Tips för att få behålla hojen

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Bästa tipset på att få behålla hojen... :D

Hoppas ingen skvallrar att tickan är en knähund bara, hon hade ju glädjeligen låtit någon tagit hojen i utbyte mot lite kel:brinnerup
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Hoppas ingen skvallrar att tickan är en knähund bara, hon hade ju glädjeligen låtit någon tagit hojen i utbyte mot lite kel:brinnerup

Jo fast Tatta är långt ifrån knähund! Han skulle.. :kulspruta:machinegu:smasha:fatta! DiIiiReKt!! Om det kom nån och sen skulle dom :kryckor där ifrån utan hoj! :såjaponken
 

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Ort
Borlänge
Hoj
En blå lill-retta, Honda CBR 125 R Repsol, Yamaha WR 250 f -08
En brytare på stödet som går till tutan :D Sen avaktiveras detta genom att man slår på tändningen :tummenupp . Enkelt med en mikrobrytare och ett växlande relä.
 

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Ort
Borlänge
Hoj
En blå lill-retta, Honda CBR 125 R Repsol, Yamaha WR 250 f -08
Jag gjorde ett litet kopplingsschema på hur man kan bygga ett eget larm. Det är lite kladdigt men PM:a om ni inte förstår. Fördröjaren är typ som en kondensator som finns på biltema. Det kommer då ta ca 15 sek innan tutan aktiveras.
 

Bifogat

  • Kopplingsschema larm.png
    Kopplingsschema larm.png
    21.3 KB · Visningar: 601

PatrickR6

Blå Vit !
Gick med
22 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CB1000R
Några tips på hur man skall ankra sin hoj när man är på resande fot ? skall man ha en tung kätting i ryggsäck med sig ? ett skivlås och hänglås till drev i cutsen ? Tips ! skall hoj semestra i sommar, dock med vänner så kommer låsa hojjarna i varandra.
 

Connsann

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR600F -89
Hej jag har själv en idé på hur jag ska låsa fast min hoj när jag skaffat en.
Har ju bil garage hemma. 3vånings hus med massssssa lägenheter i och framför allt över mitt garage bor en massa sura gammla tanter som hör och klagar på allt jag gör:p

Men men. tänkte svetsa ihop tre egna golvankare i 5 cm tjockt stål. Sätta med 4 eller 6 expanderbult som kräver hål som är 15mm. Svetsa skallarna med mycke hög stömstyrka.

Trä igenom hjul och ramar. Lås Abloy klass 5 med lika låsning (har tre liggandes redan) men kätting blir en kätting som vi lyft 250 ton med och den rymms inte i någon bultsax modell stor. som jag då ska Trä igenom hjul och ram med.

Samt svetsa bur och bulta i golvet.

Larmet får bli, mer än 3st Scania orginal starkorn eldrivna på 24V kopplat med jordad kabel som är dragen genom hojen lite här och där som går till ett reäl som är dragande på jord och om man bryter jorden så kopplar den samman Plus signalen till stark hornen.

Allt matrial får jag tag på jobbet.

Vill just påpeka de där med den konstant jordade sladden. Inte en jävel som är van inbrotts tjuv är så paranoid som ens vågar ränka på de med sladden. och med en 24V laddare kopplat till Larmsystemet så kommer alrig stömmen ta slut.
Kommer sätta upp bild på det färdiga bygget efter sommaren.
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
tur man bor i en småstad så man slipper dessa bekymmer. verkar inte alls roligt och låsa in hojen i typ kassavalv.

men skulle nån dyka upp hos mig får dom möta en hungrig dobermann med mankhöjd på 73cm. he he :D
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
En vän till mig blev utsatt för ett stöldförsök i helgen. Han äger en väldigt fin GSX1100R och förvarar den alltid i garaget med ett skivbromslås och grov ketting med ett bra lås, samt att han har ett larm som aktiveras via en deckare i garaget, det tjuter inte i garaget, men det tjuter i en dosa som han har hemma i lägenheten.

Dosan började tjuta klockan 03.15 på lördagsnatten, så han gick upp, klädde på sig och tog med sig en ASP (expanderbatong) samt ett galet humör minst sagt (han har blivit av med en hoj tidigare som återfanns totalkvaddad, stulen av snorungar).

