Vägar vid uppkörning på Tullinge

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Samma snubbe som jag körde upp för, tjatade om att jag absolut inte skulle köpa en hornet för det såg för fjantigt ut när jag satt på en sådan :-D

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Sahlström

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2018
Ort
Hässelby
Hoj
1992 Yamaha TDM850 streetfighter
Hallå hej, har uppkörning nästa vecka i Tullinge och tänkte dra dit och kika lite, någon som gjort uppkörningen där i år och kan berätta lite om vägarna och hur det gick och även varför jag inte borde vara nervös haha... Tack på förhand!
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
@Sahlström
Såvida dom inte har lagt om samtliga vägar i tullinge (vilket jag kan intyga inte har hänt) så kommer informationen i denna tråd hjälpa dig en bra bit på vägen i att förstå var det brukar köras. Det finns inte ofantligt många rutter som de kan hinna klämma in på den tid som ges för uppkörningen.

Jag tillförde även mitt bidrag på uppkörning förra året. Läs därför denna och andras vägbeskrivningar, så får du bra koll på var det brukar köras. Tips är väl då att åka dit för att reka lite och följa dessa beskrivna rutter. Det finns lite skyltar, smått och gott som kan vara bra att känna till i förhand.

Alla är mer eller mindre nervösa i samband med uppkörning. Om du tränat nog och kan köra hoj behöver du inte oroa dig :fakta
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En grej som jag inte sett någon skriva om som jag fick tips av körskolan är om man kör från Huddingevägen upp mot sjukhuset vid Stockholm syd (korsningen vid tågstationen) så kan man få en "vänd där du kan" och den första vägen som man kan vända på känns väldigt mycket enfilig men den är tvåfilig så man skall hålla höger på den. Det låter uppenbart men när man är där är det väldigt lätt att hamna så man kör vänstertrafik.

/R
 

Sahlström

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2018
Ort
Hässelby
Hoj
1992 Yamaha TDM850 streetfighter
Tack snälla för svaren!
Åka hoj kan jag plus att jag åkt enduro och jag har haft b-kort i 6-7 år så det borde gå bra hoppas jag! Ska lusläsa tråden för att få så mycket tips som möjligt.
 

apanihuset

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2005 Triumph Speedmaster
Vill passa på att tacka alla som skrivit i denna tråd med bra tips då jag klarade min uppkörning i tullinge för nån vecka sen! :yoparty

här är den exakta rutten jag körde: https://www.google.com/maps/dir/59..../@59.1620166,17.9000758,13z/data=!4m2!4m1!3e0

I text: vänster ut från trafikverket alltså norrut på pålamalmsvägen (glöm inte att det är 50km/h som gäller), "följ skyltar mot tullinge", vänster in på kronoparksvägen sen vänster igen rullstensvägen, rakt genom rondellen in i bostadsområdet, några vänstersvängar senare tillbaka in i rondellen och samma väg tillbaka förbi trafikverket ned genom S kurvan mot bulten, sen fick jag höger in på en mindre väg och "vänd när du tycker att det är lämpligt" så vände så fort jag kört av och sen tillbaka hela vägen mot trafikverket. "Körprovet är godkänt" :tuttar

Jag var verkligen skitnervös, speciellt under låg- och högfarten. Om ni inte har nött sönder dessa övningar skulle jag rekommendera att köra några timmar veckan innan uppkörningen. Jag upplevde vår inspektör som trevlig och rättvis då vi alla fick två försök på oss att klara av allt. Jag började med att sätta ner foten på lågfarten mitt i och tänkte att FAN nu är det kört, men det var tydligen OK (Så länge tekniken är rätt så, ansikte upp och titta vart du ska så antar jag att det är lugnt). Efter första missen så lyckades jag självklart med att riva en kon på högfarten vilket i sin tur ledde till att jag fick göra båda inbromsningarna från 70 och 90 följt av ett sista försök på högfarten. Med hjärtat i halsgropen och en puls som gick i 180 så lyckades jag med undanmanövern och en galant slalom med vändning! :Bugar

Av tio personer som körde upp var det en stackars kille inte fick köra trafik då han misslyckades med högfarten. Jävligt segt att behöva sitta kvar i 2 timmar och vänta!

