Ktm 640

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Går Rally att få tag i fortfarande?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
För att kolla nivån på kylarvätskan, ska man skaka cykeln sidledes för att få rätt nivå upp i behållaren eller ska man bara hålla cykeln upprätt?
 

Bagarn123

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2017
Ort
Trelleborg
Hoj
KTM 640 smc 04 lc4
Tjena! :hej
Jag är helt ny på mc-sidan och min första hoj blev en ktm 640 -04. Är nu på jakt efter lås till denna och har kommit fram till att ett skivbromslås verkar bra, hade tänkt köpa ett abus granit victory x-plus 68 och undrar om jag ska köpa med hel eller halv bult samt vad som är skillnaden?

Verkar detta som ett bra lås eller är jag helt borta? vad kör ni med för lås? Har hört att kedja ska vara bra men det verkar tungt omständigt om man ska göra runt med den hela tiden.

Tackar för alla svar!:tungan
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Tjena! :hej
Jag är helt ny på mc-sidan och min första hoj blev en ktm 640 -04. Är nu på jakt efter lås till denna och har kommit fram till att ett skivbromslås verkar bra, hade tänkt köpa ett abus granit victory x-plus 68 och undrar om jag ska köpa med hel eller halv bult samt vad som är skillnaden?

Verkar detta som ett bra lås eller är jag helt borta? vad kör ni med för lås? Har hört att kedja ska vara bra men det verkar tungt omständigt om man ska göra runt med den hela tiden.

Tackar för alla svar!:tungan

Hur kommer du använda hojen?

Pendla med hojen till jobb och låta den stå ute med bara skivbromslås, är inte mycket till hinder för 2 personer med en skåpbil. Bara lyfta in den i bilen..

Jag har aldrig med lås när jag är ute och kör, för när jag kör så kör jag. Äter något lätt på sin höjd. Hemma låses hojen med skivbromslås och kätting genom en ögla som sitter i betongplattan.

Köp lås som ditt försäkringsbolag godkänner bara om du har halv eller hel-försäkring.
 

BackstromS

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2017
Ort
östansjö
Hoj
Ktm 640 -06
Hej!

Köpte en ktm 640 -06 förra året och ska fixa den inför besiktningen nu. Den är a2 reggad och känns verkligen som att den är strypt.. så efter besiktningen tänkte jag ta bort detta, då till min fråga

Vart är den strypt?
Har läst på många ställen att det borde vara någon slide sak i förgasare som ska bort?
Tänkte också fråga om man på något sätt kan få tag på en workshop manual så man kan se hur hårt man ska dra bultar etc :va:yoparty
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är säkert BST 40 förgasaren dvs vakuum varianten. Titta när du har skruvat av toppen på den om det sitter något som begränsar lyftningen av trotteln. Ibland sitter det utanpå en gasbegränsande metallbit. Borde stå i regbeviset hur den är strypt.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bäst är att ta förgasaren och kasta åt helvete och skruva dit en Keihin FCR istället. De bäst investerade 2700kr man kan göra på en 640.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Instämmer som Boris sade, som natt och dag!!!!

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Keihin FCR för 2700:- var ett bra pris, annars får man nöja sig med en Mikuni HSR 42.
Även den betydligt bättre än original :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag kränger beggade förgasare som jag renoverat för 2700. Till det kommer 250kr för en gaswire.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
2700kr för en beg kehin fcr är dyrt. Jag ger max 1000-1500kr för en på blocket de passar från alla märken 450-650cc cross och endurohojar från ca 03-tills nu. De mäter allt från minsta 39mm till 41mm och bestyckningen är inga problem de behövs för de mesta endast byta munstycken på hög o lågfart.
Just nu (på blocket) fanns bara en från crf 250 men den är bara 37mm .
Sök även på ebay men där har de fattat at de ska vara dyra.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kränger beggade förgasare som jag renoverat för 2700. Till det kommer 250kr för en gaswire.

Om de är en modellanpassad förgasare för just bolton på en 640 med rätt trottelnål är de bra pris.
Crossförgasarna jag pratar om kan man få göra adapter bakåt så de passar insug från luftburk.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om de är en modellanpassad förgasare för just bolton på en 640 med rätt trottelnål är de bra pris.
Crossförgasarna jag pratar om kan man få göra adapter bakåt så de passar insug från luftburk.

För 2700 får man en helrenoverad förgasare där alla oringar är bytta. Förgasaren är ultraljudstvättad och sodablästrad och ser ut som ny. Där sitter korrekt bestyckning med nål och låg/huvud-munstycke anpassad för 640 och där ingår fri bytesrätt på munstycken om man vill prova annan bestyckning.

För att renovera en 10 år gammal FCR så brukar där åtgå 800-1000kr i materialkostnad vilket man får räkna in i blocketpriset.

Vill man montera en FCRMX gen 3 med fast hals som man kan hitta på blocket billigt så har jag special insugningsgummin i silikon som passar för detta ändamål.
 
Last edited:

purrgung

Ny medlem
Gick med
16 May 2017
Ort
Westarozi
Hoj
ktm 640 lc4 03
shaaa!! eftersom vi har så många KTM fantaster på ett och samma ställe här.
Så tänkte jag ställa frågan om någon här kan länka mig vidare till någon som kan det här med ventiljustering på en 640 2003a.

Efter många videos och lästa inlägg så får jag inte fnatt på ventil jävlarna...

har klockat svänghjulet så markering är rätt men ventil axlarna är fortfarande stenhårda och går ej att jucka på... :va får inte ens in 0.10mm blad måttet där det ska mätas....

Om någon i Västmanland eller Västerås har lust att hjälpa till mot ersättning eller liknande. Sommaren är ju redan här och så sitter man på en trasig hoj. naj naj naj....

Alla svar uppskattas!

Mvh Purre.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De viktigaste tipset är att hitta "rätt toppläge" Rätt toppläge (tdc) infinner sig bara var annat varv = då är alla ventiler stängda.

Dubbelkolla gärna att du hittat rätt markering på svänghjulet med pinne ner i tändstiftshål för många hojar har dubbla markeringar på svänghjulet varav ett är förtändnings markering!! Jag vet inte om lc4an har dubbla markeringar men följ videon så är du säker. De går även låsa motorn i tdc genom att gänga ur en bult ur blocket och sätta i en längre spetsad bult som man gängar in i ett borrhål på vevskinkan. Jag vet dock inte exakt vart den bulten sitter och du måste tillverka eller köpa den längre m8 bulten, den finns troligast på ktmshop. Men de är överkurs för de är inte så svinnoga att motorn är exakt i tdc, de gör inget om den några grader fel fram eller bakåt, ventilerna är avbelastade ändå i ett relativt stort gradområde runt tdc.

https://www.youtube.com/watch?v=eOR5ViOjb4M
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top