Vägar vid uppkörning på Tullinge

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
gällande hastigheter, försök hålla den hastigheten som gäller (50 eller 70) men är det skymda korsningar, backar eller dålig väg (t.ex. den in till Lida....) är det bra att ta ner farten lite till man passerat "hindret".

Lycka till alla!!!!!
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Bra tips är väl alltid att bekanta sig med området. När jag körde upp -05 så körde vi en sväng mot bulten men vända halvvägs, efter vi vänt vart det en sväng grusväg sen tillbaks till Tullinge mot huddingevägen, förbi tullinge centrum och tillbaks mot flygflottiljen via bostadsområdena...

Kolla med M1cke här på forumet, han körde upp där i veckan och klarade det :tummenupp

Lycka till!!!

Ska ut och övningsköra lite i området hade jag tänkt, tack för hjäpen! Ska göra mitt bästa! :tummenupp
 

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
hojlös
Var där och rekade med bilen för 30 min sedan.
Vet att en den fått höra att de kört "för försiktigt" under sina uppkörningar.

Tycker de att man ska köra ca 70 på den 70-vägen? eller ska man "anpassa" sig?

Den är ju ganska kurvig och ibland ganska skymd. T om att ligga där med 70+ med bilen kändes ganska mkt rally på nåt sätt.

Vad gäller grusvägen upp till Hacksjön så är den sjukt gropig nuförtiden..
Där antar jag att det bara är att ligga jävligt sakta som gäller?

Jag försökte att hålla 70 så gott det gick med undantag från några av dom hårdare kurvorna där. Anledningen att dom tar ut en på den där vägen är nog för att se att man har rätt spårval och kurvteknik. Jag skulle passa mig från att köra för sakta.. Många som blir kuggade på det! Se även till att välja rätt spår/hastighet i S-kurvan där man svänger in till Lida! Det är visserligen bara 50 där men det är ju en hård kurva. Har man bra uppsikt och ser att man inte får möte är det bara o lägga ner och skära in mot mitten. Min körskolelärare sa åt mig att vara extra noga med just den kurvan för det e många som mesar för mycket där och mer eller mindre krypkör = kugg!

Öva på att köra grusväg det är inga problem att hålla 50 på större delen av vägen mot hacksjön heller. Tror att dom kanske inte kör där längre för att den är så pass gropig men när dom tar ut dig på grusväg vill dom se att du kan köra på även där! Försökt hålla 50 där det går :)

Kör som du skulle göra om du var i bilen! Hur ofta kör man runt o mesar under hastighetsbegränsningen?

Lycka Till! :)
 
Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Lämna gärna en liten rapport oavsett hur det går och ungefär vart du fick köra! Håller såklart tummarna att du fixar det! :tummenupp

Fredagen den trettonde kan dra åt skogen!

19 maj! De är en **kdag!

På väg till uppkörningen krockade jag på E4an vid Haga norra tack vare att en *******jävel låg å tryckte mitt mellan bil å släp trots att jag blinkat hur länge som helst, då jag tittade åt sidan blev de tvärstopp i min fil. KUL!
Killen jag smällde med var ialf guld å haka på släpet på sin bil som klarade sig (tack vare kroken) å skjutsa mig till tullinge.

Har tyvärr ingen aning om vilka vägar vi körde men han fick ut mig på en gropig grusväg brevid en skjutbana, sen vände jag där å fick sedan svänga vänster vid landsvägen å in i ett villaområde och göra start i backe.

Min skola har inte haft några landsvägskörningstider lediga så jag har inte gjort den, trodde att de skulle räcka me min trafikvana som jag har (prickfritt fram tills idag)

Kugg igen, på dålig placering i korsningar.

Känner mig verkligen som en riktigt kassbilförare nu efter krocken, fy faaaan


Nu ska körskolan fan få fixa fram en landsvägskörning snabbt som bara den så att jag får lära mig de ordentligt!

Håller också tummen!

Jäkla väder bara...
Hoppas bromsningarna går bra.

Ni andra:
Glöm inte att även köra i regn så ni har den erfarenheten INNAN dagen ni ska köra upp!

