Broms & kurvkurser Rörberg -07

Status
Ej öppen för fler svar.

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Här kommer en ny Rörbergstråd eftersom den gamla blivit lite låååång:)

Vi startar måndag 14/5, därefter varannan måndag jämn vecka dvs 28/5 + 11/6 + 25/6 + 9/7 + 23/7 + 6/8 + 20/8 + 3/9.

Platstillgång i drop-in form som i fjol, dvs "först tillkvarn"

Tider:

Inskrivning: 16:45 - 17.30

Introduktion: 17:40 - 17.55

Körpass : 18.00 - 21.00

Nytt för i år i stora drag:

*4 grupper 3 x 15 min.

*Om ej SMC medlem så är kursavgiften 200 kr person/kväll. SMC medlem betalar som i fjol 150 kr, Obs ta med medlemskortet !

*Vi har nu gemensam introduktion för SMC`s broms & kurvkurser på Rörberg – Rörken – Tuvängen – Pepparroten. Har du gått introduktionen på en av dessa banor under säsongen så gäller den på samtliga banor säsongen -07. Uppge vid inskrivningen om du gått introduktion på någon av banorna tidigare i år. Observera att introduktion måste genomföras 1 gång per säsong, fjolårets introduktion gäller alltså inte.

*Deltagande på någon av våra kurskvällar på Rörberg ger rätt att teckna SMC - Folksamförsäkring klass 1-6

OBS Läs för mer info på (b.l.a Krav för deltagande & Regler): Hemsida Rörberg

VÄLKOMMEN TILL EN NY SÄSONG MED SMC GÄVLEBORG PÅ RÖRBERG (Gävle motorstadium) !! :tummenupp
 
Last edited:

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Kommer det även i år vara försäljning av läsk och korv mm ?(halva nöjet ju)
Hoppas det blir lika lyckat som förra året:tummenupp
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Endast 3 veckor kvar. :hoppa :hoppa

En annan fråga.. Finns det nån max ljudnivå på Rörberg?? Eller är det inom ramen "godkänd för gatbruk"........

Perfekt att man nu kan gå teorin på Rörberg och även ta sig ned till Rörken och leka av sig lite....:tummenupp

Bra jobbat, ser verkligen fram emot denna säsong.

//cage
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Kommer det även i år vara försäljning av läsk och korv mm ?(halva nöjet ju)
Hoppas det blir lika lyckat som förra året:tummenupp
Yepp, Damerna från SMK kommer att ha sin kioskvagn på plats !


Endast 3 veckor kvar. :hoppa :hoppa

En annan fråga.. Finns det nån max ljudnivå på Rörberg?? Eller är det inom ramen "godkänd för gatbruk"........

Perfekt att man nu kan gå teorin på Rörberg och även ta sig ned till Rörken och leka av sig lite....:tummenupp

Bra jobbat, ser verkligen fram emot denna säsong.

//cage
Finns i dagsläget inget ljudnivåkrav för oss. Hur det blir i framtiden vet vi inget om, så att hålla det inom "gatbruksnivå" kan vara en bra idé för att inte trigga ortsbefolkningen däromkring. :tummenupp
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Jag tycker det är skit att Ni har höjt avgiften till 200:-:mad:
Grejen är väl att lära folk åka hoj och inte värva medlemmar till smc?
Jag vill ha en motivering!
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Jag tycker det är skit att Ni har höjt avgiften till 200:-:mad:
Grejen är väl att lära folk åka hoj och inte värva medlemmar till smc?
Jag vill ha en motivering!

Kan väl vara att SMC utbildar de personer som skall lära folk att åka hoj.....
Den avgift som man betalar till SMC betalar snart tillbaka sig om man åker på några BKK, jag var ner till Rörken 3ggr förra året och besökte Rörberg ett par gånger.
Sen jobbar ju SMC för vår säkerhet:tummenupp :tummenupp

//cage
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Jag tycker det är skit att Ni har höjt avgiften till 200:-:mad:
Grejen är väl att lära folk åka hoj och inte värva medlemmar till smc?
Jag vill ha en motivering!

