TL-tråden - v2 !

TLRR

Guest
varför inte blir nog klar om 3 år :D

klirr klirr

Ja precis,det är väl 2,5 år sen du satt igång på ditt TLSS projekt

Jag ligger ju efter dig,du har ju en i racer och en hel TLS.

Så jag måste ju köpa en vanlig TLR för vardagsbruk förstår du väl.
 
Last edited:

TLRR

Guest
nån som vill hjälpa mig med mina frågor:) ?


Ja vad är du ute efter ?
Max är ca: 150 bakhjulshästar för vanlig konventionell trimmning sedan måste varvtalen ökas och vevhushalvorna fixar inte det.

Har allt det där förutom strokningen till 1200 cc och kan ju säga att om dina ambitioner är att börja trimma för att åka ifrån dagens moderna superhojar så glöm det.En annan del i det hela är att det kostar ca: 1,5-2 gånger mera att fixa en sån motor än vad hela hojjen är värd.Du oroar dig om försäkringskostnader,jag skulle oroa mig om vad slutsumman för en sån motor kostar att bygga med allt vad det innebär. Och snart kan jag ge svar på den kostnaden oxå.

Du snackar om schims och kopplingsfjädrar. Schims köps på Suzuki och är vanliga ventilschims.den billigaste lösningen på slir är ju att lägga en 2mm bricka extra för att spänna originalfjädrarna om fjädrarna är i gott skick och håller sig inom spec o har den gått 5000 mil skulle jag nog byta lameller och kolla spec på stål lamellerna oxå . annars är det förstärkta Barnett fjädrar som gäller,Touringbutiken säljer några som är ca: 15% hårdare ungefär som Barnett´s till våra hojar och bör funka bra :tummenupp
Busens kopplingsfjädrar är för långa,de går att få dit men kännslan i handtaget blir katastrofalt okännslig speciellt för de som kör TLS.

Kamkedjorna skulle jag lägga lite extra tid på att kolla efter slitage,titta i verkatashandboken hur den kollas.börjar den slacka/slå vid gasavslag så skulle jag byta kedjor gajder och spännare direkt,när även nästan hela motorn är isärtagen för att kunna byta kedjor,skulle jag även mäta upp resten av delarna så de är ok.

Hoppas det är svar nog som du väntat dig.

:hej
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Ja vad är du ute efter ?
Max är ca: 150 bakhjulshästar för vanlig konventionell trimmning sedan måste varvtalen ökas och vevhushalvorna fixar inte det.

Har allt det där förutom strokningen till 1200 cc och kan ju säga att om dina ambitioner är att börja trimma för att åka ifrån dagens moderna superhojar så glöm det.En annan del i det hela är att det kostar ca: 1,5-2 gånger mera att fixa en sån motor än vad hela hojjen är värd.Du oroar dig om försäkringskostnader,jag skulle oroa mig om vad slutsumman för en sån motor kostar att bygga med allt vad det innebär. Och snart kan jag ge svar på den kostnaden oxå.

Du snackar om schims och kopplingsfjädrar. Schims köps på Suzuki och är vanliga ventilschims.den billigaste lösningen på slir är ju att lägga en 2mm bricka extra för att spänna originalfjädrarna om fjädrarna är i gott skick och håller sig inom spec o har den gått 5000 mil skulle jag nog byta lameller och kolla spec på stål lamellerna oxå . annars är det förstärkta Barnett fjädrar som gäller,Touringbutiken säljer några som är ca: 15% hårdare ungefär som Barnett´s till våra hojar och bör funka bra :tummenupp
Busens kopplingsfjädrar är för långa,de går att få dit men kännslan i handtaget blir katastrofalt okännslig speciellt för de som kör TLS.

Kamkedjorna skulle jag lägga lite extra tid på att kolla efter slitage,titta i verkatashandboken hur den kollas.börjar den slacka/slå vid gasavslag så skulle jag byta kedjor gajder och spännare direkt,när även nästan hela motorn är isärtagen för att kunna byta kedjor,skulle jag även mäta upp resten av delarna så de är ok.

Hoppas det är svar nog som du väntat dig.

:hej

:tummenupp
Tack för alla svar, precis vad jag ville höra, ang. trimmningen så funderade jag bara vem som hade den värsta Tlr:n på forumet men det verkar ju nästan som att du skulle ha den :yoparty .

Ingen som kan ge svar på försäkringsfrågan, fast det är kanske onödigt att fundera på hoj om man ska börja studera :näsblod , men man är ju alltid sugen på en Tlr :)
 

TLRR

Guest
:tummenupp
Tack för alla svar, precis vad jag ville höra, ang. trimmningen så funderade jag bara vem som hade den värsta Tlr:n på forumet men det verkar ju nästan som att du skulle ha den :yoparty .

