Ktm 625

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur gör ni som kör med dubbla fälguppsättningar när ni byter fälgar? Har en 625sxc med två stycken ok vilket betyder att det blir kladdigt och bromsarna måste luftas vid varje fälgbyte. Hade lite tankar på att köpa en stor skiva till mina offroadfälgar men då tar mitt fyrkolvsok i ekrarna vilket betyder att det måste modifieras. Orginaloket passar inte alls till motardfälgarna då skivan är för stor. Så det jag måste göra om jag inte vill byta ok varje gång är att:

- Köpa en extra slang med bromsvätskebehållare/pump som sitter på varje ok
- Fräsa fyrkolvsoket och köpa en extra till stor bromsskiva(orkar inte byta skiva vid varje byte)
- Sätta på en liten skiva på motardfälgarna och köra med orginaloket (någon som prövte det?)

Eller finns det kanske några andra sätt man kan göra på?


Har du provat att köpa en adapter till ditt tvåkolvsok så du flyttar ut oket för att de ska passa stora skivan?

Men förmodligen vill du ha lite bett i grejerna så slutsatsen är nog att modda fyrkolvsoket och skaffa stor skiva till offroadfälgen!

Kör själv med stor skiva på offroadfälgen och moddad fyrkolvsok!
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Har du provat att köpa en adapter till ditt tvåkolvsok så du flyttar ut oket för att de ska passa stora skivan?

Men förmodligen vill du ha lite bett i grejerna så slutsatsen är nog att modda fyrkolvsoket och skaffa stor skiva till offroadfälgen!

Kör själv med stor skiva på offroadfälgen och moddad fyrkolvsok!

Som jag kör just nu så utnyttjar jag nog inte fyrkolvsoket fullt ut iallallfall. Vad kostar en adapter?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Som jag kör just nu så utnyttjar jag nog inte fyrkolvsoket fullt ut iallallfall. Vad kostar en adapter?
668:- kostar adaptern.Artnr. 584.13.014.000 Åker du bara gata räcker det mer än väl med utflyttat ok och 320mm skiva,om du inte ägnar dig åt alltför intensiv stoppieträning.
 

Matjon

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Södra skåne
Hoj
XT660X 2005
Bort med stora skruven under förgasaren med 17 ringnyckel, fram med vanlig lång mejsel och skruva ut munstycket som sitter till vänster om vanliga sexkantiga munstycket. Lättast om du lossar förgasarklämmorna och vrider ut förgasaren åt vänster sida för att komma åt bättre!


Tack för hjälpen, gick ju smidigt!
Fick dock ta bort tanken eftersom jag inte kom åt slangklämmorna.

Men nu går han lite bättre iallafall :tummenupp

//Matjon
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack för hjälpen, gick ju smidigt!
Fick dock ta bort tanken eftersom jag inte kom åt slangklämmorna.

Men nu går han lite bättre iallafall :tummenupp

//Matjon


Va inte ska du behöva ta bort tanken för att komma åt med en mejsel??
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det beror ju helt och hållet på hur slangklämmorna är vridna.

Ok då måste dina har varit vridna helt å helsike. Jag har mina vridna så jag har skruven längst upp och jag kommer åt, nja skitsamma du fick bort det iallafall!
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Vad kör ni med för drevning? Tror jag hade 15/40 på med offroadfälgarna men har precis köpt ett 45 bakdrev som jag tänkte ha till dom.

Är lite sugen på att modifiera min sxc dämpare. Blir det någon skillnad i effekt mellan en modifierad sxc dämpare och ett slipon. Hur pass mycket jobb är det och vad ska göras med orginaldämparen?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
15/40 kör jag, hysterisk som sautan men skitkul... Toppar 160 ungefär. Perfekt för go-cartbanor också.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
bryter in med en liten snabb fråga!! har svårt o ställa in tomgången på min ktm 625 supercomp, är en liten skruv/ratt man kan skruva på åt två håll,när ja får bra tomgång så känns den konstig när jag motorbromsar...precis som om jag håller gas fast jag inte gör de..lite seg o gå ner i varv när man varvar på friläge o motorbromsar.. va kan dre vara :va hoppas ni förstår va jag menar
Du har kanske tappat luftskruven i fuggen. Det hände mig och symtomen var ungefär samma du beskriver.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad kör ni med för drevning? Tror jag hade 15/40 på med offroadfälgarna men har precis köpt ett 45 bakdrev som jag tänkte ha till dom.

