Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 78910111213
Resultat 241 till 248 av 248
  1. #241
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    293
    Samma snubbe som jag körde upp för, tjatade om att jag absolut inte skulle köpa en hornet för det såg för fjantigt ut när jag satt på en sådan :-D

    Skickat från min E5823 via Tapatalk

  2. #242
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Hässelby
    Hoj
    1992 Yamaha TDM850 streetfighter
    Inlägg
    2
    Hallå hej, har uppkörning nästa vecka i Tullinge och tänkte dra dit och kika lite, någon som gjort uppkörningen där i år och kan berätta lite om vägarna och hur det gick och även varför jag inte borde vara nervös haha... Tack på förhand!

  3. #243
    Medlem Richard1s avatar
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha R6 -07
    Inlägg
    47
    @Sahlström
    Såvida dom inte har lagt om samtliga vägar i tullinge (vilket jag kan intyga inte har hänt) så kommer informationen i denna tråd hjälpa dig en bra bit på vägen i att förstå var det brukar köras. Det finns inte ofantligt många rutter som de kan hinna klämma in på den tid som ges för uppkörningen.

    Jag tillförde även mitt bidrag på uppkörning förra året. Läs därför denna och andras vägbeskrivningar, så får du bra koll på var det brukar köras. Tips är väl då att åka dit för att reka lite och följa dessa beskrivna rutter. Det finns lite skyltar, smått och gott som kan vara bra att känna till i förhand.

    Alla är mer eller mindre nervösa i samband med uppkörning. Om du tränat nog och kan köra hoj behöver du inte oroa dig

  4. #244
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    293
    En grej som jag inte sett någon skriva om som jag fick tips av körskolan är om man kör från Huddingevägen upp mot sjukhuset vid Stockholm syd (korsningen vid tågstationen) så kan man få en "vänd där du kan" och den första vägen som man kan vända på känns väldigt mycket enfilig men den är tvåfilig så man skall hålla höger på den. Det låter uppenbart men när man är där är det väldigt lätt att hamna så man kör vänstertrafik.

    /R

  5. #245
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Hässelby
    Hoj
    1992 Yamaha TDM850 streetfighter
    Inlägg
    2
    Tack snälla för svaren!
    Åka hoj kan jag plus att jag åkt enduro och jag har haft b-kort i 6-7 år så det borde gå bra hoppas jag! Ska lusläsa tråden för att få så mycket tips som möjligt.

  6. #246
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2005 Triumph Speedmaster
    Inlägg
    8
    Vill passa på att tacka alla som skrivit i denna tråd med bra tips då jag klarade min uppkörning i tullinge för nån vecka sen!

    här är den exakta rutten jag körde: https://www.google.com/maps/dir/59.1...a=!4m2!4m1!3e0

    I text: vänster ut från trafikverket alltså norrut på pålamalmsvägen (glöm inte att det är 50km/h som gäller), "följ skyltar mot tullinge", vänster in på kronoparksvägen sen vänster igen rullstensvägen, rakt genom rondellen in i bostadsområdet, några vänstersvängar senare tillbaka in i rondellen och samma väg tillbaka förbi trafikverket ned genom S kurvan mot bulten, sen fick jag höger in på en mindre väg och "vänd när du tycker att det är lämpligt" så vände så fort jag kört av och sen tillbaka hela vägen mot trafikverket. "Körprovet är godkänt"

    Jag var verkligen skitnervös, speciellt under låg- och högfarten. Om ni inte har nött sönder dessa övningar skulle jag rekommendera att köra några timmar veckan innan uppkörningen. Jag upplevde vår inspektör som trevlig och rättvis då vi alla fick två försök på oss att klara av allt. Jag började med att sätta ner foten på lågfarten mitt i och tänkte att FAN nu är det kört, men det var tydligen OK (Så länge tekniken är rätt så, ansikte upp och titta vart du ska så antar jag att det är lugnt). Efter första missen så lyckades jag självklart med att riva en kon på högfarten vilket i sin tur ledde till att jag fick göra båda inbromsningarna från 70 och 90 följt av ett sista försök på högfarten. Med hjärtat i halsgropen och en puls som gick i 180 så lyckades jag med undanmanövern och en galant slalom med vändning!

    Av tio personer som körde upp var det en stackars kille inte fick köra trafik då han misslyckades med högfarten. Jävligt segt att behöva sitta kvar i 2 timmar och vänta!