Ingen som kan ge svar på försäkringsfrågan, fast det är kanske onödigt att fundera på hoj om man ska börja studera :näsblod , men man är ju alltid sugen på en Tlr :)

Nej jag tror inte att jag har den värsta TL på forumet.Den finns säkert någon som har bätte o värre motor.

En tanke med det där med trimmning,dubblera kostnaderna från de första positiva överslagberäkningar man har i början så börjar man närma sig sanningen.

Men TL är en trevlig hoj som är värd vartenda krona man lägger ner på den.
Finns få japanska cyklar med en sån själ och egenheter som TL:en har.

:hej
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3174081 Nej jag tror inte att jag har den värsta TL på forumet.Den finns säkert någon som har bätte o värre motor.

En tanke med det där med trimmning,dubblera kostnaderna från de första positiva överslagberäkningar man har i början så börjar man närma sig sanningen.

Men TL är en trevlig hoj som är värd vartenda krona man lägger ner på den.
Finns få japanska cyklar med en sån själ och egenheter som TL:en har.

:hej
Ja, eftersom din ligger i delar. :hihi (spark på pungen)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag kommer nog inte trimma min TL nåt. Det går åt så innihelsicke med pengar och det ger inte så många pållar extra. Jag vill nog hellre ha tillförlitlighet.


Baj de väj. Är det nån här som har ett kedjenitverktyg och kan tänka sig att vid nåt tillfälle låna ut det?
 

TLRR

Guest
Lägger man sig på ca:140 hästar och utför riktig service lite oftare än otrimmat,så man har koll på bitarna då håller en sån motor lika bra som en original.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3174190 Jag kommer nog inte trimma min TL nåt. Det går åt så innihelsicke med pengar och det ger inte så många pållar extra. Jag vill nog hellre ha tillförlitlighet.


Baj de väj. Är det nån här som har ett kedjenitverktyg och kan tänka sig att vid nåt tillfälle låna ut det?
Jag tror tamejfan att jag ska köpa ettm jag har bytt paket på min nu, och ska byta på kawwan.

Det är löjligt bökigt o hålla på med kedjelås...
 

TLRR

Guest
Jag tror tamejfan att jag ska köpa ettm jag har bytt paket på min nu, och ska byta på kawwan.

Det är löjligt bökigt o hålla på med kedjelås...

Kedjelås är skit,E-racing säljer ett kit nitverktyg till bra pris och det är ett verktyg som racingåkarna använder har jag fått ett uppfattnig av.billigt är det oxå då det verkar funka bra.:tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3175103 Kedjelås är skit,E-racing säljer ett kit nitverktyg till bra pris och det är ett verktyg som racingåkarna använder har jag fått ett uppfattnig av.billigt är det oxå då det verkar funka bra.:tummenupp
Länk?

Never mind, hittade dem, men deras sajt är paj så jag kan inte söka fram några produkter. :huvet

Har dock fått möjlighet att köpa ett RK av Sean på TLZ för $95.
 
Last edited:

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450 -06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11, Husaberg FE450 -09
Rök och bensinpissande TLs!

Hej TL-gurus!

Jag har klantat mig tror jag...

Jag skulle starta upp min TLS med tillfixat elsystem (förlängda kablar här och var pga ny placering av vissa relä etc pga v1000 gran turismo design)

Jag satte dit batteri kablarna (plus-polen sprakade lite mer än normalt men tänkte inte mer på det)

Satte inte dit kabeln till instrumentpanelen och skulle prova att starta den.
Då rök det till rejält från "reläet" eller vad det är på bilden. Jag tror att det var från detta "relä" det rök till. Jag ryckte plus-polen snabbt och därför såg jag inte exakt var det kom ifrån. Kanske nånstans under luftburken istället, mellan insugen till cylindrarna?
Sedan började det att pissa ut bensin från avgassystemet! Så något med insprutningen verkar ha pajat eller inte blivit rätt inkopplat? Eller med bränslepumpen?

:huvet :huvet Jobbigt som fan.

Nån som har några idéer om vad som kan ha hänt? Om det nu var detta "relä" som pajade, nån som har ett till övers eller som kan låna ut det tills dess jag köper ett nytt istället? Behöver ha igång hojen så jag får köra lite i år!

Några idéer om hur jag ska börja felsöka? :va :confused:

Tacksam för all möjliga tips!
 

Bifogat

  • mini-91.JPG
    mini-91.JPG
    55.7 KB · Visningar: 77

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

Några idéer om hur jag ska börja felsöka? :va :confused:

Tacksam för all möjliga tips!

Oj!!

