TL-tråden - v2 !

Raderad medlem 61114

Guest
Grattis till Tillisen! Jag är också ett S-freak.
Vi kan kanske byta/affära dämpare med varandra?
Jag har burkar som jag gjort själv helt i Titan och funderar på att byta. De är ordentligt gjorda med vattenskurna bolt on-flänsar och helsvetsade. Inuti sitter det naturligtvis perforerat rör (också titan), stoppade med fin rostfri ull..Nä, inte svinto! :) De låter gött enl. polarna som åker bakom. Får även en del tummen upp av folk på trottoaren. :D
View attachment 389383View attachment 389384

Hej och tack :) Nä jag byter gärna inte bort dom som sitter på...

jag mena förstås bara fjädrarna......lite otydlig där!

haha, okej :) Tack med jag har beställt nya nu från Motospeed via Johans MC, kostade bara 181kr :fakta
Var även förbi ett ställe och köpte nån "racingolja" som jag blev rekommenderad. Så när fjädrarna kommit så blir det nya fjädrar och olja i hojen. Hoppas bara att jag inte slitit ut lamellerna när jag var ute och gasade hårt igår för jag tycker nog att den slirar lättare nu :dummer

Är väl lika bra att köpa ny packning nu också då så jag inte står där och inte får det tätt när kåpan ska på. Har ni koll på moment när jag drar kåpan? Har inte tillgång till manualen ännu.

edit* Men oavsett om jag måste byta hela kitet så är jag sjukt nöjd med köpet! Några tusen till och få en helt nu koppling på en perfekt hoj i övrigt kan jag acceptera. En riktig blickfångare och en så jävla härlig hoj!

Hoppas jag hinner med nån bankurs innan den ställs av för vintern!
 
Last edited by a moderator:

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Hitta detta i forumet!Den "nyste" konstant vid kärringkörning runt 3500-4000 varv, något som fixades vid första garantiåtgärden.
- Andra garantiåtgärden var att byta motortermostaten som gav fel signaler till insprutningen, så att den ständigt
gick för kallt (eller var det för varmt?).
- Tredje grejen var att montera styrdämpare. Tydligen hade någon olycka hänt med en TLS och vips!, så kom garantiåtgärd-papper med posten.
- Fjärde grejen kom efter över ett år senare, någon hade hittat läckande tank på en TLS - in igen och byta på garantin. postat2004typ
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Hitta detta i forumet!Den "nyste" konstant vid kärringkörning runt 3500-4000 varv, något som fixades vid första garantiåtgärden.
- Andra garantiåtgärden var att byta motortermostaten som gav fel signaler till insprutningen, så att den ständigt
gick för kallt (eller var det för varmt?).
- Tredje grejen var att montera styrdämpare. Tydligen hade någon olycka hänt med en TLS och vips!, så kom garantiåtgärd-papper med posten.
- Fjärde grejen kom efter över ett år senare, någon hade hittat läckande tank på en TLS - in igen och byta på garantin. postat2004typ

mm, men inget om kopplingen där :/ Ny tank och styrdämpare har denna hojen fått iaf. Tempen håller sig kring 70 grader.
 

Greenlund

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Malå
Hoj
98, Suzuki TL1000 S
Är de nån här som har monterat en FH020AA regulator på sin TL? Ska montera en på min och jag undrar om de spelar någon roll i vilken ordningsföljd man monterar dom 3 kablarna?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Svetsa kopplingen ! http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?t=87066&highlight=welded+clutch Det får kopplingen att fungera o du kan utnyttja motorbrommsen:) jag har gjort det,det funkar

Verkar ju helt klart intressant. Men han skrev nåt om att inte svetsa och använda "längre" barnettfjädrar... Vilka menar han då? Dom barnettfjädrar jag beställt? Det ska väl vara samma längd på de som original, fast hårdare? Eller är det bättre att svetsa och låta dom gamla fjädrarna sitta kvar?
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
de är lite längre än original. mycket lättare än att svetsa iaf.
 

Raderad medlem 61114

Guest
de är lite längre än original. mycket lättare än att svetsa iaf.


ok. Jag nöjer mig väl med nya fjädrar och olja nu, skulle det inte hjälpa blir det svetsa när hojen är avställd. Så länge jag inte pressar hojen märker jag inte av det, men som sagt, blir ju inget framhjulslyft som det är nu :(
 

Niro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2013
Ort
Valla
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Hej!
Är ny på forum och behöver lite hjälp. Har en TL1000s 97, har i skrivande stund 5400 mil.
Den är törstig, Har inte sett tempen överstiga 80 grader. Är det orsaken till törsten? Om det är så, var nånstans köper jag en termostat? Andra fråga, den börja slirra i kopplingen. Är det dags för oljebytte eller lamellerna som är knasiga? Vilken funktion har bulten ( hexagonen ) mitt synlig i kopplings koppan? Är det nåt sort reglering för kopplingslameller?
Var hittar jag diod lampa ( gul färgat ) för mina mini blinkers, 9mm. diam. i sockelsfäste och 12v.
Hoppas nån kan ge mig tips o råd.
Tacksam för svar!
Niro
 

