zx6r med hängande varv

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
zx6r -99. Mikuni 36:eek:r vacumfuggar. Tenderar att hänga på varven (dvs "dröjer kvar" lite innan varven går ner igen) både på tomgång och under körning. Ger seg gasrespons på tomgång/lågvarv - dvs storknar/kvävs vid snabbt vrid på rullen. Tvekar nog en smula oxå på högsta växeln (vid ca 10-11k rpm) innan den vill varva på. Stiften ganska bleka efter tomgångskörning. Nytt luftfilter. (men ingen skillnad på beteéndet mot innan) Tendensen tydligare vid varm motor. Symtomen skulle ju kunna tyda på för klent huvudmunstycke eller att nålarna behöver upp ett snäpp MEN inget har skett som förändrat flödet genom motorn dvs ingen moddning av luftburk eller andra expansioner av luftmängden, varken in eller ut.. :va Nån som har nån tanke ?
 
Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Haft lös nåt och skruvat? Eller blev det så under körning?

Tänkte på tjuvluft av någe slag...
 
Last edited:

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Nope. Inte annat än på verkstad och det var nåt år sedan i samband med ventiljustering. Hojen är inte min så jag har inte en egen upplevelse av beteéndet bakåt i tiden. Vet dock att den varit lite svårstartad när den varit varm tidigare. Tex lagt av i korsning/bilkö och sedan varit segstartad.

Edit: Just det, lite tjuvluft var min första tanke oxå. Testat med startgas runt fuggar/insugsgummin men ingen reaktion..
 
Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Nope. Inte annat än på verkstad och det var nåt år sedan i samband med ventiljustering. Hojen är inte min så jag har inte en egen upplevelse av beteéndet bakåt i tiden. Vet dock att den varit lite svårstartad när den varit varm tidigare. Tex lagt av i korsning/bilkö och sedan varit segstartad.

Edit: Just det, lite tjuvluft var min första tanke oxå. Testat med startgas runt fuggar/insugsgummin men ingen reaktion..

Tänkte på när du skrev att stiften var bleka...

Kanske slagit igen i förgasarna då...

Du skrev ventiljustering och vet inte säkert hur den går med läckande ventiler osv men ett kompprov säger ju sånt iofs...

Bara gå på det enklaste först och gå igenom... dvs inte riva motorn om man inte kan utesluta allt annat...

EDIT:Oj det lät ju drastiskt... Men sitter anslutningar mellan gasare - luftburk på plats som dom ska???
 
Last edited:

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Lyfter lite..

Problemen kvartsår efter felsökning i omgångar :rolleyes:

Alltså, tendenser att hänga på varven när man släpper gasrullen (wiren kollad och smörjd) både vid tomgångsgasning och i bland även vid körning på lägre växlar.

Det största problemet är dock att hojen tvekar på fullgas vid ca 9-10 000 rpm. Dvs när ketchupaccset förväntas börja. Känns som den kvävs först och när man sedan släpper efter lite på rullen fram och tebax så kommer den igen och bygger upp varv. Varvar sedan upp mot rödmarkeringen som den ska. (men ovillig att varva ur på högsta växeln)

Ingen luftburksmodd eller dyligt är gjort. BOS bolton, annars är hojen helt orginal.

Tändstiftsfärg efter tvärdödning vid 11 000 rpm på 5:ans växel: samtliga isolatorer benvit/grå.

Har därefter:

- Kollat fuggarna. Orginal munstycken och nålar (inte dynojetjox) nålarna ser inte slitna ut med blotta ögat iaf. Vacummembranen hela och fina. Inga rostkorn eller annan skit synligt i fuggarna, kliniskt rent. Insugningsgummin hela - inga synliga sprickor eller skador. Nytt luftfilter. Nytt bränslefilter.

- Kollat slangarna till "färskluften" (dvs det system som ska förse utgående avgaser med friskluft för att miska utsläppen - eller nåt whatever) även provat att plugga dessa slangar utan någon skillnad åt nåt håll.

- Bytt stift.

- Ombestyckat till ett par snäpp större huvudmunstycken än orginal, höjt nålarna ett snäpp.

