Då åker R1:an mot en Husaberg FS650e..

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Efter en massa funderande att byta R1:an mot än det ena och än det andra blir det tillslut en ny Husaberg FS 650 e (motard) som drar det längsta strået. R1:an är en helt underbar motorcykel men på tok för förförisk för att det skall bli en långsiktig framgångssaga. Är väl en av de få som inte åkt i marken för en eller annan orsak och med tanke på familjen får det bli ett slut på högfarts åkat. Har på senare tid kommit fram till att det är himla kul att slanga så en motard lär väl vara lämpligt, speciellt en Husa på 112 kg och 70+hk på bakhjulet. Det enda som oroar mig är om jag kommer att kunna sadla om, älskar sporthojskänslan. Har någon gjort motsvarande övergång och hur har det isåfall känts efteråt?

/D.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Pratar av egen erfarenhet och tror du kommer att ångra dig, d var många som bytte bort sina sporthojar förra säsongen mot motard. Nu åker dom sporthoj igen! D bästa vore ju om man kunde ha båda alternativen igaraget, men vem har råd med det.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Tror inte du kommer ångra dig, jag bytte till motard i år och det är hur kul som helst.
Brukar låna brorsans R1:a lite då och då, men jag har mycket skojigare på motarden helt klart.
Gillar du att slanga och busa, ja då gör du ett helt klockrent val tycker jag.
Dessutom lär ju husan vara ännu roligare än min 625:a.
Lär ju bli motard i fortsättningen med för min del.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Du lär inte ha 70+ på bakhjulet utan att öppna plånboken rejält, dra av drygt tio hästar så hamnar du närmare verkligheten.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Tor inte du kommer att ångra dig. Jag har gjort exakt lika som dig, byt från sport till motard.
Men jag saknar axet och farten från sporthojen och bankörning så jag strävar efter att få råd men en banracer.


Men vad är det för en monsterhusa du fått tag på? 70 hk på bakhjulet!!!
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Pratar av egen erfarenhet och tror du kommer att ångra dig, d var många som bytte bort sina sporthojar förra säsongen mot motard. Nu åker dom sporthoj igen! D bästa vore ju om man kunde ha båda alternativen igaraget, men vem har råd med det.

Jo det är ett svårt val, speciellt eftersom jag inte kört motard tidigare.

/D.

Du lär inte ha 70+ på bakhjulet utan att öppna plånboken rejält, dra av drygt tio hästar så hamnar du närmare verkligheten.

Jag menade på veven men det kanske är fel information det också? Fick dessa fakta från affären där jag skall köpa.

/D.

Tor inte du kommer att ångra dig. Jag har gjort exakt lika som dig, byt från sport till motard.
Men jag saknar axet och farten från sporthojen och bankörning så jag strävar efter att få råd men en banracer.


Men vad är det för en monsterhusa du fått tag på? 70 hk på bakhjulet!!!

Köp en Aprilia RS 250 för 25 papp så har du en riktig banracer för små pengar, det tror jag att jag skall göra. Men om sanningen skall fram trodde jag motarden skulle duga fint på småbanor som Sturup raceway e.t.c.

/D.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Slanga inte för länge med Husan bara, då får motorn ingen olja vilket kan leda till att det blir ett rätt hårt nedslag både i asfalten och i plånboken...

Du har insett hur mycket servande det är med en Husa?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Gick förra året från en sporthoj till en motard ( till att bli utan ) och båda alternativen är riktigt roliga men på olika sätt! tror du kommer ha kul på motarden mé jobbigare om du ska åka långt bara..
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Både och är ultimata kombinationen, men faktum är att om jag får välja (och det får jag ju oftast), så kör jag motarden 10 ggr av 10! Så mycket körglädje finns inte i en sporthoj som jag har i min lilla bitch! :D Och nu pratar jag i princip bara bana, för om det är någonstans den kommer till sin rätt Husan, så är det just på bana. :yoparty

Det där med serviceintervallen är det så många som gnäller om, men de som gnäller är för det mesta de som inte har någon Husa... :rolleyes:

Du får nog räkna med att en nyare Husa 650 (05 och framåt) har runt 60 hk i motorn, kanske 54-55 på hjulet? Men de går fint, de väger ju som sagt inte så mycket... dessutom har de en kam som ger en gassvar som är mer av den digitala sorten, du vet av eller på, 1 eller 0. Elak liten f-n helt enkelt.

Och vet du? Om du inte trivs, är ju världen full av sporthojar till salu som du kan köpa om du vill. Visst är det bra? Ha så kul!!! :)
 
Last edited:

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Jag gjorde bytet R1 husa 650 och det är det sämsta jag gjort! Käringen trodde det var en mopped så hon svängde framför mig:crash !!
Jag kan hålla med om att det är roliga hojar men dom hör hemma på bana !!
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Står själv och funderar på byta gsxr 1000 mot sxv 550 och har svårt som fan att bestämma mig. Gixxern går ju förjävla bra men jag vill busa mer vilket är svårt utan riskera den fina lacken..... Finns ju en mellan väg att ta,bygga om gixxern till streetfighter !! Lite motard känsla men med mycket motor. Aaaargh vad svårt...
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Tor inte du kommer att ångra dig. Jag har gjort exakt lika som dig, byt från sport till motard.
Men jag saknar axet och farten från sporthojen och bankörning så jag strävar efter att få råd men en banracer.


