Fått tillbaka stulen Aprilia SR 125 -02

Nilzzon

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Mito på utgång, Motard på ingång
Efter 4månader på villospår ute hos snorungar i Frölunda har min scooter hittat hem! Ska kolla in skadorna nu på fredag då den står på polisstationen.

Min fråga är vad en kåpsats kostar helt ny? För har fått bra prisförslag på att lägga en candylack, men måste motivera försäkringsbolaget genom att visa att de spar pengar på lack istället för nytt kåpset.

Vad bör jag annars kolla efter på hojjen? Det jag kan tänka mig behöver åtgärdas är detta:
*Nytt bakdäck
*Bromsbelägg
*Tändningslås/styrlås
*Sadellås
*Rem (har använts vid ett rån och med skjuts)
*Eventuella skador på fälg
*Bussningar och dyl, ifall glapp i framgaffel uppkommit.
*Stötdämpare bak

Försäkringsbolaget har sagt att det är upp till mig om jag vill ha kontant ersättning eller fixa hojjen. När den blev stulen va den en pedantskött pärla med 500mil på mätaren, så återstår att se hur misshandlad hon har blitt =( :huvet

Vart i Gbg brukar dom reparera Aprilia Scooter?

Mvh Nilsson
 

guldlock

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2006
Ort
stockholm
Hoj
Aprilia rs
surt som fan. man blir lika förbannad varje gång en sån här tråd läggs upp :(
lycka till med skadorna osv. Vet inte nåt ställe i gbg för bor ju i sthlm :)
 

Nilzzon

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Mito på utgång, Motard på ingång
Man tackar!
Jo surt, fick bara ha den 2månader innan den försvann. Kom hem från jobbet kl 04.00, vid 07.00 när tjejen åkte till jobbet va den borta! Idioterna ska tydligen ha försökt sandpappra bort färgen på den med! Hoho
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag skulle tagit kontant ersättning men vem vet det kanske lönar sig att fixa till den o sälja? Eller om du nu vill ha kvar den?
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Efter 4månader på villospår ute hos snorungar i Frölunda har min scooter hittat hem! Ska kolla in skadorna nu på fredag då den står på polisstationen.

Min fråga är vad en kåpsats kostar helt ny? För har fått bra prisförslag på att lägga en candylack, men måste motivera försäkringsbolaget genom att visa att de spar pengar på lack istället för nytt kåpset.

Vad bör jag annars kolla efter på hojjen? Det jag kan tänka mig behöver åtgärdas är detta:
*Nytt bakdäck
*Bromsbelägg
*Tändningslås/styrlås
*Sadellås
*Rem (har använts vid ett rån och med skjuts)
*Eventuella skador på fälg
*Bussningar och dyl, ifall glapp i framgaffel uppkommit.
*Stötdämpare bak

Försäkringsbolaget har sagt att det är upp till mig om jag vill ha kontant ersättning eller fixa hojjen. När den blev stulen va den en pedantskött pärla med 500mil på mätaren, så återstår att se hur misshandlad hon har blitt =( :huvet

Vart i Gbg brukar dom reparera Aprilia Scooter?

Mvh Nilsson

Var maner du med att de är upp till dej om du vill ha kontans ersättning elelr fixa hojen? Får du välja mellan pengar för hojen eller at dom lagar den åt dej eller pengar för hojer eller att du får pengarna för skadorna och lagar själv?
Hursomhelst så lönar de sej sällan att ta pengar och laga den själv, brukar bli dyrare än vad man räknar med. Smidigast är nog att få kontanter och leta sej en ny hoj. Men gå absolut inte med på det första budet dom ger dej.
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Var maner du med att de är upp till dej om du vill ha kontans ersättning elelr fixa hojen? Får du välja mellan pengar för hojen eller at dom lagar den åt dej eller pengar för hojer eller att du får pengarna för skadorna och lagar själv?
Hursomhelst så lönar de sej sällan att ta pengar och laga den själv, brukar bli dyrare än vad man räknar med. Smidigast är nog att få kontanter och leta sej en ny hoj. Men gå absolut inte med på det första budet dom ger dej.

beror väll givetvis på hur budet lyder, börjar dom yra om 50k så tycker jag inte du ska tacka nej...:tuttar
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
beror väll givetvis på hur budet lyder, börjar dom yra om 50k så tycker jag inte du ska tacka nej...:tuttar


Oavsett vad dom bjuder första gången så är de skitpengar, dom ska väll också försöka tjäna pengar eller? 50k får man i fantasin, nu snackar vi om ett försäkringsbolag.
 

