Vägar vid uppkörning på Tullinge

kreu

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Årsta
Hoj
2009 Honda CB1000 R
tullin uppkörning

Håller med FAX ..se verkligen upp för häckarna och då menar jag inte tjejernas:arsele, utan det finns ett lurigt ställe där det finns en promenadväg som dyker upp bakom häcken i nedförsbacken emot (Tullinge centrum) + att det är max30 som gäller ...svänger ni till höger ut ifrån bromsprovet så är det super viktigt att du håller dig på rätt position på vägen inför kurvorna och i förståss..

Jag hade en riktigt surmurvel som testa mig åt båda hållen..

Lycka till
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Imorn är det dags!!!! Jag är stört nervös
Var ute och rekade på vägarna omkring i typ 2 h idag :)
Tack så hemskt mycket för alla kartor mm.
Har några frågor.
1. Det är ju 50 på vägen ut till lida och 70 på vägen till hacksjön. Asså vägarna är helt sjukt dåliga. Vill dem att man ska köra angivna maxhastighet här? Bed bilen gick det inte att köra mer än 20-30 typ.
2. Va inne i tätbebyggt område också. Läste att ni skrev att det är viktigt att man saktar ned och visar att man är förbered för att bromsa innan utfarter mm. Men om du kör på 30-väg där det är villor. Tkr ni att man kan köra 30 förbi alla utfarter eller borde man köra långsammare?
Tacksam för snabba svar. Meddelar imorn om hur det gick och vad jag fick göra!
Hälsningar Ian
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Men om du kör på 30-väg där det är villor. Tkr ni att man kan köra 30 förbi alla utfarter eller borde man köra långsammare?
Tacksam för snabba svar. Meddelar imorn om hur det gick och vad jag fick göra!
Hälsningar Ian

Motorbromsa/glid långsamt innan "villa-korsningarna" och visa med huvudet att du ser till höger och vänster. Bromsberedskap med foten så han ser att du är redo om det skulle vara något. Tänk på högerregeln oavsett hur rädd personen är.
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
1. Det är ju 50 på vägen ut till lida och 70 på vägen till hacksjön. Asså vägarna är helt sjukt dåliga. Vill dem att man ska köra angivna maxhastighet här? Bed bilen gick det inte att köra mer än 20-30 typ.
2. Va inne i tätbebyggt område också. Läste att ni skrev att det är viktigt att man saktar ned och visar att man är förbered för att bromsa innan utfarter mm. Men om du kör på 30-väg där det är villor. Tkr ni att man kan köra 30 förbi alla utfarter eller borde man köra långsammare?
Tacksam för snabba svar. Meddelar imorn om hur det gick och vad jag fick göra!

1. Maxhastighet är maxhastighet inte vad som känns för dig som en behaglig hastighet, kör i det tempo du känner dig bekväm med, antingen är du inte mogen att ha eget körkort, eller så tycker handledaren att du körde i ett ok tempo. Skär kurvor så som du lärt dig.

2. vissa korsningar är det bara att köra rätt igenom, vissa häckar kräver att du bromsar ner redan innan korsningen.
Visa tydligt att du håller uppsikt i korningarna genom att vrida huvudet och inte bara snegla så att instruktören ser att du har koll.
Återigen, 30 är maxhastigheten, kör långsammare om du tycker att det behövs.
Vad gäller alla dessa 3467994 utfarter som finns på 30 vägarna så är det den som kör ut från parkeringens ansvar att inte köra på dig som kommer på vägen. Ligg inte i 10km/h bara för att det finns parkeringsplatser längs vägen.
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
I'm one of you bitches! Tack för all hjälp! Är för taggad på att dra ut med hojen nu för att berätta allt men kan rita ut min färdväg och berätta mer detaljer om ngn skulle vilja. Så be bara om det isåfall :)
Kan säga att jag som en bil med regnr. 777 påväg från körskolan till uppkörningen. Kan va den önskingen som avgjorde :p
Nu ska jag ut och brumma!
Vill även tipsa om Huddinge trafikskola! Körde med Matte. Va inte med om en enda dålig pytteupplevelse utan bara positiv respons åt dem!
Tack till er på SH ännu en gång
Hälsningar Ian
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Körde en kort runda, efter manöverprov etc så drog vi höger ut från uppkörningsplatsen, körde den vägen som leder till slingerbulten. När den var slut drog vi över bulten, in på 70-grusvägen(Nöjd med detta, visste att jag skulle våga satsa på grus. :tummenupp), vände där och körde tillbaks igen. Lätt var det!
 

