Vägar vid uppkörning på Tullinge

oliven

Sporthojsnörd
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-78 + -91, Yamaha SR 500
Bumpar lite i denna tråd.
Någon som har kört upp i Tullinge nyligen?
Vilka "rutter" fick ni?
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Bumpar lite i denna tråd.
Någon som har kört upp i Tullinge nyligen?
Vilka "rutter" fick ni?

höger ut från trafikverket, ner förbi pålamalm vända vid en grusväg, förbi bmk sen höger ner mot villa områdena åkte runt där ett tag sen huddingevägen förbi tullinge c höger vid hantverksbyn och tillbaks till trafikverket. mycket skymda korsningar i villa området så bromsberedskap och visa att du förutser faror. annars kör som vanligt och försök tänka bort att du är övervakad. givetvis inom lagen
 

JwK

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6N
Tjo!

2016-08-09 körde jag upp i Tullinge, fick bromsar på säk. Sen ut vänster, vänster på den där vägen med usel asfalt och vänster mot rondellen vid villaområdet, vänster i rondellen, snurra runt i DET NYA villaområdet ca 5 min. ut tillbaks igen, tillbaks exakt samma väg, förbi trafikverket, genom S-kurvan och vidare nästan fram till bulten, där vända på liten grusväg på högra sidan, och tillbaks igen genom S-kurvan och in på trafikverket.
.. Kört 60 mil på en vecka nu. :)

Saker jag velat veta innan:

Det är en ganska spexig grusväg som man får köra på först för att komma ut till konbanorna, de kör på rätt fort där och jag tror det är lite av en inofficiell grustest redan där.. Öva gärna lite grus.
Konbanorna och bromsproven är på flygbana, med rejält med sats... ta inte för mycket sats/vakta farten.. den missen gjorde jag på högfart och bommade koner pga hastigheten.
lågfartbanan är på plan asfalt, pyttelite lutning men väldigt jämn. Om det blåser så blåser det rejält där dock, värt att tänka på på lågfarten.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
ta inte för mycket sats/vakta farten.. den missen gjorde jag på högfart och bommade koner pga hastigheten.

Det kan vara bra att känna till på Tullinge ja, för högfarten har dessutom en liten nedförslutning som gör att det är lätt hänt att man kommer upp i högre fart än man tänkt sig. Därmed inte sagt att man ska hålla 30 men närmre 45 än 50 kan nog vara att rekommendera.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Glöm inte att fälla ner stödet på hojen när du kliver av efter uppkörningen. Jag var så nervös att jag inte minns hur jag åkte annat än att vi svängde vänster när man kör ut från uppkörningsområdet och sen in i några bostadskvarter med 30 - 50 vägar och nån rondell. Allt gick bra iaf. När det var klart snubblade jag på något sätt när jag skulle fälla ner stödet och var sjuk nära på att tappa hojen i backen. Det var precis att jag lyckades fånga den. Som tur var hade uppkörningssnubben ryggen till just då så han såg inget. Fick körkortet på första uppkörningen och jag upplevde att dom var generösa med att låta folk som inte lyckades så bra på manöverbanan få försöka flera gånger.
 

rascar

Ny medlem
Gick med
30 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Moto Guzzi V7 II Stornello, Kawasaki Versys 650
Bumpar tråden efter att ha lusläst alla sidor. Ni som kört upp nyligen, vilka rutter?
Kör upp i slutet på Juni!
 

rascar

Ny medlem
Gick med
30 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Moto Guzzi V7 II Stornello, Kawasaki Versys 650
Tog kortet idag första försöket. Hade nytta av denna tråd så jag postar min rutt så kanske nån annan hittar hit.

Samling vid transportstyrelsens kåk, efter registrering (leg!) så bar det iväg ut på fältet. Efter säkerhetskontroll (jag fick däck/hjul) var det dags för de tre banmomenten. Ordning: lågfart, undanmanöver, broms. Vi var 6 st uppdelade på 2 grupper, så den delen tog väl nästan 45 min tror jag. Sen åter till kåken. Kort paus och sen första paret ut. Jag tillhörde 2:a paret. Första körde kanske 25-30 min sen var det min tur. I det jag hörde fick ena bara köra landsväg men den andra fick nog en rutt lik den jag skulle få nu.

Ut vänster Pålamalmsvägen, kronoparksvägen, rullstensvägen, rondell in på flottiljvägen (70/60/50/40). In i villaområdet, blandad kompott med 40/30 skyltar, högerregeln/utfarter osv. Efter det (kanske 10-15 min) ut på Flottiljvägen och samma väg tillbaka förbi transportstyrelsen. Vidare ut mot slingerbulten, 50-70 sen borta vid grustaget 70-50-30-50-70. En stund senare "vänd" och jag körde av till höger på en grusväg och vände, inga konstigheter. Sen samma väg tillbaka till transportstyrelsen. 25-30 min som sagt.