Bromsningarna å allt gick toppen, fick beröm för grusvägskörningen trots att jag aldrig kört de tidigare

men resten... ja se inlägget
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En grej jag tänkte på rent spontant gällandes egentligen uppkörningar både i Tullinge och Barkarby..

Stadskörning.. Är det ens aktuellt i de orterna?
Känns ju nästan omöjligt att hinna in till Sthlm C plus att köra landsväg och grus på en uppkörning. Är det någon som fått köra riktigt stadskörning på sin uppkörning?
 

Binne

Kung
Gick med
25 May 2005
Ort
Spånga
Hoj
Yamaha YZF 750 Räzer
En grej jag tänkte på rent spontant gällandes egentligen uppkörningar både i Tullinge och Barkarby..

Stadskörning.. Är det ens aktuellt i de orterna?
Känns ju nästan omöjligt att hinna in till Sthlm C plus att köra landsväg och grus på en uppkörning. Är det någon som fått köra riktigt stadskörning på sin uppkörning?

Jag körde upp i Tullinge den 5:e maj, och det jag fick köra där var: landsväg, korsningar, stop, väjningsplikt, villaområde, start i backe. Det viktigaste att kunna om man kör upp i Tullinge är nog spårvalet vid körning på landsväg och hänsyn för andra trafikanter, det verkade vara det han kollade mest på, även uppsikten och förberedelserna i villaområde och korsning.

Tips till er som ska köra upp, motorbromsning innan korsningar tyder på att man är väl förberedd.

Jag klarade den förresten, darrade som ett asplöv under första delen... Hade kört hela morgonen och frös, det regnade och var skitväder...och jag var självkart nervös...

Min uppskrivning hade gått ut dagen efter, så det var skönt att få det avklarat...


Lycka till alla andra... och ta det lugnt:tummenupp
 

DowJones

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1997, Ducati Monster 900
Körde upp i Tullinge i början på maj och det gick bra :tummenupp

Som tur var hade min trafiklärare tagit ut mig på landsvägen utanför flygfältet innan. Jag skulle definitivt tipsa om att provköra S-kurvan några gånger som finns på den vägen innan uppkörningen då denna kan vara lite knepig första gången.
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Ja me

Då är vi i samma sits, jag har oxå uppkörning i Tulling om 2 veckor. Meddela hur det gick. Lycka till.
Har uppkörning i Tullinge om ~2 veckor.

Någon som kört där nyligen och kan uppdatera lite om vilken väg som togs osv?

Några speciella "fällor" att se upp för?
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Grusväg innan S-kurva

Hejsan,

Jag ska försöka mig på lappen om 1 vecka och var i området idag för att reka lite.

Och det har ju debatterads mycket om alla dessa grusvägar, kan någon som gjort uppkörningen denna vår svara på om det faktiskt är ngn grusvägskörning och isf vilken.

Grusvägen innan S-kurvan är ju helt förstörd, så mycket gropar att vi tillomed körde i 30 med bil. dvs helt omöjligt att hålla 70 med hojj!

Även en annan generell fråga, på vägar tex. grusvägen där det inte finns några hastighets skyltar, är det så att det är 70 som gäller på "omärkta" vägar utanför tätort.

Uppskattar svar ;)

Mvh, Jonas
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Grusvägen är 50 km/h och den är väldigt guppig o hålig. Vi åkte där häromdagen med trafikskolan och det var bara dra på över guppen. På rakorna är det bäst att ligga lite till höger där det är slätt. Det verkar vara 50 i hela området fram till Riksten där det blir 70. Lycka till. Jag kör upp den 2 juni på Tullinge och hoppas att det går bra så man slipper ha denna press på sig för det verkar inte vara lätt att hitta nya tider.
:tummenupp
Hejsan,

Jag ska försöka mig på lappen om 1 vecka och var i området idag för att reka lite.

Och det har ju debatterads mycket om alla dessa grusvägar, kan någon som gjort uppkörningen denna vår svara på om det faktiskt är ngn grusvägskörning och isf vilken.

Grusvägen innan S-kurvan är ju helt förstörd, så mycket gropar att vi tillomed körde i 30 med bil. dvs helt omöjligt att hålla 70 med hojj!

Även en annan generell fråga, på vägar tex. grusvägen där det inte finns några hastighets skyltar, är det så att det är 70 som gäller på "omärkta" vägar utanför tätort.

