TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
-- klipp --
En lösning som fixar båda problemen är att byta till Bitubo. Den ersätter både dämparen och fjädern, så då bör det lösa båda dina problem. En sån kostar kanske 5000:- men är en väl värd investering.

Som bonus om man väljer denna lösningen är att man slipper problemet med att TLS ramen spricker vid bakre dämparinfästningen :hihi

Och i reklamens rättvisa namn så kan man naturligtvis även byta till Öhlins, WP, Penske eller något annat överprisat märke :tummenupp

:hej
-----------------------------------------------------------------

BTW, kan någon hjälpa Dr Ksp med följande fråga. Jag kommer f-n inte ihåg längre... :hihi

"När man bytar främre stift,tar man den ovanifrån med tanken av eller kan man ta den från sidan med högerkåpan av och kylaren lossad, den bakre vart ju inga problem men den främre är som sagt lite värre."

:hej
 
Last edited:

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Lite annars på TLS som har separat fjäder och dämpare.

.......

En gnisslande fjäder är också snudd på livsfarligt... Det beror på att fjäderstången tappat smörjning och gnisslar mot bussningen. Det kan gå bra ganska länge, men i värsta fall så kan den nypa ihop helt, kröka fjäderstången och då stumnar den helt. Kan vara livsfarligt!

TLR har ju samma lösning med separat dämpare och fjäder, och jag smorde själva fjädern. Du har helt rätt, det kan bli katastrof om fjädern plötsligt nyper... :död Fan att man aldrig lyckas haffa en bättre stötdämpare när de dyker upp på TLZ :(
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
TLR har ju samma lösning med separat dämpare och fjäder, och jag smorde själva fjädern. Du har helt rätt, det kan bli katastrof om fjädern plötsligt nyper... :död Fan att man aldrig lyckas haffa en bättre stötdämpare när de dyker upp på TLZ :(
Ja, du har såklart rätt! TLS har bara konststycket att ha fjädern mellan ram och motor... :va
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Ja, du har såklart rätt! TLS har bara konststycket att ha fjädern mellan ram och motor... :va

En av fördelarna med att separera dämpare från fjäder var väl att det blir rätt varmt precis bredvid motorn. Hur klarar eftermarknadsdämparna detta, för de monteras väl på fjäderns plats på TLS också?
 

Tripl3_XL

Livet börjar vid 200
Gick med
10 May 2010
Ort
Hindås
Hoj
1999, Triumph, Speed Triple 955
Wilbergs har en lösning på dämpare till TLS som funkar bra enligt mig. Traditionell dämpare fast med enbart en hjälpfjäder runt så man kastar rotationsdämparen så långt man orkar och gärna några kilometer till, bultar dit Wilbergsdämpet och behåller original fjädern = mindre skruva å grym väghållning för enbart ca 3000 spänn :tummenupp

Nu får alla ni andra TL-bröder ha en fortsatt trevlig kväll medans jag återgår till min 7åriga mackmyra :D
SKÅL :banana
/Psyanid
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Hemma efter 5 mil i regn o mörker. Blä. Men måste man hem så måsta man. Men när jag kom hem så hände det som brukar hända efter att jag varit ute och åkt när det regnar och det är att det ångar som f*n från fronten och nu undrar jag om det gör det för er med. Lätt irriterande när man står vid stopp en liten längre stund och det ångar så att man inte ser ett skit.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Hemma efter 5 mil i regn o mörker. Blä. Men måste man hem så måsta man. Men när jag kom hem så hände det som brukar hända efter att jag varit ute och åkt när det regnar och det är att det ångar som f*n från fronten och nu undrar jag om det gör det för er med. Lätt irriterande när man står vid stopp en liten längre stund och det ångar så att man inte ser ett skit.

Nej,det ångar inte. Kanske något från avgasareröret.
:yoparty
 
Last edited:

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Uppdaterade baken lite!

Före:
2011%5C05%5C17%5Cbikepics-2209597-full.jpg


Efter:
2011%5C05%5C17%5Cbikepics-2209592-full.jpg
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Vet någon hur lång fjädringsvägen är fram respektive bak på en TLR??
Kollade i manualen, men hittade inget.
Har bitubo bak, men det borde inte förändra något..

//Hansson
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Jaha pöjkar. Jag vet inte om det är nån här som kommer ihåg mig längre. Jag ser att Putte och Octo är aktiva fortfarande :)
Bor i Thailand nu men kommer förhoppningsvis hem till Sverige igen i Juni.
Sålde min fina TLS till nån snubbe som inte hade A-kort och lät min underbara övermoddade hoj stå i ett garage helt ensam.
Efter det så köpte jag en harley för att frugan inte gillade plastraketer. Sålde den och köpte ett hotell i Thailand men har tröttnat på de unkna vägarna här nere så nu säljer jag hotellet och flyttar hem och då blir det en TLS igen!!
Problemet är ju bara allt det fina blinget jag blev av med i samband med försäljningen av min fina tls så nu jäklans ska det köpas nytt igen hehehe
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Jaha pöjkar. Jag vet inte om det är nån här som kommer ihåg mig längre. Jag ser att Putte och Octo är aktiva fortfarande :)
Bor i Thailand nu men kommer förhoppningsvis hem till Sverige igen i Juni.
Sålde min fina TLS till nån snubbe som inte hade A-kort och lät min underbara övermoddade hoj stå i ett garage helt ensam.
Efter det så köpte jag en harley för att frugan inte gillade plastraketer. Sålde den och köpte ett hotell i Thailand men har tröttnat på de unkna vägarna här nere så nu säljer jag hotellet och flyttar hem och då blir det en TLS igen!!
Problemet är ju bara allt det fina blinget jag blev av med i samband med försäljningen av min fina tls så nu jäklans ska det köpas nytt igen hehehe

Haha Chifen, välkommen tillbaka!

Varför inte ta steget fullt ut o köpa en snabbare o bättre TLR ;)
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Haha Chifen, välkommen tillbaka!

Varför inte ta steget fullt ut o köpa en snabbare o bättre TLR ;)
Men dom är ju så stora o tjocka ju :tuttar

Fan va skoj, nu ser jag att en massa gamla TL gurus fortfarande finns här, fredde, robster, sharp mfl. Har bara hunnit läsa igenom 3 sidor. Det här bådar ju gott :tummenupp
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Men dom är ju så stora o tjocka ju :tuttar

Fan va skoj, nu ser jag att en massa gamla TL gurus fortfarande finns här, fredde, robster, sharp mfl. Har bara hunnit läsa igenom 3 sidor. Det här bådar ju gott :tummenupp
Jag måste säga att jag har saknat den där stålmannen avataren. :)
Kul o se dig Chiefen! :)
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Jaha pöjkar. Jag vet inte om det är nån här som kommer ihåg mig läng.....bla bla is baaaaack

Hej du!

Du är saknad! :krama

Själv hänger jag inte lika mycket på internet som jag gjorde tidigare men TL:en är fortfarande lika skön som alltid!

Som du säkert såg så har jag en motor och ett M4:a till salu...köp det så kan du komplettera med en TLS när du kommer hem.

Förvånad över att ingen av gamarna här hoppat på att i alla fall köpa ett M4:a till ruggigt prutbart kompispris tillsammans med en morot som gått ca 1700mil! :va

Känns som att det hade gått lättare förr.....

Gött att höra ifrån dig!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top