Är lite sugen på att modifiera min sxc dämpare. Blir det någon skillnad i effekt mellan en modifierad sxc dämpare och ett slipon. Hur pass mycket jobb är det och vad ska göras med orginaldämparen?

Kör med 16/42 på offroadfälgarna, fungerar bäst på grus men inne i skogen så kanske 45 skulle passa bättre men så ofta är jag inte inne och bökar!

Nä det blir inge jätteskillnad om du tar bort det ca 15 cm smala röret inuti som sitter fastsvetsat i mynningen. Nopp det är inte bökigt att modda. Borra bort nithuvuden och slå resten av niten med en smal mejsel så kan du tömma dem sen när du har isär dämparen! Ändkonan sitter med O-ring så ta ända på t,ex en mejsel och stoppa in och böja lite upp & ner och dra så kommer den fint! När du fått bort den så sätter du änkonan i ett skruvstycke och kapar så mkt du vill, dock skulle jag spara lite om du vill återmontera röret någon dag men jag gick hela vägen! Kom ihåg att använda rätt längd på popnitar för annars sitter de inte åt ordentligt! Anledningen till att man tar bort röret är att avgaserna inter kommer ut direkt utan går som ett S inuti innan. Men med röret borta så går det rakt ut. Det finns moddad ändkona att köpa orig, när du moddat din SXC dämpare så blir den likadan som Supermoto dämparen då det bara skiljer sig på ändkonan!
 

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
-
Hoj
-
Ni som kör 625.or har nu justerat förgasaren nåt från det att hojjen var ny??

Jag funderar lite på om min 625.a är vettigt inställd??
Kör helt på originalinställningen (strypningen är givetvis borta) men annars är det som det var från fabrik.

Tycker det är svårt & veta om den går OK eller om det går att justera in det bättre??
Har ju inte nån större erfarenhet att motard.

Kör ni på originaldrevningen? Eller har ni bytt drev? Isåfall till vad?
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Kör med 16/42 på offroadfälgarna, fungerar bäst på grus men inne i skogen så kanske 45 skulle passa bättre men så ofta är jag inte inne och bökar!

Nä det blir inge jätteskillnad om du tar bort det ca 15 cm smala röret inuti som sitter fastsvetsat i mynningen. Nopp det är inte bökigt att modda. Borra bort nithuvuden och slå resten av niten med en smal mejsel så kan du tömma dem sen när du har isär dämparen! Ändkonan sitter med O-ring så ta ända på t,ex en mejsel och stoppa in och böja lite upp & ner och dra så kommer den fint! När du fått bort den så sätter du änkonan i ett skruvstycke och kapar så mkt du vill, dock skulle jag spara lite om du vill återmontera röret någon dag men jag gick hela vägen! Kom ihåg att använda rätt längd på popnitar för annars sitter de inte åt ordentligt! Anledningen till att man tar bort röret är att avgaserna inter kommer ut direkt utan går som ett S inuti innan. Men med röret borta så går det rakt ut. Det finns moddad ändkona att köpa orig, när du moddat din SXC dämpare så blir den likadan som Supermoto dämparen då det bara skiljer sig på ändkonan!

Hur mycket skiljer det mellan att modda dämparen mot att köpa ett slipon? Visst måste man bestycka om när man köper ett slipon?
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Ni som kör 625.or har nu justerat förgasaren nåt från det att hojjen var ny??

Jag funderar lite på om min 625.a är vettigt inställd??
Kör helt på originalinställningen (strypningen är givetvis borta) men annars är det som det var från fabrik.

