Tips för att få behålla hojen

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Lås för resan

Hej

Hur gör alla när ni är ute och reser med hojen? HAr ni bara med er skivbromslåset eller tar ni med er kedjan i en rygga...eller?

Det är itne helt lätt att få med sig stora bra lås i packningen (tankväska och en eventuell rygga). skivbromslås funkar ju att ta med sig, men det verkar på tråden som att det inte duger till iallafall sååå... hur förvarar man en bra kedja på hojen under färd?

/Schnellfahren
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Skivbromslås samt bygellås i cykelstället - har fungerat för mig alla år!

Det enda som hänt är väl att det ibland står en 7-åring o tittar på den, men jag har alltid fått ha en ifred vad jag vet i alla fall.

Om någon snor hojjen kan jag leva med det antar jag.
Men om någon, eller ett par ungar, vill leka brum-brum och välter hojjen...

Det skulle nästan vara värre!
 

pacho

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Karlstad
Hoj
-07 Kawasaki Ninja
jag gillar starkt iden me el...sen tycker ja e fan inte mer än rädd om h.a slår skiten ur tjuvarna...på nyår hade ja en jävla idiot som hoppa upp på motorhuven på min helt nya bil å sen dansa på taket...ja titta ut genom fönstret på lägenheten å såg de grabba tag i ett baseballträ å rusa som en dåre ner! antagligen va de väl tur att idioten hade hunnit springa därifrån innan man kom dit annars hade man väl åkt dit för mordförsök...jävla sverige! skulle va mer som usa i detta hänseendet...vafan ska man behöva bry sig om tjuvens hälsa?hur fan kan man skydda ngn som har brytit sig genom en garageport med våld kapat kedjor osv å sen blivit misshandlad eller om man har ngn annan fälla?de ska ju bara ha de!
 

Bandit02

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2008
Ort
Harbo
Hoj
harley ,kawa + letar mc
om man drar ut en 380 v kabel genom ett hål i väggen och drar genom ramen nånstans och in igen , så klipper dom den och grattis vilken smäll. men de där med gps är väl kanske bättre, fast de finns ju massa andra halvenkla larm man kan bygga själv av olika slag som larmar direkt in , beroende på hur man bor vill säga. små kameror finns ju som startar av rörelse och sänder bilder som mms till nallen via datorn om man kan ordna med uppkoppling.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag funderar på att spänna upp en gammal rävsax (rostig:crash :brynad )jag har på vinden, mitt på garagegolvet, och slå av all el på en gömd brytare varje gång jag stänger för natten, så det alltid är helt mörkt! :D :D :D :gnissla

Fast det åker man väl dit på:mad: :huvet
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Jag funderar på att spänna upp en gammal rävsax (rostig:crash :brynad )jag har på vinden, mitt på garagegolvet, och slå av all el på en gömd brytare varje gång jag stänger för natten, så det alltid är helt mörkt! :D :D :D :gnissla

Fast det åker man väl dit på:mad: :huvet

Ja d lär du nog göra. GPS under sadeln lr en gammal mob me kontant kort ljudlöst och direktladdning till batteriet sen friendfiender. Så har du en billigt GPS om man inte vill lägga ut 3 papp. Men ovasett golvkätting å kedjor kameraövervakning mm så kommer tjuven sno hojen om dom vill. Så ja skulle satsa på GPS å gömma den på så bra ställe som möjligt.
 

amoniax

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2007
Ort
falkenberg
Hoj
yamaha r6 -00
jag ställer min längst in i garaget.. sen så kör jag fram en fet audi framför den.. har inte haft några bekymmer än sålänge.. blir väldigt tight där för dom.. men ifall dom har lust å ta bilen med så kan dom ju det :/ btw larm på båda!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Underbara tips du har! Skulle du kunna referera till någon sida eller bolag som larmar via mobil?

