Bokad o klar 3/6

Flemming76

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Brönshöj, Danmark
Hoj
SV650S (2000)
Min lowside
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=131679 (Flemming76)

var på Pilot Power, tryk bak ca. 33psi, rek. er 36.
Zilversurfer har troligen ret: Däcket måste være for varmt.
Hojen har bara 70ps, og var i 3:an (även om dataloggeren visar 2:an där bakhjulet spinner).
På slow motion sekvensen (3:30) ser man at jeg går mycket hårt på gassen (~80% innan apex). Min fel :dummer

Jeg ville gerne köra racedäck på bana, men som Robz skriver: Om inte racedäck er >60C er grepet inte bättre end sportsdäck
reifentemp.gif

StraSensportreifen = Gata sport däck (Pilot Power etc...)
Tourensportreifen = Touring däck (Pilot Road etc...)
Rennreifen = Race däck (Pilot Race etc...)
Haftung: Grepp

Jeg använder hojen på gatan varje dag, så jeg byter inte. Bättre at crashe på bana end i trafiken. :näsblod

Ses i kväll
Flemming76
 
Last edited:

Robz

Guest
...@Robz: Hade hemskt gärna fått hjälp med fjädringsinställning också. Har orginal fjädring bak och fram samt Öhlins styrdämpare. Har lite problem med fladdrande bak...samt ibland lite slappt styre, tar gärna emot tips här och på plats!
/Benke

Visst - bara greppa mig på plats så tittar vi.

Du kan förbereda lite:
1. Statisk Sag 0 - 10mm (dvs hur mycket hojen sätter sig utan förare)
2. Sag med förare 10-20mm (själv har jag 35mm vilket är för mycket, men jag kan inte spänna fjädern mer) Normalt är Japshojar inställda för 70-75 kg förare. Väger man närmare 90 kg måste fjäderns förspänning justeras.
3. Nollställ retur o kompression fram och bak enligt instruktionsbok - detta brukar normalt vara lite mjukt för bana, men om det inte svajar så är det bra.
4. Om det svajar skall returen spännas lite - lika mycket bak och fram (övre skruven fram). Spänner man fjäderns förspänning måste också returdämpningen spännas.
5. Kompressions dämpningen är lite svårare att trixa med (nedre skruven på gaffeln)... om man känner att fjädringen packar ihop över ojämnheter kan det vara för lite kompressiondämpning eller för mycket retur.
6. Om hojen dansar med bakänden vid hård bromsning bör man släppa returen bak, spänna fjädern fram och ev. öka kompressionen fram.
7. Om hojen understyr ut ur sväng bör returen i gaffeln spännas, ev. minska på fjäderförspänningen fram.
8......
Finns en del intressant att läsa:

http://www.sportrider.com/tech/suspension/
 

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Visst - bara greppa mig på plats så tittar vi.

Du kan förbereda lite:
1. Statisk Sag 0 - 10mm (dvs hur mycket hojen sätter sig utan förare)
2. Sag med förare 10-20mm (själv har jag 35mm vilket är för mycket, men jag kan inte spänna fjädern mer) Normalt är Japshojar inställda för 70-75 kg förare. Väger man närmare 90 kg måste fjäderns förspänning justeras.
3. Nollställ retur o kompression fram och bak enligt instruktionsbok - detta brukar normalt vara lite mjukt för bana, men om det inte svajar så är det bra.
4. Om det svajar skall returen spännas lite - lika mycket bak och fram (övre skruven fram). Spänner man fjäderns förspänning måste också returdämpningen spännas.
5. Kompressions dämpningen är lite svårare att trixa med (nedre skruven på gaffeln)... om man känner att fjädringen packar ihop över ojämnheter kan det vara för lite kompressiondämpning eller för mycket retur.
6. Om hojen dansar med bakänden vid hård bromsning bör man släppa returen bak, spänna fjädern fram och ev. öka kompressionen fram.
7. Om hojen understyr ut ur sväng bör returen i gaffeln spännas, ev. minska på fjäderförspänningen fram.
8......
Finns en del intressant att läsa:

http://www.sportrider.com/tech/suspension/

Gaaaah...fanns en del att kika på. Har suttit med tentaplugg tills nu, och nu är det MotoGP. Hinner inte förbereda särskillt mycket, men kommer definitivt kika igenom allt du skrivit i veckan som kommer.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Står säkert nånstanns men blind som man e hittar jag inte vilken tid funkisar ska va på plats?
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
snicksnack, jag har alltid kört på pilot power och aldrig kört av. visst kan det släppa lite men mjukt o fint och bara bak, och varje gång för att jag inte kört mjukt.
jag kastar aldrig hojen hit o dit i svängarna och går på gasen lite i taget ur kurvorna. nu senast på anderstorp körde jag iof på power 2ct bak och vanliga power fram inte ett enda släpp.
fast vad vet jag är ju inge vidare snabb på bana, plus att jag bara har 150hk.

Nja jag var nog lite väl gasglad där skulle jag tro. Hade ganska bra nerlägg med skrap o helabaletten och ville väl att det skulle gå lite extra fort.

Kändes bättre nu i söndags fast det gick inte riktigt lika fort i högfartsvänstern och bmw. skrapade i båda sist nämligen....:D
 

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Får tacka för en trevlig söndag. Trevligt folk och mycket bra arrangerat!! :tummenupp
Det var riktigt roligt att prova SRW. Hoppas att det gick bra för killen på Ducatin som gick av i sista passet i vit grupp.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Får tacka för en trevlig söndag. Trevligt folk och mycket bra arrangerat!! :tummenupp
Det var riktigt roligt att prova SRW. Hoppas att det gick bra för killen på Ducatin som gick av i sista passet i vit grupp.

Det va fasligt kul o se dig slajda in i dammaböjen! :yoparty Gött med ställ i kurvorna! Fasen bara att jag missade ditt stora ställ med kameran! :huvet Ja, om det nu räknas som stort av dig. :D
 

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Det va fasligt kul o se dig slajda in i dammaböjen! :yoparty Gött med ställ i kurvorna! Fasen bara att jag missade ditt stora ställ med kameran! :huvet Ja, om det nu räknas som stort av dig. :D

Njae, kan väl inte påstå att det var några större sladdar på den banan. Den var lite för stor för min lilla 450 att sladda in i svängarna på. Fick köra mer som en RR hoj för att få fart på grejerna men det var kul det med. Kikar nog nerom igen senare i sommar :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top