Givetvis är SMC’s målsättning att ge folk möjlighet att utveckla sin egen körning! Tyvärr så är det som så att de bidrag SMC fått tidigare år, främst från Landstinget och Vägverket, är ett minne blott, vilket tyvärr har fått konsekvenser. Att ge SMC-medlemmar rabatt på kurserna är något som även sker inom SMC centralt, bland annat på Sporthojskurser och BKK på stor bana. Medlemmarna är en förutsättning för att SMC överhuvudtaget finns! Vill du se anledningar till att vara medlem i SMC kan du kika i MC-folket nr 1/07, som skickades ut gratis till alla icke medlemmar som var på Rörberg i somras, alt. svmc.se

Förra året var det knappt att Rörbergskörningarna gick ihop ekonomiskt. Vi vill självklart att alla hojåkare ska ha möjlighet att komma till Rörberg och utveckla sig, och vi tycker det är jättekul att hålla på med detta och vill givetvis ha verksamheten kvar! En förutsättning för oss att fortsätta ha dessa körningar är ju givetvis att vi inte går minus på verksamheten. För att ”överleva” valde till exempel i stort sett alla instruktörer att INTE ta ut någon som helst ersättning för resan till banan, försäkringssjälvrisker, bensin, däck och olja som går åt på körningarna när vi jobbar på Rörberg. Ingen ersättning betalas heller ut för de många timmars planeringsarbete det krävs (vågar inte ens tänka på hur många det är) eller för den del den tid vi tar ledigt från vårt ordinarie arbete för att kunna köra på Rörberg.

Av de 150 SEK du betalade förra året gick 2/3 direkt till banhyran. Den 1/3 som tillföll SMC Gävleborg försvann ganska fort när det skulle köpas material, typ saneringsmedel, whiteboardtavlor och reseersättning för de instruktörer som har tiotals mil till och från banan, samt annat som är direkt knutet till Rörberg.
Icke medlemmar betalar alltså bara kostnader som är direkt knutna till Rörbergskörningarna, och ingenting till övriga SMC som är en förutsättning för att vi överhuvudtaget ska ha någon verksamhet på Rörberg. Jag tänker till exempel på instruktörernas utbildning, reseersättning för möten och kurser, samarbete med försäkringsbolagen och myndigheter, kansliets arbete med att administrera allt och framför allt; SMC’s politiska arbete som är en förutsättning för att vi överhuvudtaget får köra de hojar vi kör i Sverige!

Vi tjänar som du kanske förstår inte multum på körningarna, utan denna höjning för icke medlemmar gjorde vi helt enkelt för att överleva.

///Erik Forsberg, Sporthojsinstruktör och suppleant i SMC Gävleborgs styrelse
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
''Vi tjänar som du kanske förstår inte multum på körningarna, utan denna höjning för icke medlemmar gjorde vi helt enkelt för att överleva.''

Men om alla som åker är medlemmar då, överlever ni inte då?
Tror inte att dom fåtal som inte är medlemmar kan få det hela att gå ihop, bara för att dom tvingas betala 50:- extra.

Jag tycker att det är fel att höja avgiften bara för ett fåtal, utan skall man höjja så skall man göra det för alla. My 2$

Men skitsamma, det är kul som f-n att köra där och i år kommer jag vara med på varenda körning iaf.
Till sisst: Ni gör ett skitbra jobb!
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
''Vi tjänar som du kanske förstår inte multum på körningarna, utan denna höjning för icke medlemmar gjorde vi helt enkelt för att överleva.''

Men om alla som åker är medlemmar då, överlever ni inte då?
Tror inte att dom fåtal som inte är medlemmar kan få det hela att gå ihop, bara för att dom tvingas betala 50:- extra.

Jag tycker att det är fel att höja avgiften bara för ett fåtal, utan skall man höjja så skall man göra det för alla. My 2$

Blir du medlem i SMC innan Rörbergssäsongen börjar så kommer du att hinna tjäna in medlemsavgiften om du kör varje måndag på Rörberg.
Utöver det så får du några nummer av en helt okej tidning på köpet.

Jag tycker att det är logiskt att SMC väljer att premiera sina medlemmar på aktiviteter som SMC anordnar. T.ex. med ett lägre pris.

Prissättningen fungerar för övrigt likadant på Rörken och Tuvängen.
 

MissTriple

Medlem
Gick med
6 Mar 2007
Ort
Gävleborg
Hoj
Triumph Speed Triple, Kawasaki VN 1600
''Vi tjänar som du kanske förstår inte multum på körningarna, utan denna höjning för icke medlemmar gjorde vi helt enkelt för att överleva.''

Men om alla som åker är medlemmar då, överlever ni inte då?
Tror inte att dom fåtal som inte är medlemmar kan få det hela att gå ihop, bara för att dom tvingas betala 50:- extra.