Tycker det är svårt & veta om den går OK eller om det går att justera in det bättre??
Har ju inte nån större erfarenhet att motard.

Kör ni på originaldrevningen? Eller har ni bytt drev? Isåfall till vad?

Jag har en som precis passerat 100mil. Å jag har allt orginal.
Avstrypt som man ska, å då bytte man ju musntycke!
Annars orginaldrev.
Å jag är nöjd, tycker dessutom att den går bättre och bättre.
Vad är det du söker?
Vilken känsla har du ?
 

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag har en som precis passerat 100mil. Å jag har allt orginal.
Avstrypt som man ska, å då bytte man ju musntycke!
Annars orginaldrev.
Å jag är nöjd, tycker dessutom att den går bättre och bättre.
Vad är det du söker?
Vilken känsla har du ?

Hehe...ja jag vet inte riktigt vad jag söker...:D
Undrade mest hur ni andra har gjort....

Men som sagt, då jag köpte MC.n lätt begagnad & ostrypt så vet jag ej vilket munstycke som sitter i nu?? Vilket ska jag ha??

Känslan jag har är att det borde gå att få den lite rappare....? :rolleyes:

Men jag ska snart lämna in den på första servicen (100 mil) & då får jag väl be dom kolla till förgasaren oxå.

Nån som kan tipsa om nån bra verkstad i Kalmar, Växjö, Blekinge? Som är duktiga..?
Funderar antingen på Oves Motor i Olofström eller Claessons i Bromölla men jag har ca 10-12 mil dit så finns det nån på närmare håll så gör det ju inget.
 

Ryderonthestorm

WoRkinG Class HerO
Gick med
2 Feb 2005
Ort
skara
Hoj
yz250
Ni som kör 625.or har nu justerat förgasaren nåt från det att hojjen var ny??

Jag funderar lite på om min 625.a är vettigt inställd??
Kör helt på originalinställningen (strypningen är givetvis borta) men annars är det som det var från fabrik.

Tycker det är svårt & veta om den går OK eller om det går att justera in det bättre??
Har ju inte nån större erfarenhet att motard.

Kör ni på originaldrevningen? Eller har ni bytt drev? Isåfall till vad?

Jag kör oxå helt orginal och tycker den driver iväg ganska bra, har skruvat en del på luftskruven för att vad jag tycker få den bästa responsen. Den går lite snålt syns på stiftet och den smäller lite vid gassläpp men vad jag förstått så e det inget ovanligt med orginal bestyckning. 100mila service i väring på fredag sen blir det lite nerdrevning och bortplock av sas-tjotahejset :yoparty
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur mycket skiljer det mellan att modda dämparen mot att köpa ett slipon? Visst måste man bestycka om när man köper ett slipon?


Det är inte alla gånger nödvändigt men färgen på stiftet avslöjar det mesta. Nu är ju inte Supermoto eller SXC dämparen rakt igenom system så där strypts luftflödet lite men i 1:a hand de som moddar alt byter till slip-on vill ha bättre ljud och liten effektökning är en bonus!
 

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag kör oxå helt orginal och tycker den driver iväg ganska bra, har skruvat en del på luftskruven för att vad jag tycker få den bästa responsen. Den går lite snålt syns på stiftet och den smäller lite vid gassläpp men vad jag förstått så e det inget ovanligt med orginal bestyckning. 100mila service i väring på fredag sen blir det lite nerdrevning och bortplock av sas-tjotahejset :yoparty


Ok.....vad har du tänkt köra på för drevning då?
Blir det nån större skillnad genom att skruva på luftskruven?
?? sas-tjotahejset???? :confused:
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Vad säger farbror blå om man har skylten i bakskärmen och monterat skyltbelysning till den?..... lär jag ju iof märka den dagen dem stoppar mig:D :tummenupp




:klappar Även grattis till mig sm lägger de 100:e inlägget i tråden:fyllisar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top