Det gör väll de flesta nu för tiden, vi hade larm med utrycking, men eftersom vi aldrig använder larm, då vi har hund, så ändrade vi abonemanget så att larmet ringer upp farsans mobil först, om han inte svarar så ringer den morsans osv.
Asbra :tummenupp Vi har Sector Alarm tror jag :tummenupp
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Det gör väll de flesta nu för tiden, vi hade larm med utrycking, men eftersom vi aldrig använder larm, då vi har hund, så ändrade vi abonemanget så att larmet ringer upp farsans mobil först, om han inte svarar så ringer den morsans osv.
Asbra :tummenupp Vi har Sector Alarm tror jag :tummenupp

Aha okej:tummenupp
Har hört talas om nåt larm som skickar signal till en annan sak man kan ha nära sig, i fickan eller i nyckelringen...é dé något du känner till? hade varit väldigt händigt om dé började pipa eller vibrera så kan man kolla till hojen
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Jag åkte till länsman och lånade en märkpenna och graverade in reg. numret i alla detajer på hojen #nästan# Så dom delarna lär dom inte få många pengar för.
Sen har jag två av Abus klass tre kättingar och spyball larm med gsm/gps enhet så nog skall dom få jobba
mycket skrik för lite ull. som kärringen sa när hon rakat grisen
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Aha okej:tummenupp
Har hört talas om nåt larm som skickar signal till en annan sak man kan ha nära sig, i fickan eller i nyckelringen...é dé något du känner till? hade varit väldigt händigt om dé började pipa eller vibrera så kan man kolla till hojen

Vet inte hur pass bra det e men mkt bra pris iaf. Men där har du en dosa som piper när larmet utlöses. http://www.vikinglarm.se/
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag åkte till länsman och lånade en märkpenna och graverade in reg. numret i alla detajer på hojen #nästan# Så dom delarna lär dom inte få många pengar för.

Vad var det för typ av märkutrustning du fick låna, alltså hur funkar den? Har tänkt fixa något sånt på min hoj också.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Kan ju vara smart att märka något på insidan av ventilkåpan eller liknande om man ändå är nere och pillar i motorn någon gång :tummenupp
 

Mjölnaren

står på tå
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Vällingby
Hoj
Ktm Superduke 990
Läst den här tråden lite och det avgörande verkar ju vara vart man bor,oavsett hur man bevakar sin ägodel eller har den låst blir man ju av med den ändå tyvärr.

Får fan börja sova i gareget tror jag =)
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Är det ett garage så fungerar dom flesta hemmalarm bra. Vill du ta ett larm via ett väktarbolag så funkar det bra. Även lite avskräckande med väktarbolagsdekaler på garaget. Dock är ryck på hemmalarm lågprio på alla bolag oavsett vad säljaren av larmet säger. Har dom ryck på stora objekt så hamnar dom oftast först.

Det där är väl ändå inte hela sanningen... Man går ju på inkommet larm först! Skitsamma vad det är som larmar, sålänge det inte är ÖF på kollega och där kan man väl föstå att det går först?!? :huvet
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Känns som att det bästa tipsen trots moraliska aber gror ur inlägg från Kjell Hojtjyv. Skulle gärna se en redogörelse från karln. Han med fler hänger nog här trots bannor av bagarn...
 

Dark_Messenger

Guest
Om någon snor hojjen kan jag leva med det antar jag.
Men om någon, eller ett par ungar, vill leka brum-brum och välter hojjen...

Det skulle nästan vara värre!

Håller helt med. Snor de skiten så är den snodd och man får tjacka en ny, men sabb skulle kännas riktigt tungt. Man kanske kan elektrifiera ramen på något smart sätt!? :crash

Angående lås så hatar jag de förbannade tingestarna. Mer nycklar att hålla reda på, mer vikt att släpa runt på och mer utrymme som måste frigöras. Bara en sån sak som vart har man dom? Under kutsen funkar ju men känns inte helt bra. Ketting går fetbort...skulle aldrig palla släpa runt på en sån.

Om jag verkligen MÅSTE så blir det nått slags skivbromslås o det gör ju knappt nån nytta känns det som. Nä fy för lås, kan man inte försäkra bort dom på något sätt?? :huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top