Jag tycker att det är fel att höja avgiften bara för ett fåtal, utan skall man höjja så skall man göra det för alla. My 2$

Men skitsamma, det är kul som f-n att köra där och i år kommer jag vara med på varenda körning iaf.
Till sisst: Ni gör ett skitbra jobb!

Jag tycker det är helt rätt att ha en högre avgift för icke-medlemmar. Jobbet vi alla lägger ner på att få detta att funka går inte att räkna i pengar. Men det är otaliga timmar och mycket energi. Instruktörerna som jobbar på Rörberg ska ha en eloge för att de fixar det så bra!

Precis som Erik skriver så gick vi knappt ihop förra året, i år har vi fler körkvällar och det innebär visserligen mer inkomster men även mer utgifter som reseersättningar etc. Ibland måste vi också låna in instruktörer från andra län pga att vi inte har folk så det räcker och då blir det genast mer reseersättning.
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Blir du medlem i SMC innan Rörbergssäsongen börjar så kommer du att hinna tjäna in medlemsavgiften om du kör varje måndag på Rörberg.
Utöver det så får du några nummer av en helt okej tidning på köpet.

.

Nej nej nej, Om alla skulle bli medlemmar i smc så skulle det ju inte gå ihop:gnissla

Så ni som är medlemmar tycker jag kan samla in 50:- till oss som inte är det, för det är tack vare oss det går runt och bli körning:tummenupp
Jag tänkte gå runt med hjälmen i näven och samla in pengar mellan körningarna:D

p.s hoppas ni glömmer medlemskortet hemma:arsele

(OBS! detta inlägg har ett litet stänk av ironi över sig)
 
Last edited:

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Så ni som är medlemmar tycker jag kan samla in 50:- till oss som inte är det, för det är tack vare oss det går runt och bli körning:tummenupp
Jag tänkte gå runt med hjälmen i näven och samla in pengar mellan körningarna:D

p.s hoppas ni glömmer medlemskortet hemma:arsele
He he, ja du Dirtfightar´n du kan du ! Trist att du ska behöva vara spydig bara.

Att köra hoj på Gävle motorstadiums gokartbana ingår tyvärr inte i allemansrätten, SMK Gävle äger banan, SMC arrangerar kurserna där i samarbete med banägaren (avtalet är självklart till banägarens fördel syftande på banhyran) Det finns inget profitsyfte med avgifterna överhuvudtaget, det ska bara gå runt med en rimlig möjlighet att ersätta våra instruktörer för åtminstone soppan. (även om många av oss inte gör anspråk på det).

Att sedan SMC som arrangör väljer att skilja priserna åt för medlemmar och icke medlemmar i kursarrangemang är inget världsomvälvande grepp. Det sker överallt omkring oss i övriga samhället tex om du är medlem i en bensinkedja så får du rabatt på deras soppa, om du är medlem i en förening så får ett lägre pris på att delta i deras aktiviteter, om du är medlem hos IKEA så får du handla vissa varor lite billigare, är du medlem i en gymkedja så har du ett pris jämfört med icke medlem osv osv, jag tror du hajjar principen.. Som arrangör så har SMC också självklart rätt att bestämma avgiften för deltagande i aktiviteter som arrangeras i SMC´s regi.

Tycker du att det är så jättekonstigt att SMC vill premiera sina medlemmar lite grann ? Är det inte rimligt att SMC som ideell organisation vill erbjuda nån lite fördel för sina medlemmar ? Utan SMC bakom oss i diskussionerna med banägaren så hade vi knappast blivit insläppta på banan.. Att vi nu alla har möjlighet att ha skoj och träna på vårt hojåkande på Rörberg har vi SMC`s stöd att tacka för.

Jag blir alltid förbannad när nån av räkningarna i högen hemma har en högre avgift än vad den tidigare varit, om jag då har valmöjligheten att påverka detta genom att tex bli medlem i en förening så är det ju upp till mej att välja. Det är ingen som tvingar mej att välja det ena eller andra. Du är välkommen att köra med oss på Rörberg även om du inte är SMC medlem, så ville vi ha det ända från början när vi jobbade för att komma in på banan med hojarna överhuvudtaget. Att det nu skiljer nån spänn på deltagaravgiften handlar inte om att utestänga någon från kurserna eller tvinga någon till ett medlemskap man inte vill vara med i, då hade det nog skiljt mer än kaffepengar..
 