Uppskattar svar ;)

Mvh, Jonas
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
hehe jag kör med upp på Tullinge den 2e kl 15, och en kompis kör 11.00.

Frågan är ju då hur man vet att det är 50 i hela området där då det inte finns skyltar ? Är det så att det området räknas som tätbebyggt och det då är 50 om det inte står något annat ?

Lycka till och vi ses då kanske nästa vecka :) Förövrigt så är ALLA andra tips välkommna när det gäller Tullinge uppkörningen!
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Det är 50 och finns områden med 30 också minns jag.
När jag körde upp fick jag köra grusvägen, lilla vägen ut till lida som jag också kuggade en gång på, det finns varningsskyltar där som varnar för fara eller utfart eller nått sånt se till att sakta in lite och visa att du har koll på läget.
S-kurvan är go, tar ibland gamla riksettan till stockholm från södertälje och sen ner mot slingerbulten från tullinge just för de sköna kurvorna. 50-60 genom s-kurvan är nog lagom på uppkörningen! :)

Lycka till.
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Jag körde upp idag, men jag kuggade. Fel placering vid högersvängar, tänk på det! Sen så vare en älg som satt på vägkanten, men jag körde lite långsamt sen så sprang den iväg. Det var också en anledning till varför jag kuggade. Jag hatar älgar! :huvet

Fick köra upp med Christian, jättesnäll och bra kille. :)
 
Last edited:

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Oflyt :( Men vad menar du med att du körde lite sakta och älgen sprang iväg ? Kugga du för att älgen sprang iväg ;P ?

Och ja, positionering vid högersvängar verkar vara superviktigt, min lärare gormade på rätt bra när jag bara var lite off i en högersväng, skulle slicka kanten verkligen.

Nästa tisdag gäller det för mig !
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Oflyt :( Men vad menar du med att du körde lite sakta och älgen sprang iväg ? Kugga du för att älgen sprang iväg ;P ?

Och ja, positionering vid högersvängar verkar vara superviktigt, min lärare gormade på rätt bra när jag bara var lite off i en högersväng, skulle slicka kanten verkligen.

Nästa tisdag gäller det för mig !

Skulle stannat direkt när jag såg älgen, istället för att köra lungt. Det var tydligen farligt. Kan tänka mig det också. :nurse

Jo, tänk på det speciellt i villaområdet. Där tror jag att det är viktigast!

Lycka till, jag ska försöka att hitta en tid så snart som möjligt så jag kan försöka igen! :tummenupp
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
hehe jag kör med upp på Tullinge den 2e kl 15, och en kompis kör 11.00.

Frågan är ju då hur man vet att det är 50 i hela området där då det inte finns skyltar ? Är det så att det området räknas som tätbebyggt och det då är 50 om det inte står något annat ?

Lycka till och vi ses då kanske nästa vecka :) Förövrigt så är ALLA andra tips välkommna när det gäller Tullinge uppkörningen!

Jag kör 11,15, o e skitnervös redan. Det står i denna tråd sedan tidigare att det är 50 och det ändrades före vintern från 70. När ni kommer till riksten är det dubbla 70 skyltar, alltså ny hastighet. Och det bästa av allt är att jag övningskör i området med min trafikskola och han vet...Hela villa området är 30, hela vägen emellan vid ishallen är 50 och området fram till dubbelskyltarna vid rikssten är där det blir 70:).
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Jag kör 11,15, o e skitnervös redan. Det står i denna tråd sedan tidigare att det är 50 och det ändrades före vintern från 70. När ni kommer till riksten är det dubbla 70 skyltar, alltså ny hastighet. Och det bästa av allt är att jag övningskör i området med min trafikskola och han vet...Hela villa området är 30, hela vägen emellan vid ishallen är 50 och området fram till dubbelskyltarna vid rikssten är där det blir 70:).

OBS!! Ang tidigare inlägg så har dom den 1 juni ändrat hastigheten igen till 70 km/h från provområdet till bulten i stort sett med ett undantag för en liten bit efter s kurvan vid avfarten till Lida. Så grusvägen vid Hackåssjön o vägen till Lida är 70 nr
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top