Och så fick jag meddelande om att jag var godkänd.

PS. Jag var mest orolig inför lågfarten. Låg nog på 5km/h då och då och trots nåt litet vingel så gick det bra ändå.
 
Last edited:

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Då denna tråd kom till användning för mig inför min uppkörning av tungt kort gör jag nu mitt eget bidrag om upplevelse och rutt. Jag har kört som privatist (med undantag för en körlektion) med en riktigt duktig handledare som körde allt i körskola.

Start vid transportstyrelsen med följande upplägg:
1. Registrering

2. Åkande på grusväg till flygfältet för nedan banövningar.
2.1. Säkerhetskontroll av elektronik
2.2. Lågfartsbana, ca. 3-4 km/h, någon enstaka gång 5 km/h
2.3. Högfartsbana
2.4. 70 och 90 km/h inbromsning

Inga som helst anmärkningar på något delmoment av ovanstående. Satte allt på första försöket.

3. Ut i trafik körde vi mot tullinge via pålamalmsvägen > kronoparksvägen > rullstensvägen > flottiljvägen. Vid flottiljvägen tog vi av till höger på en småväg och snurrade lite i 30 km/h och test av start i uppförsbacke.

Därefter åkte vi tillbaka samma väg som vi kom. Väl tillbaka på pålamalmsvägen fortsatte vi förbi Transportstyrelsen och vände efter direktiv vid en större grusväg strax innan södertäljevägen. Vägen där vi vände hette nog Pålamalmsvägen/Råbyskogsvägen. Därefter åkte vi tillbaka till transportstyrelsen, varfter jag blev informerad om godkänt körprov. :yoparty
 
Last edited:

smashedface

Ny medlem
Gick med
17 May 2017
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha R6 -99
Tjena.

Idag är de dags för mig. Sjuka nerver som spökar känner jag redan.

Vill tacka på förhand till alla som skriver i den här tråden. Jag kommer även uppdatera med mitt (förhoppningsvis) klarade körkorts-rutt senare idag :)

Hade
 

smashedface

Ny medlem
Gick med
17 May 2017
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha R6 -99
Uppdatering då.

Tyvärr kuggad.

Fel 1. Varför? Jo för herr idiot (jag) kommer till en tunnel, där man har stopplikt om de är någon mötande bil, (tight som fan). Precis efter tunneln är de stoppmärke. Och höger direkt efter stoppmärket (1-2m) så är de ett tafikljus som jag missade... Såklart kuggning redan där.

Fel 2. Han tyckte jag använde bakbromsen för lite. (?)

Suck, bara ta nya tag. Tur att de är billigt att köra upp. :crash
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Uppdatering då.

Tyvärr kuggad.

Fel 1. Varför? Jo för herr idiot (jag) kommer till en tunnel, där man har stopplikt om de är någon mötande bil, (tight som fan). Precis efter tunneln är de stoppmärke. Och höger direkt efter stoppmärket (1-2m) så är de ett tafikljus som jag missade... Såklart kuggning redan där.

Fel 2. Han tyckte jag använde bakbromsen för lite. (?)

Suck, bara ta nya tag. Tur att de är billigt att köra upp. :crash


Kunde vara värre, själv missade jag stoppskylten helt och hållet, brände ut på Huddingevägen och höll 70 hela vägen till Tullinge ( 50 väg ):)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Uppdatering då.

Tyvärr kuggad.

Fel 1. Varför? Jo för herr idiot (jag) kommer till en tunnel, där man har stopplikt om de är någon mötande bil, (tight som fan). Precis efter tunneln är de stoppmärke. Och höger direkt efter stoppmärket (1-2m) så är de ett tafikljus som jag missade... Såklart kuggning redan där.

Fel 2. Han tyckte jag använde bakbromsen för lite. (?)

Suck, bara ta nya tag. Tur att de är billigt att köra upp. :crash

Ajaj, just den korsningen blev jag varnad för av körskolan, typ "jag tror att trafikverket har gjort den här lösningen för att kunna kugga folk som kör upp"

/R
 

rascar

Ny medlem
Gick med
30 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Moto Guzzi V7 II Stornello, Kawasaki Versys 650
Den där tunneln minns jag också, lömsk. Dök inte upp på min uppkörning men passerade en gång på en lektion. Nästan alla verkar få åka in i villaområdet och det där är en få vägar ut.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vet inte om det är "nästan alla". Jag fick åka en sväng på bulten och sen var jag färdig :) (väldigt anekdotisk bevisföring, jag vet, men åtminstone en till jag pratat med i år hade samma repa)
Sen är den tunneln ut på Huddingvägen som sagt en poppis teststräcka, det var skolan tydlig med.