Raderad medlem 61114

Guest
Då var jag igång igen. Har insett att jag behöver lite mer grundläggande genomgång av skötsel, justering osv osv av min hoj. Självklara saker, men jag känner mig osäker och vill någon (gärna någon med samma hoj och som är hyfsat pedantisk) gå igenom detta med mig under 30-60 min vore jag väldigt tacksam och visar det genom att fylla på en skvätt soppa i din hoj som vi sedan kör slut på :banana
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Hej!
Är ny på forum och behöver lite hjälp. Har en TL1000s 97, har i skrivande stund 5400 mil.
Den är törstig, Har inte sett tempen överstiga 80 grader. Är det orsaken till törsten? Om det är så, var nånstans köper jag en termostat? Andra fråga, den börja slirra i kopplingen. Är det dags för oljebytte eller lamellerna som är knasiga? Vilken funktion har bulten ( hexagonen ) mitt synlig i kopplings koppan? Är det nåt sort reglering för kopplingslameller?
Var hittar jag diod lampa ( gul färgat ) för mina mini blinkers, 9mm. diam. i sockelsfäste och 12v.
Hoppas nån kan ge mig tips o råd.
Tacksam för svar!
Niro

Kylvätsketempen är en av ett par barnsjukdomar TL:en hade -97. Den går inte upp i temp och därför går den på kallstartsblandning.
Åtgärd hittar du här: http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=12543

Slirande koppling: Också en välkänd barnsjukdom. Avhandlas på denna sida några inlägg bakåt. Du har en klenare koppling än senare modeller dessutom med en tryckfjäder mindre. Avhjälps bl.a. med kraftigare fjädrar. (Barnett) Seek and you shall find.:tummenupp

Hexagonskruv: På kopplingskåpan sitter ingen sådan skruv. På svänghjulskåpan däremot.. Du tittar på fel sida.:D

Diodlampor: Sök på "LED blinkers" och välj själv var du vill handla. Google is your friend.

Lycka till.
 

Niro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2013
Ort
Valla
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Tack Lajo! Har fått bra koordination i mina frågor. Ska ta hand om detta.:tummenupp
 

Raderad medlem 61114

Guest
Min hoj har varit inne på garantin för tempen för många år sedan, men hur som håller sig tempen på 75grader eller strax under. Stannar jag och låter motorn gå på tomgång går tempen snabbt upp till över 100 grader, men så fort jag börjar köra igen går tempen snabbt ner till 75 grader igen

Vad tror ni experter?:/ Vad göra? Funderar på att först testa med ny tempgivare, för 600 spänn :crash
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Min hoj har varit inne på garantin för tempen för många år sedan, men hur som håller sig tempen på 75grader eller strax under. Stannar jag och låter motorn gå på tomgång går tempen snabbt upp till över 100 grader, men så fort jag börjar köra igen går tempen snabbt ner till 75 grader igen

Vad tror ni experter?:/ Vad göra? Funderar på att först testa med ny tempgivare, för 600 spänn :crash
Expert vet jag väl inte men tror inte det är givaren som är fel. Det var lite struligt med de där garantijobben och det verkar som om knappt Suzuki själva visste exakt vad som behövde göras. Inte bra att den går under 80 grader då den går på cold map.
Hade själv en -97:a som skulle vara åtgärdad men som jag gick igenom i stort sett alla fel de var kända för förutom tanken.
Fyllde vevhuset med bensin, läckande vattenpump (som dessutom resulterade i en motorrenovering) Vad jag läst mig till ang tempen så är det brukligt att flytta upp tempgivaren till termostathuset och en del byter även ut hela huset mot ett -98 och nyare då sensorflytten gjordes från fabrik. Har inte gjort det själv då jag sålde och köpte en -00:hihi
Men allt finns att läsa på TLPlanet eller TLZone
Hoppas det löser sig.
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
De e som Lajo säger. OEM på 97orna sitter tempgivaren på vänster sida av kylaren, dvs kalla sidan. Alltså ger den aldrig "rätt" angivelse och därmed byter den aldrig till varma mappningen. Dricker soppa, helt enkelt.. Skaffa ett termostathus fr 98-> och även vattenpumpskåpan. Den behövs för en bypass-slang fr termostathuset om ja minns rätt..
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ok. Fan hade hoppats slippa denna skiten... Finns det några bilder/ bildserier på dessa saker. Hittar bara text.
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Ok. Fan hade hoppats slippa denna skiten... Finns det några bilder/ bildserier på dessa saker. Hittar bara text.

Kolla ebay, finns både termostathus å vattenpumpskåpa till 97 å 98->.. Kan du ju se skillnaden.. Man kan använda gamla vattenpumpskåpan å skarva på bypass-slangen på befintlig ledning, men de e bättre/lättare att köpa den uppgraderade kåpan.:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top