Tips till er som kör nu i sommar: TA MED EN VATTENFLASKA! Och något lättare att tugga på då det kan dröja upp till en och en halv timme innan ni får köra trafiken (om ni är sist). Det är varmt som fan ute på flygfältet och det hjälper inte med vätskebrist och lågt blodsocker.

Kör försiktigt! :tummenupp
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Grattis till kortet! Tänker alltid tillbaka på när jag körde upp när jag läser dessa trådar och får den där nervösa känslan varje gång. Skönt när man har det överstökat!

:zpy :tuttar
 

Kibstah

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z650
Klarade uppkörningen på andra försöket.

Första uppkörningen så var det ute i trafik som jag misslyckades på vid vändning.

Andra försöket så klarade jag allt. Dock gick ABSen igång på bakhjulet vid 90km/h inbromsningen men lättade på trycket så fort jag märkte att ABSen kickade igång. Trodde jag skulle få göra om momentet men provförrättaren sa att nästa steg är ut i trafiken.

Vi var 3 personer som körde upp den dagen och jag var sist på alla moment.
Medan en gjorde momenten fick resten vänta vid stenarna.

Upprop
Vänteplats
Plats för lågfart och högfart

Var inte rädd att åka ända ner till vänteplatsen. Att ta sats från vänteplatsen så har man gott om tid att komma upp i fart samt bibehålla farten och inta bromsberedskap.

Nu var det dags för trafikdelen. Var mäktigt nervös och fick vänta tills det var min tur. Det kändes som en evighet tills det var min tur.

När det var dags för min tur så hade båda personerna klarat sina uppkörningar vilket gjorde mig ännu mer nervös för det satte sån press på mig för jag ville inte lämna trafikverket utan kort och iom att jag enbart kört med skola så blir det dyrt att kugga.

Vi körde denna rutt

Provförättaren bad mig att ta höger ut och jag accelererade snabbt upp till 50km/h och körde på som vanligt. Var noga med att vrida huvudet när du kollar backspegeln & dödavinkeln så du inte bara sneglar med ögonen. Se även till att hålla hastigheten, är det 70km/h så kör 70km/h.

Här gäller det att visa att du har rätt kurvteknik och om du skulle behöva bromsa innan en kurva som känns läskigt så gör det INNAN du svänger. Håll blicken så långt det går vid en kurva och kom upp i hastighet igen med en bestämd acceleration.

Fick följa skyltarna mot Södertälje och kom fram till en korsning med stopskylt. Södertälje var mot höger så jag saktade ner och växlade ner till 1an och placerade mig till höger. Satte ner foten och tittade höger och vänster och körde ut så fort det var säkert för mig att köra ut.

Jag pratade inget under uppkörnignen förutom att upprepa provförrättarens mål. Efter ca 4 minuter bad han mig att följa Södertälje igen och när jag såg skyltarna Södertälje och Hemfosa så blinkade jag mot Hemfosa vilket provförrättaren upprepade Södertälje igen. Då upptäckte jag mitt misstag (nervositet) så jag stängde av blinkers, gjorde snabb höger check över axeln och sedan blinka och placerade hojen till höger.

Efter ca 5-6 minuter så sa han: "Efter denna kurva så vill jag att du vänder. Det kommer komma en grusväg som är på höger sida av vägen där du gör vändningen". När jag såg platsen så gjorde jag snabb höger check igen, blinkade och placerade mig så långt till höger som möjligt, saktade ner och växlade ner till ettan. Krypkörde och gjorde en sväng och stannande innan vi åkte ut för att kolla vägen och åkte ut igen när det var säkert att köra. Sedan bad han mig följa skyltarna till Tullinge och när vi var nära trafikverket så bad han mig svänga in till trafikverket och gratulerade till mitt körkort när vi hade stannat! :rock :yoparty

Antal lektioner spenderad på körskola:
18 lektioner á 80min
Hoj: Yamaha MT-07

Nu gäller det bara att hitta en schysst första hoj :)
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Börjar bli nervös ska själv köra upp den 14 maj ute på tullinge. Funderar på ta några turer ut dit och se vilka vägar som väntar.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Börjar bli nervös ska själv köra upp den 14 maj ute på tullinge. Funderar på ta några turer ut dit och se vilka vägar som väntar.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Kör upp samma dag fast i Västerås! Håller tummarna för oss båda.
Det här med placering i höger och vänstersväng.

