Ktm 690

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Tänkte att jag måste starta en tråd för KTM 690, vissa tycker den är grotesk, andra gillar den skarpt.
För mig så växer hojen för var gång man kör den, den blir bättre för vaje tur.

Stora ämnen kring denna hoj är ju blås, drevning därför måste vi ta i tu med dessa frågor och varför inte dedikera en tråd till endast KTM 690.

Någon som vet en bra guide för underhåll på 690 så släng upp den i denna tråden! Mecktips och annat nyttigt är också mycket välkommet!


// Hakis
 
Last edited:

dempad

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Väsby
Hoj
Såld KTM 690 SM -07
Har själv beställt en 690 med Akropovic :yoparty
Den kommer nästa vecka hoppas jag.
Funderar också på att dreva om den, men först vill jag ha hem den
och testa lite :D
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag gillar iaf 690:n. Den svarta är snyggast i mina ögon. Sen med nytt system och lite sånt blir den nog ännu bättre :)
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
:tummenupp
 
Last edited:

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Har själv beställt en 690 med Akropovic :yoparty
Den kommer nästa vecka hoppas jag.
Funderar också på att dreva om den, men först vill jag ha hem den
och testa lite :D

Var ute o körde idag mellan regnskurarna med mitt nya en kugg mindre drev.
Kännde inte så mycket skilnad om jag ska vara ärlig, drog inte på för fullt eftersom jag är inne på mina två första mil med hojen.
Provade att dra upp den lite, man fick vålda ganska mycket i tvåan så jag kan med all säkrehet säga att det behövs ett ACRA samt mins 42 kugg bak, kanske tillomed 44....:gnissla

Men fan vilken skillnad det är mot gammla lc4:eek:r... allt känns mycket mer stabilt, mer lättsvängt och fan så mycket mer lättbromsat, lättväxlat jag är positivt överaskad! Man känner verkligen att dom har vidareutvecklat lc4:an det vibrerar knapp alls. Det ända som kärvar lite är växlingarna, man måste var snäll mot lådan då kopplingen verkar behöva en justering så den kopplar ända in lite lättare... men fan vilken go hoj, sjukt smidig för att väga 150 kg...

hittade denna bild, ser ut som ett leo vince. Undar ifall det är hemma meckat eller det kommer att finnas i handeln snart...
Kalnik042007_16.jpg
 

ollethn

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki SV 1000n
Var ute o körde idag mellan regnskurarna med mitt nya en kugg mindre drev.
Kännde inte så mycket skilnad om jag ska vara ärlig, drog inte på för fullt eftersom jag är inne på mina två första mil med hojen.
Provade att dra upp den lite, man fick vålda ganska mycket i tvåan så jag kan med all säkrehet säga att det behövs ett ACRA samt mins 42 kugg bak, kanske tillomed 44....:gnissla

Men fan vilken skillnad det är mot gammla lc4:eek:r... allt känns mycket mer stabilt, mer lättsvängt och fan så mycket mer lättbromsat, lättväxlat jag är positivt överaskad! Man känner verkligen att dom har vidareutvecklat lc4:an det vibrerar knapp alls. Det ända som kärvar lite är växlingarna, man måste var snäll mot lådan då kopplingen verkar behöva en justering så den kopplar ända in lite lättare... men fan vilken go hoj, sjukt smidig för att väga 150 kg...

hittade denna bild, ser ut som ett leo vince. Undar ifall det är hemma meckat eller det kommer att finnas i handeln snart...
Kalnik042007_16.jpg

Det är wings! www.wings.si
Har själv ett par till min 950sm.
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
5900 med frakt.

Fan va nice. Mailade mannen som ansvarar för europa och dom som säljer i canada/usa men bara dom i canada som svarat ännu, det skulle gå på ca 760EURO. Tycker detta verkar ganska rimligt på acras ligger mycket värre i pris.
Det verkar finnas många som är nöjda med wings:tummenupp
 

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
Jag testade en 690 hos lelles under KTM dagarna.
Jag vet inte om det va något galet med den hojen, men den gick som en påse nötter.
Mortorkaraktären föl mig inte alls i smaken.
Bra mycket mer ork i min gamla 640.

Men i Chasi va den skön, bromsar och styvheten va över förväntan.
Men motorn bara tvekade hela tiden och skorrade när man gav benet.

Hoppas ni är nöjd med era, och hojen jag tetade inte hade alla indianer i kanoten.
 

dempad

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Väsby
Hoj
Såld KTM 690 SM -07
Nu har jag hämtat min svarta 690 hos Lelles :).
Jag hade även beställt Akropovic men dem har inte kommit än.
Ska testa lite först innan jag bestämmer mig om jag ska dreva om eller inte.