Men vad är det för en monsterhusa du fått tag på? 70 hk på bakhjulet!!!

Känner precis likadant. Just bankörningen är roligare med en riktig räser. Dock har jag inte prövat på riktig motard bana ännu.

När det kommer till gatkörning tycker jag motard är svårslaget. Manöverbarhet, framkomlighet, lätt vikt och en rejäl dos busfaktor går lätt före en sporthoj alla dar i veckan.
+ för billiga reservdelar, lättmekat och att man faktiskt kan köra helförsäkrat som storstadsbo utan att gå under.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Står själv och funderar på byta gsxr 1000 mot sxv 550 och har svårt som fan att bestämma mig. Gixxern går ju förjävla bra men jag vill busa mer vilket är svårt utan riskera den fina lacken..... Finns ju en mellan väg att ta,bygga om gixxern till streetfighter !! Lite motard känsla men med mycket motor. Aaaargh vad svårt...

Då är vi nästan i samma läge, tycker min R1:a är helt underbar men för att den skall vara kul ligger man alltför ofta i hastigheter lååååångt över vad som är tillåtet. Jag menar...hur skall det gå när 2:an går upp till 180 km/h :rolleyes: . Sedan är det ju kul att slanga med R1:an men om man skulle lägga den :gnissla oj oj oj. Jag skulle vilja ha kul men i lägre hastigheter.

Jag tycker också det är ett ruskigt svårt val och är rädd att jag ångrar mig men man måste prova för att veta. Det dumma i mitt fall är att jag köper en ny Husa 650 för 95 papp med slipon. Dyrt misstag om det känns fel...

/D.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Motard är roligare iaf om man bor hyfsat civiliserat.


Dock är det ju inte samma som att köra sporthoj,motader kräver kärlek för att funka bra.

Husan har väl oljebyte var 5 timme,dvs en rejäl lördagstur så är det dags för oljebyte,skulle du dessutom köra en söndagstur så blir det ventiljustering och oljebyte.


Husan är en racemaskin med allt vad som kommer med det,sköter man dom inte så är det stor risk att den säger upp sig på ett eller annat sätt.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Motard är roligare iaf om man bor hyfsat civiliserat.


Dock är det ju inte samma som att köra sporthoj,motader kräver kärlek för att funka bra.

Husan har väl oljebyte var 5 timme,dvs en rejäl lördagstur så är det dags för oljebyte,skulle du dessutom köra en söndagstur så blir det ventiljustering och oljebyte.


Husan är en racemaskin med allt vad som kommer med det,sköter man dom inte så är det stor risk att den säger upp sig på ett eller annat sätt.


Pratade med försäljaren om detta och han sa att det var stora överdrifter när det gällde service och Husorna. Från 0-200 mil rekommenderade han 10 h mellan oljebytena (för att rensa ut anpassningsmetallspånen) och en ventiljustering vid 200 mil. Därefter var ventilerna satta och rörde sig knappeligen från sitt läge. Från 200 mil och frammåt var det oljebyte var 200 mil om det inte rörde sig om tävlingskörning. Oljemängden är en liter.

/D.
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Efter en massa funderande att byta R1:an mot än det ena och än det andra blir det tillslut en ny Husaberg FS 650 e (motard) som drar det längsta strået. R1:an är en helt underbar motorcykel men på tok för förförisk för att det skall bli en långsiktig framgångssaga. Är väl en av de få som inte åkt i marken för en eller annan orsak och med tanke på familjen får det bli ett slut på högfarts åkat. Har på senare tid kommit fram till att det är himla kul att slanga så en motard lär väl vara lämpligt, speciellt en Husa på 112 kg och 70+hk på bakhjulet. Det enda som oroar mig är om jag kommer att kunna sadla om, älskar sporthojskänslan. Har någon gjort motsvarande övergång och hur har det isåfall känts efteråt?

/D.


Jag gjorde det. Hadde en blade 98 och bytte till Husaberg 650 det är extremt kul me motard men jag tröttna lite för dom som jag åkte mest med körde sporthoj o det blir så segt att åka så förbaskat långt som dom vill göra hela tiden =P så jag bytte husan mot en blade 929 -01. Hadde grymt kul på husan man kan ju typ köra överallt o skall man bara ha en Leksak så är husan ultimat visst rätt täta servicear men det lär man sig själv lätt o jag tyckte att det var värt varenda minut/krona. Men praktiskt sett så är väll inte husan ngn höjdare kanske ingen långfärds hoj direkt men det är la inte många motarder som är.

// Joakim
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top