Versys

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hann med 10 mil idag med sambon därbak.

Den svarar bra på gasen, iallafall upp till 150, har inte testat mer.
Lättsvängd, TDm:en var tung jämförelsevis.
Lite mer instabil på motorväg när det blåser till.
Sambon drabbas mer av turbulens runt hjälmen. Kanske ändras om man höjer kåpglaset?!
Något tips runt detta? Hur hon kan hitta en bekväm ställning?

Ska ev köra mer ikväll eller imorgon och då själv. Återkommer:)
 
Last edited:

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Kopierar in inlägget här eftersom den här tråden passar bättre.

Hej igen har varit i Landskrona i dag och kört i bänk, hästkrafter kawasaki uppger 64 på veven jag hade 58,5 på bakhjulet, vrid enligt Kawa 61 NM min hade 57 NM på bakhjulet. Skriv gärna några rader. MVH MICKE

Har för övrigt kört en tur på 2 x 40 mil inom tre dagar med tanten bak, med ryggsäck.

Enda invändningen från henne; ont i svanskotan pga för lite åka i sommar.
 
Last edited:

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Har inte hunnit köra så mycket under sommaren tyvärr. Dåligt väder och så har jag varit bortrest. Men hoppas kunna klippa ett gäng mil fram till måndag. Snart dags för 100-mila servicen.

ShyGuy: Har din dam några tips till min agnående hur hon kan sitta för att det ska bli bekvämt?
Min fick ju börja med att åka TDM vilket är som att sitta i en soffa.
Vi ska väl ut och testa lite olika ställningr samt höja kåpglaset för att se om turbulensen minskar.

Sedis
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Jag har höjt kåpglaset, ingen större skillnad.

Vad gäller sittställning, bra fråga. Ett problem är om föraren sitter för långt bak. Då måste passageraren sitta längst ut, nästan på baklyset, eftersom föraren sitter så upprätt. Om föraren sitter långt fram blir passageraren lämnad "ensam" pga sätets utformning.

När man bara åker lite för åkandets skull så hittar vi inga större problem annat än att passageraren måste hålla i sig i föraren, handtagen sitter lite bökigt till.

Skitkul hoj att åka själv på dock :)
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
När jag köpte min Versys så fick jag med sidoväskor. Enligt försäljaren så kommer inte Kawa ta fram någon lösning på att man inte kan ha toppbox samtidigt som sidoväskor.
Någon som har mer koll på detta?

På givi.it så verkar det finnas ett komplett monorack.
Fungerar originalväskorna på det?
 
Last edited:

foca

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Gick med
6 Dec 2006
Ort
malmö
Hoj
BMW K1300S
Årets mc i Danmark korad

Versys hamnade på tredje plats, inte illa


I Danmark har för första gången danska mc-journalister korat ”Årets motorcykel”. Sammanlagt 19 modeller var nominerade och under fyra dagar skulle samtliga provköras och betygsättas. Vinnare blev …

… Suzuki GSF 650 Bandit. Därefter kom Kawasaki Z750 och på delad tredjeplats hamnade Kawasaki Versys 650 samt Honda Hornet. Sist i finalfältet placerades Triumph Tiger.

http://www.alltommc.se/news.php?id=679
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Är det någon som är lite kortare som testat Versys?! Det är ju en relativt hög hoj så jag funderar om den funkar för mig som är lite kortare eller om det blir väldigt bökigt...?!
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Som jämförelse. Jag är 179 cm och når precis ned med båda hälarna, om jag håller andan och biter ihop. Blir lite trångt i skrevet visserligen.
 

Fella

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Gävle
Hoj
2007 Kawasaki Versys
Kort i rocken

Är det någon som är lite kortare som testat Versys?! Det är ju en relativt hög hoj så jag funderar om den funkar för mig som är lite kortare eller om det blir väldigt bökigt...?!


Jag är 173 cm, inga problem.

//Fella
 

Fella

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Gävle
Hoj
2007 Kawasaki Versys
Extra vindruta?

Någon som har provat extra-vindrutan som finns till Versysen?

//Fella
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Med tanke på hur baksvingen ser ut på versys:en så undrar jag om jag kommer kunna använda mitt befintliga depåstöd eller om jag tvingas byta?!