Det är min första supermotard, jag har kört gixxer och customhojar innan.
Vilken skillnad det var på småvägarna jämfört gixxern :hihi

Ska ut och köra nu innan jag börjar jobba :yoparty .
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Fan va nice. Mailade mannen som ansvarar för europa och dom som säljer i canada/usa men bara dom i canada som svarat ännu, det skulle gå på ca 760EURO. Tycker detta verkar ganska rimligt på acras ligger mycket värre i pris.
Det verkar finnas många som är nöjda med wings:tummenupp

Vet inte om du räknat på det men det brukar väl tillkomma en del när man beställer från länder utanför EU?
 

dempad

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Väsby
Hoj
Såld KTM 690 SM -07
Fick höra av polarn att man ska köra in 690 med "specialolja", stämmer det?
Om det stämmer, vilken "specialolja" skall man använda sig av då?

Såg annars att KTM vill att man använder sig av den billiga helsyntetiska 10W/60 oljan.
 

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
Dom syftar nog på mineralolja, Tror KTM har det i alla sina hojar innan 100mila servicen. Ska visst göra så inkörningen av morton slits in bättre.
 

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690
ktm 690 1a provturen

Kanon, tack för svaret.

Har kört de första 10 milen med min nya 690. blandade känslor, tycker seriöst att den e slö, ettans växel e inte mkt o ha, 2 ok men efter 3500 rpm. Växellådan känns sådär, växlar går inte i ordentligt, hamnar ofta i mellanläge, speciellt mellan 4,5 & 6. lite besviken faktiskt.
chassit känns bra, dock lite "ranglig fram", frambromsen e sådär.
Vetefan men det känns verkligen som om hojen e strypt, snäll effektkurva, den mesta effekten ligger på övremellanregistret, dvs över 4500 rpm dock inte så imponerande. Står i kvalet om det e en hoj och ha kvar, kanske blir det bättre med akrapovic system men som det e nu så känns hojen trött, lite ranglig i framändan. Ktm uppger över 60 hästar men ärligt talat, var e de?
Jag vill ju så gärna gilla 690 men efter mina föra 10 milen så e jag oerhört besviken.Vad säger ni andra som har 690?? hur uppfattar ni den??
Förra säsongen körde jag Husqvarna 610 SM -02 och den kändes betydligt piggare med bättre bottenvid och bättre toppeffekt.
 

dempad

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Väsby
Hoj
Såld KTM 690 SM -07
Har provkört en med helsystem från Akropovic & omdrevat och det var en stor skillnad mot original.

Annars är jag nöjd med min. Har inte hunnit köra så många mil än, ett tiotal. Den går bara bättre och bättre. Akropovic åker på vid första servicen :D

Det är min första motard så jag har inget att jämföra med, men slö känns den inte.
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Har kört de första 10 milen med min nya 690. blandade känslor, tycker seriöst att den e slö, ettans växel e inte mkt o ha, 2 ok men efter 3500 rpm. Växellådan känns sådär, växlar går inte i ordentligt, hamnar ofta i mellanläge, speciellt mellan 4,5 & 6. lite besviken faktiskt.
chassit känns bra, dock lite "ranglig fram", frambromsen e sådär.
Vetefan men det känns verkligen som om hojen e strypt, snäll effektkurva, den mesta effekten ligger på övremellanregistret, dvs över 4500 rpm dock inte så imponerande. Står i kvalet om det e en hoj och ha kvar, kanske blir det bättre med akrapovic system men som det e nu så känns hojen trött, lite ranglig i framändan. Ktm uppger över 60 hästar men ärligt talat, var e de?
Jag vill ju så gärna gilla 690 men efter mina föra 10 milen så e jag oerhört besviken.Vad säger ni andra som har 690?? hur uppfattar ni den??
Förra säsongen körde jag Husqvarna 610 SM -02 och den kändes betydligt piggare med bättre bottenvid och bättre toppeffekt.
den kommer att gå bättre och bättre upp till 2-300 MIL sen är den inkörd ordentligt.:tummenupp
 

Banditracer

Ny medlem
Gick med
22 May 2007
Ort
Norge
Hoj
KTM 690 SM Prestige
Venter på min KTM 690 Prestige. Kommer i begynnelsen av juni. Ønsker å skifte dreving og anlegg. Hva er det som gjelder rekomanderes...Akrapovic Titanium Silencer med EC-Certificate...i flg min forhandler trenger man ikke mapping...Er innsprutningsystemet selvjusterende..Bør en vente til sykkelen er innkjørt? HVilke drev anbefales...KTM Stealth 42 og KTM Steel 15..front. Kan original (stock) kjede benyttes? Meget takknemlig for svar. Kommer fra Norge og det er ikke mange med erfaring med KTM 690
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top