Vägar vid uppkörning på Tullinge

mickesjo

Ämen... asså
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
K1300S
Satana va sköönt! Klarade precis lappen. Fick köra med en mycket trevlig kille vid namn Tjabba ungefär :D

Körde ungefär som på kartan, och ut på grusvägen där jag fick vända. Sen var det 70-väg med många sköna kurvor där man fick visa kurvtagningsförmågan. Ett tips är att motorbromsa och använda bromsarna så lite som möjligt. Körde även mot Lida en bit och tänk på att det fortfarande är 70-väg där. Sen är det många skumma utfarter överallt där du ska vara uppmärksam och visa bromsberedskap.

JIIIIIIIPPIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Körde upp och klarade lappen idag! :) Även jag körde med Tjaba - soft snubbe som fick mig att slappna av trots att jag var så nervös att jag nästan behövde blöja.

Jag vill tacka för ditt inlägg rörande vägen till Lida - hade jag inte läst just detta hade jag instinktivt sänkt hastigheten till 50. Nu pressade jag på rätt bra och saktade bara ner när det behövdes. Tack än en gång för tipset och hela denna tråd som räddade stora delar av min uppkörning!
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Detta är vad jag fick göra:
Säkerhetskontroll: Bromsar
Lågfartsbana med de fyra koner (3 gånger)
Högfartsbanan (2 gånger)
Bromsprov i 70
Bromsprov i 90
Landsvägkörning
Vändning på landsväg
Grus
Villaområde
Start i uppförsbacke i villaområdet
Klart!
 

mickesjo

Ämen... asså
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
K1300S
Här är mitt recept:

Säkrhetskontroll: rubbet *suck*
Lågfart: den tajta, en fotisättning det första som hände, resten klockers
Högfart
Broms 70 x2 (tyckte jag mesade lite i första)
Broms 90
Landsväg 50, 70 med vänstersväng
Grus 50 (Hacksjön) + vändning
Landsväg 70 + vändning
Landsväg 70 (Lida) + vändning

Då banan var lite fullbesatt när jag kom fram med min handledare fick jag alltså göra hela säkerhtskontrollen. Troligtvis slapp jag villaområdet då kontrollen tog lite extra tid :)
 

Dr P

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Södermalm
Hoj
2001 Honda CBR600FS
jag kör upp i morgon, måndag kl 13. Tänkte tillbringa förmiddagen där i lugn och ro och spana in de andra lite och ladda. Vet någon vad det finns för möjigheter att värma upp i anslutning till banan? Skall förresten åka ut och kolla in alla vägar som jag fått suveräna tips om på denna tråd! Det blir dock bilen, saknar handledare...
 

Dr P

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Södermalm
Hoj
2001 Honda CBR600FS
c

Klarade uppkörningen igår!
Vägar: Ut direkt på Västerhaningevägen från nordöstra banänden, tog höger och körde söderut, efter 1km vä in på grusvägen mot Hacksjön, vände, vidare på Västerhaningevägen mot 257 men vände halvvägs, körde tillbaka, passerade F18, till Huddingevägen där vi körde hö mot Huddinge, vä upp mot sjukhuset (Hälsovägen) förbi sjukhuset, vände igen (svängde in på röntgenvägen), passerade sjukhuset igen, hö i rondellen före huddingevägen (Alfred Nobels allé), vä på södra parkhemsvägen, korsade Huddingevägen och sedan hö (Römossevägen), fortsatte till Flottiljvägen som följdes tillbaka till F18. 24km.
Trafikinspektören hette Tommy. Rätt korthuggen och butter i stilen men han vet vad han pratar om och är schysst, vill väl. Körde fel i slutet på undanmanöverbanan (hade byggt slutet fel när jag tränat) och fick göra om 2ggr ("sista försöket"). Fick göra om 90-bromsningen 3ggr ("sista försöket" igen!). Hojen var helt ny för mig med mycket bättre bromsar än den jag kört tidigare (den gick sönder dagen innan och jag fick akutköpa den jag körde upp på) så jag visste inte riktigt var jag hade den. Dessutom hade jag aldrig provat bromsning från 90 förut över huvud taget men jag lyssnade noga på hans kritik varje gång och gjorde mitt bästa.
Trafikdelen hade han inga kommentarer till, tyckte att det gick bra helt enkelt. Grusvägen 30-40 i kurvor, 40-50 på rakor. Flitigt med motorbroms, bromsberedskap ofta, stannade helt vid nästan varje företrädeskorsning.
Tips: känns det motigt så gå vidare bara, gör ditt bästa hela tiden och ge aldrig upp!
Tack till alla som tipsat och peppat på denna tråd! :D
 
