Tips för att få behålla hojen

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Jag har svårt att tro att man går helt fri efter att ha försvarat sin kära ägodel med batong/basebollträ/brödrost dängd upprepade ggr i huvudet på tjuven. Ett eller två slag över låret funkar nog bättre i rätten. Dessutom lär inte packet springa varken långt eller fort och kan enkelt plockas av Farbror Blå :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Proportionalitetsprincipen



Nu stod det iofs inget om slag mot huvudet :p men du har rätt, övervåld är alltid övervåld. Däremot så vet jag (pluggade juridik vid universitet) att utfallet i många många fall hade varit till angriparens fördel. Nu snackar vi dock inte att golva förövarna och fortsätta slå/sparka, utan kort och gott: slå tills dem sticker.

Proportionalitetsprincipen blir dessutom extra svår att bedöma; han handlade i självförsvar (ja, självförsvar :tummenupp) i en stressig situation och var underlägsen. Bara stressen är en grymt förlåtande faktor i rättsliga sammanhang. Så jag tror nog han kan banka på ganska ordentligt ;)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Batong och en av dessa kan ju annars funka. Det var ju väldigt bra att det råkade gå förbi en människa med civilkurage, och rånarluva/batong, som kunde avbryta stöldförsöket. Själv så låg jag ju och sov..

balaclava004.jpg
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vi har samma rättigheter som Väktare.

..och vad menar du med "väktare"? Ordningsvakt? Skyddsvakt?

Nej. Du har inte samma rättigheter som någon av ovan nämnda då dessa är yrkesutövare och klassas, rätta mig om jag har fel, som tjänstemän. Du har däremot rätt att göra ett envarsingripande om straffet för brottet har fängelse i straffskalan samt rätt att bruka nödvärn om situationen så kräver.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
..och vad menar du med "väktare"? Ordningsvakt? Skyddsvakt?

Nej. Du har inte samma rättigheter som någon av ovan nämnda då dessa är yrkesutövare och klassas, rätta mig om jag har fel, som tjänstemän. Du har däremot rätt att göra ett envarsingripande om straffet för brottet har fängelse i straffskalan samt rätt att bruka nödvärn om situationen så kräver.

Nu får du nog ta och läsa på lite. Väktare är ingenting förutom en vanlig person med en uniform vilket vid angrepp på dem kan leda till "våld mot tjänsteman". I övrigt har de precis samma rättigheter och lagar att luta sig mot som gemene man, de kan t.ex. göra ett envarsgripande.

Ordningsvakter kan även använda sig av PL och de befogenheter det ger, bl.a. omhändertagande, avvisning osv.

http://www.polisen.se/Stockholms_lan/sv/Lagar-och-regler/Ordningsvaktvaktare/
 
Last edited:

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
..och vad menar du med "väktare"? Ordningsvakt? Skyddsvakt?

Nej. Du har inte samma rättigheter som någon av ovan nämnda då dessa är yrkesutövare och klassas, rätta mig om jag har fel, som tjänstemän. Du har däremot rätt att göra ett envarsingripande om straffet för brottet har fängelse i straffskalan samt rätt att bruka nödvärn om situationen så kräver.

skriver man väktare så brukar man mena väktare...

det en väktare kan göra är att stå och vifta med sin batong. sen inte så mycket mer... :banana
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är inget som rättfärdigar hans sätt att agera

Jodå. Jag som har haft inbrott medan vi låg och snusade anser att han ska ha tapperhetsmedalj.

Poliskåren däremot ska ha en fjäderbatong uppkörd i röven, man kan ju lika gärna ringa Jourhavande Medmänniska.

Det enda de duger till är att jaga fortkörare och hävda att de gör en massa vi inte ser och aldrig får reda på.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Håller med dig, det jag menade var att det ur laglig syn inte rättsfärdigade hans sätt att agera. Personligen anser jag att han agerade fullständigt rätt och jag skulle till 100% göra detsamma om någon bröt sig in hos mig och skulle stjäla något som var mitt. Är det i något skede som jag blir okontrollerat förbannad så är det vid sånna här tillfällen... Jävla pack som inte kan låta andras saker få vara ifred...
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Ett snabbtips för oss som har hojen ute på gatan över natten som funkat i två år nu (peppar, peppar).
Lessnade efter andra kapellet blev snott och allmänt fingrande på hojen nattetid, skaffade kapell med förstärkta hål i varje ända och drar kättingen genom den bakre samt ett 39:- wirekombinationslås från classe i främre.

