Död KTM-LC4 : ingen kompression

destruid

Carpe Diém!
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Lean Mean Wheelie Machine
Tjena, Under dagens körning blev hojen helt orkeslös o dog, provade kicka men det finns ingen komp... nån som har råkat ut för detta? kan det va dekompen som gett sej o pyser ut eller vad kan det vara? känns som om man håller inne dekompen hela tiden liksom.. ingen komp alls..vajer osv på dekompen e helt i ordning så det måste vara något på insidan isof..
Detta gäller en KTM Lc-4 625 års 02..dvs ingen elstart osv..
Nån som har nån idé?
Tacksam för hjälp o vettiga svar!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hål i kolven?
Trasiga kolvringar?
Trasiga ventiler?
 

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Dom tankarna jag gått i också. Dock vill man ju gärna höra lite tips innan man river. Hade exakt samma tanke om decompen på något vis kanske har hängt sig?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Exakt så var det med min 525 soprent från ventiler kolven hade gått o tog med rubbet ingen vacker syn.. där med inte sagt att detta gäller era hojar
 

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Låter som att det kan bli en rolig grej det här då. Har nyligen köpt hojen ska tilläggas. Min började blåryka så den parkerades och fick stå till sig lite. Böt insugsgummi på den sen tänkte jag prova kicka runt motorn för att se hur den betedde sig. Då fanns det som sagt nästan ingen komp.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tyvärr är min upplevelse att dom tidiga generationerna av lc4 inte är så stabila om man varvar dom hårt och åker my bakhjul. Det finns betydligt bättre hojar för detta.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det helt sopslut med komp så är det något mer än autodekompen som läcker. Bara att riva och tröstshoppa motordelar. Jag har det mesta till LC4 när du vet vad som gett upp.:banana
 

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Helt tomt på komp är det inte. Men inte alls som det har vart. Får bli ett vinterprojekt. Återkommer säkerligen! :)
 

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Är det helt sopslut med komp så är det något mer än autodekompen som läcker. Bara att riva och tröstshoppa motordelar. Jag har det mesta till LC4 när du vet vad som gett upp.:banana

Tjena,nu har jag börjat riva lite lätt i motorn. Såg att en av avgasventilerna var väldigt kladdig och den andra bara lite sotig. Vid närmare eftertanke blårykte det mer eller mindre faktiskt ur ena pipan bara. Sebring system på därför jag kan urskilja.Stämmer bra överens med sidan som är kladdig. Dålig ventil ? Behöver jag riva mer eller bör detta vara felet med en läckande ventil?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Inte riktigt samma sak men jag hade en reju moppe med 70cc och lite annat. Den gick alldeles för snålt med det trimmet vilket resulterade i ett hål precis mitt i kolven rakt igenom som en 5krona. Den tappade ork blurrade till och dog. Kickade och kände direkt att detta är inte bra.

Bara en liten annekdot i sammanhanget :7peta
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tjena,nu har jag börjat riva lite lätt i motorn. Såg att en av avgasventilerna var väldigt kladdig och den andra bara lite sotig. Vid närmare eftertanke blårykte det mer eller mindre faktiskt ur ena pipan bara. Sebring system på därför jag kan urskilja.Stämmer bra överens med sidan som är kladdig. Dålig ventil ? Behöver jag riva mer eller bör detta vara felet med en läckande ventil?

Bild?

Läckande ventil kan absolut vara en orsak men då skall det läcka ganska mycket. Och då uppstår frågan varför den börjat läcka.

Plocka av toppen och häll bensin i anslutningen för avgasröret, läcker det förbi ventilen?
 

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Ska plocka av toppen under dagen och göra läcktestet.. Förhoppningsvis lyckades jag bifoga bilden på ventilen.
 

Bifogat

  • 20171016_193853.jpg
    20171016_193853.jpg
    1.4 MB · Visningar: 116

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är ventilen oljig kan ju ringarna på kolven eller kolven vara.dags att byta. Men även ventilstyrningar o ventiltätningar kan vara dags att byta hojen är ju till åren.

Alla vet ju att ktm e skit:D:D. Nä dom är ok med tanke på hur dom flesta körs.:tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ska plocka av toppen under dagen och göra läcktestet.. Förhoppningsvis lyckades jag bifoga bilden på ventilen.


Lånat bilden från någon gory "Black head extraction" på You Tube...?


Teknikforumet... :näsblod

Om en avgasventil är "sölig" så handlar det om rätt mycket olja där det inte skall vara olja.
Om en avgasventil av två i samma förbränningsrum är sölig så skulle jag börja med att rikta in mig på ventilstyrning/tätning för just det skaftet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Den verkar ju inte ha gått för snålt i alla fall.
skulle gissa att kolven eller ringarna är slut/ hål.
 

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Nu har jag kollat cylinder,kolv samt ringar som är i utmärkt skick. Blir inte klok på det här.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top