Det ser ut som detta:
rwu.jpg
 

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Har satt dit ER 6:ans styre som ju är lite smalare.
Stora dubbelrutan med spoiler är monterad och den ger bra skydd!
Körde 70 mil från i lugn fart på 0.38 l/mil.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hej. Jag köpte mig en Versys igår. Har länge gått och funderat över hur jag skall göra, men igår tog jag steget.

Är igentligen inte direkt vettigt för mig att köpa en ny hoj eftersom jag kör så mycket (ibland upp mot 3000mil per år). Men jag är trött på att harva runt på gammla Transalper eller Africatwinner!

Om man jämnför en Versys med de hojarna så är den ju rena bushojen :tungan

Blev en grön/svart -08. Skall förhoppningsvis hämta den i slutet på nästa vecka.

Jäkligt knasigt det där med att man inte kan ha toppbox på om man använder Kawasakis original sidoväskor! Ingen som har set någon lösning på det? Jag vill ju ha kvar sidoväskorna men kunna köra med toppboxen också!
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej!

Trevligt med en till som har en Versys=) Jag köpte min förra sommaren men har inte hunnit med mer än 300 mil ännu. Men det är en riktigt rolig hoj!

Jag var i kontakt med Bike Trollhättan förra året angående om Givi skulle ta fram ett system till Versys för sidoväskor och toppbox. Och han hade inte hört något. Men jag har för mig att det på Givis hemsida finns något sådant system.

Kanske dags att kontakta Bike igen=)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har suttit och "rotat runt" på nätet nu och hittat det perfekta kittet till mig.

När jag beställde min hoj blev det med sidoväskor och fästen från Kawasaki. Är dock så att jag kommer köra en hel del i GBG när det är mycket trafik. Och de där original sidoväskorna bygger ju en hel del! Kommer nog sluta med att någon bil får sig en dängare och det vill vi ju inte (många bilister som retar sig tillräckligt mycket på en ändå :rolleyes: ). Så jag vill ha en toppbox för den kommer ju undan mer. Vill ha ett kitt så att jag kan köra med bara toppbox när jag åker till jobbet och sedan kränga på både sidoväskor och toppbox när jag skall ut på någon långtur. Detta utan att behöva skruva något speciellt. Och som nämnts ovan så går det ju inte att montera toppbox och sidoväskor från Kawasaki (knasig men så är det).

Men om man har sidoväskor med hållare från Kawasaki så skall det gå att ha en pakethållare från Givi som heter 447FZ. Detta är ett Givi artikel nummer, vet ej vad det från Duells är ännu. Detta skall funka pga Givi inte använder sig utav samma hållare som Kawasaki själva gör. Också lite knasig?

På bilderna ser ni att Kawasakis original hållare till sidoväskorna använder samma fästen som till handtagen för passageraren. Det gör även Kawasakis original pakethållare. Givis pakethållare använder sig utav andra fästen som sitter under dessa.

Det är ett kit som skall funka. Men det är tydligen lite små tight att få dit det.
 

Bifogat

  • index.php.jpg
    index.php.jpg
    26.6 KB · Visningar: 192
  • w392h294_000003404AFFBCCE.jpg
    w392h294_000003404AFFBCCE.jpg
    27.1 KB · Visningar: 176
Last edited:

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Det där ser väldigt intressant ut!
Du får gärna återkomma med info när du testat=)
 

Gpz900r

Förvirrad
Gick med
21 May 2008
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Kawasaki Versys 08
Hej, hittade en sida där det är en Versys med både sidoväskor och toppbox på bild, har ej läst allt där än, men skickar med en länk till den sidan, det kanske står hur dom har löst det.
Versys länk
Själv har jag beställt en Versys och väntar på att få hämta den, har haft nytta av att läsa era inlägg i denna tråd, men det räckte ju egentligen att prov köra den för att falla för den, men kul att läsa vad andra som äger en Versys tycker om den :) :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nu har ni ju haft era hojar ett tag. Någon som kan samanfatta sina erfarenheter såhär efter att ha haft hojarna ett tag?!

Själv är jag väldigt sugen på en Versys eftersom det verkar vara en klockren pendlarhoj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top