Sen dess har den fått vara helt i fred då dom värsta "tillfällestjuvarna" och klåfingriga moppefuckon inte enkelt kan lyfta och kika vad som finns under.
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Har man ett låst utrymme att ställa skitet i så har jag begagnade larm som jag säljer lite då o då till väldigt vettiga pengar... skicka pm om nån är sugen
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Har precis läst igenom hela tråden och tänkte att ni kanske kunde ge mig några tips på just min situation, hittar mest tips från folk som har hojen i sitt garage. Jag ska skaffa min första hoj snart, jag bor i lägenhet i Kalmar och har tänkt att ha hojen ståendes utomhus dom månaderna jag är hemma (jobbar som sjöman så ute o jobbar 1 månad sen hemma 1 månad) tiden jag är borta och på vintern tänkte jag ha den uppe i lägenheten. Jag har tänkt skaffa ett Abus Granit Detecto 8000 samt skaffa mig ett rejält kedjelås för att låsa fast hojen i en lyktstolpe eller liknande, då hojen ska stå utomhus ska den även få ett kapell. Jag kommer kunna ha hojen ganska direkt utanför mitt sovrumsfönster (dock 3 våningar upp) och hoppas därför vakna om det är någon som sätter igång larmet. Har inte funderat så mycket på GPS och liknande då dessa oftast brukar ha en felmarginal på en bit men jag är öppen för förslag, har ni något mer som ni tycker jag borde göra eller tror ni det räcker med det jag har planerat?
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
samt att han har ett larm som aktiveras via en deckare i garaget, det tjuter inte i garaget, men det tjuter i en dosa som han har hemma i lägenheten.

Om du kan ta reda på hur det här är uppstyrt (eller om någon annan kan) vore jag tacksam.

Jag skulle vilja ha ett larm som aktiveras på hojen men som går till min lägenhet (mobil?). Har den stående på gatan nedanför, snart förhoppningsvis i ett garage men tycker inte att en siren är den bästa lösningen. Bor i samma kvarter så jag lär ta mig ut på två röda...

Som läget är nu tänkte jag se till att ha:
- Skivbromslås (ha två st sen tidigare)
- Kapell som kompletteras med wire+lås för att försvåra "spontana tittar"
- Kätting+lås i lyktstople. Tips på fabrikat/modell? Klass 3?
http://www.clasohlson.com/se/Låskätting-med-hänglås,-klass-3/40-8213
- Larm på mc som går till lgh/mobil. Tips?

För jävligt att man ska behöva oroa sig över sånt här men men.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du kan ta reda på hur det här är uppstyrt (eller om någon annan kan) vore jag tacksam.

Jag skulle vilja ha ett larm som aktiveras på hojen men som går till min lägenhet (mobil?). Har den stående på gatan nedanför, snart förhoppningsvis i ett garage men tycker inte att en siren är den bästa lösningen. Bor i samma kvarter så jag lär ta mig ut på två röda...

Som läget är nu tänkte jag se till att ha:
- Skivbromslås (ha två st sen tidigare)
- Kapell som kompletteras med wire+lås för att försvåra "spontana tittar"
- Kätting+lås i lyktstople. Tips på fabrikat/modell? Klass 3?
http://www.clasohlson.com/se/Låskätting-med-hänglås,-klass-3/40-8213
- Larm på mc som går till lgh/mobil. Tips?

För jävligt att man ska behöva oroa sig över sånt här men men.

Ett vanligt tvåvägslarm och med fjärren i lägenheten uppfyller de kraven. Mitt larm, någon variation på SPY5000 (kinalarm som funkar okej iaf) går att ställa in på tyst så att hojen inte tjuter men dosan gör det, om man nu vill att hojen ska vara tyst.
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Tack båda!

Jag googlade fram det här prissänkt till 1195:-
http://www.vikinglarm.se/mc--och-mo...rm-med-motorfjarrstart-5000m-rackvidd/c8/p180
Är det något speciellt man ska jämföra?

När det gäller kätting+lås, det är ju för att det ska försvåra en direkt flytt. Vill nån så kan man ju kapa det mesta. Är det nån idé att lägga lite mer pengar (typ 1500) på något grövre jämfört med Biltema klass 3 eller liknande för 350:-?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Lås in hojen i förråd el garage, ej på hemmadress om möjligt. Är man ute och åker, parkera om möjligt när det är dags för mat/fika så du har full uppsikt på mc:n.



Din vän är lika tragisk isåfall, VAD är det som rättfärdigar någon att misshandla någon med batong för de försöker stjäla, även om det nu råkar vara hans prylar:va Det är absolut inte rätt att göra så. Det rätta hade varit att larma och ta notering och vittnesuppgift.

Personligen skulle jag aldrig göra liknande om det så var en person, man kan ju lika gärna få en koftot i huvudet, eller en kniv i magen. Så mycket är inte min mc värt för mig iaf.

Förmodar att du skämtar:confused: Kan man skall man självklart trycka till skitstövlarna direkt on sight. Det är din skyldighet enligt mig. Gör du inte det fortsätter de med din grannes garage imorgon.