Väl ute på gatan ser han att garagedörren är lite öppen och han ser ljus av ficklampor. Så han smyger sig sakta fram och stannar till rätt nära för att lyssna och få en uppfattning om hur många de är, han uppfattar att de är 2st så han sliter upp dörren och möts av 2st i full gång med att arbeta med kättingen.

Han var INTE nådig emot dem och båda fick en hel del skador innan han lät dem försvinna från platsen. Han valde att inte polisanmäla för att han vet av tidigare erfarenhet att en anmälan inte resulterar i mer än ett papper i någon polispärm, och jag tror knappast att de som försökte kommer att anmäla heller.

Jag tycker att detta var helt rätt agerat av honom, skulle någon idiot försöka sno min hoj eller min bil så skulle jag också "göra kaos" av han... Skulle bli skogstokig, minst sagt...

Tragiskt att vissa inte kan skilja på rätt och fel och på mitt och ditt. Grip dom, återöppna Alcatraz och lås in dom i all evighet...
 

Jonsson87

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Typ Malmö..
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
Någon här som blivit av med speglarna förra veckan, kopplingshandtag och avklippt kopplingsvajer denna veckan?
Hörde att det inte bara skulle vara jag..
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Ett stort tips är att inte köpa lås som har "raka" vanliga nycklar, eftersom med 3 klick med en apparat och lite tryck med ett dyrk verktyg så är det uppe.. på under 1 minut

Några tips på hur man skall ankra sin hoj när man är på resande fot ? skall man ha en tung kätting i ryggsäck med sig ? ett skivlås och hänglås till drev i cutsen ? Tips ! skall hoj semestra i sommar, dock med vänner så kommer låsa hojjarna i varandra.

Såg ett gäng britter i serbien som hade stältt hojarna på 2 parkeringsplatser i en blom form (cirkel med bakdäckena i mitten)
och haft 4 kättinglås och låst samman alla, såg lite roligt ut

idé?;)
 
Last edited:

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Ja, truppmina vore ju helt klart det bästa, men då åker man ju in för olaga vapeninnehav, mord, mordbrand, förstörelse av egendom m.m.
Tar hellre straffet för grov misshandel om man nu hinner få tag i svinen.

Men allvarligt... Det måste ju finnas sätt att få behålla hojen på, man ska inte behöva köra upp den i lägenheten på natten eller låsa in den i en mindre modell av Fort Knox.

Tycker att låstillverkare, försäkringsbolag m.m. borde komma på andra, bra lösningar, vi lever i teknikens värld 2011, det måste finnas bra sätt. Känns som att låstillverkare tillverkar lås som är godkända, men ändå inte tillräckligt bra...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Lås in hojen i förråd el garage, ej på hemmadress om möjligt. Är man ute och åker, parkera om möjligt när det är dags för mat/fika så du har full uppsikt på mc:n.

En vän till mig blev utsatt för ett stöldförsök i helgen. Han äger en väldigt fin GSX1100R och förvarar den alltid i garaget med ett skivbromslås och grov ketting med ett bra lås, samt att han har ett larm som aktiveras via en deckare i garaget, det tjuter inte i garaget, men det tjuter i en dosa som han har hemma i lägenheten.

Dosan började tjuta klockan 03.15 på lördagsnatten, så han gick upp, klädde på sig och tog med sig en ASP (expanderbatong) samt ett galet humör minst sagt (han har blivit av med en hoj tidigare som återfanns totalkvaddad, stulen av snorungar).

Väl ute på gatan ser han att garagedörren är lite öppen och han ser ljus av ficklampor. Så han smyger sig sakta fram och stannar till rätt nära för att lyssna och få en uppfattning om hur många de är, han uppfattar att de är 2st så han sliter upp dörren och möts av 2st i full gång med att arbeta med kättingen.

Han var INTE nådig emot dem och båda fick en hel del skador innan han lät dem försvinna från platsen. Han valde att inte polisanmäla för att han vet av tidigare erfarenhet att en anmälan inte resulterar i mer än ett papper i någon polispärm, och jag tror knappast att de som försökte kommer att anmäla heller.

Jag tycker att detta var helt rätt agerat av honom, skulle någon idiot försöka sno min hoj eller min bil så skulle jag också "göra kaos" av han... Skulle bli skogstokig, minst sagt...

Tragiskt att vissa inte kan skilja på rätt och fel och på mitt och ditt. Grip dom, återöppna Alcatraz och lås in dom i all evighet...

