Närmsta/Närmaste, det är frågan?

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Ort
Ångermanland
Hoj
En cross
Ja, här kommer ännu en grammatikfråga. I ett svenskaarbete i skolan så skrev jag ordet "närmsta" i en mening. Detta ifrågasatte våran lärare och hävdar att det ska vara "närmaste". Meningen var något liknande "Tröstköpte en cykel hos närmsta cykelhandlare". Frågan är ju vem som har rätt, är det hon eller jag? Eller kan man säga båda?

Till saken hör att denna läraren är extremt petig och dryg, och rättar även sånt som kanske hade varit fel i en ordbok från 1700-talet.

Om jag har rätt så SMELLERE DiRekCt! :sissy :mad: :mad:
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2969410 Ja, här kommer ännu en grammatikfråga. I ett svenskaarbete i skolan så skrev jag ordet "närmsta" i en mening. Detta ifrågasatte våran lärare och hävdar att det ska vara "närmaste". Meningen var något liknande "Tröstköpte en cykel hos närmsta cykelhandlare". Frågan är ju vem som har rätt, är det hon eller jag? Eller kan man säga båda?

Till saken hör att denna läraren är extremt petig och dryg, och rättar även sånt som kanske hade varit fel i en ordbok från 1700-talet.

Om jag har rätt så SMELLERE DiRekCt! :sissy :mad: :mad:
Tjerringen har rätt, tyvärr.

Slicka uppåt och sparka nedåt. :slicka
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Ja, här kommer ännu en grammatikfråga. I ett svenskaarbete i skolan så skrev jag ordet "närmsta" i en mening. Detta ifrågasatte våran lärare och hävdar att det ska vara "närmaste". Meningen var något liknande "Tröstköpte en cykel hos närmsta cykelhandlare". Frågan är ju vem som har rätt, är det hon eller jag? Eller kan man säga båda?

Till saken hör att denna läraren är extremt petig och dryg, och rättar även sånt som kanske hade varit fel i en ordbok från 1700-talet.

Om jag har rätt så SMELLERE DiRekCt! :sissy :mad: :mad:

Om hon är svensklärarinna och du inte är det så skall du nog gå på hennes linje.

'Närmsta' är talspråk, kanske till och med dialektalt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Närmaste! Skriver man närmsta så förtjänar man spöstraff och kanske även offentlig förnedring. Du kom lindrigt undan, hade jag varit läraren så hade jag stenat dig.

OBS: ovanstående text, inkl denna, är ej grammatisk utformad, mao tar jag ej ansvar för den.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top