!!!! Har alla samma problem. BESIKTNING

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hur menar du nu?

Dal-Mausen

Han menar väl att du har användning för halvförsäkring även om du har turbo på hojen eftersom stöldförsäkringen borde gälla oavsett om du har turbo på hojen eller inte. Framförallt är det rätt liten chans att försäkringsbolaget får veta att hojen har turbo och dessutom förstår jag inte hur det egentligen skulle påverka stöldmomentet huruvida man har turbo eller inte.

Nackdelen är väl att du inte får någon ersättning för turboprylarna men du får ju i alla fall tillbaka lite pengar för hojen.
 

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
Har för mig att Lahi här på forumet har registrerat sin med turbo. Antar att han hade papper på hp och nm när han besikta. Är dock inte säker på hur han gjorde.

Sen är hans hoj från 86, så det kanske gjorde saken lättare. Jävligt frän är den iaf :)
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag tror att det går att regga hojjar med turbo fram till års mod -99 Sen vart den lag mm som jag inte är så insatt i. Jag har tänkt försöka regga min retta med turbo, vi får se hur det går.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har reggat min hoj med turbo. Här står hur jag gjorde http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104085 På sida två står hur det gick...

Helfordonsgodkännandet kom 1999. 17/6 om jag minns rätt... Hojar tillverkade innan det datumet går att regga med turbo, hojar tillverkade efter går inte att regga med turbo. Helt kört.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
...http://www.sfro.com/ :va Gå den vägen borde funka.

Det tvivlar jag väldigt starkt på. Sfro släpper antagligen inte igenom en hoj som amatörbyggd bara för att man höjt effekten. Mer omfattande modifieringar av ram mm måste till för att amatörregga, och jag menade ju i övrigt originalhoj i mitt tidigare inlägg. Det blir ju i princip originalhoj (allting original fortfarande, förutom motor och effekt) Men bygg ny ram och stoppa i turbomotorn i så går det att amatörregga! Då får du till och med välja namn själv :näsblod Och att regga en hoj tillverkad innan -99 med mer effekt går inte heller... iallafall inte med Suzuki. (Förutom Anders Brinks besiktningsgubbe som verkade godkänna +20% på effekten vilket gäller för bilar men INTE för hojar...) Suzuki lämnar inte ut några intyg på att ram och bromsar håller för mer än originaleffekt. Jag har försökt...
 

pluss300

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
turbo hayabusa
Vad jag har hört är att folk fixar bänkningspapper som säger typ 5% extra hästar mot org och regbesiktar med det. Då har de inget att säga när du kommer till besiktnigen med turbo (däremot kan det vara klokt att den kanske inte har 300 bhp vid bes.)

Har tänk igenom och borde ta en del från de flesta förslag:rofl Ska öppna wastgaten helt, köra i bänk och sedan köra till besiktningen. En sak i taget, försäkringen tar jag sen.:gnissla
 

pluss300

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
turbo hayabusa
Det tvivlar jag väldigt starkt på. Sfro släpper antagligen inte igenom en hoj som amatörbyggd bara för att man höjt effekten. Mer omfattande modifieringar av ram mm måste till för att amatörregga, och jag menade ju i övrigt originalhoj i mitt tidigare inlägg. Det blir ju i princip originalhoj (allting original fortfarande, förutom motor och effekt) Men bygg ny ram och stoppa i turbomotorn i så går det att amatörregga! Då får du till och med välja namn själv :näsblod Och att regga en hoj tillverkad innan -99 med mer effekt går inte heller... iallafall inte med Suzuki. (Förutom Anders Brinks besiktningsgubbe som verkade godkänna +20% på effekten vilket gäller för bilar men INTE för hojar...) Suzuki lämnar inte ut några intyg på att ram och bromsar håller för mer än originaleffekt. Jag har försökt...

Härligt drag i hojen. Turbo är den riktiga vägen, fel, den enda vägen:yoparty

Du köpte hojen så?

Har byggt allt själv :) . Nästan iallafall. Laddluftkylaren fans det ingen som kunde böja så den kommer MCX men den är också ombyggd. Jag tycker det är skitkul o bygga men blir lite stressad nu när sommeren e här :tuttar
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Det blir ju i princip originalhoj (allting original fortfarande, förutom motor och effekt) Men bygg ny ram och stoppa i turbomotorn i så går det att amatörregga!