Din vän är lika tragisk isåfall, VAD är det som rättfärdigar någon att misshandla någon med batong för de försöker stjäla, även om det nu råkar vara hans prylar:va Det är absolut inte rätt att göra så. Det rätta hade varit att larma och ta notering och vittnesuppgift.

Personligen skulle jag aldrig göra liknande om det så var en person, man kan ju lika gärna få en koftot i huvudet, eller en kniv i magen. Så mycket är inte min mc värt för mig iaf.
 
Last edited:

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Det är inget som rättfärdigar hans sätt att agera, i alla fall inte med svenska lagar, men samtidigt så är det ingen som rättfärdigar att någon stjäl andras tillhörigheter heller, oavsett.

Och många som har anmält till polisen tidigare vet att det är i princip lönlöst, det är inte ett högprioriterat ärende och läggs oftast ner rätt snabbt, detta vet tjuvarna också, så att stjäla en hoj idag är mer eller mindre riskfritt och skulle de åka fast så vet de att straffet sällan är någon större fara, de kan sitta av den lilla tid de får i någon av våra fina anstalter.

Tycka vad man vill om min vän, men jag tycker att han agerade rätt och jag skulle göra detsamma om någon gav sig på min egendom likaväl som att jag skulle försvara mig själv om jag oprovocerat råkar ut för personrån eller misshandel, då har jag rätt att försvara mig själv, och anser att jag har samma rätt att försvara min egendom. Likaså om jag ser ett pågående brott mot någon annan så skulle jag ingripa och göra det jag kunde.

Sedan om personen som försöker försvara sin egendom råkar illa ut är självklart sådant man får ha med i beräkningarna, ger man sig in i leken får man leken tåla, och detsamma gäller förövaren.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Lås in hojen i förråd el garage, ej på hemmadress om möjligt. Är man ute och åker, parkera om möjligt när det är dags för mat/fika så du har full uppsikt på mc:n.



Din vän är lika tragisk isåfall, VAD är det som rättfärdigar någon att misshandla någon med batong för de försöker stjäla, även om det nu råkar vara hans prylar:va Det är absolut inte rätt att göra så. Det rätta hade varit att larma och ta notering och vittnesuppgift.

Personligen skulle jag aldrig göra liknande om det så var en person, man kan ju lika gärna få en koftot i huvudet, eller en kniv i magen. Så mycket är inte min mc värt för mig iaf.



Skojar du med mig?! Det är inte bara en MC som stjäls, det är en princip som vanhelgas. Speciellt när de bryter sig in i ditt garage, det är för fan som ditt hem! Jag hade aldrig gett upp innan de hade haft lika mycket blåmärken som en MMA-fighter efter 15 ronder. Det är väl en jävla skillnad att knivhugga någon och att läxa upp med en fjäderbatong? Du är ju inte ute efter mord, utan att få dem att fly fältet utan att ge sig på dig. Du måste ju ha något övertag, speciellt när du är ensam.

Och du har väldigt fel när du skriver att inget rättfärdigar attacken. Nödvärnslagen -
§1. Gärning som någon begår i nödvärn skall icke
medföra ansvar. I nödvärn handlar den som söker:
1) avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt
angrepp på person eller egendom.


Så det är helt rätt gjort, det enda som kan debatteras är omfattningen av slagen/skadorna. Dessutom har man som civil person rättslig grund att hålla fast en person tills polis anländer om brottet i sig genererar tillräckligt hög straffskala (tror det är minst fängelse i 2 år). Grov stöld kan du få 6 år för :tummenupp
 
Last edited:

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
...
Och du har väldigt fel när du skriver att inget rättfärdigar attacken. Nörvärnslagen -
§1. Gärning som någon begår i nödvärn skall icke
medföra ansvar. I nödvärn handlar den som söker:
1) avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt
angrepp på person eller egendom.

...
Så det är helt rätt gjort, det enda som kan debatteras är omfattningen av slagen/skadorna.

Jag har svårt att tro att man går helt fri efter att ha försvarat sin kära ägodel med batong/basebollträ/brödrost dängd upprepade ggr i huvudet på tjuven. Ett eller två slag över låret funkar nog bättre i rätten. Dessutom lär inte packet springa varken långt eller fort och kan enkelt plockas av Farbror Blå :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Proportionalitetsprincipen
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top