Här skriver ni att man ska göra såhär:
kurvskärning.JPG

PÅ MC-jakten står det dock annorlunda:
https://mc-jakten.se/mc-kort/utbildning/stadstrafik/#Placering

Högersväng:
"Långt till höger (en bra tumregel är att ligga där högerhjulen på en bil skulle ha varit, detta för att tydligt visa din avsikt och släppa förbi bilar bakom som vill köra om)".

Vilket stämmer?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kör upp samma dag fast i Västerås! Håller tummarna för oss båda.
Det här med placering i höger och vänstersväng.

Här skriver ni att man ska göra såhär:
View attachment 448753

PÅ MC-jakten står det dock annorlunda:
https://mc-jakten.se/mc-kort/utbildning/stadstrafik/#Placering

Högersväng:
"Långt till höger (en bra tumregel är att ligga där högerhjulen på en bil skulle ha varit, detta för att tydligt visa din avsikt och släppa förbi bilar bakom som vill köra om)".

Vilket stämmer?

Överlevnadsinstinkter säger att man ska INTE placera sig långt ut till höger. Rätt som det är så är det något stort och brett bredvid och har man otur så är trottoaren eller diket nästa. Bjud inte in någon till att dela filen med dig.

Oturligt nog så varierar infon från källa till källa och över tiden...en gång för rätt länge sedan skulle man bromsa med raka armar och hålla emot i styret. Tänka sig.

Bilderna ovan placerar svängarna "rätt" tidigt, nästan som åka bana. Tidigt in blir alltid tidigt ut, vilket på vanlig överlevnadssvenska betyder att ju tidigare du svänger desto större risk för att åka över i mötande körfält då du måste räta upp tidigare, om du nu inte kan kompensera med mycket ordentligt nedlägg. På allmän väg (med potthål, knölar m.m) i högerböjar är ingendera en inte helt fiffig sak.

Att svänga senare gör att du ser längre in i böjen och du syns bättre från andra hållet. Att svänga sent förbättrar också oddsen för att du klarar av att stanna kvar på din sida av vägen. I vänsterböjar om man är för tidig in så finns det en risk för att driva ut till höger och in i staket, räcken eller terrängen. Och om du svänger bara lite senare så har du ett par dyrbara meter till på dig att bromsa ordentligt om det behövs.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Överlevnadsinstinkter säger att man ska INTE placera sig långt ut till höger. Rätt som det är så är det något stort och brett bredvid och har man otur så är trottoaren eller diket nästa. Bjud inte in någon till att dela filen med dig.

Oturligt nog så varierar infon från källa till källa och över tiden...en gång för rätt länge sedan skulle man bromsa med raka armar och hålla emot i styret. Tänka sig.

Bilderna ovan placerar svängarna "rätt" tidigt, nästan som åka bana. Tidigt in blir alltid tidigt ut, vilket på vanlig överlevnadssvenska betyder att ju tidigare du svänger desto större risk för att åka över i mötande körfält då du måste räta upp tidigare, om du nu inte kan kompensera med mycket ordentligt nedlägg. På allmän väg (med potthål, knölar m.m) i högerböjar är ingendera en inte helt fiffig sak.

Att svänga senare gör att du ser längre in i böjen och du syns bättre från andra hållet. Att svänga sent förbättrar också oddsen för att du klarar av att stanna kvar på din sida av vägen. I vänsterböjar om man är för tidig in så finns det en risk för att driva ut till höger och in i staket, räcken eller terrängen. Och om du svänger bara lite senare så har du ett par dyrbara meter till på dig att bromsa ordentligt om det behövs.