Wack0

HighFiveINC
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR600RR
Körde en kort runda, efter manöverprov etc så drog vi höger ut från uppkörningsplatsen, körde den vägen som leder till slingerbulten. När den var slut drog vi över bulten, in på 70-grusvägen(Nöjd med detta, visste att jag skulle våga satsa på grus. :tummenupp), vände där och körde tillbaks igen. Lätt var det!

var det grusvägen som är rakt över stopp plikten?(när man kör mot bulten):)
 

dub

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Kan någon bekräfta hastighetsgränserna som gäller för:

1. grusvägen hackåssjön
2. vägen till lida

Tack!
 

jetson

Guest
Kan någon bekräfta hastighetsgränserna som gäller för:

1. grusvägen hackåssjön
2. vägen till lida

Tack!

När jag körde upp och glömde kolla hastighetsskyltar höll jag 60 när jag va osäker på 50 eller 70 :D

Vägen till lida är 50 tror jag, är några kurvor som nyper rätt bra där.
 

dub

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Haha, rätt gjort :)

Tack! Får hålla utkik efter något som kan avslöja hastigheten
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Avklarat på Tullinge 14/5-2012, med en kille som hette Marcus från Vägverket (VV). Han var riktigt trevlig och gav ett lugnande intryck. Flöt på bra inga omtag på obligatoriska moment.

Fick köra ut vid Pålmalmsvägen (50kmh) och höger ned mot Bulten och vända direkt efter S-kurvan som ligger typ 500m söderut från VV. Där ligger ett stall på vänstersida, svängde in där och vände. Åker tillbaka mot VV och men blir dirigerad in vänster i s-kurvan till Lida (50kmh gäller även på denna) . Strax innan vi är framme vid Lida vill han att jag skall vända, fortsätter de sista 800m fram till Lida och vänder på parkering vid friluftsområdet. Kör sen tillbaka på samma väg och kommer fram till stora vägen igen. Där tar vi vänster körriktning mot VV igen, passerade VV, (strax därefter ny hastighet 70kmh), fortsatte norrut typ 1,5km (ny hastighet 50kmh) och in vänster in på mindre väg (Kronoparksvägen) som ligger precis vid en annan s-kurva (Höll kolla på mötande lasbilar och gav dem utrymme att skära in i mitt körfält medan jag väntade på att svänga, obs hade fritt bakåt) Åkte vidare riktning västerut på Kronoparksvägen (50kmh), norr om flygfältet. Kommer till t-korsning vid (notera cykelbanorna som går parallellt med) Rullstensvägen och åker där där vänster. Kommer fram till rondellen och åker höger in på Flotiljvägen (avsmalnande körfält med företräde för mötande trafik.) Snurra sen länge i villaområdet blandad hastighet 30kmh på ALLA små vägar och 50kmh på "större vägar" som även hade huvudledskylt. Hamnade tillslut på Bernströmsvägen i riktning mot Huddingvägen, kör under järvägsbron och får svänga höger på Huddingvägen, kör denna fram till korsningen vid Flotiljvägen som vi svänger höger in på (på väg tillbaka nu). Kör denna hela vägen fram till den tidigare rondellen där vi tar vänster på Rullstensvägen och sedan höger in på Kronoparksvägen (OBS kolla cykelbanorna innan vänster sväng). Kommer ut igen vid s-kurvan på Pålmalmsvägen som ligger norr om VV. Vi svänger höger ned mot VV (50kmh som strax ökar till 70kmh för att sedan bli 50kmh strax innan VV). Svänger höger in på VV ---Godkänd
 
Last edited:

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
jävligt bra info då jag ska ta 125 kort, och efter som jag bor i tullinge så är det ju fritt fram att köra runt och kolla in och pröva dessa vägar ;)
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Kan vi få igång denna tråden igen?
Nu börjar det bli dags för uppkörning, så jag tänkte att det kanske finns några här som vill dela med sig av nya tips och tricks gällande Tullinge?
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Ett tips är att ta dig ut till Tullinge i bil och åka runt på i alla fall de stora vägarna, ut till Lida och grusvägarna som beskrivs i tråden. Jag var ute 1gång och kikade innan och det kändes riktigt bra när jag körde upp då man vet vad som kommer bakom nästa hörn, var man kan vända,hastighet mm mm.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tack för tipset, tar bilen dit någon dag, och försöker åka med hojen också.
Några som kört upp där i år?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top