    Tips till er som kör nu i sommar: TA MED EN VATTENFLASKA! Och något lättare att tugga på då det kan dröja upp till en och en halv timme innan ni får köra trafiken (om ni är sist). Det är varmt som fan ute på flygfältet och det hjälper inte med vätskebrist och lågt blodsocker.

    Kör försiktigt!

  7. #247
    Medlem Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Djurö - Stockholm
    Hoj
    Ducati Streetfighter 1098 -09
    Inlägg
    1 900
    Grattis till kortet! Tänker alltid tillbaka på när jag körde upp när jag läser dessa trådar och får den där nervösa känslan varje gång. Skönt när man har det överstökat!

    Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
    Men för i h-vete... nu rinner skiten t.o.m. ut genom nyckelhålet i det blå skåpet!

  8. #248
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Har ingen
    Inlägg
    2
    Klarade uppkörningen på andra försöket.

    Första uppkörningen så var det ute i trafik som jag misslyckades på vid vändning.

    Andra försöket så klarade jag allt. Dock gick ABSen igång på bakhjulet vid 90km/h inbromsningen men lättade på trycket så fort jag märkte att ABSen kickade igång. Trodde jag skulle få göra om momentet men provförrättaren sa att nästa steg är ut i trafiken.

    Vi var 3 personer som körde upp den dagen och jag var sist på alla moment.
    Medan en gjorde momenten fick resten vänta vid stenarna.

    Upprop
    Vänteplats
    Plats för lågfart och högfart

    Var inte rädd att åka ända ner till vänteplatsen. Att ta sats från vänteplatsen så har man gott om tid att komma upp i fart samt bibehålla farten och inta bromsberedskap.

    Nu var det dags för trafikdelen. Var mäktigt nervös och fick vänta tills det var min tur. Det kändes som en evighet tills det var min tur.

    När det var dags för min tur så hade båda personerna klarat sina uppkörningar vilket gjorde mig ännu mer nervös för det satte sån press på mig för jag ville inte lämna trafikverket utan kort och iom att jag enbart kört med skola så blir det dyrt att kugga.

    Vi körde denna rutt

    Provförättaren bad mig att ta höger ut och jag accelererade snabbt upp till 50km/h och körde på som vanligt. Var noga med att vrida huvudet när du kollar backspegeln & dödavinkeln så du inte bara sneglar med ögonen. Se även till att hålla hastigheten, är det 70km/h så kör 70km/h.

    Här gäller det att visa att du har rätt kurvteknik och om du skulle behöva bromsa innan en kurva som känns läskigt så gör det INNAN du svänger. Håll blicken så långt det går vid en kurva och kom upp i hastighet igen med en bestämd acceleration.

    Fick följa skyltarna mot Södertälje och kom fram till en korsning med stopskylt. Södertälje var mot höger så jag saktade ner och växlade ner till 1an och placerade mig till höger. Satte ner foten och tittade höger och vänster och körde ut så fort det var säkert för mig att köra ut.

    Jag pratade inget under uppkörnignen förutom att upprepa provförrättarens mål. Efter ca 4 minuter bad han mig att följa Södertälje igen och när jag såg skyltarna Södertälje och Hemfosa så blinkade jag mot Hemfosa vilket provförrättaren upprepade Södertälje igen. Då upptäckte jag mitt misstag (nervositet) så jag stängde av blinkers, gjorde snabb höger check över axeln och sedan blinka och placerade hojen till höger.

    Efter ca 5-6 minuter så sa han: "Efter denna kurva så vill jag att du vänder. Det kommer komma en grusväg som är på höger sida av vägen där du gör vändningen". När jag såg platsen så gjorde jag snabb höger check igen, blinkade och placerade mig så långt till höger som möjligt, saktade ner och växlade ner till ettan. Krypkörde och gjorde en sväng och stannande innan vi åkte ut för att kolla vägen och åkte ut igen när det var säkert att köra. Sedan bad han mig följa skyltarna till Tullinge och när vi var nära trafikverket så bad han mig svänga in till trafikverket och gratulerade till mitt körkort när vi hade stannat!

    Antal lektioner spenderad på körskola:
    18 lektioner á 80min
    Hoj: Yamaha MT-07

    Nu gäller det bara att hitta en schysst första hoj

Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 78910111213

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Här kan man se att antalet MC i trafik mer än fördubblats sedan 1998, antalet skadade minskar och antalet döda ligger väl ganska jämnt hela tiden. Procentuellt s [...]

z1000sx
Vill du annonsera ovan? Klicka här