Vägar vid uppkörning på Tullinge

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Segt :( jag hitta en tid om en vecka i oskarshamn men är ju en bit dit och okänd mark så vet inte om de är värt att chansa.

Hittade en tid i linköping, och är en bit för mig med. 2h med bil och släp. :(
Ja oskarshamn är en bit från haninge. :/
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Körde upp idag och är sjukt besviken. Jag fick Tommy! Vi var 4st från min trafikskola. Alla fick godkänt utom jag :(
Han sa att jag körde riktigt bra , helheten såg riktigt fin ut MEN att jag tog en högersväng på landsväg fel. han påstår att jag kom för långt ut i mitten så det skulle kunna bli en krock om mötande bil är nära banans mitt. Därför kugga han mig :mad:
Jag delar inte hans beslut. jag hade bra kurvteknik och veckan innan hade jag kört exakt samma väg med skolan som sa att det såg kanon bra ut. och jag körde exakt likadant då som nu. Kändes som han bara ville ha nån att kugga och att jag vart de offret. nu måste jag vänta till slutet av juli med tider :(

Trist när du för övrigt körde så bra. Du kanske rörde dig utåt mot mötande trafik i kurvan på ett sätt som var aningen okontrollerat. Han har bra uppsikt där bakom och tror faktiskt inte de är surgubbar som vill förstöra ens uppkörning men boka in en första bästa tid men fortsätt kolla även varje dag efter nya tider som ploppar upp då och då.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Trist när du för övrigt körde så bra. Du kanske rörde dig utåt mot mötande trafik i kurvan på ett sätt som var aningen okontrollerat. Han har bra uppsikt där bakom och tror faktiskt inte de är surgubbar som vill förstöra ens uppkörning men boka in en första bästa tid men fortsätt kolla även varje dag efter nya tider som ploppar upp då och då.
Ja.. Jag är riktigt bitter ännu faktiskt. Det var en person där som gjorde broms prov 4 gånger trots att man bara skulle få 2 försök ändå fick hen kortet. Aja man får bittert sitta och lyssna på alla andra hojar åka förbi...
Som du säger så såg han väl något han inte gilla och trots bra helhet ändå väljer att kugga.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Sasa93

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2020
Ort
Handen
Hoj
Ingen
2020 säsongen är igång strax, någon som har bra tips inför uppkörningen generellt eller tips specifikt för uppkörning i Tullinge?
Själv har jag bokat uppkörningen i maj och kör privat :)
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
2020 säsongen är igång strax, någon som har bra tips inför uppkörningen generellt eller tips specifikt för uppkörning i Tullinge?
Själv har jag bokat uppkörningen i maj och kör privat :)

Kan inte nog understryka vikten av att träna lågfart, bana och bromsproven. Hälften föll bort direkt här.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
2020 säsongen är igång strax, någon som har bra tips inför uppkörningen generellt eller tips specifikt för uppkörning i Tullinge?
Själv har jag bokat uppkörningen i maj och kör privat :)


Går säkert att leta i tråden efter info. Träna annars på det som säga ovan men det kan vara svårt att träna på alla moment själv. Kör även några grusvägar omkring uppkörningsplatsen, typ en bit in mot Hacksjön för att sedan vända tillbaka på lämplig plats så att du inte är helt obekväm på grus. Annars är det lätt att köra upp i Tullinge, landsväg och villaområde där det gäller att anpassa fart, ha god uppsikt och bromsberedskap med både fot- och handbroms. För övrig gäller det att vid sväng alltid kolla 1. sidospegel, 2. döda vinkel, 3.blinka. Alltid!!
Döda vinkel en gång till under svängen i en korsnings om du korsar en gång/cykelbana tex.
 

Sasa93

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2020
Ort
Handen
Hoj
Ingen
Går säkert att leta i tråden efter info. Träna annars på det som säga ovan men det kan vara svårt att träna på alla moment själv. Kör även några grusvägar omkring uppkörningsplatsen, typ en bit in mot Hacksjön för att sedan vända tillbaka på lämplig plats så att du inte är helt obekväm på grus. Annars är det lätt att köra upp i Tullinge, landsväg och villaområde där det gäller att anpassa fart, ha god uppsikt och bromsberedskap med både fot- och handbroms. För övrig gäller det att vid sväng alltid kolla 1. sidospegel, 2. döda vinkel, 3.blinka. Alltid!!
Döda vinkel en gång till under svängen i en korsnings om du korsar en gång/cykelbana tex.


Tack för tipsen!
 

ElVolvoDelDiablo

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2020
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Den här tråden var mycket till hjälp för mig som körde upp i veckan och även klarade det.

Så jag får väl självklart bidra här jag med.

Körde upp privat, tog 2st körlektioner som endast va på manöverbanorna.

Sådär lagom nervös när jag anlände ca 15 minuter innan utsatt tid.

Fick veta att jag skulle få Mikael som trafikinspektör, mycket bra kille som fick det mesta av nervositeten att försvinna.

Vi åkte grussträckan ner till flygfältet och gjorde säkerhetskontroll, drivpaket fick jag och sen manöverbanorna, han förklarade vad han kollar på osv.

Efter det var jag tvåa ut i trafik, killen innan klarade även han kortet.

Blev höger ut från trafikverket och det berättades i lurarna att det är 50km/h som gäller, fick order om att följa skyltar mot lida friluftsområde.

Körde nästan hela vägen till friluftsområdet innan jag fick instruktioner om att det på vänster sida av vägen kommer en grusplätt som vi ska vända på.

Vänder och kör tillbaka, i korsningen vid S-kurvan som vi kom ifrån fick jag instruktioner om högersväng, körde en bra bit bort innan jag skulle vända på lämpligt ställe.

