Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Samma dilemma finns ju även på bilsidan, fast inte i lika hög grad. Man kan jämföra en Volvo 240 från 80-talet med en ny Toyota CR-H. Volvon har rena, enhetliga och funktionella linjer. Som en kartong. När blir en kartong omodern? Medan Toyotan har en massa omotiverade och konstig plåtveck, underliga och icke-funktionella linjer efter karossen sida. Och fälgarna ser bara konstiga och överdesignade ut.

https://www.klassiker.nu/kopguide/volvo-240-turbo-lego-racer-2181

https://www.toyotaofdecatur.com/blog/2019-toyota-c-hr-exterior-and-interior-color-options/


Ut till Hammers försvar - Tam-ta-taaa

Jan Wilsgaard hälsar och tackar från andra sidan.

A-Brief-History-of-the-Volvo-Amazon-5-jan_wilsgaard_amazon-prototyp.jpg


Ja, det är en förstudie till Amazonen han står med, den unge norsk-amerikanen.
Under 4 decennier var han tongivande designer, på ett och samma företag. Han började direkt efter skolan, bara 20 år fyllda!
Få designers har betytt så mycket för sitt företag som han.
På rak arm kommer jag bara att tänka på namn som Bill Mitchell och Bruno Sacco, men det finns fler.

140an i sin ursprungliga, avskalade nyklassicistiska form är en fantastisk spegling av Det Nordiska.
Ja, med versaler. Det som väldigt få kan ta på, men som Wilsgaard fångade, paketerade och presenterade.

Vi ser förbi den helgjutna designen bara för att vi för vårt inre ser styggelser som hönstrappor och Dynamindfronter när vi talar 140.
Den ursprungliga bilen är en fem-etta!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ursprunglig 144 är en sak. 240 en HELT annan, med drag av VSCC eller vad den nu hette, den kommittéritade styggelsen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Under 4 decennier var han tongivande designer, på ett och samma företag.

Bara en sådan sak skvallrar ju om en helt annan tidsanda. Långt innan folk hade kontaktnät, LinkedIn konton och ”karriärcoacher” som tjatar om att byta arbetsgivare minst vart fjärde år...Långt innan vem du känner blev viktigare än vad du kan...

Även detta symboliseras i den diskuterade bilens design - lojaliteten...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ursprunglig 144 är en sak. 240 en HELT annan, med drag av VSCC eller vad den nu hette, den kommittéritade styggelsen.

Jamen nejmen jomen - du är snäll när du säger kommittéritade.

Vad man gjorde var att man byggde den säkraste bilen man kunde helt från scratch - och fick mer uppmärksamhet än man någonsin drömt om. Volvo VESC var en killer - mediamässigt.

Detta var ESV-bilarnas tidevarv i USA, men tyngdpunkten lades mer på "experimental" än på "vehicle"

Felet de flesta andra gjorde var att dom tog en befintlig produktionskaross och "byggde på säkerhet" på den.

Mini_Clubman_SRV4_Concept_1974.jpg

Mbesf22.jpg


Implikationen i omvärldens ögon blev att "så här skulle vi bygga om vi ville göra en säker bil".
Men, modellen fortsatte att produceras utan några av dessa "experimentella" säkerhetsfeatures nådde fram till konsumenterna(-s ögon).

Volvo gjorde precis tvärt om. Man kände kraften som konceptet VESC hade ruckat på, och sade till Wilsgaard:
"Här. Ta det vi har, och ändra så det ser ut som en VESC.
Och, förresten - det får inte kosta något. Bottenplatta, axelavstånd måste vara samma, något annat har vi inte råd med.
Du måste dra ut nosen 20 cm för vi skall byta framvagn och lite annat, men i övrigt har du fria händer. När kan du vara klar?
Så lik VESC som möjligt, kom ihåg det."

Framifrån är dom lika.

Volvo_vesc.jpg

Men från sidan ser man de stora skillnaderna:

5.jpeg.jpg

VESC är ggiiggaannttiisskk. Den är metern längre än 140, och har en hjulbas som en lastbil. Med överhäng dessutom.
Det är lite gulligt att Volvos egen promobild är tagen ute på en byggarbetsplats, och man ser vilket hemsnide bilen är.
Bedrövlig panelpassning, bubblig i plåten, nyansskiftningar mellan karossdetaljer - bilen ser banne mig krockad ut.
Krockad 100 gånger, och sedan ihopsatt igen. Kanske en del av framgången...?
När jag ser bilden här igen, så får jag flashbacks från hur den 12-årige Hampe uppfattade bilen.
Jag stördes rejält av att bilen stod på eftermarknadsfälgar, och navkåpona var JPs egna. "Billigt" tyckte jag.
...också ville jag sett mycket bredare kant utåt på en så stor bil. :D
Nitpicker redan då. Kanske inte stolt över det, men medveten. :mattias
Nu, i vart fall...

