Ktm 625

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Känns som att det är ett gäng här på sporthoj som nyligen skaffat oss KTM 625. Dock så har det även uppkommit väldigt många trådar och det börjar bli svårt att hålla reda på alla. Så tänkte därför att det borde finnas en 625-tråd likt med 660 och 640.

Kan ju börja med att fråga vilken inställning på fjädringen man ska ha när man kör motard. Vet inte riktigt vad jag har nu men det känns aningen för mjukt.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Känns som att det är ett gäng här på sporthoj som nyligen skaffat oss KTM 625. Dock så har det även uppkommit väldigt många trådar och det börjar bli svårt att hålla reda på alla. Så tänkte därför att det borde finnas en 625-tråd likt med 660 och 640.

Kan ju börja med att fråga vilken inställning på fjädringen man ska ha när man kör motard. Vet inte riktigt vad jag har nu men det känns aningen för mjukt.

Hell yeah! Har tänkt samma sak själv flera gånger. Några smyger ju in sig lite i 660-tråden ibland :) Det är ju iofs inte tokmycket som skiljer 625 och 660 emellan, men ändå. Bra initiativ.
 

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
-
Hoj
-
Helt rätt med en tråd för 625 !!

Passar på att frågar hur alla ni andra med 625.or har byggd om baken på hojjen?
Lägg gärna upp bilder mm....
 

Ryderonthestorm

WoRkinG Class HerO
Gick med
2 Feb 2005
Ort
skara
Hoj
yz250
Känns som att det är ett gäng här på sporthoj som nyligen skaffat oss KTM 625. Dock så har det även uppkommit väldigt många trådar och det börjar bli svårt att hålla reda på alla. Så tänkte därför att det borde finnas en 625-tråd likt med 660 och 640.

Kan ju börja med att fråga vilken inställning på fjädringen man ska ha när man kör motard. Vet inte riktigt vad jag har nu men det känns aningen för mjukt.

helt rätt! har inte börjat kika på fjädringen än men det ska göras framöver, har bara hunnit strypa av den än.. upplever den oxå som lite mjuk...
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Förresten någon som vet hur man ställer in hjulstorleken och vilken hjulstorlek det ska vara på hastighetsmätaren? Den visar ju helt galet när jag satt på motardfälgarna.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Gött mos. :tummenupp

Fjädringen är, iaf om ni har en SMC, ett kapitel för sig. För min egen del som väger strax över hundringen så är bakfjädern egentligen alldeles för klen. Som det ser ut nu har jag returen på 1 (av 7 där 1 är hårdast) och jag spände upp bakfjädern så jag har ett häng utan förare på mellan 15 o 20 mm, kompet var schysst standard. Fram har jag 13 klick upp från standard på returen och fyra klick på kompet.

Jag provade ut det hela på Ålandslägret och dum som jag var ställde jag inte fjädringen förrän sista dagen. Det hela resulterade i alla fall i att om jag bromsade på samma ställe som med originalinställningarna så stod jag still innan kurvan och om jag höll samma kurvhastighet som innan så körde jag ut i gräset - på insidan.
Det var en helt sjuk skillnad, en mer kvickstyrd hoj med högre kurvhastighet är ju aldrig fel.

Har inte testat att gazza så mycket offroad sen dess men jag kan tänka mig att den är lite styv för crossbanan nu i alla fall... :hihi
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Förresten någon som vet hur man ställer in hjulstorleken och vilken hjulstorlek det ska vara på hastighetsmätaren? Den visar ju helt galet när jag satt på motardfälgarna.


2205 för offroad
1882 för motard


Bakom lykhuset finns det en kontakt som är triangelformad. Dra ur den och sen pila fram till där hur många timmar den har gått. Håll inne den vänstra knappen på tripmastern tills det blinkar till och du kommer till en meny med alla andra saker finns som trip - clock - timantal - maxspeed mm. Du pilar förbi dem med den vänstra knappen på tripmastern till WS blinkar i högra hörnet. Nu trycker du på den högra översta knappen på tripmastern så får du upp siffror. Nu är det bara att hålla in antingen övre eller nedre knappen för att ändra siffrorna.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
2205 för offroad
1882 för motard


