normalt. Den har gått strax över 4000mil.
Och vad ska man hälla i för olja i den? helsyntet. HAr kört mest honda och dom skramlar ju sällan.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
....tjena...det var ett tag sedan sist. Nu är hon iaf besiktad.. UA - såklart.

*Åke*, PCII:an rockar fortfarande. ????

Skickat från min SM-A510F via Tapatalk
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Det tog inte så lång tid innan det blev dags för lite meck igen.

Bensinpumppackningen - TLR. Verkar inte finnas på något lager i närheten. Har kollar i Sollentuna, Ava och en lokal handlare. Har ni några tips?

Annars behöver jag beställa från Tyskland.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Vart är alla?

Hur är det egentligen med de båda rören?
Jag stod och körde på tomgång igår för att se att allt är bra med henne. Fick inte upp någon vidare temp i utblåset i den vänstra. Ska det vara så?

Allt gick bra annars men vid 103 grader (temp) (skulle kolla fläktarna vid 106) så puffade hon till. Jag stängde av. Sedan startade jag igen, tomgång en stund sedan poppade/puffade hon en gång till så hon stannade.
Startade igen och hon går annars bra.

- Jag har tagit bort vaccum skiten. (några år sedan nu)
- PC2 i bänk - check (som ovan)
- Alla vätskor bytta (nu senaste servicen)
- Pluggade högra hörnet på/under luftburen. Den framför den gröna kontakten.

Vad betyder det här?
Please grabbarna..
TLR -99.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Vart är alla?

Hur är det egentligen med de båda rören?
Jag stod och körde på tomgång igår för att se att allt är bra med henne. Fick inte upp någon vidare temp i utblåset i den vänstra. Ska det vara så?

Har du orginalrör på hojen? (Dämparna är oviktiga).
Isåfall är det som det ska, det ena röret är "ihopklämt" så det kommer mindre avgaser till vänstra & därav blir det svalare än höger sida
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top