Tips för att få behålla hojen

Tie-Fighter

Moderator - Stulet
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 GS
Eftersom säsongen verkar vara igång, (iaf så stjäls det en massa hojar nu) kan det vara på
sin plats med tips för hur DU ska låsa din hoj på bästa sätt så du får ha den kvar.

- Skivbromslås, bra och billiga MEN, felaktigt fastsatta på bromsskivor är dom tyvärr väldigt
enkla att bryta bort, klippa bort, kapa bort genom att bromskivans metall är avsevärt svagare
än låset. Lås fast skivbromslåset runt drev/kedja så är det mycket svårare för tjuven att
bryta upp och sticka på hojen. En vinkelslip kapar upp de flesta lås på någon minut tyvärr.

- Lås fast hojen, Skaffa en kedja (klass 25) eller annan fast låsanordning så du kan dra fast din hoj i lämplig
lyktstolpe eller annan fast förankrad föremål. Allt för att försvåra att någon kommer förbi
och lyfter in din pärla i en skåpbil eller dylikt.

- Larm, skaffa ett av försäkringsbolagen godkänt mc larm, i flera fall får du självriskreducering
om hojen ändå blir stulen. Larmet tjuter och avskräcker samt i en del fall låser hela hojen
elektroniskt (Immobilizer), dvs insprutning och annan elektronik 'fryses'.

- Skaffa kapell, skyddar mot insyn och väder och vind.

- Lägg inte ut bilder på din fina hoj där regnr syns! Det är enkelt att få fram adress/ägaruppgifter från VV.

Skriv SERIÖSA inlägg om du har tips på vad man kan göra för att få behålla sin hoj
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Swedie Kolla Kejlls IP nummer omgående!
 

Dirty950

Grusbusare
Gick med
25 Jun 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950 Adventure
Här är en länk till en brittisk tillverkare av låskedjor, dom har bland annat videosnuttar av hur snabbt man klipper av diverse kedjor med en rejäl bultsax.

http://www.almax-security-chains.co.uk/

Har själv deras series III kedja och den känns mycket gedigen, tyvärr är dom inte godkända i sverige vad jag vet. Men när jag parkerar hojen över natten kör jag med styrlås, almax-kedja och ett godkänt skivbromslås.


/Johan
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Själv kör jag på Julas 50 kr lås. Det spelar fa....n ingen roll vad jag gör. De plockar isär hojen i mollekyler ändå.

Förrar året fick jag påhälsning 4 gånger:huvet

Lika bra att idioterna snor hela hojen
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Själv kör jag på Julas 50 kr lås. Det spelar fa....n ingen roll vad jag gör. De plockar isär hojen i mollekyler ändå.

Förrar året fick jag påhälsning 4 gånger:huvet

Lika bra att idioterna snor hela hojen

Hade ja haft så många påhälsningar så hade ja satt mig på vakt med mitt fina Alu-rack o hade inte slutat innan han hade hamnat i koma....:fatta!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hade ja haft så många påhälsningar så hade ja satt mig på vakt med mitt fina Alu-rack o hade inte slutat innan han hade hamnat i koma....:fatta!

Blev av med min ttr600 3 gånger 06-07 iofs hemkommen alla 3 gånger, och ni som kommer att hävda försäkringsbedrägeri glöm det självrisken var för hög pyntat allt själv:mad: :mad:

2a gången fick jag stölden på film i carporten dom var där 2ggr men 1a gången blev dom nog skrämda av vovven och hann bara bryta låsen men kom tillbaka senare och tog den. Svårstartad som den var fick dom den bara med sig den 5km och dumpade den i en fiskebod för att troligen hämta den igen natten efter men tji fick dom. Polisen la ner "pga brist på bevis":huvet :huvet :huvet

Nu sist tog dom den på jobbet en torsdag kl 13:00 arbetskamrater såg när 2 eller 3 släpade bort den och troligen hivade in den i en skåpbil.
3 veckor senare såg en väktare 2 ungdommar av ej Svensk härkomst försöka sig på ett inbrott på Berga industriområde men enl polisrapporten så försökte dom fly på en moped:tungan :tungan :tungan dom vurpade och la benen på ryggen vid biltema. så nu står den inlåst och väntar på mycket omtanke från mig:) Börjar faktiskt känna mig lite paranoid av detta:gnissla

La upp stöld nr 2 på youtube skall hitta den och lägga upp den här.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Känns så ibland vill inte säga var jag bor här men faktiskt i ett av dom "bättre" ställena i HBG tror många Helsingborgare skulle bli förvånade att det händer här. Jag kör väldigt mycket året om varje abetsdag faktiskt och jag tror att det beror på att jag exponerat mig väldigt mycket. Där jag bor har snittåldern på barn nått 17-20 med mycket moped och biltrafik kvällstid som följd. och dom små svinen vet tydligen inte skillnaden på mitt och ditt.

Tillägg: Min nya hoj står däremot innomhus med godkännda lås + lås bultat i golvet och min egen ide en optokabel genom ramen som går till mitt nya hemlarm helt oklippbar utan att larmet går:yoparty om nån är intresserad så lägg ett pm så skall jag se till att fixa ett kopplingschema med komponentbeskrivning.
 
Last edited:

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Finns GPS man kan monter på hojen på ett osyligt ställe, sen e det bara å spåra den via nätet. Det e en liten dosa man kan gömma någonstans på hojen, sen e det bara å logga in me anv.namn å lösen och klicka på den dosan det gäller så letar den via GPRS upp vart hojen/bilen/båten befinner sig. Kostar ca 5000. Sen e det bara att "hälsa på" me sitt entourage lr me polisen. Lägger me länken.

http://www.neureka.se/index.php/produkter/sparatracking/fordon/gps-tracking/webtracker
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top