Nilzzon

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Mito på utgång, Motard på ingång
Ja alltså, antingen får jag ut pengar för hojjen eller så får verkstad fixa den och räkningen går till försäkringsbolaget. Så ifall jag väljer att fixa den kan inte repkostnaderna överstiga ersättningen. (Mao, jag betalar "enbart" självrisken)

Det finns bara ett fåtal (3st) Aprilia RS 125 till salu inom 50mils radie, ingen av dessa faller mig i smaken då det gäller färg/pris. Dessutom behöver jag en scooter utöver bilen att pendla till jobbet/gymmet med. Så ifall dom inte kört sönder den totalt borde det vara bättre att få tillbaka den i perfekt skick än att köpa en ny.
Fördelen är ju dessutom den att jag vet att slitdelar är nya samt ev chans att bestämma färg.
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Ja alltså, antingen får jag ut pengar för hojjen eller så får verkstad fixa den och räkningen går till försäkringsbolaget. Så ifall jag väljer att fixa den kan inte repkostnaderna överstiga ersättningen. (Mao, jag betalar "enbart" självrisken)

Det finns bara ett fåtal (3st) Aprilia RS 125 till salu inom 50mils radie, ingen av dessa faller mig i smaken då det gäller färg/pris. Dessutom behöver jag en scooter utöver bilen att pendla till jobbet/gymmet med. Så ifall dom inte kört sönder den totalt borde det vara bättre att få tillbaka den i perfekt skick än att köpa en ny.
Fördelen är ju dessutom den att jag vet att slitdelar är nya samt ev chans att bestämma färg.

bestämma färg?, Försälringsbolaget brukar väll enbart återställa hojjen til ursprungligt skick? Men iof behövs det en hellack så lär det gå o välja färg... anars tror jag att verkstaden kommer att snåla så mycket som möjligt o strunta i att lacka kåpor som är oskadade! :gnissla
 

Nilzzon

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Mito på utgång, Motard på ingång
bestämma färg?, Försälringsbolaget brukar väll enbart återställa hojjen til ursprungligt skick? Men iof behövs det en hellack så lär det gå o välja färg... anars tror jag att verkstaden kommer att snåla så mycket som möjligt o strunta i att lacka kåpor som är oskadade! :gnissla

Enligt polisen jag pratade med lär det behövas en hellack eller nya kåpor. (men ska se den med egna ögon först imorgon).
Knävlig som jag är skulle jag aldrig acceptera att de enbart lackar några kåpor, då jag är allergisk mot nyansskillnader pedant som jag är. Jag försäkrade en hoj utan nyansskillnader, när jag betalt den dyra självrisken skall jag ha en hojj utan nyansskillnader.
Ett komplett kåpset kostar ca 10´000:, lacken ligger inte i närheten av de pengarna. Så att återställa den till orginal skulle bli en dyrare historia för försäkringsbolaget.
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Enligt polisen jag pratade med lär det behövas en hellack eller nya kåpor. (men ska se den med egna ögon först imorgon).
Knävlig som jag är skulle jag aldrig acceptera att de enbart lackar några kåpor, då jag är allergisk mot nyansskillnader pedant som jag är. Jag försäkrade en hoj utan nyansskillnader, när jag betalt den dyra självrisken skall jag ha en hojj utan nyansskillnader.
Ett komplett kåpset kostar ca 10´000:, lacken ligger inte i närheten av de pengarna. Så att återställa den till orginal skulle bli en dyrare historia för försäkringsbolaget.

Hehe okey då förstår jag hur du tänker! Åt hvete med folk som inte kan låta andras saker vara ifred!:gnissla
 

Nilzzon

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Mito på utgång, Motard på ingång
Hehe okey då förstår jag hur du tänker! Åt hvete med folk som inte kan låta andras saker vara ifred!:gnissla

Jo det suger som fan, men grabbarna torskade dit för rån iaf! :tummenupp
Lagen "övergrepp i rättsak" suger, borde kapa händerna på korparna..
 

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Efter 4månader på villospår ute hos snorungar i Frölunda har min scooter hittat hem! Ska kolla in skadorna nu på fredag då den står på polisstationen.

Min fråga är vad en kåpsats kostar helt ny? För har fått bra prisförslag på att lägga en candylack, men måste motivera försäkringsbolaget genom att visa att de spar pengar på lack istället för nytt kåpset.

Vad bör jag annars kolla efter på hojjen? Det jag kan tänka mig behöver åtgärdas är detta:
*Nytt bakdäck
*Bromsbelägg
*Tändningslås/styrlås
*Sadellås
*Rem (har använts vid ett rån och med skjuts)
*Eventuella skador på fälg
*Bussningar och dyl, ifall glapp i framgaffel uppkommit.
*Stötdämpare bak

Försäkringsbolaget har sagt att det är upp till mig om jag vill ha kontant ersättning eller fixa hojjen. När den blev stulen va den en pedantskött pärla med 500mil på mätaren, så återstår att se hur misshandlad hon har blitt =( :huvet

Vart i Gbg brukar dom reparera Aprilia Scooter?

Mvh Nilsson

Ajj Fan jag lider med dig. Dom där :arsele Skulle ha sig en spark. Men du jag blev lite nyfiken kan du inte ta några bilder på den när du får hem den / på polisstationen Och lägga upp här så vi får se hur illa där ann den ligger till? Så har vi före och efter bilder.

Edit: Före och efterbilder e bra för att få dig att känna dig bra oxå^^ Finns inge vackrare än när man lyckats göra ett vrak till en pärla.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top