Aprilia RSA 125

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Alberto Moncayo´s RSA för i år i Team Andalucia Banca Cívica.
125cc_andalucia_banca_civica_2011_2.jpg
 

moddlaren

Guest
Måtte herr thiel o kompany få till att det kommer en ren serie för 2T igen det är så mäktigt att se 500V4 2T i kurvorna när dom klättrar över puckeln det ljudet eller hanterbarheten kommer inga 4T i närheten av.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
2-Takt VM

Tanken gällande det uppropet i Rom gäller endast 50 125 och 250.
Det ska dock bli intressant att se vad som kommer ut ur det.

Under alla omständigheter om det nu blir en serie så finns det starka
krafter i Holland att bygga några team.
Om vi bara håller os kring 50 cc som jag är mest involverad i så finns det en handfull killar som vet vad dom håller på med.
Jag var i Holland för några veckor sedan,hemma hos flera som utvecklar nya saker för i år och det är inte kattskit..

Dock så tror jag med ganska stor säkerhet att det konceptet med dubbla utblås som dök upp för några år sen sakta kommer att somna in..
Det är flera saker med konstruktionen som inte blir som vissa hade tänkt sig..

Jag kan i alla fall visa ett tvärsnitt på den senaste cyllen som är utvecklad för 50 cc racingen i år.
Vi bänkade 19,5 hästar på bakhjulet med den nere i Assen.
Det är typ "Aprillia"

I utvecklingen så jämförs två olika avgasportsystem typ Aprillia med huvudport och två sidoportar samt utblås med en stolpe i mitten.
Båda typer visar i princip samma effektuppgifter.
 

Bifogat

  • 50cc Racing cylinder inside view.jpg
    50cc Racing cylinder inside view.jpg
    239.1 KB · Visningar: 581

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Dock så tror jag med ganska stor säkerhet att det konceptet med dubbla utblås som dök upp för några år sen sakta kommer att somna in..
Det är flera saker med konstruktionen som inte blir som vissa hade tänkt sig..
...

Det var väll tänkt att kolven skulle få bättre värmefördelning och vad det nu var mera. Hög densitet med låg gashastighet som gör att det blir lättare att kontrollera turbulensen mm. Vad blir naktdelarna med det systemet då?

Bilder på cylinder med dubbla utblås så att andra förstår vad det är för något dom försöker med att testa ut nu. :)

fos_kc11.jpg


fos_kc12.jpg


fos_kc13.jpg
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Specialcylle

Hej Anders !
Det här är min högst privata tanke kring fenomenet.
Jag höll på räkna lite på volymen i vevhuset med alla transferportar först, och kom fram till att vevhusvolymen blir en katastrof..
Du kan tänka dig själv när vissa vill plugga kolvbulten till och med...

Sen när det gäller utblåset så är det så stort att allting tappar hastighet på grund av arean.
Det här med två rökrör är dödfött, då det är nog så kritiskt med ett!! rör på en "Vanlig" motor..

En tanke jag hade när jag tittade på det här konceptet redan flera år sen nere i Holland så kan en lösning vara att man gör två headers till en expansionskammare.
Möjligt att det kan fungera bättre än vad det gör nu.

Nästa bekymmer vilket gör mig fundersam är, att flödet som blir i cylinderröret är allt annat än gynnsamt.
Det kan funka sådär i låga hastigheter men blir en katastrof i höga hastigheter då det inte finns någon uttalad riktning på spolningen som det finns i våra nuvarande cyllar.

Jag har en del mera funderingar kring det här men har inte tid att utveckla det ikväll.

Vi hörs
MVH
Roffe
 

moddlaren

Guest
Tanken gällande det uppropet i Rom gäller endast 50 125 och 250.
Det ska dock bli intressant att se vad som kommer ut ur det.

Under alla omständigheter om det nu blir en serie så finns det starka
krafter i Holland att bygga några team.
Om vi bara håller os kring 50 cc som jag är mest involverad i så finns det en handfull killar som vet vad dom håller på med.
Jag var i Holland för några veckor sedan,hemma hos flera som utvecklar nya saker för i år och det är inte kattskit..

Dock så tror jag med ganska stor säkerhet att det konceptet med dubbla utblås som dök upp för några år sen sakta kommer att somna in..
Det är flera saker med konstruktionen som inte blir som vissa hade tänkt sig..

Jag kan i alla fall visa ett tvärsnitt på den senaste cyllen som är utvecklad för 50 cc racingen i år.
Vi bänkade 19,5 hästar på bakhjulet med den nere i Assen.
Det är typ "Aprillia"

I utvecklingen så jämförs två olika avgasportsystem typ Aprillia med huvudport och två sidoportar samt utblås med en stolpe i mitten.
Båda typer visar i princip samma effektuppgifter.


Cylindern du visar är ju EMOT/Grohmann;s nya har du varit inblandad i detta med?? helt otroligt att du hinner med allting roffe.

EMOT/Grohmann cilinderkit.

This is our running project that we proceed together with a former racing engine tuner.
We have casted cilinders for 3 years now .

First we used borrowed Van Veen model moulds with our own inside porting array. But now we are producing 100% our own cilinders with another period classic outside. That of the famous DRM-Jamathi kit for Kreidler. This new cilinder has a 1kg lower weight than the old Van Veen ,also it has a far superior cooling flow system. In fact this system beats all other available cilinderkits for scooters ,Derbi ,etc. Its directly related to the system used on the latest Aprilia RSA racing engines.

Meanwhile around 10 bikes are equipped with our cilinder ,and 17-18+hp on the dynobench is reported repeatedly by different owners.
Prices on request. Available as rough casting ,machined ,or raceready nikasilled with piston ,with or without head. Prices start at 180 euro for a rough casting ,400 euro for a machined cilnder ,to around 800 euro for a really raceready kit with head and piston.

Also available as reedvalve inlet cilinder.






Kul att Martin har tagit till sig min förstärkta minarelli vev som jag ritade o ville ha tillverkad nu säljs den på Emot o jag har inte fått min ännu:D

Barikit har därimot tagit till sig samma sak o släppt en förstärkt vev med bredare vevlager och mer strömlinje formad stake samt bättre balans faktor.
Barikit har sänt ett par vevar gratis som tack fantastiskt trevligt av dom.:tummenupp

Bifogar en bromsning på min lilla 69cc på bensin 95 oktan 32 grader tändning skapad i en ved bod.
 

Bifogat

  • 27 hp rt.jpg
    27 hp rt.jpg
    237.8 KB · Visningar: 2,553
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Bilder från RSA-manualen till hur man chimsar in sliden. Första året i VM var det bara en mekaniker på Aprilia som gjorde detta. Andra året lärde man ut detta till mekaniker i VM.

motore10.jpg

page_210.jpg

page_310.jpg

page_410.jpg

page_510.jpg

page_610.jpg

page_710.jpg

page_810.jpg

page_910.jpg

page_110.jpg

page_111.jpg

page_112.jpg

page_113.jpg

page_114.jpg

page_115.jpg

page_116.jpg

page_117.jpg

page_118.jpg

page_119.jpg

page_211.jpg

page_212.jpg

page_213.jpg

page_214.jpg

page_215.jpg

page_216.jpg

page_217.jpg

Ett av de mest intressanta inläggen nånsin på SH! Finns det mer liknande att bjussa på så här i mörkaste December?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top