/R
 

rascar

Ny medlem
Gick med
30 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Moto Guzzi V7 II Stornello, Kawasaki Versys 650
Haha ja kanske. Slipper man villaområdet är det bara bra, 25 min landsväg är det svårt kugga på. Hörde om nån som åkte ner till Rosenhill, tankade o sen tillbaka. Kuggar man det ska man inte ha MC :)
 

smashedface

Ny medlem
Gick med
17 May 2017
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha R6 -99
Den där tunneln minns jag också, lömsk. Dök inte upp på min uppkörning men passerade en gång på en lektion. Nästan alla verkar få åka in i villaområdet och det där är en få vägar ut.

Jepp, nu bokade jag ny tid på lördag.. Nu lär jag ju inte gå bet på den tunneln i alla fall. De är fan de enda jag tänkt på sedan jag kört upp nu. Satans hjärnspöken.
 

Ettinlägg

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -14
Hade en del användning av denna tråd så tänkte flika in med lite tips och hur min upplevelse var;

Körde upp samma dag som det var ösregn i Tullinge, vi pratar skyfall. Körde upp med en skittrevlig men saklig herre vid namn Marcus/Markus. Rak och tydlig i kommunikationen vid manöverprov, lite mer loose vid trafikkörning.

Körde utan ABS, manöverproven är hellugna ändå om ni har bra däck och teknik. Kör som vanligt med lite mer försiktighet vid broms. En person kuggade på broms med ABS när jag körde upp, vederbörande bromsade för hårt och förlitade sig för mycket på systemen. Här gäller det annars att ta för sig och visa känsla i körningen.

Säkerhetskontroll av blinkers och bromsljus, enkelt och snabbt (kanske pga regnet). Det här kan man inte kugga på. Gör man det är man långt ifrån förberedd.

Jag satte ned en fot vid vändningen i lågfart precis när jag skulle köra iväg efter 2a stoppet (för långsam start), fick ändå höra "mycket bra lågfart" när jag kom tillbaka. Vid högfart snuddade jag en kon minimalt med fotpeggen som tippade omkull - fick göra om igen i slutet utan konstigheter. Bromsprov utan ABS i regn, körde som vanligt med lite mer försiktighet på bakbroms, låste flera gånger framförallt i 90 men kontrollerade hela vägen och släppte upp så greppet återkom. Inga anmärkningar. Låsning vid torr backe är nog inte okej om man inte direkt upphör låsningen. Kom ihåg att det är en helhetsbedömning! Visa förtroende, även i accelerationerna. Upp med blicken vid broms, med försiktig isättning av fot/fötter! Tänk också på grusvägen till/från flygfältet - man syns hela vägen. Visa att du tror på din egen körning här.

Trafiken var intressant. Regnet hade slutat nu när jag körde. Vi körde höger ut från området, ner mot "bulten" och ut vänster på den. Körde på känsla och var noga med hastigheterna. Var inte rädd för att över/underdriva några km/h. Mesa inte runt dock, är det 70 - håll då 70. Ingenstans där det är 70 behöver du kliva ner i fart för det svänger för mycket. Håll koll på dolda utfarter längs denna sträcka! Kommer en del 70/50/30(tidsberoende) men bara att kolla skyltarna. Överdrev min kurvtagning här för att visa på teknik. Efter en sväng på bulten fick jag "hitta ett ställe att vända på" så jag körde av där det fanns en ficka med god sikt i alla riktningar. Här stannade vi och pratade om Bulten. Fick veta att vägen var tungt trafikerad av fart-dårar. Min första kommentar blev "oj, då ska jag inte ta ut till vänster vid högersväng så mycket som jag gjorde, med den vetskapen". Han sa "Precis det jag ville höra, nu kör vi tillbaka, och kör mer naturligt - jag har förstått att du kan kurvteknik".

Körde tillbaka, lite mer rakt och avvaktande. Hela vägen till bulten och tillbaka pratades det på ordentligt i luren. Frågorna haglade kring vilken hojj jag skulle köra, historier från han bakom mig och allt sånt. Både han och jag pratade på som om man satt på en kaffe. I efterhand förstår jag nog att det var för att testa min kunskap samtidigt som man för långa samtal.

På vägen tillbaka var det bara att svänga in på området varpå lurarna sa "grattis till kortet" i örat.

Jag tror han kände att jag hade rutin för körning (kört mycket cross) och var bekväm i trafiken. Trots mina mindre misstag så tror jag helheten kändes trygg. Det kommer man långt på.

Slutligen, var inte så nervösa. Ni får flera chanser om ni missar småsaker.

Hett tips: Om ni tränar manöverprov själva, gör banorna lite tajtare och träna på det - då kommer uppkörningen kännas som en dans på rosor.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top