Last edited:

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Spydig? jag? Det var isåfall inte meningen, såklart fattar jag väl att jag har SMC att tacka för att jag överhuvudtaget får vistas på banan.


Jag skrev så här i ett inlägg tidigare:'' Men skitsamma, det är kul som f-n att köra där och i år kommer jag vara med på varenda körning iaf.
Till sisst: Ni gör ett skitbra jobb!''


Men för mig personligen så känns det så trist att behöva gå med någon organisation bara för att det skall gynna mig ekonomiskt i det långa loppet, så därför skiter jag i det och betalar istället 50:- mer än medlemmarna varje gång jag kör....och det i sin tur gynnar ju SMC mer än om jag vore medlem, eller hur?

Men det är klart, det enklaste vore ju att bli medlem.....men näe.:tungan
Och du taco, dina ''kaffepengar'' blir 450:-

P.s fixar ni rabatt på pilsnern på pubkvällarna så kan jag nog ändra mig:D , om jag fortfarande är välkommen:pannkyss
 
Last edited:

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Hej!
Nu börjar det närma sig körning:yoparty
Jag undrar om det är tillåtet med att köra med hjälmkamera, å då fattig som man är så menar jag ingen riktig ''hjälmkamera'' utan en dv-kamera fasttejpad på hjälmen:gnissla
Har kört lite grusväg med den på skallen, och det har funkat bra iaf...
Tänkte man kunde göra en liten film om rörbergskörningarna under sommaren 07.
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Däck

Äntligen dags för köringar på Rörberg:tummenupp . Vad är det som gäller med däcken, krav på mönsterdjup slicks med mera?
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Hej!
Nu börjar det närma sig körning:yoparty
Jag undrar om det är tillåtet med att köra med hjälmkamera, å då fattig som man är så menar jag ingen riktig ''hjälmkamera'' utan en dv-kamera fasttejpad på hjälmen:gnissla
Har kört lite grusväg med den på skallen, och det har funkat bra iaf...
Tänkte man kunde göra en liten film om rörbergskörningarna under sommaren 07.
Ok. Utgår ifrån att du sätter fast den på ett vettigt & säkert sätt både för din del och övriga. Hjälmtillverkarna brukar väl även varna för att klistra märken o shit på hjälmen men men det äventyrar ju inte säkerheten på banan i sej. Måste ju bli ett rejält styrkepass för nacken med den prylen på skallen, särskilt med vårt nya upplägg på bromsövninger :skrämd he he. Låter ju trevligt f.ö med en liten Rörbergsfilm ! Den får vi köra på storbild nån SH pubb i vinter då..


Äntligen dags för köringar på Rörberg:tummenupp . Vad är det som gäller med däcken, krav på mönsterdjup slicks med mera?
Både mönstrade däck och slicks ska vara i gott skick. Vår "besiktning" är ju inte SBP men ska fastställa att vi har säkra hojar på banan. Sen kan man ju fundera på om det är så stor vits med att köra slicks/racedäck på Rörberg då det kanske är svårt att få upp en schysst arbetstemp i gummit på en liten bana..
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005


Både mönstrade däck och slicks ska vara i gott skick. Vår "besiktning" är ju inte SBP men ska fastställa att vi har säkra hojar på banan. Sen kan man ju fundera på om det är så stor vits med att köra slicks/racedäck på Rörberg då det kanske är svårt att få upp en schysst arbetstemp i gummit på en liten bana..


Hade nog inte tänkt åka på slicks men han som hade motarhjulen före mig har nog bara åkt rakt fram eller burnat mycket:D . Täkte att man skulle få jämnare slitage även på sidorna innan man byter däck:yoparty . Det är ju inte helt slut i mitten men det kanske inte klarar bilprovningens krav.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Det är ju inte helt slut i mitten men det kanske inte klarar bilprovningens krav.
Tjaa, en flaska fin sprit eller en tub autosol kanske kan blidga våran besiktningschef :) Närå men "lagligt" mönsterdjup är nog att rekomendera dvs minst 1 mm över hela slitbanan..
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Tjaa, en flaska fin sprit eller en tub autosol kanske kan blidga våran besiktningschef :) Närå men "lagligt" mönsterdjup är nog att rekomendera dvs minst 1 mm över hela slitbanan..

Om 1mm är kravet så måste vi göra något åt rakan på Rörberg:D Den är för lång om mitt bakdäck ska hålla hela säsongen:tuttar
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top