Tips för att få behålla hojen

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gälleråsen
Hoj
1997 Honda CBR600F
Jag har ett abus granit skivlås för "vardagslåsning", en fetekjätting med ett vanligt, men kraftigt hänglås i garaget. Tänkte bygga/svetsa ett golvankare att dra fast i garagegolvet och svetsa fast bultarna. Sen drar jag kjättingen igenom ankaret och svingen och låser ihop det med skivlåset (då detta är bättre än hänglåset) och sätter hänglåset i bakdrevet/framskivan. Känns väl som en ok lösning. Ska troligtvis inhandla ett larm (med startspärr och stark siren) för en 500ing till 750n, likadant som jag har på 125an. Eller om jag flyttar över det innan jag säljer 125an. Får se hur jag gör.

Om det är larm hemma du är ute efter så kan man knåpa ihop egna bonnlarm som tutar bra jävla mycket för en budget under hundringen. Mitt hetaste tips är såna överfallsalarm, de kan man gömma på lämpliga ställen så de utlöses. Tex på dörren till garaget, eller sy in en i kapellet.

Finns massa enkla knep, jag körde med överfallslarmet på min cykel och det har räddat den två gånger hittills. Men vissa har ju hojen på helt annan ort än hemma, då är det värre. Förr kunde man bygga om gamla mobiltelefoner så de ringde upp en om brytare utlösts till exempel rörelsedetektor.

Det är inte svårt att larma sina prylar på de mest enkla vis, funkar lika bra som dyra prenummerationslarm.

Förr kunde man köpa som en puck man la på hojen moppen whatever så när den rubbades så larmade en annan puck man hade bredvid sängen, så tog man sitt trubbiga slagträ och smög ner i garaget....... lite gräva också kanske =) skoja bara.
 

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
Ingen rutin!
Tidigare körde jag en 500cc Fyrhjuling som jag använde som transport till pendeln.
Jag hade som rutin att köra dit den, parkera den mot lyktstolpen och sätta en regäl kätting runt stolpen.

En kväll hoppade jag av tåget, skulle hoppa på maskinen... Men den var inte där :/
Inget spår efter lås eller fyrhjuling.

Antagligen så har dom sätt att fyrhjuling stod där dag efter dag på samma ställe.
Så dom fixade låset på något sätt och rullade upp den i ett skåpsläp :/

Till min Spyder så har jag köpt ett relativt tunt vajerlås som piper något överjävligt om man försöker pilla i låset eller kapa den =)
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
www.capson.se
Dom har ett MC/Moped-larm för 250riksdaler, bara att koppla ur plus och minus samt fästa dessa på batteriet för att det ska funka. Finns ju med startspärr, fjärrstart å sånt men jag är bara intresserad av larmdelen och den funkar bra.
Ger 3st varningssignaler direkt du rör hojen minsta lilla......bra för pillande ungdomar och mammor som skall sätta sina glass-smetade barn på tanken för att prova rullen...OBS! Funkar även på tjuvar :D
 

sxv

Drive It Like You Stole It!
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690 R
Mitt råd när det gäller att behålla hojen är att först och främst se till att dom inte kan rulla/lyfta bort den där den står.
Detta gör att tjuvarna är tvugna att arbeta på plats med större risk för upptäckt. Det är avskräckande då hojen oftast står i närheten av ägaren.

Enklaste sättet att säkra hojen på plats är ett markankare.
Det finns lite olika modeller på marknaden. Vilket som är bäst får du avgöra själv. Se bara till att platsen du fäster det på är tillräckligt bra. Det skall vara betong och inte tegel eller trä.

Ifall du inte har något att fästa markankaret i där du brukar ställa hojen så kan det vara smart att t.ex. gjuta något. Gräv en ordentlig grop i marken och gjut en betongklump på 2-400+ kg som du sedan fäster markankaret i.

Inget markankare håller för vinkelslip i 10 min. Har tjuvarna den tiden och kan arbeta ostört så får dom med sig hojen.
Däremot så vill få tjuvar dra igång en vinkelslip kl 03:14 en tisdagsnatt utanför ditt fönster.

Nedanför lite bilder på olika markankare.




