Vägar vid uppkörning på Tullinge

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Nu har jag pratat med två körskolelärare och båda var överens om att det ska vara 50 på ovan nämnda vägar eftersom det inte finns någon skylt som anger annan hastighet.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Körde upp idag och allt gick bra. Vi körde ut vänster på Pålamalmsvägen och jag blev tillsagd att åka mot Huddinge. När vi kom till Flemingsberg bad han mig att åka mot sjukhuset. I den första rondellen fick jag ta vänster och in på Alfred Nobels allé. Följde vägen fram till rondellen efter Tullinge gymnasium där jag blev tillsagd att svänga vänster. Vi åkte in på Huddingevägen och in på en bensinmack så att han kunde tanka. Därefter åkte vi ut på Huddingevägen igen och tillbaka till Västerhaningevägen. Vi åkte förbi provkörningsplatsen och sedan fick jag vända vid grustaget (någon km söder om uppkörningsplatsen) och köra tillbaka till provkörningsplatsen.

Jag frågade också om hastigheterna på Lidavägen och Rikstensvägen (mot Hackasjön) och han bekräftade att det är 50 där.

Tack för alla tips och råd!
 

Presbylowski

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Nightster
Körde upp idag och allt gick bra. Vi körde ut vänster på Pålamalmsvägen och jag blev tillsagd att åka mot Huddinge. När vi kom till Flemingsberg bad han mig att åka mot sjukhuset. I den första rondellen fick jag ta vänster och in på Alfred Nobels allé. Följde vägen fram till rondellen efter Tullinge gymnasium där jag blev tillsagd att svänga vänster. Vi åkte in på Huddingevägen och in på en bensinmack så att han kunde tanka. Därefter åkte vi ut på Huddingevägen igen och tillbaka till Västerhaningevägen. Vi åkte förbi provkörningsplatsen och sedan fick jag vända vid grustaget (någon km söder om uppkörningsplatsen) och köra tillbaka till provkörningsplatsen.

Jag frågade också om hastigheterna på Lidavägen och Rikstensvägen (mot Hackasjön) och han bekräftade att det är 50 där.

Tack för alla tips och råd!

Tack för mycket bra info! Gick din rutt i Google Maps och hoppas jag får en liknande väg (kör upp i Tullinge om 4 veckor ungefär). En fråga bara: Är du helt hundra på att det är 50 mot hacksjön? Att det är det mot Lida är jag med på då avfarten ligger på 50-sträcka, men avfarten till hacksjön ligger ju typ 50 meter innan 50-skylten (alltså på 70-väg) och vägen dit visar inga 50-skyltar.

Tack igen!
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej!

Ja det ser ut så på google maps men deras street view är från 2011. De måste ha flyttat 70 skylten (jag var där och kollade och frågade även körprovsinspektören) men åk dit och titta så att du är helt säker!

En annan viktig sak som jag glömde att nämna. När han bad mig köra från macken till västerhaningevägen ska man ta höger och där höll jag på att göra bort mig. Om man lägger sig till höger för tidigt innan korsningen så hamnar man i ett fält reserverat för bussar (det är en busshållplats där) så ligg kvar till vänster till strax innan korsningen (det ser inte längre ut som det gör på google maps där heller så åk dit och kolla).

Lycka till med uppkörningen!
 
Last edited:

Rakrygg

Ny medlem
Gick med
20 May 2015
Ort
Gustavsberg
Hoj
Kawasaki Z750 ABS 2010
Om en vecka är det dags för mig att köra upp. Kör som privatist. Nån som kört upp nyligen och har några "heta" tips? Får man värma upp på konbanan om handledaren är med? Nått spec dom är extra hårda med? Ha de fint. Och njut ute på vägarna!!
 

MA_80

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6
Värma upp på plats i Tullinge går nog inte. Jag värmde upp på min trafikskola innan vi åkte dit.
Den här rundan fick jag köra i måndags.
runda.jpg
 

svan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Duc HYM -08
Nice med lite updates!
Jag vet inte om jag ska köra upp där eller norrut än men tänkte försöka köra i tullinge, teorin om en vecka så får vi se när jag ger mig på uppkörningen :)
 

Presbylowski

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Nightster
Fixade kortet på första försöket nyligen trots initialt slarv i lågfarts- och högfartsbanan.

Efter manöverbanan fick jag köra ut vänster från Trafikverket och sedan vänster in på Kronoparksvägen. Vid T-korsningen blev det vänster igen och höger i nästa rondell till villaområdet. Körde runt i villaområdet i cirka 10 minuter för att sedan bege mig ut på Huddingevägen där vi tog höger (mot Tungelsta). Fick sedan köra bort mot grustaget strax söder om Trafikverket där vi vände och körde tillbaka. Inga anmärkningar.

Körde med en kille som hette Tommy. Upplevde han som mycket professionell. För att lugna er som ska köra upp så kan jag meddela att det inte är så dramatiskt som man tror när man väl kommer dit. Kör som ni brukar och försök slappna av så ska ni se att det löser sig.
 

Rakrygg

Ny medlem
Gick med
20 May 2015
Ort
Gustavsberg
Hoj
Kawasaki Z750 ABS 2010
Fixade kortet på första försöket nyligen trots initialt slarv i lågfarts- och högfartsbanan.