Bara två år senare presenterades 240, och Volvo hade varit MYCKET noggranna med att läcka bilder under hela processen för att kunna surfa vidare på vågen från VESC.
...och förbereda världen på att efterträdaren skulle vara något... ...helt... ...annat.

Man till och med begick ett slags lustmord på 140-serien sista året genom att medvetet bygga på en ljugarbänk av Guds nåde...

b7456eb478d5cf2c74fd960f6fcdba95.jpg

...för att transiteringen till 240 skulle gå enklare.
Efter den attacken på synnerven skulle vilken som helst efterträdare upplevas som bättre.


Och "var mans VESC" blev en pyramidal succé.
Trots sitt utseende. Tack vare sitt utseende.

Volvo uppfattades inte bara som en "säker bil". Den hade blivit Säkerhetsbilen. Med stor bokstav, capital letters und bestimmter Artikel dazu.
På alla marknader, helt enkelt.

Volvo framställdes som den enda tillverkare som agerade på sina säkerhetskoncept, genom att bilen såg ut som VESC. Egentligen var det ju bara fronten, men det hade folk glömt.
Volvo byggde in sin egentliga säkerhet osynligt, som de flesta andra tillverkare - men bara Volvo förmådde kapitalisera på sitt konstiga konceptfordon.

Ja, första 240 är ful. Som stryk. Och extra allt ovanpå det.
Men, den förändrade allt för Volvo. Den lyfte Volvo till en helt annan spelplan.
Det var meningen att den skulle vara ful!

Idag är utilitarism ett buzzord inom filosofi. Ja, och politik och allt möjligt.
Men 240 var ett slags industriellt utilitaristiskt projekt, där man (förment) lät designen falla på säkerhetens altare.

5 år senare hade man inte bara mjölkat greppet på vad det kunde ge, utan även för evigt positionerat om Volvo på den globala marknaden.
Wilsgaard fick friare händer att normalisera "var mans VESC" och nu kommer vi äntligen till det som denna posten skulle handla om:

Tammer pratar om 240 från 80-talet. Från -81 har 240 ett helt annat uttryck, och ögonen blöder
inte längre när man ser bilen.
De 6 åren av "var mans VESC" är bara en kort parentes!
Grunddesignen från mitten av 60-talet var i produktion under 25 år, varav som 240 18 år.
Ful-240 bara under 5 år.

Kom ihåg att 240-modellen överlevde 740!
...som visserligen efterträddes av 940, men ändå.
Mer signifikant är att man verkligen blev tvungen att döda 240 för att få loss plats att tillverka den nya 850 på. 240-serien var brutalt lönsam in i det sista, mycket tack vare det interna "240-bolaget" och hade, ur ett suboptimerat perspektiv kunnat fortsätta produceras i många år med god lönsamhet.
Helheten och framtiden krävde andra beslut, dock.


Så, skönhet är en sak - men historian bakom ett föremål kan vara vackrare än objektet i sig.
Med bilen framför ögonen och historien i bakhuvudet smälter de två bilderna samman, och bilen blir vacker i all sin yxiga kantighet.

En bild av en epok som aldrig kommer igen.



Ämnet!

Eh. Blocket!
Flera Volvo 240 har annonserats ut på Blocket genom åren.
...några under rubriken "motocyklar". Så det så!
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bara en sådan sak skvallrar ju om en helt annan tidsanda. Långt innan folk hade kontaktnät, LinkedIn konton och ”karriärcoacher” som tjatar om att byta arbetsgivare minst vart fjärde år...Långt innan vem du känner blev viktigare än vad du kan...

Även detta symboliseras i den diskuterade bilens design - lojaliteten...

Fast, nepotism är väl knappast ett nytt påfund ändå? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Samma dilemma finns ju även på bilsidan, fast inte i lika hög grad. Man kan jämföra en Volvo 240 från 80-talet med en ny Toyota CR-H. Volvon har rena, enhetliga och funktionella linjer. Som en kartong. När blir en kartong omodern? Medan Toyotan har en massa omotiverade och konstig plåtveck, underliga och icke-funktionella linjer efter karossen sida. Och fälgarna ser bara konstiga och överdesignade ut.

https://www.klassiker.nu/kopguide/volvo-240-turbo-lego-racer-2181

https://www.toyotaofdecatur.com/blog/2019-toyota-c-hr-exterior-and-interior-color-options/

Just 240 är ju ett väldans dåligt exempel, den är ju varken snygg eller modern, möjligen tidlös, men då precis som en kartong, fullkomligt ointressant i alla tider.