Stort tack för din utförliga förklaring. Jag tror att mitt val faller på att svänga senare. Som på bilden men ändå försöka hålla mig så lite närmre mitten då jag ej är världens duktigaste på att skära svängar än.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Högersväng:
"Långt till höger (en bra tumregel är att ligga där högerhjulen på en bil skulle ha varit, detta för att tydligt visa din avsikt och släppa förbi bilar bakom som vill köra om)".

Vilket stämmer?

De måste syfta på högersväng i korsning och inte ren kurvtagning.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Körde upp idag och är sjukt besviken. Vi var 4st från min trafikskola. Alla fick godkänt utom jag :(
Han sa att jag körde riktigt bra , helheten såg riktigt fin ut MEN att jag tog en högersväng på landsväg fel. han påstår att jag kom för långt ut i mitten så det skulle kunna bli en krock om mötande bil är nära banans mitt. Därför kugga han mig :mad:
Jag delar inte hans beslut. jag hade bra kurvteknik och veckan innan hade jag kört exakt samma väg med skolan som sa att det såg kanon bra ut. och jag körde exakt likadant då som nu. Kändes som han bara ville ha nån att kugga och att jag vart de offret. nu måste jag vänta till slutet av juli med tider :(
 
Last edited:

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Låter som du kom ut väldigt lång mot mitten om du risker krock med mötade trafik. Anyhow, trist att inte få lappen.

Off Topic. Fy f-n vad trist väntehuset i Tullinge är. Det är ju som att kllva in i en gammal militärbarack i gamla Östtyskland. Det är ju snudd på skamligt att de inte kan fixa iordning det där skithuset till väntrum.

ja och så långt kom jag verkligen inte ut! Jag låg i mitt körfält i oljeranden liksom i mitten av mitt körfält ändå påstår han att jag kom väldigt långt ut att jag måste träna på att skära in i en kurva.

ja en godismaskin och restaurering av hyddan hade ju inte varit helt fel.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Det är bara tugga på. Alla får lappen (om du inte är totalt inkompetent men det låter ju inte så) även om det är sjukt irriterande att få vänta. Hoppas du får tid snart. Värt att bevaka varje dag uppkörningstiderna för vips sker avbokningar. Och Tullinge är skönare att köra upp på än Gillinge tycker jag personligen.

aaa men segt att vänta bara , och att bli kuggad på grund av en högersväng när helheten var klockren. Förstår inte logiken där. Behöver man göra om alla delar igen nu? lågfart högfart etc?
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Det är Sverige. Klart du behöver. Sen när du tar A2 så behöver du göra allt igen. Och sen vid A igen. Det är bara langa upp plånboken och betala. Eller göra som vissa som ledsnar eller inte har råd, kör utan lapp:(
Ja det kostar ju att bo i Sverige
Fan är så galet sne ännu. Om jag gjorde allt kanon bra och han sa att mina högersvängar var enligt regelboken så tycker man nu ju att han kunde haft överseende med att en vänstersväng blev mindre enligt regelboken för det var verkligen ingen trafikfara eller dylikt. Tycker att ett godkännande men tänk på detta.... Hade varit på sin plats. Känns som beslutet var väldigt hårt så helheten var bra

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
ja och så långt kom jag verkligen inte ut! Jag låg i mitt körfält i oljeranden liksom i mitten av mitt körfält ändå påstår han att jag kom väldigt långt ut att jag måste träna på att skära in i en kurva.

ja en godismaskin och restaurering av hyddan hade ju inte varit helt fel.

Kuggade på samma sak i västerås idag. Han ville att jag skulle hålla mer till vänster på en vänstersväng så bakomvarande bil kan köra förbi. Nu var där ingen bakomvarande bil alls, och jag höll till vänster, dock inte tillräckligt. FAAAAN vad surt haha.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Kuggade på samma sak i västerås idag. Han ville att jag skulle hålla mer till vänster på en vänstersväng så bakomvarande bil kan köra förbi. Nu var där ingen bakomvarande bil alls, och jag höll till vänster, dock inte tillräckligt. FAAAAN vad surt haha.

Segt :( jag hitta en tid om en vecka i oskarshamn men är ju en bit dit och okänd mark så vet inte om de är värt att chansa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top