Efter manöverbanan fick jag köra ut vänster från Trafikverket och sedan vänster in på Kronoparksvägen. Vid T-korsningen blev det vänster igen och höger i nästa rondell till villaområdet. Körde runt i villaområdet i cirka 10 minuter för att sedan bege mig ut på Huddingevägen där vi tog höger (mot Tungelsta). Fick sedan köra bort mot grustaget strax söder om Trafikverket där vi vände och körde tillbaka. Inga anmärkningar.

Körde med en kille som hette Tommy. Upplevde han som mycket professionell. För att lugna er som ska köra upp så kan jag meddela att det inte är så dramatiskt som man tror när man väl kommer dit. Kör som ni brukar och försök slappna av så ska ni se att det löser sig.

Där ser man! Vad gjorde du för missar i låg/högfart? Jag börjar känna mig rätt lugn nu trots allt. Så tack för din berättelse! Var ute och körde runt Tullinge igår och körde dels den väg du beskrev. Trafiken känns dock lugnast. Är mer nervös för låg och högfarten! :tungan
 

Presbylowski

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Nightster
Satte ner foten och rev en kona vid första försöken men satte båda på andra. Man får ju några försök på sig om man inte gör helfel så du behöver inte vara nervös. Tror vidare att slingan vi nämnde är den vanligaste vägen när det kommer till trafikdelen så bra att du varit där och kollat. Lycka till!
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Sådär, nu var det min tur att fixa det hela. :banana

Jag körde upp igår eftermiddag och hade sista passet för dagen. Jag vet inte om de hade fått återbud eller ej men det var bara jag som körde med min provförrättare så man slapp all jobbig väntan som det kan bli när man ska samsas med flera andra som ska köra upp samtidigt. Mats fick jag köra med f.ö, riktigt trevlig kille.

Eftersom jag var ensam så fick jag köra före honom på väg från flygfältet efter alla manöverprov så jag antar att det räckte som grusvägskörning.
Från Trafikverkskontoret så började vi med att svänga vänster och så fick jag instruktioner om att köra mot Tullinge. Sen körde vi in en vända i villaområdet och på Mårdvägen fick jag stanna och köra start i backe. Därefter körde vi tillbaka i princip samma väg som vi kom men fortsatte förbi kontoret hela vägen till skylten mot Pålamalm, där vände vi och körde tillbaka.

Karta för den nyfikna har jag slängt ihop här: https://goo.gl/DJCMhu
 

adab

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2015
Ort
stockholm
Hoj
kawasaki vulcan s snart
Sådär, nu var det min tur att fixa det hela. :banana

Jag körde upp igår eftermiddag och hade sista passet för dagen. Jag vet inte om de hade fått återbud eller ej men det var bara jag som körde med min provförrättare så man slapp all jobbig väntan som det kan bli när man ska samsas med flera andra som ska köra upp samtidigt. Mats fick jag köra med f.ö, riktigt trevlig kille.

Eftersom jag var ensam så fick jag köra före honom på väg från flygfältet efter alla manöverprov så jag antar att det räckte som grusvägskörning.
Från Trafikverkskontoret så började vi med att svänga vänster och så fick jag instruktioner om att köra mot Tullinge. Sen körde vi in en vända i villaområdet och på Mårdvägen fick jag stanna och köra start i backe. Därefter körde vi tillbaka i princip samma väg som vi kom men fortsatte förbi kontoret hela vägen till skylten mot Pålamalm, där vände vi och körde tillbaka.

Karta för den nyfikna har jag slängt ihop här: https://goo.gl/DJCMhu



Körde samma igår, med Mats, stor eloge till den killen, mycket proffsig och trevlig att ha att göra med..

Han såg nog på en att man var nervös och gjorde allt för att lugna ner en,
 

tophat

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha XJ600 -87
Någon som vet om man fortfarande kan ta sig in med hoj till flygfältet typ kvällar/helger?
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag gjorde ett försök att ta mig in en helg innan min uppkörning men då var det bommat vid den östra infarten från villaområdet. Oklart om det även gäller för kvällar eller om de bara bommar igen över helgen, men det kanske går att smyga sig in på något annat ställe.

Sen sitter det ju en skylt som talar om att obehörig trafik är förbjuden på flygfältet så om man ska vara petig så är det ju otillåtet oavsett vilken tid på dygnet man är där.
 

tophat

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2014
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha XJ600 -87
Jag gjorde ett försök att ta mig in en helg innan min uppkörning men då var det bommat vid den östra infarten från villaområdet. Oklart om det även gäller för kvällar eller om de bara bommar igen över helgen, men det kanske går att smyga sig in på något annat ställe.

Sen sitter det ju en skylt som talar om att obehörig trafik är förbjuden på flygfältet så om man ska vara petig så är det ju otillåtet oavsett vilken tid på dygnet man är där.

Hmm, jag får åka dit imorgon och kolla.
Jag övade där förra året och då kunde man smita mellan några stenar som var utlagda för att hindra framkomst. Nu har jag tänkt ta en övningskörande kompis dit men det hade varit fint om nån vet var man tar sig in bäst, så slipper jag åka i onödan :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top