Aprilia RSA 125

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gustav O ville jag skulle leta rätt på en bild på aprilias motor i deras nya 125-racer RSA i en annan tråd för ett tag sen. Nu hittar jag inte var han skrev att jag gärna fick leta fram en sån bild.För nu råkar jag ha hittat en sån bild på den motorn.

Men den nya aprilian borde kanske haft en egen tråd ändå i 2-taksforumet! :)

Aprilia uppger 60hk i denna. Största skillnaden mot den tidigare modellen är mer effekt på låga varv och hur den effekten levereras. Borr x slag är 54 x 54,5mm. Hela motorn är helt ny konstruktion så det är ny typ av vev och växellåda osv.


Bild på motorn med dens roterande disk bakom cyllen dårå.
 

Bifogat

  • motorbaseapriliarsa125lo1.jpg
    motorbaseapriliarsa125lo1.jpg
    53.4 KB · Visningar: 547
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bra jobbat. :)
Någon som har en bra förklaring till varför det skulle ge mer effekt med sliden placerad bakom veven och inte från sidan? Har det att göra med att flödet inte störs av skinkorna på samma sätt? :va
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag tror inte placering spelar någon direkt roll. Anledningen till placeringen kanske är att minska motorn bredd. Det borde också tillåta annan (längre) längd på insugsröret - vilket är en parameter som påverkar fyllnadsgraden. Borde också möjliggöra längre avstånd från insugstratten till "väggen" på luftburken, vilket antagligen också påverkar fyllnadsgraden.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tror inte placering spelar någon direkt roll. Anledningen till placeringen kanske är att minska motorn bredd. Det borde också tillåta annan (längre) längd på insugsröret - vilket är en parameter som påverkar fyllnadsgraden. Borde också möjliggöra längre avstånd från insugstratten till "väggen" på luftburken, vilket antagligen också påverkar fyllnadsgraden.

Men det måste ju vara smidigare att slippa vända gasmassans riktning vilket gör att den energin som är skapad inte används till att krocka med veven och osaka turbulens utan ger istället mer skjuss upp genom överströmmarna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2921252 Men det måste ju vara smidigare att slippa vända gasmassans riktning vilket gör att den energin som är skapad inte används till att krocka med veven och osaka turbulens utan ger istället mer skjuss upp genom överströmmarna.
Det var det jag var inne på men beskrivningen var inte lika korrekt. :hihi
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Men det måste ju vara smidigare att slippa vända gasmassans riktning vilket gör att den energin som är skapad inte används till att krocka med veven och osaka turbulens utan ger istället mer skjuss upp genom överströmmarna.
Det har ni ju rätt i. Det tänkte jag inte på.
Fast riktningen måste väl ändras ca 90 grader i båda fallen. Och gasmassan måste väl ändå stanna upp och vänta från att insuget stängt tills överströmmarna öppnar i båda fallen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Några tekniska data jag hittat om den nya aprilian.

Aprilia RSA 125.

Motortyp: 2-takt med roterade slidmatning.
Antal cylindrar: 1
Borr/slag: 54 x 54,5mm
Cylindervolym: 124,5cc
Kompresitionsförhållande: 18:1
Antal växlar: 6 st.
Kopling: Torrkoppling.

Hjulbas: 1230mm.
Totallängd: 1830mm.
Sitthöjd: 760mm.
Vikt: 72kg.
Tankvolym: 14Liter.

Bromsar. Dubbla 218mm Brembo stålskivor fram + Brembo ok.
Fälgar/däck: Kolfiber - Dunlop 95/70-17, 120/70-17.
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Hur mycket kostar en sånhära ny, måste bli stora hål i plånboken !:näsblod
Kan man få tag i nån typ gammal RSW/RSA 125 eller bara motorn relativt billigt och isåfall varifrån?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur mycket kostar en sånhära ny, måste bli stora hål i plånboken !:näsblod
Kan man få tag i nån typ gammal RSW/RSA 125 eller bara motorn relativt billigt och isåfall varifrån?

Ehhh nä....

Normalt sett så leasar man grejerna från Aprilia och lämnar tillbaka det men där finns en del motorer som har kommit ut på marknaden från äldre cyklar men de är väldigt få och kostar som flera kompletta rs125or....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2986729 Ehhh nä....

Normalt sett så leasar man grejerna från Aprilia och lämnar tillbaka det men där finns en del motorer som har kommit ut på marknaden från äldre cyklar men de är väldigt få och kostar som flera kompletta rs125or....
Fast visst kan du komma över RSV125:eek:r.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Aprilia gör väl ca 15st 125:eek:r varje år. Dom går bara köpa nya med rätt kontakter/referenser och går till VM i första hand. Vissa kit går också att köpa av aprilia. Men dom värsta grejjerna är sånt man får leasa om man har ett bra VM-team typ. aprilia kan nog plocka ihop en ny eller begagnad motor om man behöver en sån. Men dom prioriterar nog raceråkare på den avdelningen.... En sån motor är nog inget att ha till nått annat än racing.


Bilder på aprilias RSA + RSW har jag ju glömt visst. RSA har ljuddämparen på högersidan och RSW har den under sadeln. Men det vet väll alla numera.. :)
 

Bifogat

  • aprilia RSA125.jpg
    aprilia RSA125.jpg
    138.4 KB · Visningar: 399
  • aprilia RSW125.JPG
    aprilia RSW125.JPG
    131.1 KB · Visningar: 304

Alkzkz

Make every stroke count - Go 2-Stroke.
Gick med
18 Jan 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Aprilia RS 125

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
sålde min rsw för 95000:-

en ex jakub smrz (stavning) från -99:tummenupp

väldigt trevliga cyklar

http://www.two-strokes.com/forums/index.php?showtopic=3767&pid=19275&mode=threaded&start=#entry19275

Förutsatt att annonsen är legitim så skulle jag verkligen inte vilja påstå att priset är "Sviiinigt" högt, med tanke på vad man får för Pengarna.
Vill minnas att jag har snubblat över en annons med en RSW 125 -02 (?) belägen någonstans i USA, dock var priset i runda slängar det dubbla mot denna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top