TL-tråden - v2 !

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Höll på att sätta kaffet i halsen när jag kollade försäkringspremie på en TL1000R. Suzukis märkesförsäkring är ju nästan gratis. Kanske får snegla på TLR istället för SP1 :gnissla. Surt att begagnatmarknaden är begränsat när man vill ha välvårdad lågmilare, men inte i vitt.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tror jag kan ha hittat ett problem.

Bytte batteri för inte så länge sen.
Igår så startade jag hojen och körde bort och tankade.
När jag skulle från macken så dog allt ink instrumenteringen.
GICK hem med aset!!!! TUNGT!!!! och kopplade till ett annat batteri... allt frid och fröjd och hojen startade!!
Sätter batteriet på laddning och väntar till idag.
Instrumenteringen lyser upp men klickar bara när man försöker starta.

Mätte upp följande:
Batteriet visar obelastat 12.76V
Med tändning på och helljus 11.98V
Startade med ett annat batteri men hojen dog så fort jag kopplade från extrabatteriet.
Lät den stå igång ett tag så kunde jag tillslut koppla bort extrabatteriet utan att hojen dog.

Mätte på tomgång. 13.50V
2000rpm 13.13V
4000rpm 12.85V

Skall köpa ett nytt batteri och testa igen och se vad jag får. Men verkar lustigt att man får mindre sås med mer varv!!??
Hade hoppats på 13,5 -14V genom hela varvregistret.....

Vad tror ni?:va

Jag tycker att det luktar dåligt batteri!!

Been there, done that!

Visst, du kan testa byta laddregulator, men det är förmodligen inte den det är fel på. Det finns en ladd-mod till TL som rättar till problemet. Kommer inte ihåg den exakt nu, kan ta reda på detaljerna, men i princip är det så att kablar och kontakter som sköter laddningen är underdimensionerade, så man får enorma spänningsfall över hela systemet.

Jag höll på och tjafsade med det där förra säsongen, och provade flera regulatorer innan jag hittade laddmodden. Sen dess har jag inte haft några problem alls.

Börja med att mäta upp laddregulatorn och statorn enligt manualen. Notera dock att det är fel i tabellen för mätvärden över regulatorn. Du ska inte få några mätvärden över diodernas backricktning, trots att det står så i manualen. Men annars så stämmer det.

För övrigt - long time no see! Jag lackade ur lite på hojen förra säsongen med laddproblem, trasig PCII, en växellåda som håller på att rasa ihop etc... Men börjar vakna lite nu och tänkte fixa till min TLR-motor och montera till nästa säsong.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Been there, done that!

Visst, du kan testa byta laddregulator, men det är förmodligen inte den det är fel på. Det finns en ladd-mod till TL som rättar till problemet. Kommer inte ihåg den exakt nu, kan ta reda på detaljerna, men i princip är det så att kablar och kontakter som sköter laddningen är underdimensionerade, så man får enorma spänningsfall över hela systemet.

Jag höll på och tjafsade med det där förra säsongen, och provade flera regulatorer innan jag hittade laddmodden. Sen dess har jag inte haft några problem alls.

Börja med att mäta upp laddregulatorn och statorn enligt manualen. Notera dock att det är fel i tabellen för mätvärden över regulatorn. Du ska inte få några mätvärden över diodernas backricktning, trots att det står så i manualen. Men annars så stämmer det.

För övrigt - long time no see! Jag lackade ur lite på hojen förra säsongen med laddproblem, trasig PCII, en växellåda som håller på att rasa ihop etc... Men börjar vakna lite nu och tänkte fixa till min TLR-motor och montera till nästa säsong.

Tror att förra ägaren gjort + modden vad jag kan läsa tidigare i tråden, men vet inte säkert.
Har läst lite om det men inte kollat hur det ser ut på hojen.
Mätte upp generatorn och den gav >70V AC vid lite gaspådrag.
Laddregulatorn lyckades jag inte mäta upp, och det är ju inte konstigt ifall det är fel i manualen....
Körde rätt hårt på bana senast och fick inte FI denna gången.. Så förhoppningsvis var det ett måndagsex av batteriet. Men om battriet dör igen så byter jag laddningsregulatorn.
Finns det något lätt sätt att konstatera att + modden är utförd?
//Fridens!