Last edited:

noonesname

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Norsborg
Hoj
Honda xl 400R -83, Suzuki savage 650 -94
Jag tog lappen idag!!!! YEAH!!!:yoparty :arsele

Jag hade tommy med idag jag, allt gick perfekt i trafiken, lite problem först med krypkörningen bara.

Han verkar lite lurig han tommy, man tror först att han är en sträng surgubbe, men sen när man kommer igång så verkar han väldigt trevlig och rolig....:hojraket
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Förra måndan när jag tog kortet så hade jag Tommy. Efter grussträckan fick jag köra höger följa skyltar mot huddinge -> Flemingsberg -> Upp till sjukhuset Vända -> svänga höger (köra brevid sjukhuset) -> Följa skylt mot Tumba -> Vänster vid ett rödljus -> skylt mot Tullinge -> Sen åka tillbaka till start platsen.

Behövde inte köra i 30km/h villaområde va lite 30 sträckor vid sjukhuset etc.

Kolla bromsarna som kontroll.
Lågfarten serpentinbanan
Högfart
70 broms
90 broms
klara allt på första.

Missade en avfart till grussträcka så körde vidare ett tag på 70 väg innan jag fick vända och köra in på knäckebanans grusväg (den som är utmarkerad på kartan)

Tommys väg skillde sig helt mot "Tjabas" som jag hade kört veckan innan och failat.
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Kan dela med mig av min erfarenhet också då jag fick lappen på Tullinge. Fick köra med Csaba ("Tjaba"), skittrevlig kille. Kände mig verkligen säker med honom på något sätt, även om jag var den mest nerviga killen på norra sidan ekvatorn. Klarade allt förutom lågfarten på första försöket.

Kollade bromsarna som säkerhetskontroll
Serpentinbanan (som jag failade 2 ggr :huvet, men han sa bara "Du vi tar det efter det andra, det brukar vara lättare då" - klarade det direkt efter bromsen!)
Högfart
70 broms
90 broms
(Serpentinbanan igen)

Körde först utåt Bulten ("rakt fram" på landningsbanan, mot den blåa hangaren(?)), men fick snart vända (strax efter där vägen svänger skarpt 2 gånger höger-vänster) och köra in på grusvägen mot Hacksjön. Körde en bit (2-3 minuter kanske? Tidsuppfattningen försvann ..) där för att sedan vända igen och köra åt det hållet jag var på väg mot innan vi svängde in. Körde mot tillbaka mot startplatsen där man parkerade hojarna innan provet, men tog höger i rondellen precis innan och körde igenom villaområdet. Ett tips här: Tänk på att i HELA villaområdet är det 30 som gäller! Ni kommer att få svänga ut på oskyltade ställen men det är alltså 30 som gäller överallt där! Kom ut i ruta F 13 ( se http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=231540&d=1208928504 ) och körde ut på vägen och tillbaka mot där man startade (via Flottiljv). Klart! Hela vändan tog c:a 30 minuter, och Csaba plågade mig med att jag kört för nära en lastbil och lite för snabbt in i svängarna innan han sa "Så tänk på det när du är ute och kör själv nästa gång". Helt otrolig känsla!
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Tullinge ja, det är nu en hel månad sedan + en dag. :) Jag visade vad jag lärt mig för Hans (Södertäljegubbe?). Efter elkoll, lågfart med stopp och högfart när jag på första vändan plockade med mig "hinder"-konan med stöveln så fick jag köra:

