Husaberg förgasare, munstycken och nålar

Sergmo

Vissa kör traktor...jag kör Husa....=)
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Tyringe
Hoj
Husaberg FS650 -03
Skulle också vilja påpeka att denna tråd gav mig en hel del AHA upplevelser! Bra jobbat Shiny! Keep upp the good work....:tummenupp

MVH Patrick

Förresten.....Kanske lite OT men jag skulle gärna vilja bänka min hoj. Känner dock inte till ngra bra "bänkare" här nere i Skåne med omnejd. Om någon skulle vilja tipsa mig om ngn sådan skulle jag bli glad. Har hört både ris och ros om Claessons vs Oves i olofström.
 
Last edited:

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Kvänum
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
Det här kan nog vara en utav dom mest välskrivna och intressantaste trådar som jag har läst! Kommer följa denna tråden! Stort cred till dig! Du är min gud!:Bugar
 
Last edited:

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Husaberg 650-06
åå. Fan tack tack. Blir så jeklaglad o se att den e uppskatad. =)

bugar o tackar.. sergmo och kroon.

Tyvärr så har jag ingen koll på vilka som e bra på att bänka osv.
Men det skulle inte vara fel om man kunde samla ihop lite olika företags namn som gör det. =)

och återigen tack för all cred =)
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Grym tråd.....har nyss skaffat en Husa 650, går bra när den är igång, men mkt svår att få igång när den är varm och smäller vid gasavdrag, fick fram enligt tråden att det är liten tomgångsmunsticke men måste prova med blandskruven först. Dessutom vid el-start går motorn runt en gång sen "skriker" den bara, har provat med start-kablar men ingen förändring, vad kan det vara?
 

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Kvänum
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
Jag kom över ett akra system till ett hyffsat pris :rolleyes:
Nu till den stora frågan, jag letar fortfarande efter lite bestycknings kit, men hur går hojen om jag bara smackar på systemet?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
På jakt efter KN Filter, ngn som vet storleken på insuget på förgasaren?
 

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Kvänum
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
Nu har jag äntligen fått på mitt acrapovic system!! Har också bestyckat om förgasaren till #42 i lågfartsmunstycke och #190 i huvudmunstycke, visst går hojjen så in i helvete, men den chippar ändå ganska mycket. Om jag drar fullgas från tomgång så dör den direkt! Skall det vara så? Dags att flytta clipset på nålen kanske? Mvh Kroon
 

KLobble

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 -07
har egentligen bara skummat igenom tråden ett par gånger... men riktigt bra initiativ av shinyrubber :tummenupp
mycket o bra info på ett ställe! mer sånt här!!!
 

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
Mycket skönt med en sån här tråd! Jag är mycket intresserad av skillnaden på hk när det gäller en husa 06a med helsystem jämfört med bara slipon, finns ju hur mycket skrivet som helst om det men fasen, orkar inte leta, hoppas nån kan vara vänlig och lägga det på denna tråd, fram med papper på effektskillnad grabbar!
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Jag har lite problem med att ställa in blandskruven på min husa. när den står med orginal inst 1,5 varv ifrån botten så dippar den på fullt gaspådrag, så jag tänkte ställa den imellan de två lägen då motorn går ner i varv när man justerar skruven, den går ner i varv när jag har ett varv kvar till botten och när jag då ska skruva den moturs tills den går ner i varv igen så har jag ett register på 1.5 varv när den ligger kvar på samma varvtal efter det så ökar den i varv mer å mer å mer.
Är det någon som har några tipps varför den gör så?
För den ska ju gå ner i varv inte upp?

Jag har 45 i lågfart och 160 huvud
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
OBDTR
42 i lågfart
192 i högfart

Borrad förgasare till 44mm, lite filat i toppen, 32/38 titanventiler och dubbelsystem.

Gav 74,9 i bänken :)
 

Gottling

vereor est iustus a sensus
Gick med
3 Jul 2003
Ort
WestCoast
Hoj
Husa 650 -05
Grymt bra tråd, tack shiny....

precis köpt en husa 650 -05 .. den sackar vid balanspunkten :) hehe altså om man trycker upp den på bakhjulet ( vilket verkar så den vill vara, man ska stå inte krypa :eek:) så tappar den kraft om man inte tokgasar vilket leder till intressanta höjder, lika så när man skall ge sig iväg..inget.. inget... VROOM...
sen finns inte klippet på högvarv... den orkar helt enkelt inte varva riktigt, trodde mest att det kanske var orginal systemets fel... tveksam nu..

nyopererad högerfot (idag) leder till många timmar i garaget, så kom nu med alla tips ni kan ..

Tack för en bra tråd, och tack på förhand för info om min nya älskling.

M.V.H(usa) // Gottling aka OneFOOT
 
Last edited:

Gottling

vereor est iustus a sensus
Gick med
3 Jul 2003
Ort
WestCoast
Hoj
Husa 650 -05
Tja då var förgasaren ute och isärplockad...

det satt den nya ( OBEKR ) nålen i och 45 i lågfart , men fortfarande 160 i högfart... men dessvärre så stämde inte flottörnivån.. den var fel med 2mm..

den stängde "för tidigt" vilket borde ge en magrare blandning, frågan är då om man ska bestycka om den iaf fall till 42/185 som planerat eller om man ska fortsätta med 45/160 ?

har läst en heldel på ett annat forum ( Unofficial Husaberg )

http://www.husaberg.org/index.php?n...orum&f=7&sid=679891219cd3c26601be916a6753ccb6

länken går direkt till deras "bråk" om bestyckning... den mest påstridiga av dom verkar mena att man aldrig behöver gå högre än 160 på en 650... tror att han använder en annan nål men det finns inte med i diskutionen...

verkar som om iingen kan komma överens till en startpunkt vid bestyckningen konstigt då alla har mer eller mindre samma utgångspunkt, vore kul och få reda på bestyckningen som rekomenderas till husabergs C:version av 650... kan inte hitta det i manualerna..

med vänliga vinter hälsningar //
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Tack för denna tråden!

Har läst den och fått mkt hjälp och en hel del aha upplevelser.

Stor tack till trådskaparen!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top