Ringa de blåvita... Känner du någon överhuvudtaget som fått hjälp av dem?? Något mer fullständigt meningslöst än det kan man väl knappast göra. Behöver jag tillägga att jag aldrig fått det trots otaliga försök.

Heder åt killen som slog sig trött på dom:tummenupp
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Alltså, jag tycker detta är intressant.

När det gäller dagtid är det ju oändligt stor variation på var hojen står låst.
Så dagtid går det knappast att göra mer än vad som är vettigt. Dvs, rejäla lås
och kanske kedja runt stolpe typ.

Men, en sak som alltid har förbyllat mig är när det gäller hojar som stjäls
nattetid.

Jag är inte helt insatt, men jag läser en hel del om hojar som står låste i garage
och bärs bort av tjuvarna.

Om hojen hade stått kedjad runt en fast förankring nattetid, då hade ju tjuvarna
varit tvugna att skära loss kedjan innan de kunde bära bort hojen. Vilket förmodligen
hade inneburit färre stölder.

Av praktiska skäl så är det inte lätt att kedja fast hojen på natten. Det finns få garage
där man kan göra det :gnissla

Problemet är alltså egentligen ganska simpelt att lösa. Men det är svårare att
genomföra. En betonggris med fästanordning där man kan kedja fast hojen i,
hade inneburit kraftig reducering av stölder imo.

Det är så klart lite opraktist att ha en betonggris i garaget :brinnerup

Märkligt att ingen entreprenör eller uppfinnare hittat på något mer
lätthanterlig lösning, som minskar risken för stöld nattetid. :fakta
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Alltså, jag tycker detta är intressant.

När det gäller dagtid är det ju oändligt stor variation på var hojen står låst.
Så dagtid går det knappast att göra mer än vad som är vettigt. Dvs, rejäla lås
och kanske kedja runt stolpe typ.

Men, en sak som alltid har förbyllat mig är när det gäller hojar som stjäls
nattetid.

Jag är inte helt insatt, men jag läser en hel del om hojar som står låste i garage
och bärs bort av tjuvarna.

Om hojen hade stått kedjad runt en fast förankring nattetid, då hade ju tjuvarna
varit tvugna att skära loss kedjan innan de kunde bära bort hojen. Vilket förmodligen
hade inneburit färre stölder.

Av praktiska skäl så är det inte lätt att kedja fast hojen på natten. Det finns få garage
där man kan göra det :gnissla

Problemet är alltså egentligen ganska simpelt att lösa. Men det är svårare att
genomföra. En betonggris med fästanordning där man kan kedja fast hojen i,
hade inneburit kraftig reducering av stölder imo.

Det är så klart lite opraktist att ha en betonggris i garaget :brinnerup

Märkligt att ingen entreprenör eller uppfinnare hittat på något mer
lätthanterlig lösning, som minskar risken för stöld nattetid. :fakta

I låst garage jobbar tjuven ifred så förankring stoppar bara en lat tjuv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså, jag tycker detta är intressant.

När det gäller dagtid är det ju oändligt stor variation på var hojen står låst.
Så dagtid går det knappast att göra mer än vad som är vettigt. Dvs, rejäla lås
och kanske kedja runt stolpe typ.

Men, en sak som alltid har förbyllat mig är när det gäller hojar som stjäls
nattetid.

Jag är inte helt insatt, men jag läser en hel del om hojar som står låste i garage
och bärs bort av tjuvarna.

Om hojen hade stått kedjad runt en fast förankring nattetid, då hade ju tjuvarna
varit tvugna att skära loss kedjan innan de kunde bära bort hojen. Vilket förmodligen
hade inneburit färre stölder.

Av praktiska skäl så är det inte lätt att kedja fast hojen på natten. Det finns få garage
där man kan göra det :gnissla

Problemet är alltså egentligen ganska simpelt att lösa. Men det är svårare att
genomföra. En betonggris med fästanordning där man kan kedja fast hojen i,
hade inneburit kraftig reducering av stölder imo.

Det är så klart lite opraktist att ha en betonggris i garaget :brinnerup

Märkligt att ingen entreprenör eller uppfinnare hittat på något mer
lätthanterlig lösning, som minskar risken för stöld nattetid. :fakta

Finns ankare för att låsa fast hojen i golvet med. Men som BusAnna redan sagt, har tjuvarna tagit sig in i garaget kan de jobba ostört, och det tar inte lång tid att kapa en kedja om man får jobba ostört.
Finns antagligen en anledning att försäkringsbolag inte kräver extra lås om man har hojen inlåst i ett garage på hemadressen, och det kan vara att det är för att där gör låsen ingen skillnad.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top