(Har hemska tankar om att byta husan och TLRén mot en ducce 1098... blasphemy!!!! )
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Been there, done that!

Visst, du kan testa byta laddregulator, men det är förmodligen inte den det är fel på. Det finns en ladd-mod till TL som rättar till problemet. Kommer inte ihåg den exakt nu, kan ta reda på detaljerna, men i princip är det så att kablar och kontakter som sköter laddningen är underdimensionerade, så man får enorma spänningsfall över hela systemet.

Jag höll på och tjafsade med det där förra säsongen, och provade flera regulatorer innan jag hittade laddmodden. Sen dess har jag inte haft några problem alls.

Börja med att mäta upp laddregulatorn och statorn enligt manualen. Notera dock att det är fel i tabellen för mätvärden över regulatorn. Du ska inte få några mätvärden över diodernas backricktning, trots att det står så i manualen. Men annars så stämmer det.

För övrigt - long time no see! Jag lackade ur lite på hojen förra säsongen med laddproblem, trasig PCII, en växellåda som håller på att rasa ihop etc... Men börjar vakna lite nu och tänkte fixa till min TLR-motor och montera till nästa säsong.

Long time no see!!! :krama
Jag är intresserad av den där ladd-modden, för min laddar klent, och "tourar" jag runt, så inga problem. Kör jag korta WOT'ar under en kortare tids period = Fi lampa lyser. Kör jag järnet och lägger en bombarrund Fi lampa lyser stup i kvarten... :gnissla

För övrigt tappade jag mc suget helt förra året. Körde typ 30 mil, och det var 25 mil XR ,och 5 mil TL (typ, körde den till macken, och sedan in i det nya garaget...)
Köpte mig en HD istället, och har nu lagt 150 mil under semester. :hihi
TL blev kul att köra igen dessutom, fast (om man får svära i sporthojs-kyrkan) jag föredrar HD'n om jag kör själv... :fyllisar

PS. köpte faktiskt lite nya mod grejer till TL'n förra veckan... :hihi
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tror att förra ägaren gjort + modden vad jag kan läsa tidigare i tråden, men vet inte säkert.
Har läst lite om det men inte kollat hur det ser ut på hojen.
Mätte upp generatorn och den gav >70V AC vid lite gaspådrag.
Laddregulatorn lyckades jag inte mäta upp, och det är ju inte konstigt ifall det är fel i manualen....
Körde rätt hårt på bana senast och fick inte FI denna gången.. Så förhoppningsvis var det ett måndagsex av batteriet. Men om battriet dör igen så byter jag laddningsregulatorn.
Finns det något lätt sätt att konstatera att + modden är utförd?
//Fridens!

(Har hemska tankar om att byta husan och TLRén mot en ducce 1098... blasphemy!!!! )

Jo, fick också FI med jämna mellanrum, men det berodde nog mer på en trasig PCII.
Det är skillnad mellan plus mod och charge mod. Plus mod ger mer kräm till tändspolarna, men charge mod byter sladdar för laddningen så att det blir lägre spänningsfall när man lastar hojen hårdare.

Kort sagt, klipp kablarna vid laddreläts kontakt och dra dem direkt till batteriet med lite större kablar.

Fan, SH klipper bilderna. Klicka för full:
 
Last edited:

rövbur

jobba, sova, äta, dö..
Gick med
7 Jul 2011
Ort
skogen
Hoj
98, suzuki tl1000s
Pinsam fråga, men hur tömmer jag "moppen" på kylarvätska??:va
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Pinsam fråga, men hur tömmer jag "moppen" på kylarvätska??:va

Du har två bultar som sitter på utsidan av vattenpumpskåpan. De är tydligt större än de 8 mm skallar som själva kåpan sitter fast med. Öppna dem så kommer det att sippra lite vätska, och sen lossar du bara locket på kylaren så rinner det ut med bra fart.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jo, fick också FI med jämna mellanrum, men det berodde nog mer på en trasig PCII.
Det är skillnad mellan plus mod och charge mod. Plus mod ger mer kräm till tändspolarna, men charge mod byter sladdar för laddningen så att det blir lägre spänningsfall när man lastar hojen hårdare.

