TL-tråden - v2 !

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Nu har min Tiller fått ny ägare och fått flyttat till Kolbäck.:rock
Kommer dock hänga kvar i tråden och se om man kan bistå med någon support ibland.:fakta
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Då var man hopplös då.Min Tlr hamnade nere i Mariefred .så nu får man leta efter nått nytt.lutar åt en gixxer igen.
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
hej hej!
är så förbenat trött på min TLS nu... började för två år sen med att växellådan rasade.
i med ny(begagnad) och igång. so far so good...
men nu har jag nått sorts tändningsproblem som inte är av denna jord!
när jag ska starta så bara tuggar den ett bra tag innan den tänder. sen när den har tänt en gång så går det bra resten av gångerna.
sen när man låter den stå över natten så blir det samma igen.
använder man startgas så tänder den på en gång!
jag har frågat ang, detta innan och fått diverse svar.
bland annat TPS.
jag har kollat och justerat TPS via PC111:an och den visar inget konstigt.
men räcker det? eller bör man justera den manuellt också?
då det satt kosomätare när jag köpte hojen så har jag inte en susning om hur fan jag ska gå till väga för att koppla in orginalinstrument då det är skarvat och klippt lite varstanns.
har även bytt stift och plockat isär alla kontakter och lagt in standard map i pc:n.
tack på förhand//Robin
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
hej hej!
är så förbenat trött på min TLS nu... började för två år sen med att växellådan rasade.
i med ny(begagnad) och igång. so far so good...
men nu har jag nått sorts tändningsproblem som inte är av denna jord!
när jag ska starta så bara tuggar den ett bra tag innan den tänder. sen när den har tänt en gång så går det bra resten av gångerna.
sen när man låter den stå över natten så blir det samma igen.
använder man startgas så tänder den på en gång!
jag har frågat ang, detta innan och fått diverse svar.
bland annat TPS.
jag har kollat och justerat TPS via PC111:an och den visar inget konstigt.
men räcker det? eller bör man justera den manuellt också?
då det satt kosomätare när jag köpte hojen så har jag inte en susning om hur fan jag ska gå till väga för att koppla in orginalinstrument då det är skarvat och klippt lite varstanns.
har även bytt stift och plockat isär alla kontakter och lagt in standard map i pc:n.
tack på förhand//Robin

Ja tror du behöver orginalinstrumenten för att få fram dom tre strecken i Dealer Mode, eller? TPS'en måste ställas handgripligen va ja kommer ihåg.. Förstår de kan va lite drygt om de e skarvat. Konstigt om du bara rört växellådan att den tänder dåligt.. Har du kollat med alla guru's på TLP å TLZ? Har du +mod på den? Annars smäll dit en sån, de e de värt!
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
Sorry. Va lite otydlig. Bytte hela motorn. Får ta och läsa på om tps inställning nu. +mod? Va innebär det? Blir bara irriterad att det aldrig slutar strula.......
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Sorry. Va lite otydlig. Bytte hela motorn. Får ta och läsa på om tps inställning nu. +mod? Va innebär det? Blir bara irriterad att det aldrig slutar strula.......

http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?t=30292

http://youtu.be/AvK-5aQuhNs

Kolla videon ett par gånger å läs tråden. :)
+mod innebär att du får mer ström till coilsen. Drar nya kablar via ett relä från batteriet. Ger bättre gnista å ska enligt utsago motverka att stiften förstörs så ofta på TLarna..
 
Last edited:

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
ok...kollade filmen ett par ggr...tack!
lärorikt! har nu börjat plocka lite, men ser att det fattas tex, choke vajer.
och nu jävlar ska jag göra allt enligt boken. genvägar blir ju bara sent"!
hittade en kontakt som passade till instrumenteringen och dealer switchen var bara att brygga...

Nån som vet om man måste ha en längre chokewire än orginal om det sitter renthal styre?
+mod får bli ett senare to do.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Faaan ska jag köra naket eller inte?? Kan inte bestämma mig... trött på rejssittställning men tycker samtidigt att linjerna är så jävla snygga som de är :gnissla
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Faaan ska jag köra naket eller inte?? Kan inte bestämma mig... trött på rejssittställning men tycker samtidigt att linjerna är så jävla snygga som de är :gnissla

En tiller utan kurvor är ju som en giraff utan hals. Kläderna på, min personliga åsikt.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tjenare allihopa! Var 10 år sedan jag körde hoj, men nu har jag skaffat mig min drömhoj som jag idag klarar av att lösa försäkring på ;) Blev en S :D

Jag har alltid lockats av det grymma mullret från dessa, på exemplaret jag får på måndag sitter det IXIL-dämpare på, men fan... Jag vill att det ska låta mer, kan man modda dessa på nåt vis? räknar med att tröttna på att köra runt med det mullret som kanske blir då om det nu är möjligt, och då återställa så småningom, men vi lever väl i nuet eller? ;)

Sedan vill jag passa på att fråga efter tips på bra "kurser" dagar som smc brukade anordna förr för "avrostning".

