Sturup i helgen?

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Någon som har fakta om hur det kommer bli i helgen på Sturup med tanke på att dom fortfarande gräver vid banan?
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
är väl upplagt för racefest ... hört goa motorljud nu när man jobbat på dagarna från banan :)
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Man kan träna där o bilar kör där, men är det grönt för hojarna att tävla eller?

Dom gick runt banan igår, istället för att köra sitt pass kl 16:00.
Vad som händer idag är lite oklart, men tror det kommer att köra
träningspass, och därefter ta ställning till hur de gör.

En del förare har redan sagt att de inte kör, men om det blir race ändå
för de andra vet jag inte.. det lär väl hända mycket idag innan något
är bestämt...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Är det pga säkerheten runt banans läggning och avåkningszoner, eller faktumet att banan inte är färdigställd och kanske ser ut som en konstruktionszon? lite vag info från ryktesspridarna...
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Är det pga säkerheten runt banans läggning och avåkningszoner, eller faktumet att banan inte är färdigställd och kanske ser ut som en konstruktionszon? lite vag info från ryktesspridarna...

Jepp, det är pga säkerheten.
Läs inlägg #60 på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=152917&page=3
De har inte godkänd banlincens förtillfället.. så det känns inte ens som det
är nära att bli race tycker jag.. att de ens bjuder dit hojar utan godkänd
banlicens är helt otroligt. Hyggligt mot tex Stenberg som har över 150 mil
resa...

Men.. allt kan hända.. de kanske hinner flytta armcore räckena o allt som
skulle göras.. idag, och då kanske det blir något..
vi vet väl mer i eftermiddag antar jag
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Har det hänt några otrevliga olyckor på sturup p.g.a. dålig säkerhet? Det körs väl rätt mkt hoj där?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Har det hänt några otrevliga olyckor på sturup p.g.a. dålig säkerhet? Det körs väl rätt mkt hoj där?


Jag kan erinra mig en olycka sommaren 2005, en kille på en Kawa ZXR750 (om jag minns rätt) som på rakan efter snabbvänstern fortsatte rakt fram genom sandfållan in i ett räcke.
Annars bara några mindre incidenter.

Problemet, om nu just detta verkligen är ett problem, är att de som kör får hålla igen en del pga banans brist på säkerhetsmariginaler på vissa ställen.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag kan erinra mig en olycka sommaren 2005, en kille på en Kawa ZXR750 (om jag minns rätt) som på rakan efter snabbvänstern fortsatte rakt fram genom sandfållan in i ett räcke.
Annars bara några mindre incidenter.

Ok... det kan inte slutat väl...


Problemet, om nu just detta verkligen är ett problem, är att de som kör får hålla igen en del pga banans brist på säkerhetsmariginaler på vissa ställen.

Jag kör inte roadracing men tycker inte att rädsla för räcken skall vara ett moment i tävlingen.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2897179 Det är skillnad på lite tisdagskörning med smc, och med förare som kör vm-tempo i en tävling.
Jo självklart, jag menade absolut inte att det finns något samband mellan uteblivande olyckor och att eliten ska köra där. Det var bara en stilla undran.
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Dom har flyttat en del under våren och mecka som fan på banan, Den har inspekterats av nån snubbe från nån MC förening och godkännts när det gäller ändringar, men det jag vill veta är om det är godkännt nu och i så fall om det blir tävling..

Killen på Kawan kom över krönet och sedan i vänsterknycken fick han framhjulslyft som skickade hojen och honom in i en lite barriär som var där för Motard eller nåt vid en bit grus halvvägs mot högern innan BMW kurvan.. Hojen fastnade i barriären och slungades villt upp i luften, men killen nådde inte något räcke..

Den biten av banan är bra, det är direkt in i den vänstern som är nära räcket, samt BMW kurvan, dammaböjen och snabbvänsten efter nya bakrakan, men de e dessa ställena som skulle ha gjorts vid under våren... Är något av det fixat eller ska folk spekulera vidare.. Please Fakta om nån har???
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!

Den biten av banan är bra, det är direkt in i den vänstern som är nära räcket, samt BMW kurvan, dammaböjen och snabbvänsten efter nya bakrakan, men de e dessa ställena som skulle ha gjorts vid under våren... Är något av det fixat eller ska folk spekulera vidare.. Please Fakta om nån har???


Maffan, om du kollar i SSEMSE-forumet så har Hans/Kurvmakaren lagt upp en hel del bilder på ombyggnaden. Just dessa ställen du nämner verkar vara "fixade". Dock kvarstår ju en del olustiga räcken och dyligt på sträckningen mellan dammaböjen och start/mål.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag kan erinra mig en olycka sommaren 2005, en kille på en Kawa ZXR750 (om jag minns rätt) som på rakan efter snabbvänstern fortsatte rakt fram genom sandfållan in i ett räcke.
Annars bara några mindre incidenter.

Problemet, om nu just detta verkligen är ett problem, är att de som kör får hålla igen en del pga banans brist på säkerhetsmariginaler på vissa ställen.
Om du nu ska erinra dig så erinra dig rätt. En massa spekulationer hit o dit spär bara på eländet. Du är helt ute o reser...

Dom har flyttat en del under våren och mecka som fan på banan, Den har inspekterats av nån snubbe från nån MC förening och godkännts när det gäller ändringar, men det jag vill veta är om det är godkännt nu och i så fall om det blir tävling..

Killen på Kawan kom över krönet och sedan i vänsterknycken fick han framhjulslyft som skickade hojen och honom in i en lite barriär som var där för Motard eller nåt vid en bit grus halvvägs mot högern innan BMW kurvan.. Hojen fastnade i barriären och slungades villt upp i luften, men killen nådde inte något räcke..

Den biten av banan är bra, det är direkt in i den vänstern som är nära räcket, samt BMW kurvan, dammaböjen och snabbvänsten efter nya bakrakan, men de e dessa ställena som skulle ha gjorts vid under våren... Är något av det fixat eller ska folk spekulera vidare.. Please Fakta om nån har???

Ska man vara riktigt noga så var det ett bakhjulssläpp som berodde på för mkt gas över krönet som gjorde att han la sig o gled av banan. När hojen sen nådde grusen så började den volta o det såg rätt otäckt ut. Hojen blev tyvärr totalskrot. Barriären som hojen flög in i var inte fylld med något så det såg värre ut än vad det var. Varken förare eller hoj var i närheten av något räcke.

Både hojen och föraren har kört på banan igen efter den insidenten, lika gasglada som innan.
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Det är skillnad på lite tisdagskörning med smc, och med förare som kör vm-tempo i en tävling.

Det är lite skillnad att snacka en massa o vet vad man pratar om. SMC har inte kört på Strurup.

Fick ett samtal från banan precis och dom snabbaste förarna som kör med Sydskanes Emse är fortfarande snabbast på banan.
Dom tiderna är satta innan banan blev ombyggd i vår...

Så än så länge är det absolut skillnad men inte till VM-förarnas fördel...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top