Relät på bilden är ett vacuumrelä. Det styrs elektriskt och det styr plastflärpen som sitter inuti luftburken.

För övrigt så verkar det vara ett ganska ospecat fel. Sätt dig med kopplingsschemat och börja mäta upp. Du har förmodligen nån kortslutning nånstans som gör att du får gnistor när du kopplar på batteriet.
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
grattis robben och du kan väl höra av dig så vi får ta en kaffe i veckan

faan inga roliga inlägg i tråden .... hehehe var är spänningen?
 
Last edited:

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450 -06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11, Husaberg FE450 -09
Oj!!

Relät på bilden är ett vacuumrelä. Det styrs elektriskt och det styr plastflärpen som sitter inuti luftburken.

För övrigt så verkar det vara ett ganska ospecat fel. Sätt dig med kopplingsschemat och börja mäta upp. Du har förmodligen nån kortslutning nånstans som gör att du får gnistor när du kopplar på batteriet.

OK, Tack. Jag har börjat med tanka ner verkstadshandboken. Nån vettig MC skrot för el-junk till TLS? Ska felsöka imorgon så gott det går.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj

Baj de väj. Är det nån här som har ett kedjenitverktyg och kan tänka sig att vid nåt tillfälle låna ut det?

:nicka

Kedjelås är skit,E-racing säljer ett kit nitverktyg till bra pris och det är ett verktyg som racingåkarna använder har jag fått ett uppfattnig av.billigt är det oxå då det verkar funka bra.:tummenupp

:fakta

Grevens har en kedjebrytare för 550 kr.

http://www.grevensmcdelar.com/view_image.asp?id=p_20060214173545.jpg

Vet dock inte om den är bra.

ser precis ut som den som E-racing har :)
 
Last edited:

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Stötdämpare ?

Börjar bli dags att planera lite vinterpyssel.

1:a åtgärden blir att byta ut bakdämparen & det finns ju några olika varianter
att välja emellen

* Öhlins ~10000sek ± 300kr (Beroende på handlare)
* Wilbers ~7500sek + frakt (22 euro)
* Bitubo Har inte ngt pris ännu, Vet ej vem jag skall kontakta.
& så har vi även Hyperpro, pris vet jag ännu inte men det är på g & jag vet inte heller ngt om dämparen.

* Ngn här som vet ngt om Hyperpro är bra grejor.
* Ngn som vet hur/var man enklast handlar Bitubo.

Vad det i slutändan blir får det aktuella läget i plånkan bestämma. :rolleyes:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Lättaste sättet att bli av med en eloxering är att lämna grejorna till de som kan eloxera, de kan även avlägsna eloxeringen.

De vanligaste & bästa färgerna för utomhusbruk är natur/ofärgat & guld.
Sen går det även att få svart, rött, blått & grönt men de färgerna är inte
lika "starka" .

Priser har jag ingen koll på, på jobbet skickar vi så stora mängder att det inte går att överföra till enstaka bitar.

Sök efter ngn firma som jobbar med ytbehandling i närheten där du bor,skulle gissa att en platta bärs räcker som betalning.

Har finns det lite att läsa om eloxering/anodisering.
http://www.bodycote.se/Ytbehandlingsguide/Anodisering.asp

:tummenupp

Tackar. :)
Kul läsning!

Jag fick tips om något som kallades Ytbehandlarna, eller något, I Malmö. Ska kolla upp dem när det blir aktuellt. :)

:hej
 

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
Börjar bli dags att planera lite vinterpyssel.

1:a åtgärden blir att byta ut bakdämparen & det finns ju några olika varianter
att välja emellen

* Öhlins ~10000sek ± 300kr (Beroende på handlare)
* Wilbers ~7500sek + frakt (22 euro)
* Bitubo Har inte ngt pris ännu, Vet ej vem jag skall kontakta.
& så har vi även Hyperpro, pris vet jag ännu inte men det är på g & jag vet inte heller ngt om dämparen.

* Ngn här som vet ngt om Hyperpro är bra grejor.
* Ngn som vet hur/var man enklast handlar Bitubo.

Vad det i slutändan blir får det aktuella läget i plånkan bestämma. :rolleyes:

Bitubo: Kolla under Group Buys på http://www.tlzone.net
Där finns en snubbe (danny_never) som fixar gruppköp. Tror att han är inne på tredje vändan på Bitubo's nu. Jag köpte via honom. $420 + $60 i frakt. Sen ska ju svenska tullen ha sitt (fråga mig inte varför, jag svär lika mycket som er andra över det) så det blev väl en lax till... Så runt 4.300kr totalt alltså. Svårslaget!?

Har inte hunnit montera och testa ännu. (Håller fortfarande på med fighterbygget som inte hanns med till SSOTY 2007)...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top