Växla ner på rätt eller fel?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Tja, har (övnings)kört med min nya mc i 2 dagar nu! Det jag inte riktigt är 100% säker på är hur man växlar ner korrekt, när jag då gör det så "hackar" det till från växelpinnen? (innaför naturligtvis). Ska det vara så?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Dra in kopplingen och tryck ner växelpinnen - alltså lägg foten försiktigt på och tryck - stampa ner gör man bara på motarder... :hihi

EDIT: Glöm såklart inte att släppa kopplingen sen :mattias
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Dra in kopplingen och tryck ner växelpinnen - alltså lägg foten försiktigt på och tryck - stampa ner gör man bara på motarder... :hihi

EDIT: Glöm såklart inte att släppa kopplingen sen :mattias

Jag petar som en kärring på växelpinnen, kanske helt enkelt ska låta så. Har inga andra referenser än min gamla Zundapp från -79 :va

Finns väl bara 2 sätt att växla ner, med kärlek eller våld?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag petar som en kärring på växelpinnen, kanske helt enkelt ska låta så. Har inga andra referenser än min gamla Zundapp från -79 :va

Finns väl bara 2 sätt att växla ner, med kärlek eller våld?

Nja, du kan göra det på föräldrasättet också, hårt men rättvist. Gör som du gör fast var lite mer bestämd när du trycker till. :)
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag petar som en kärring på växelpinnen, kanske helt enkelt ska låta så. Har inga andra referenser än min gamla Zundapp från -79 :va

Finns väl bara 2 sätt att växla ner, med kärlek eller våld?

Växla med kärlek men med bestämdhet. Förresten, Zündapp hade en mycket sinnrik växellådskonstruktion, en dragskilsmekanism med kullagerkulor som grep in i kuggarna!
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Så det ska inte låta speciellt vackert när man växlar ner? :confused:

Kärlek med bestämdhet säger inte mig mycket. Antingen trycker man eller petar i växeln?

Inget "våld". Krävs det mer än "bestämdhet" har du fel någonstans. Kopplar den ur ordentligt?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är den ny ny, så är det inte riktigt inkört. Aldrig våldsamt, men "bestämt" som ovan sagt. Grejerna ska ju slitas in rätt,...

Även om du övningskör, de första milen ska köras på alla växlar, ligg helst inte å nöt på en växel. Variera hastighet, använd hela lådan och låt motorn jobba utan att varva den, dvs använd vridet.

Det var iaf de direktiv jag fick nu när jag hämtade min...
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Är den ny ny, så är det inte riktigt inkört. Aldrig våldsamt, men "bestämt" som ovan sagt. Grejerna ska ju slitas in rätt,...

Även om du övningskör, de första milen ska köras på alla växlar, ligg helst inte å nöt på en växel. Variera hastighet, använd hela lådan och låt motorn jobba utan att varva den, dvs använd vridet.

Det var iaf de direktiv jag fick nu när jag hämtade min...


Växlar hela tiden, dock är jag lite rädd i början att använda höga varv :) tycker det går så sjukt fort att man näsan blir tunnhårig.
 

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Sthlm/Solna
Hoj
nothing atm
Tja, har (övnings)kört med min nya mc i 2 dagar nu! Det jag inte riktigt är 100% säker på är hur man växlar ner korrekt, när jag då gör det så "hackar" det till från växelpinnen? (innaför naturligtvis). Ska det vara så?

Jag skulle tippa på att du inte riktigt trycker i växeln "vänligen" men bestämt, utan du trycker nog ner pinnen så sakta att inte växeln hoppar i helt. Samma fenomen får man även på bilar (om jag inte minns fel). Du ska inte vara rädd när du växlar ner, tryck till (med de menar jag inte att du ska stampa ner växeln) men ligg inte kvar med foten när du väl tryckt till. Jag tror du får till det där efter några timmars körning skaru se, Lycka till! :tummenupp

/Dennis
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag skulle tippa på att du inte riktigt trycker i växeln "vänligen" men bestämt, utan du trycker nog ner pinnen så sakta att inte växeln hoppar i helt. Samma fenomen får man även på bilar (om jag inte minns fel). Du ska inte vara rädd när du växlar ner, tryck till (med de menar jag inte att du ska stampa ner växeln) men ligg inte kvar med foten när du väl tryckt till. Jag tror du får till det där efter några timmars körning skaru se, Lycka till! :tummenupp

/Dennis

Tack för svaren, uppdaterar imorrn hur det gick :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du ska inte använda höga varv, men låt mellanregistret jobba lite så att lådan får lite motstånd att tugga i.

jag känner igen problemet. Jag hämtade min i Uppsala och åkte gamla vägen mot Sigtuna hem. Trivselvarv på 6:an ger ca 160 blås, dte är tidvis ärtt fort på den vägen om man kört 3 mil på hojen!

Växlar hela tiden, dock är jag lite rädd i början att använda höga varv :) tycker det går så sjukt fort att man näsan blir tunnhårig.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag bruka dutta lite på gasen när man växlar ner hårt , sitter i sen min gammla suka.. va tvungen på den för den va cuttad o hade förstärkt koppling o va allmänt trög, om de nu va de :)
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Växla med kärlek men med bestämdhet. Förresten, Zündapp hade en mycket sinnrik växellådskonstruktion, en dragskilsmekanism med kullagerkulor som grep in i kuggarna!

Synd bara att dom hade en spleinsad växelaxel i smörstål, som växelpedalen i gjutjärn satt på. :näsblod
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Växlar hela tiden, dock är jag lite rädd i början att använda höga varv :) tycker det går så sjukt fort att man näsan blir tunnhårig.

:D :hihi


Var int eorolig. Tryck ner växlarna ordentligt. Inte överdrivet våld, men var inte rädd för att trycka.

Anledningen att du inte hör något ljud när du växlar upp är för att lådan är synkad. Därför använder man oftast inte koppling när man kör en MC hårt (höga varv) eftersom det inte behövs. Bara att släppa gas och i med en högre växel. Full gas direkct! Detta kan du prova på din båge också. Inte skadligt även om du kommer att vilja tro det. Dock om du vill växla upp vid normal körning (inte toppvarv) så bör du använda koppling så det inte blir något plötsligt ryck.

Men som sagt, bara att trampa ner växlarna. Om du tycker din växellåda låter eller är klonkig ska du prova en gammal Kawasugi. Låter som hojen får hicka varje gång man lägger i 1:an. :hihi Kaplonk.

Drive safe dude.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top