-Ut via nordöstra banändan och höger mot "bulten". "Höger-vänster-kombon" blev bara en skarp högersväng då jag blev anvisad mot Lida. Kom ihåg att ta det lugnt förbi "Annan fara"-skylten utan tilläggstavla. Fick vända ute vid friluftsområdet, gjorde en jättesväng på parkeringen som var närmast tom på bilar. Körde tillbaka mot Tullinge. Satt och väntade på att bli inropad mot Hacksjön men icke! Kör istället vidare mot den nya infarten mot flotiljområdet och tillbaka till samlingsplatsen. That´s it!! :tummenupp
 

datorexpert

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Skarpnäck
Hoj
2005 Honda Goldwing 1800A
Kör upp imorgon på Tullinge. Skakis i hela kroppen.
Ska bil sååå skönt om ALLT sitter!
Berättar mer imorgon hur det gick.
 

Joju38

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stocksholm
Hoj
1981 Honda CB 650
Kuggad!

Fyrfaldig Prutt!:huvet :huvet :mad:

Förbannar att jag inte hittade och läste denna tråd i går kväll i stället för nu, i eftertankens kranka blekthet.... Då hade jag haft körkort nu.... :gnissla

Kuggades nämligen idag i Tullinge. Orsak: körde (i likhet med andra skribenter) FÖR sakta på vägen ut mot Lida. Försökte förklara det med att jag tog det lugnt då det var blöta barr och löv på vägen, men mannen Hasse var obeveklig. I ärlighetens namn berodde min låga fart på att jag ALDRIG trodde att den smala knölhistorian verkligen var en 70-väg. Satt hela tiden och väntade på 50-skyltar och på att bli kuggad för att jag körde för fort (låg väl i 55-60 typ).

Men på´t igen - hoppas det dyker upp ett återbud under veckan. Annars blir det till att vänta till våren.....
 

198

vinter nu igen...
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Åkers Styckebruk
Hoj
2010 BMW K1300S
Mmmm många som tydligen kört upp för honom, han är klart cool och min lärare var visst polare med honom verkade det som. Han fick uppkörningen att bli lugn och som en helt vanlig körlektion, nu är det dock snart två år sedan....

Körde upp och klarade lappen idag! :) Även jag körde med Tjaba - soft snubbe som fick mig att slappna av trots att jag var så nervös att jag nästan behövde blöja.

Jag vill tacka för ditt inlägg rörande vägen till Lida - hade jag inte läst just detta hade jag instinktivt sänkt hastigheten till 50. Nu pressade jag på rätt bra och saktade bara ner när det behövdes. Tack än en gång för tipset och hela denna tråd som räddade stora delar av min uppkörning!
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Jag ska köra upp den 27 maj på Tullinge, någon som har några tips? Kommer köra med sporthoj. :huvet
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jag ska köra upp den 27 maj på Tullinge, någon som har några tips? Kommer köra med sporthoj. :huvet

Bra tips är väl alltid att bekanta sig med området. När jag körde upp -05 så körde vi en sväng mot bulten men vända halvvägs, efter vi vänt vart det en sväng grusväg sen tillbaks till Tullinge mot huddingevägen, förbi tullinge centrum och tillbaks mot flygflottiljen via bostadsområdena...

Kolla med M1cke här på forumet, han körde upp där i veckan och klarade det :tummenupp

Lycka till!!!
 

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
hojlös
Var ute och spanade lite idag inför uppkörning på torsdag. Åkte ut på vägen mot lida som många säger dom har torskat på för att dom inte inser att det är 70 och kör för sakta. Antingen är jag blind eller så har dom ändrat till 50 på den sträckan för jag såg ingen 70 skylt och det sitter en 50 skylt precis där vägen börjar i anslutning till höger-vänster kurvan där... Måste fan tillbaka imorn och kolla en sista gång :3freak
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top