Power Commander

Orange Coast

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda
Jag har lite funderingar på att skaffa en power commander. Jag har hört att den ska göra så att hojen går jämnare samt att vridet ska bli bättre.

Dock så är jag inte så kunnig på området.

Vad exakt gör en power commander och är det bortkastade pengar för mig att köpa den då jag inte är så kunnig?

Jag har en Honda VFR800 från 2004.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
En Power Commander i sig gör just ingenting....

Det är en liten låda som du kopplar in på elsystemet , så att du kan optimera bränsleinsprutning o i vissa fall tändsystem , beroende på hur mkt "lull-lull" som du har plockat på hojen , typ avgassystem , luftfilter , portning av topp , etc....

För att utnyttja powercommandern fullt ut , behöver du upp med hojen i bänk , så att de kan justera den där...
 

Orange Coast

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda
En Power Commander i sig gör just ingenting....

Det är en liten låda som du kopplar in på elsystemet , så att du kan optimera bränsleinsprutning o i vissa fall tändsystem , beroende på hur mkt "lull-lull" som du har plockat på hojen , typ avgassystem , luftfilter , portning av topp , etc....

För att utnyttja powercommandern fullt ut , behöver du upp med hojen i bänk , så att de kan justera den där...

Ok där ser man. Jag har Micron slip-on på hojen samt K&N luftfilter. Att köra en färdig programerad map gör inte så stor skillnad eller? Man bör bänka den alltså?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst, en std-mapp för ungefär din hoj gör ju säkert nån skillnad, men det blir långt ifrån bra. Det enda rätta är att köra den i bänk!
Jag löft över mitt kn-filter, helsystem och PCII från min förra hoj till min nya (exakt likadana hojar). Min nya gick som ett lass skit, effektkurva som ett alplandskap :huvet Men efter en sväng i bänken så gick den som ett troll, mycket snygg å fin effektkurva :tummenupp
Så bara för att det är lika på pappret så blir det inte alltid lika i verkligheten :fakta
 

Nicotin

Guest
Jag har lite funderingar på att skaffa en power commander. Jag har hört att den ska göra så att hojen går jämnare samt att vridet ska bli bättre.

Dock så är jag inte så kunnig på området.

Vad exakt gör en power commander och är det bortkastade pengar för mig att köpa den då jag inte är så kunnig?

Jag har en Honda VFR800 från 2004.


I vissa fall görcommandern nada men i vissa fall gör den nytta.

Jag monterade en pc3 på min gixxer och slängde på powercommanders egen orginalmapp för gixxer1000.

Jo dra på trissor vilken skillnad det blev i botten och mellanregisteret.

Dock så går den ju ganska fet vilket innebär avgasknallar osv.
 

Orange Coast

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda
Ok, så bänka måste man göra också. Hur mycket kostar det? Det är ju trots allt redan en ganska stor kostnad med bara power commandern. Tycker ni som gjort det att det är värt det?
 
Last edited:

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
I vissa fall görcommandern nada men i vissa fall gör den nytta.

Jag monterade en pc3 på min gixxer och slängde på powercommanders egen orginalmapp för gixxer1000.

Jo dra på trissor vilken skillnad det blev i botten och mellanregisteret.

Dock så går den ju ganska fet vilket innebär avgasknallar osv.
Jasså, du fick stor skillnad på din hoj...
Jag märkte ingen större skillnad på min trots att den är bänkad och inställd efter just min hoj..
Mycket märkligt...
 

Nicotin

Guest
Jasså, du fick stor skillnad på din hoj...
Jag märkte ingen större skillnad på min trots att den är bänkad och inställd efter just min hoj..
Mycket märkligt...


Jag tycker också det..

Jag var på en mcfirma idag här i västerås och snackade med dom.

På vissa hojar så är orginalconfigen ställt så snålt att man via typ powercommanders egen orginalmapp vinna mycket på låg och mellan registret.


Tog även upp din hoj som ett exempel med din micronpipa ( han som bänkar har en likadan ) och han har kört sin i 3 olika bänkar.
Ava och mc varuhuset stockholm och i sin egen bänk.
Bakhjulseffekten pendlade mellan 163-169 och detta beror ju mycket på lufttemp och bänkens config.

Dock så skilljer även hojarna beroende på hur dom är inkörda mellan 10-18 kusar på slangen.


Men som han sa så ska man märka en relativ skillnad på en bänkad/mappad hoj.
Och enligt honom så tyckte han att om du inte märkte av någon skillnad från orginal så tyckte han att du ska gå tillbaka.
Får då har kanske pc3 inte laddat mappen ordentligt.
Vilket händer tyvärr alltför ofta med pc3
För enligt honom ska du märka skillnad.

Långt inlägg men nyttigt..

Ok, så bänka måste man göra också. Hur mycket kostar det? Det är ju trots allt redan en ganska stor kostnad med bara power commandern. Tycker ni som gjort det att det är värt det?