Bakom lykhuset finns det en kontakt som är triangelformad. Dra ur den och sen pila fram till där hur många timmar den har gått. Håll inne den vänstra knappen på tripmastern tills det blinkar till och du kommer till en meny med alla andra saker finns som trip - clock - timantal - maxspeed mm. Du pilar förbi dem med den vänstra knappen på tripmastern till WS blinkar i högra hörnet. Nu trycker du på den högra översta knappen på tripmastern så får du upp siffror. Nu är det bara att hålla in antingen övre eller nedre knappen för att ändra siffrorna.
Tack! Ska pröva direkt när jag kommer hem.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kolla så att det sitter ett batteri i mätaren också.
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Mycket bra tråd....


Då kommer min första fråga, vad skall jag ha för grussprutarfälgar till min 06:a? antar att det är 21/18" men kan man bara ta ett par fälgar från en sxc och sätta rakt över på min smc? eller vad skall man ha för distanser?:va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mycket bra tråd....


Då kommer min första fråga, vad skall jag ha för grussprutarfälgar till min 06:a? antar att det är 21/18" men kan man bara ta ett par fälgar från en sxc och sätta rakt över på min smc? eller vad skall man ha för distanser?:va

Nu är jag inte helt säker men tror SXC fortfarande kör med den smala axeln i fram. Skulle satsa på ett framhjul från en RFS "tror det var från 2004" då deras hjul använder samma axeldiameter som SMC dvs 26mm. Sen ska du fräsa ur oket lite tror jag körde 5mm för att ekrarna inte ska ta i. Spider här på SH tror jag gjorde samma sak fast kanske det var 5,5mm? Men visst kan du ta fälgar från en
SXC men då får du fixa en framaxel som har samma diameter som SXC och skaffa distanser som KTM säljer!
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Nu är jag inte helt säker men tror SXC fortfarande kör med den smala axeln i fram. Skulle satsa på ett framhjul från en RFS "tror det var från 2004" då deras hjul använder samma axeldiameter som SMC dvs 26mm. Sen ska du fräsa ur oket lite tror jag körde 5mm för att ekrarna inte ska ta i. Spider här på SH tror jag gjorde samma sak fast kanske det var 5,5mm? Men visst kan du ta fälgar från en
SXC men då får du fixa en framaxel som har samma diameter som SXC och skaffa distanser som KTM säljer!



Från en "RFS"? kanske är jag som inte förstår en förkortning men vet faktist inte vad RFS är? någon som kan förklara:tummenupp hmm det där låter lite omständigt. men varför skulle en 21" fäl gå i oket?:va
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Från en "RFS"? kanske är jag som inte förstår en förkortning men vet faktist inte vad RFS är? någon som kan förklara:tummenupp hmm det där låter lite omständigt. men varför skulle en 21" fäl gå i oket?:va
KTM 4t 250-525.Hjul från KTM/Husaberg -03 och nyare går bra att använda och har rätt axeldiametrar.Det blir lite annan vinkel på ekrarna med 21" fälg istället för 17",därför tar det i.Funkar bra att göra nya distanser och flytta hjulet i sidled också,om du inte vill fräsa i oket.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Från en "RFS"? kanske är jag som inte förstår en förkortning men vet faktist inte vad RFS är? någon som kan förklara:tummenupp hmm det där låter lite omständigt. men varför skulle en 21" fäl gå i oket?:va

Har i och för sig gjort åt andra hållet(sxc till sm) och har två olika ok. Men då behövs iallfall en distans för att flytta framhjulet i sidled. Fast är inte imponerad av bettet i bromsen med fyrkolvsoket så vet inte om jag gjort helt rätt.
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Jag har motardkit från en "RFS" på min 625 SXC, och jag har inte flyttat varken hjul eller bromsok i sidled.

/ Andreas
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Har i och för sig gjort åt andra hållet(sxc till sm) och har två olika ok. Men då behövs iallfall en distans för att flytta framhjulet i sidled. Fast är inte imponerad av bettet i bromsen med fyrkolvsoket så vet inte om jag gjort helt rätt.

Luft kvar i systemet när du bytte ok kanske? Är framgaffeln mjukt ställd i fjädringen så tappar man mycket känsla med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top