Husaberg förgasare, munstycken och nålar

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
När jag bänkade min 04'a (644-motorn) med helakra och lätt portad topp så behövdes endast en femma större huvudmunstycke, 160 -> 165, och justering av soppaskruven. Kommer inte ihåg riktigt hur många varv den var på dock.

Har du kollat så allt håller tätt som det ska? Tätningsmassa vid utblåset mot krökarna? Sluter gummina tätt mot förgasaren? Är ventilerna rätt justerade?


Allt är översynat nyligen men, När hojen "skjuter" eld / flamor etc, Så får den för mycket soppa eller??
 

Oja

Kubbkungen
Gick med
25 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
RÄtTANNNn
Trottelstopp

Jag hade oturen att åka dit på en flygande besiktning.. Polisen påpekade att min Husa i det skicket som den är nu inte överensstämmer med de registrerade uppgifterna. Så min fråga är nu, kan jag "fuskstrypa" den med en trottelstopp inför kommande registreringsbesiktning? Det var ingen jätteinvestering, 7 spänn fick jag ge för det hela. Någon som har erfarenhet av detta? :)
 

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
tjenare

har en liten fråga, har bestyckat om min 650 2002 som är konv till fcr 41, hojen går kalas på tomgång o lite över det, men när man kommer över det så börjar hon svart ryka lite o elda i avgassystemet,, tänkte sänka nålen 2 hack, då borde man gå i soppa ? eller går man upp ?

daniel ///



har filmat lite så ta en titt så förstår ni vad jag menar

http://www.youtube.com/watch?v=hD0NVWohvgY
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nålen

Om dy fysiskt flyttar nålen nedåt så lyfts trotteln (mer luftinsug) i förhållande till mängden bränsle. Spontant så lätt det som om den tvekade utöver att gå orent. Det borde vara ett steg i rätt riktning, nästa steg är att se över huvudmunstyckena.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Hannes. Ta bort denna tråd som sticky. Inget relevant har hänt på över ett år.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Konvertering till FCR39 på min FE501-03 vad krävs? någon som har någon guide eller liknande?
vad ör det som sitter på vänster sida å en FCR39 med några slangar mm, är det någon varmchoke? hur ska slangarna gå? hittar inget på Sudoco om det!

tack tack
 

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Husaberg 650-06
Hannes. Ta bort denna tråd som sticky. Inget relevant har hänt på över ett år.

Varför skulle den tas bort bara för det inte skrivits ngt nytt ?
Informationen är juh högst relevant för dem som fortfarande åker förgasar motorer.
Att den är kvar som sticky ser jag som självklart.
Lätt för alla att hitta.

mvh
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Konvertering till FCR39 på min FE501-03 vad krävs? någon som har någon guide eller liknande?
vad ör det som sitter på vänster sida å en FCR39 med några slangar mm, är det någon varmchoke? hur ska slangarna gå? hittar inget på Sudoco om det!

tack tack

Det beror på vilken version av FCR. På V sida sitter choke och varmstart samt TPS. En del MX åkare vill ha varmstarten uppdragen på styret men personligen slipper jag den helst.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
FS 650 (628) -06... Bestyckning: 190 huvud, 42 lågfart, OBDTR-nål...
 

Bifogat

  • 2011-07-23 20.14.17.jpg
    2011-07-23 20.14.17.jpg
    230.6 KB · Visningar: 383

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Husa FS650e -08 med Akra helsystem.
45 lågfart, 160 main, OBEKR och clipset näst längst ner på nålen.
Lågfartsnålen 3/4 från botten.

Powerweelar lätt på 4-5an och kopplar upp den på 6an i hundra.
Skulle dock vilja bänka för att få den perfekt bestyckad.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Va för A/F ja la upp bänkpappret... Nu va de polarens hoj som bänkades men motorsetup e identisk på min så ja kör vidare som de e... Tycker dock att stiftet e liiiiiite ljust, på båda... Clipset sitter ett hack under mitten vill ja minnas...
 

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
tjaba !

monterade öppet filter på min husa 650 2002 med fcr41 . nu verkar den baktända när jag slår av på gasen . rev fuggen idag och kollade satt 38 i lågfartsmunstycke. hur mycket brukar man behöva gå upp när man monterat filter ? har en 42 liggandes som jag kan pröva med .

daniel///
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Bra tråd. Alla verkar åka 650 dock ;) Ska bli intressant o se hur min 450 går med 380 kittet nu och orginal bestyckning ;)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Bra tråd. Alla verkar åka 650 dock ;) Ska bli intressant o se hur min 450 går med 380 kittet nu och orginal bestyckning ;)
Den kommer inte att gå fantastiskt bra med 450 originalbestyckning iallafall.Gissa hur jag vet det:)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
För att du är gammal och beprövad :p Vad är rekommendationen då?
Det är fem år sedan jag höll på och stökade med mitt 380 kit så vad bestyckningen hamnade på är glömt sedan länge(om jag inte har det uppskrivet någonstans)...En sak jag gjorde var iallafall att sätta dit R&D powerpump(jäklar vad dyra dom blivit)för att enkelt kunna justera accpumpen så att man inte dränker motorn.Det sitter inget leakjet på den Keihin som Husaberg använder.
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.2094.890250/emx-rd-power-pump-2
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Ahh okaj, får se om jag kan googla fram lite storlek på munstycken ;)

Får beställa en sån där Powerpump då, ska iaf beställa lite annat från Karlströms tänkte jag ;)

Edit:
Google sade följande:

178 main
OBDVT needle clip 6th from top
42 pilot
 
Last edited:

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
Hej jag har en husa 650 03a som jag har satt på ett FP helsystem på:) nu till den stora frågan. Vad ska jag ha för bestyckning på den?:) tacksam för all hjälp:) tack på förhand mvh Nick:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top