Se mitt inlägg nedan..

Men kostnaden för en bänkning är i runda slängar mellan 2500 och uppåt.

Värt att tänka på är att dom stora mc firmorna i stockholm har rätt lång kö till bänken.

AVa tror jag har ca 1 mån och dom andra ligger väl ungefär samma...


JAg har inte bänkat min än, men jag kommer göra det för att optimera hojen och få ut allt som går.
Hk kåt som man är..:D
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)

Ava och mc varuhuset stockholm och i sin egen bänk.
Bakhjulseffekten pendlade mellan 163-169 och detta beror ju mycket på lufttemp och bänkens config.
:va
Vill bara påpeka att det låter konstigt att det nämns att bänkens config/inställning/kalibrering eller vad du/någon menar, ska spela in i vad för effekt som visas(om det nu inte är DIN, SAE eller EEC korrigeringar som menas). Är bänken korrekt kalibrerad så mäter den också riktigt.
Var det bänkkillen som sa så? Sedan om operatören av någon anledning ändrar/kan ändra i kalibreringsdata för bänken kan man ju undra varför han gör det? Den trumma som hojen körs på har en viss omkrets, vikt och därav ett visst tröghetsmoment för att komma i spinn? Av den informationen räknas sedan effekten ut när hojen sätter rullen i rörelse.
Dock så stämmer det att väderförhållande(lufttemp, lufttryck, luftfuktighet) har betydelse för vad motorn presterar även bränslets temperatur om man ska vara petig;):tummenupp
 
Last edited:

Nicotin

Guest
:va
Vill bara påpeka att det låter konstigt att det nämns att bänkens config/inställning/kalibrering eller vad du/någon menar, ska spela in i vad för effekt som visas(om det nu inte är DIN, SAE eller EEC korrigeringar som menas). Är bänken korrekt kalibrerad så mäter den också riktigt.
Var det bänkkillen som sa så? Sedan om operatören av någon anledning ändrar/kan ändra i kalibreringsdata för bänken kan man ju undra varför han gör det? Den trumma som hojen körs på har en viss omkrets, vikt och därav ett visst tröghetsmoment för att komma i spinn? Av den informationen räknas sedan effekten ut när hojen sätter rullen i rörelse.
Dock så stämmer det att väderförhållande(lufttemp, lufttryck, luftfuktighet) har betydelse för vad motorn presterar även bränslets temperatur om man ska vara petig;):tummenupp

Menade då SAE..

Dock så är det så att både AVA och MCvaruhuset har varit glädjebänkar.

Vill minnas två här på forumet som valde att göra ett test med sina hojar.
Det diffade mellan 8-12 hk på bänkarna, nu är det också så att mc varuhuset har uppgraderat sin mjukvara på sin bänk så den stämmer bättre.,..
 

Orange Coast

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda
Jag som har satt på slip-on och K&N filter, borde jag ha en power commander eller är inte det ett måste bara för att man satt på slip-on och bytt luft filter?
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ok, det är uppfattat, men om jag köper en så borde jag bänka hojen, annars gör power commandern ingen nytta?

Den är till för att kunna optimera inställningarna för just din hoj o utan bänkning så är det väl ingen större ide.

Däremot finns det ett gäng olika maps på deras hemsida samt lite var som på nätet, så om man vill kan man tanka hem alla o testa sig fram själv o se ifall de blir bättre.

Kanske inte blir optimalt men blir det bättre så blir det bättre.

Fundera själv på att köpa en billig PC från utlandet eller begagnat o sen ba leka lite me olika maps...
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
är det svårt att montera powercommandern själv?

Jag har köpt PC3 till min hoj som jag väntar på ska dimpa ner i min brevlåda. Jag har ganska höga förväntningar och komemr säkert bli besviken. Det kan ju inte ge så mycket som man självklart vill att den ska ge. Men när jag har mer pengar över så ska jag köpa k&n luftfilter och bänka så den blir mer optimerad för just min hoj.
 

All-in!

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Västervik
Hoj
Fajjerbläjde...Igen!:)
Vart hittar man "färdiga" mappar???

Never mind....hitta svaret i en annan tråd
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Tycker jag har fått en ganska bra deal på det mesta genom att handla från USA.

Priser nedan är med moms o tull + frakt..

1.697 kr för en PCIII USB färdigmappad för min EU 2006 R1 med Akra och K&N filter.
340 kr för K&N filtret
Det bästa priset är dock Akra Evolution 2 systemet för 12.500, riktpris i Sverige 25.900 (Detta system skickades dock som värde för 100 dollar) :yoparty
 

All-in!

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Västervik
Hoj
Fajjerbläjde...Igen!:)
kom på en fråga till.
Vart hittar man programvaran?? fick ingen när jag köpte min (beggad). kompisen hade kabel men va osäker om hans program skulle funka på min pc ( hans är till en pc3 usb) min är inte usb.
Taksam för svar!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top