Spela roll hur mycke du låser fast och håller på.. I marken eller fast vid något, de finns förutom vinkelslip 03:14 på natten något som kallas kapsvets.. Du kommer inte ens vakna om jag kapar ditt lås brevid ditt öra ;)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Spela roll hur mycke du låser fast och håller på.. I marken eller fast vid något, de finns förutom vinkelslip 03:14 på natten något som kallas kapsvets.. Du kommer inte ens vakna om jag kapar ditt lås brevid ditt öra ;)
Det finns alltid sätt tjuvar kan sno saker.

Och eftersom du nu tipsar om hur de skall göra det så kanske du även kan tipsa om hur folk skall se till att de inte gör det...
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
något som kallas kapsvets..

Vad är en 'kapsvets'? En ny uppfinning? En maskin man kapar o svetsar samtidigt med? Jag har aldrig hört talas om en kapsvets iallafall, någon som kan länka till en sån maskin så man får se vad det är för nått
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Vad är en 'kapsvets'? En ny uppfinning? En maskin man kapar o svetsar samtidigt med? Jag har aldrig hört talas om en kapsvets iallafall, någon som kan länka till en sån maskin så man får se vad det är för nått

haha jag tror han menar skärbrännare:tummenupp
 

creare

Guest
Ingen vågar ens försöka sno min hoj. Dom vet vem jag är. Lika så vem pizzabagarn är.

Vi gör kaoz med dem.

Edit; Oooch kapar hans toung.
 
Last edited:

dre23

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
där det passar
Hoj
Ducati 1198s
Jo problemet är bara att hitta dom som man ska göra kaos med min far blev av med sin gixxer när den gått 100 mil återsågs aldrig jag hittade därimot killen som stal min vtr 1000 så fick tag i han innan polisen :)
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Ta i trä, tvi tvi tvi, kors i taket och salt över ryggen, men hittills har jag klarat mig från att bli av med tvåhjulingar. Själv kör jag ett skivbromslås med larm plus stadig kätting runt lämplig stolpe. Sen har jag på enklast möjliga amatörsätt byggt in extra "rörelsekontakt" kopplat till siren och en liten egen "tändningsbrytare"... Hjälper väl inte ett skit om någon tar med sig hojen i ett skåp...men som sagt, har klarat mig hittils :)
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Tips för att få behålla Hojen - Skilj dej eller va MAN!

Att ett antal hojar försvinner är väl en sak men det igentliga problemet är väl alla som lyssnar lite för mycket på "kärringen".
Hur många gånger har man inte hört av folk - Det är ju så farligt, vi har just fått barn, jag är underförsäkrad etc.
Min fru brukar säja, Jag vill inte veta.
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Ingen vågar ens försöka sno min hoj. Dom vet vem jag är. Lika så vem pizzabagarn är.

Vi gör kaoz med dem.

Edit; Oooch kapar hans toung.

Kanon ide, vi skriver alla över hojjarna på dig eller pizzabagarn så vart i dom än snor i långa svedala får dom smaka smärta:D:tummenupp
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Inte för att man skulle ha ihjäl någon, men det känns bra att ha till hands ändå.
 

Bifogat

  • bikeprotection.jpg
    bikeprotection.jpg
    233.2 KB · Visningar: 308

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad är en 'kapsvets'? En ny uppfinning? En maskin man kapar o svetsar samtidigt med? Jag har aldrig hört talas om en kapsvets iallafall, någon som kan länka till en sån maskin så man får se vad det är för nått

Han kaske menade pinnsvets med skär-elektrod, plasma eller kolbågsmejsling men blir ju rätt bökigt med förlängningsladdarna.:D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har ett skitbra larm, han heter Urahx och larmar om alla rörelser inom 100 meter från huset. Han är dock något överkänslig och svår att ställa in.
Fördelen är att han är 70 cm i mankhöjd, mycket stark och assnabb och tar gladeligen hand om tjuvarna efter att han larmat. Kan rekommenderas:tummenupp

Jag har även ett lårben från en oxe liggande på gården, ser ut som något från Jurassic Park och avskräcker de flesta...:)
 

Bifogat

  • IMG_0003.jpg
    IMG_0003.jpg
    118.3 KB · Visningar: 238
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top