Efter ombestyckning lite bättre vad gäller varvhängningstendensen men tvekan vid 9-10 000 rpm kvarstår oförändrad ! :mad: Vad i helskotta kan det vara för fel !!?? Knas med vacumstyrningen av trottlarna ?? Någon som har nå´t uppslag ?
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
inge skumt med luftburk/filter? slangar? vaccum?
låter fortfarande som tjyvluft tycker jag... ibland räcker de inte med o bara spruta runt lite startgas.. kan läcka ändå.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
inge skumt med luftburk/filter? slangar? vaccum?
låter fortfarande som tjyvluft tycker jag... ibland räcker de inte med o bara spruta runt lite startgas.. kan läcka ändå.
Inga synliga, hörbara eller kännbara skador/konstigheter/knaserier. Tog bort slangarna/vacumklockan och pluggade igen det där färskluftsjoxet för att utesluta att det systemet tjyvluftar men som sagt så märktes inte ett skit åt nåt håll. Tycker alltmer att den beteér sig som att vacumet i fuggarna inte funkar som det ska dvs att inte trottlarna lyfter ordentligt, utan segar/fördröjs vid full gas från typ 9 k.. hittar dock inget som tyder på att något är fel där. Frustrerande !
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Nu när du ju kollat allt så kan jag bara komma på att det är stopp i lufttilförseln till tanken, så det blir ett litet vacum.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Nu när du ju kollat allt så kan jag bara komma på att det är stopp i lufttilförseln till tanken, så det blir ett litet vacum.
Skulle kunna vara en sån där typisk grej som kan ställa till jäkelskap. Drog ut och körde med tanklocket på glänt men nej då, samma tvekan fanns där !
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Jadu, då är jag torsk på vad det kan vara... har du provat smörja in insugsgummina med siliconfett?
Kan ju vara någon liiiiten spricka som är svår att upptäcka.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hummm jag har okså samma tendens på min, fast har inte hunnit prova fullgasläge en på 4-6an men haft fullt på 1-3 o de blir som en tveknig när man hållt fullt o släppr o drar fullt igen, men den tvekar inte när man drar fullt första gången, tvekar när man kör på låga varv o ska dra på, men när den kommit över 6000varv så börjar sakerna vakna till live lite men vid runt 8000så börjar effekten ladda på o runt 9000varv vaknar motorn till liv på riktigt.

Har okså 36:eek:r vacumfuggar, men Keihin CVK36, fall fast min motor e från 1989 i stället för 1999. men vakumfugger som vakum fugger ser lite olika ut bara men dom har samma fuktion

Jag provade o skruva in pilot skruven in max o ut 1 varv, ska vist vara 1 3/4 delar org, de löste lite gran att den drog lite bätre från lågvarv till halvgas.

Men funderar forfarande om pilot jet munstycket e för snålt, kanske prova o gå upp i munstycke.

Får motorn snålt med sopp på låga varv så blir de som en vakum att när man släpper så vill den inte gå ner. divs ligger kvar på ett högre varv innan den går åter till org läge.

Sen gör de mycke om gasrullen retur drar åter gasspjälet till läge 0 när man släpper gassen & att gassjälet e 0 stält.

men du kan ju även kolla upp bensinfilter/tankfilter o om bensin pumpen pumpar som den ska,
 

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
zx6r -99. Mikuni 36:eek:r vacumfuggar. Tenderar att hänga på varven (dvs "dröjer kvar" lite innan varven går ner igen) både på tomgång och under körning. Ger seg gasrespons på tomgång/lågvarv - dvs storknar/kvävs vid snabbt vrid på rullen. Tvekar nog en smula oxå på högsta växeln (vid ca 10-11k rpm) innan den vill varva på. Stiften ganska bleka efter tomgångskörning. Nytt luftfilter. (men ingen skillnad på beteéndet mot innan) Tendensen tydligare vid varm motor. Symtomen skulle ju kunna tyda på för klent huvudmunstycke eller att nålarna behöver upp ett snäpp MEN inget har skett som förändrat flödet genom motorn dvs ingen moddning av luftburk eller andra expansioner av luftmängden, varken in eller ut.. :va Nån som har nån tanke ?
spruta start gas runt ins gummina går den upp i varv så har du en läcka där
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Har du provat montera bort kontakten nere vid stödet?
Den kan ställa till med sådana där symtom vid vissa varv....
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Har du provat montera bort kontakten nere vid stödet?
Den kan ställa till med sådana där symtom vid vissa varv....
Tycker jag har kikat rätt noga på gummina, även smörjt dom (men inte tagit bort dom för närmare kontroll) en lite lömsk läcka skulle ju kunna passera obemärkt.. Kontakten ska jag kika på oxå, det har du rätt i ! Tack för bra inputs !
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top