Svängde av till höger några minuter efter det och vände, tillbaka förbi trafikverket och in höger på grusvägen vid skyttebanan. Körde kanske halva den vägen och fick då veta att efter nästa kurva kommer ett ställe på vänster sida där vi ska vända.

Sagt och gjort, vändning och tillbaka till trafikverket där han berättade efter vi parkerat att provet är godkänt. Vilken känsla att köra hem själv sen!

Ta det lugnt, träna på manöverbanorna, prata med både dom andra som kör upp och med trafikinspektören så släpper det mesta.

Jag både satte ned foten på lågfarten och rev en kona på högfarten, men fick en chans till på båda efter bromsprovet och satte det då.

Försök få en bra start på dagen, själv tog jag en massage runt 08, tryckte kebab vid 11 och sen övningskörde upp till trafikverket ca 3 mil, tror det gjorde mycket för mig.
 

Clinch

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro
Äntligen min tur att bidra efter en lyckad uppkörning. Jag har enbart kört genom körskola då jag inte har tillgång till privat handledare. Började köra för ganska exakt en månad sedan (hade aldrig suttit på en hoj innan), men har B-körkort sen över 10 år tillbaks. Dock kör jag ytterst sällan då jag aldrig ägt en bil. Lyckades med både teoriprovet och förarprovet på första försöket.

På körskolan har jag ägnat rätt mycket tid åt manöverbanorna, samt en del landsvägskörning runt Tullinge på vägarna där uppkörningen äger rum.

Vi var sex personer där denna regniga morgon, och blev indelade i två grupper. Tre personer fick följa med Tommy, och resterande tre fick följa med Mats, däribland jag. Jag hade även turen att bli lottad som nummer ett i turordningen, så jag hann inte bli lika nervös som andra som fick vänta längre tid kan jag tänka mig.

Efter registreringen åkte vi gemensamt på grusvägen till manöverbanorna. Mats bad mig kontrollera elektroniken, vilket inte var några konstigheter även om jag bara pluggat på det via youtube, aldrig ägnat körlektioner åt det. Vet inte ens hur noggrant han kikade på vad jag gjorde, kollade väl mest bara så jag visste ungefär vad jag sysslade med.

Efter det fick jag leda hojen in i rutan för att sedan påbörja lågfartsbanan. Kommer nästan runt första konen när jag sätter ner foten pga nervositet som gjorde att jag spände överkroppen. Bra start. :huvet Fortsatte som att inget hade hänt och fick bara en uppmaning om att köra aningen långsammare, vilket jag gjorde. Fullföljde övningen och trodde jag skulle behöva göra om den men fick bara sagt till mig att "Då fortsätter vi med högfartsbanan". Jag antar att han kollade att blicken och övrig teknik var rätt. Att sätta ner foten kan gå an utan att behöva göra om momentet om resten ser bra ut.

Högfartsbanan gick desto bättre. Välte inga koner och vändningen gick rätt bra på 2:ans växel. Tyckte dock själv inte att jag kom in i ett riktigt bra "flyt", men även här var det inga anmärkningar. Efter det blev det inbromsningarna, som även de blev godkända. Bakre hjulets ABS tog i lite grann, men jag släppte upp och han kommenterade inte kring det. Sedan blev det att prata med övriga som skulle köra upp i väntan på att jag skulle få ge mig ut i trafik.

Totalt blev tre kuggade på manöverbanorna, och vad jag hörde var det en som fick hjärnsläpp på lågfarten så inget gick rätt, och övriga två rev nån kon på högfarten under båda sina försök. Av oss sex var jag den enda som slapp göra om något moment. Vet tyvärr inte hur det gick för övriga två då jag inte var så sugen att stanna där i regnet i ytterligare en timme, men jag hoppas att de klarade sig.

Efter att ha kört tillbaks via samma grusväg till kontoret så fick jag vänta där i nån kvart innan vi satte igång med honom strax bakom mig på sin egen hoj. Blev ombedd att svänga till höger direkt när vi kom ut, och fortsatte på Pålamalmsvägen i några kilometer tills vi nådde grusvägen där den skyltar in till Pålamalm, där jag blev ombedd att vända. Körde sedan tillbaks och förbi Trafikverket för att fortsätta längre norrut och köra till villaområdet i Tullinge. Fick köra på lite smågator där (bromsberedskap!) och stanna och starta intill vägkanten i en inte alltför brant backe. Fick vid ett tillfälle direktiv att svänga vänster när jag kom till en väg formad som ett Y, där jag av någon oförklarlig anledning tog höger istället. Han upprepade bara "vänster" igen, så jag gjorde en U-sväng i en korsning 50m längre fram och körde tillbaks och rätt.

Efter att ha kört omkring i villaområdet i några minuter bar det av tillbaks mot Trafikverket igen, samma väg som vi kom. Blev lite orolig att vi skulle ta en grusväg också, men när vi var ett par hundra meter bort så sa han bara "sväng in till höger till trafikverket och parkera ungefär där vi startade". När vi väl stannat konstaterade han helt enkelt bara att jag var godkänd utan några övriga kommentarer.

Tyckte att Mats var väldigt lugn och trygg, vilket hjälpte en då man varit så nervös att man inte ens kunnat sova ordentligt på flera dagar. Nervositeten släppte dock till största del när man var ute och körde, var värst på manöverbanorna. Hade inte mycket hängt på ens prestation idag så hade jag inte varit nervös alls då det inte var någon jobbig stämning eller så och provförrättarna var raka och tydliga i sin sak. Det är mest ens egna hjärnspöken som riskerar att ställa till det om man övat in de olika delarna ordentligt.

Karta över hur jag körde (lite osäker exakt hur jag körde i villakvarteren, men på ett ungefär sådär. Det var åtminstone där jag körde in och körde ut igen).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top