Kort sagt, klipp kablarna vid laddreläts kontakt och dra dem direkt till batteriet med lite större kablar.

Ok, så kort och gott.
Klippa kablarna vid 1:an.
Koppla på ett 30 Amp säkring på + tåten. och vrid om nyckeln och se glad ut? :)
(Var köper man en 30A (mc)säkring? Funkar inte en spik lika bra.. phetaste jag har till huset är 16A... :crash )
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ok, så kort och gott.
Klippa kablarna vid 1:an.
Koppla på ett 30 Amp säkring på + tåten. och vrid om nyckeln och se glad ut? :)
(Var köper man en 30A (mc)säkring? Funkar inte en spik lika bra.. phetaste jag har till huset är 16A... :crash )

Precis. Vid den vita fyrpoliga kontakten från laddregulatorn som har två röda och två svarta utgående kablar. Klipp dem och sätt bara dit två nya grövre kablar som får gå direkt till batteriet.

30A säkring är inget problem, köp bara en hängsäkring som du sätter en 30A flatstiftsäkring i. Finns skitstora flatstiftsäkringar, för tänk på att du har 12 V i hojen och 240 V hemma. Blir rätt mycket högre effekt av 240 V och 16 A jämfört med 12 V och 30 A... De prylarna finns på nästan vilken mack som helst. Eller Biltema, Mekonomen, Autoexperten, Jula etc...

Säkringar:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Flatstiftssakringar-10-st-24309/
Säkringshållare: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-35647/
35-648_l.jpg

HD alltså... Betyder det att åldern har börjat ta ut sin rätt? :7peta
 

Bifogat

  • 35-648_s.jpg
    35-648_s.jpg
    1.3 KB · Visningar: 341

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:tummenupp

Tja, det är ju faktiskt en SPORT-HD... :hihi

Den är faktiskt rätt neutral i styrningen, om man inte kör altför långsamt, då är den precis som Tillern, den faller liksom in i kurvan. Och, sedan så går det ju inte köra för fort... Så den är körkorts säkrad... :hihi

Blir till att modda i vinter...
:hej
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Sport-HD. Är inte det definitionen av en paradox? :hihi

Själv ska jag försöka få ihop en GS nu i höst så jag kan börja med TL:en. Ska fixa upp en TLR-motor som ska in i den, och så tänkte jag försöka få tummen ur att byta fjädrar och dämpning i gaffeln också.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hehe, på 50, 60 och 70 talet hade faktiskt HD en del racing framgångar, men i dag så förknippas märket 110% med glidare och dyligt.
Inte för att min skulle gå att raca med.. men men, den försöker ju likna en 1940 tals racer... :)

Själv har jag lite småfix att göra på Tillern i vinter, om jag orkar. Byta till den nya vevhusventilationen, fixa charge modden, lämna in Öhlinaren på service (läcker).
Men, ska modda HD'n lite oxå... Och så funderar jag på att bygga om XR'n seriöst... men då måste jag köpa en svets först, och en massa annat... men man måste ju ha ett lagom ouppnåeligt mål... :hihi

:hej
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Att jag aldrig tröttnar på den här hojen
C360_2012-09-03-12-38-37.jpg
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jahapp... så var det dags att ramla med min TLR idag. :(
Jag är rätt ok, lite ont i vänster axel och knä, men inget som inte kommer läka. :)

Det vart mest repor på kåpor, en böjd växelpinne samt en spegel som gick av. allt essentiellt som motor, ram och sving osv. ser ut att vara ok då det inte var så hög hastighet.

Är det någon som har ett hum om vad det kan kosta att lacka om alla kåpor hos någon lackerare i Stockholmsområdet? Allt annat kan jag fixa till själv.
Jag antar att om jag lämnar in hojen på lagning så kommer dom ändå bara säga att man ska lösa in hojen och jag älskar den ju. :(
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top