Exakt, jag fick höra samma när pratade med SB och dess ingenjörer. Dock så måste ramen vara stresstestad så den klarar påfrestningarna. Dessa tester måste göra av auth.firma och detta är inte direkt gratis.

Suzuki lämnar inte ut några intyg på att ram och bromsar håller för mer än originaleffekt. Jag har försökt...

Samma här, jag har också försökt och det är tvärnej. Just med motiveringen att Suzuki inte vill vara ansvariga om tex. en olycka inträffar på grund av att tex. ram och bromsar inte klarar den ökade effekten.
 
Last edited:

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Skit i SB gå direkt till Vägverket och kolla kraven, de ger SB författningssamlingarna. Har erfarenheter från SB att de säger tvärt nej, men fordonet har tillslut trillat igenom registrering :D

Finns det inga huppilihupp godkänande från tillverkare så borde man kunna räkna själv och ta med till reggning, som sagt SB ingenjörer borde kunna cheka beräkningarna. Från VVs F.F.samling MC: ...utfört och dimensionerat, att risken för skador eller driftstörningar är liten. Hur ser en sådan MC ut? :confused: Se så be nu om tillverkarnens specifikationer oh börja räkna :rolleyes: Papperssverigetröttarutmedborgarna :öl
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Förra gången min besiktigades togs turbon bort, den här gången vet jag inte om jag orkar...

Vad händer om den inte går igenom?
 

pluss300

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
turbo hayabusa
Förra gången min besiktigades togs turbon bort, den här gången vet jag inte om jag orkar...

Vad händer om den inte går igenom?

Det verkar finnas 3 vägar att gå. 1 Bänka den av aukt. verkstad med inget el. mycket lite laddtryck, orkar jag, så göra en beräkning som kan chekas sedan regga. 2 Plocka av, plocka på, plocka av..... orkar inte :glömdet . 3 Köra utan besiktning och skita i vad alla säger (de blåa, försäkring), detta är den hårda vägen:mad:
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Alternativ 1 !

Få in den i systemet med turbo , rätt kul när polisen stannar en och upptäcker den ... Host host "175hp" :rolleyes: :D
 

pluss300

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
turbo hayabusa
Alternativ 1 !

Få in den i systemet med turbo , rätt kul när polisen stannar en och upptäcker den ... Host host "175hp" :rolleyes: :D

Ja. Det verkar vara den bästa metoden. Vem har sagt att livet skulle vara enkelt. Det är ju så att motorn har en komp sänkning vilket måste kompenseras av lite tryck :hihi Jag har redan satt på en high o low switch som är gömd. Ett tryck för Potatisen och ett för mig :kär Skulle dom haffa mig ändå :notme Försäkringen kan man aldrig förutse men det finns många idag :cool: På ett eller annat sätt ska jag ha mina 300 pollar :yoparty
 

pluss300

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
turbo hayabusa
Det tvivlar jag väldigt starkt på. Sfro släpper antagligen inte igenom en hoj som amatörbyggd bara för att man höjt effekten. Mer omfattande modifieringar av ram mm måste till för att amatörregga, och jag menade ju i övrigt originalhoj i mitt tidigare inlägg. Det blir ju i princip originalhoj (allting original fortfarande, förutom motor och effekt) Men bygg ny ram och stoppa i turbomotorn i så går det att amatörregga! Då får du till och med välja namn själv :näsblod Och att regga en hoj tillverkad innan -99 med mer effekt går inte heller... iallafall inte med Suzuki. (Förutom Anders Brinks besiktningsgubbe som verkade godkänna +20% på effekten vilket gäller för bilar men INTE för hojar...) Suzuki lämnar inte ut några intyg på att ram och bromsar håller för mer än originaleffekt. Jag har försökt...

Har tankat ner din förklaring hur du har tagit dig genom systemet :cool: Ska läsa igenom det och se vad jag använda. Det behövs flera turbohojar på besiktningen så dom vänjer sig :mad: :smasha att det är ett naturligt beteende med turbo.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top