Fan va jag längtar till Måndag :)
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Faaan ska jag köra naket eller inte?? Kan inte bestämma mig... trött på rejssittställning men tycker samtidigt att linjerna är så jävla snygga som de är :gnissla

Klart du inte skall bygga om, behåll henne precis som hon är, vore helgerån att förstöra en av sveriges finasre R!!!!!
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hallå gubbar! Nu har jag hämtat min hoj efter besiktningen i morse, den blev lovordad ifrån besiktningsmannen som hade en TLS han också vilket kändes bra. När jag provkörde den vågade jag ju inte dra på ordentligt eftersom det var så längesedan jag körde, men nu efter att ha kört upp två tankar har man ju blivit lite varmare i kläderna och ger fullgas ofta :) Men då kommer vi till den där besvärande barnsjukdomen gällande slirande koppling. Säljaren nämnde detta för mig så ingen skugga på honom, men jag trodde inte att det skulle kännas såpass tydligt.

Har sökt en del och det mest återkommande tipset är biltemas motorolja. Men min fråga är om inte kopplingen kanske gjort sitt nu? Eller tror ni att det kan avhjälpas till stor del bara genom att byta olja? Oljor och filter är precis bytt av säljaren, vet dock inte vilken olja han haft i. Sliret stör mig väldigt mycket då jag gärna vill känna att framhjulet reser sig lite vid gaspådrag, tyvärr händer inte detta eftersom kopplingen ger efter :/

Är det ny koppling som gäller? :huvet

Fick svar nu att han testat diverse oljor, just nu är det biltemas i. Vart vänder man sig för att byta fjädrar? Vad kan detta gå på?
 
Last edited by a moderator:

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Hallå gubbar! Nu har jag hämtat min hoj efter besiktningen i morse, den blev lovordad ifrån besiktningsmannen som hade en TLS han också vilket kändes bra. När jag provkörde den vågade jag ju inte dra på ordentligt eftersom det var så längesedan jag körde, men nu efter att ha kört upp två tankar har man ju blivit lite varmare i kläderna och ger fullgas ofta :) Men då kommer vi till den där besvärande barnsjukdomen gällande slirande koppling. Säljaren nämnde detta för mig så ingen skugga på honom, men jag trodde inte att det skulle kännas såpass tydligt.

Har sökt en del och det mest återkommande tipset är biltemas motorolja. Men min fråga är om inte kopplingen kanske gjort sitt nu? Eller tror ni att det kan avhjälpas till stor del bara genom att byta olja? Oljor och filter är precis bytt av säljaren, vet dock inte vilken olja han haft i. Sliret stör mig väldigt mycket då jag gärna vill känna att framhjulet reser sig lite vid gaspådrag, tyvärr händer inte detta eftersom kopplingen ger efter :/

Är det ny koppling som gäller? :huvet

Vet inte om de kan avhjälpas med olja.. Vi som har 97or har ju bara 5 fjädrar i kopplingen, senare modeller och TLR har 6. Man kan smälla i en tryckplatta med 6 fjädrar eller byta fjädrar i den du har till Barnett-fjädrar som e hårdare.. Annars de kanske behövs nya plattor.. Men i vilket fall så verkar de va vanligt på 97orna att kopplingen slirar i OEM-utförande..

Har du kollat spelet på vajern å så?
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Finns bl.a. här: RACEWAY REPAIR AB i Ståkkålm tel+468 640346
Vet inte pris.. Kolla runt va du kan hitta på ebay annars.. Ska va 5 fjädrars till 97an. Byta fjädrar gör du själv. Man ska vara försiktig med kopplingakåpan bara när man monterar ihop.. Lätt att man överdrar så plastkåpan blir skev å börjar läcka. Men de finns fix för de med.. :)
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Tjenare allihopa! Var 10 år sedan jag körde hoj, men nu har jag skaffat mig min drömhoj som jag idag klarar av att lösa försäkring på ;) Blev en S :D

Jag har alltid lockats av det grymma mullret från dessa, på exemplaret jag får på måndag sitter det IXIL-dämpare på, men fan... Jag vill att det ska låta mer, kan man modda dessa på nåt vis? räknar med att tröttna på att köra runt med det mullret som kanske blir då om det nu är möjligt, och då återställa så småningom, men vi lever väl i nuet eller? ;)

Sedan vill jag passa på att fråga efter tips på bra "kurser" dagar som smc brukade anordna förr för "avrostning".

Fan va jag längtar till Måndag :)
Grattis till Tillisen! Jag är också ett S-freak.
Vi kan kanske byta/affära dämpare med varandra?
Jag har burkar som jag gjort själv helt i Titan och funderar på att byta. De är ordentligt gjorda med vattenskurna bolt on-flänsar och helsvetsade. Inuti sitter det naturligtvis perforerat rör (också titan), stoppade med fin rostfri ull..Nä, inte svinto! :) De låter gött enl. polarna som åker bakom. Får även en del tummen upp av folk på trottoaren. :D
IMG_0054.jpgIMG_0055.jpg
 
Last edited:

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
4Life: jag har en extra motor med barnett fjädrar i!
kan du få köpa.. skicka Pm om intresse finns...
 

Raderad medlem 61114

Guest
4Life: jag har en extra motor med barnett fjädrar i!
kan du få köpa.. skicka Pm om intresse finns...

Känns lite overkill att byta hela motorn ;) eller att köpa motor för fjädrar...

Har ringt runt lite och hoppas kunna få tag på fjädrar snart, alternativt få i en extra platta, harbra hjälp att tillgå kom jag på. Så bara jag får hittat delarna.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top