Skall vi prata tidlös design så hade jag snarare lyft ursprungliga alfa giulia, eller till och med bmw 2002. Bannemig en C-kadett är vackrare än 240.

Cr-h är inte ens så farlig i min mening, klart den är ful, men åtminstone har de försökt göra något med designen, sedan att det är en alldeles hemsk bil att köra är en annan sak, hur en stor världsvan tillverkare som Toyota kunde misslyckas så totalt med att bygga en bil kommer jag aldrig att förstå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Toyota har nog aldrig byggt en snygg bil, så får man sedan dyrka första Celican bäst man vill.

Deras storhet ligger i att skiten funkar. År efter år efter år. Den geniala ”My Toyota is fantastic” är något som det faktiskt finns lite fog för, eftersom ägarna nog skulle kunna skriva under på det.

Hampe uttrycker sig ”typiskt västkustskt” i sin hyllning av hemmalaget Volvo. Det tog firman nästan 70 år att konstruera en bil som klarade vintervägar någorlunda. 140-serien hyllar man bara om man aldrig haft någon - maken till gris att köra är svårhittad. Däremot är ur-144 ganska smakfullt formgiven till skillnad från efterföljarna. Det blev aldrig bättre.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Toyota har nog aldrig byggt en snygg bil, så får man sedan dyrka första Celican bäst man vill.

Deras storhet ligger i att skiten funkar. År efter år efter år. Den geniala ”My Toyota is fantastic” är något som det faktiskt finns lite fog för, eftersom ägarna nog skulle kunna skriva under på det.

Hampe uttrycker sig ”typiskt västkustskt” i sin hyllning av hemmalaget Volvo. Det tog firman nästan 70 år att konstruera en bil som klarade vintervägar någorlunda. 140-serien hyllar man bara om man aldrig haft någon - maken till gris att köra är svårhittad. Däremot är ur-144 ganska smakfullt formgiven till skillnad från efterföljarna. Det blev aldrig bättre.


Nja, jag är ingen blind lokalpatriot. Bilarna rostar som skam och 240 är smal och trång invändigt.
Faktum är att jag aldrig ens kört Volvo från 740 och framåt!
Inte 740/760, inte 900, inte 850, V70 eller någonting alls nyare än just 240.
Inte en meter.

Det är inget medvetet ställningstagande, det här bara inte blivit av.
Märkligt är det, men det står verkligen inte Volvo i pannan på mig.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nja, jag är ingen blind lokalpatriot. Bilarna rostar som skam och 240 är smal och trång invändigt.
Faktum är att jag aldrig ens kört Volvo från 740 och framåt!
Inte 740/760, inte 900, inte 850, V70 eller någonting alls nyare än just 240.
Inte en meter.

Det är inget medvetet ställningstagande, det här bara inte blivit av.
Märkligt är det, men det står verkligen inte Volvo i pannan på mig.

Nya bruksbilar är ju så fantastiskt lika varandra, har man kört en så har man kört alla. Den enda bilen som gjort mig riktigt förvånad i närtid var en 2019 E-klassdiesel. Minsta motorn, stor och tung bil, drog 0,5nånting fullpackad. Sanslöst när jag jämför med exempelvis Volvo som lätt tar 50% mer drivmedel. Tummen upp Mercedes!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Just 240 är ju ett väldans dåligt exempel, den är ju varken snygg eller modern, möjligen tidlös, men då precis som en kartong, fullkomligt ointressant i alla tider.

Skall vi prata tidlös design så hade jag snarare lyft ursprungliga alfa giulia, eller till och med bmw 2002. Bannemig en C-kadett är vackrare än 240.

Cr-h är inte ens så farlig i min mening, klart den är ful, men åtminstone har de försökt göra något med designen, sedan att det är en alldeles hemsk bil att köra är en annan sak, hur en stor världsvan tillverkare som Toyota kunde misslyckas så totalt med att bygga en bil kommer jag aldrig att förstå.

Skönhet ligger helt i betraktarens ögon.. Personligen anser jag att Volvo 245 är riktigt snygg och är helt ärlig med att finner jag en fin av sista årsmodellerna som heter classik så är jag inte o även att meka ned en D5 218hp i den då rör sig dom 1300 kg rätt så bra:tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Skönhet ligger helt i betraktarens ögon.. Personligen anser jag att Volvo 245 är riktigt snygg och är helt ärlig med att finner jag en fin av sista årsmodellerna som heter classik så är jag inte o även att meka ned en D5 218hp i den då rör sig dom 1300 kg rätt så bra:tummenupp
Skulle ha gått till Specsavers...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Nja, jag är ingen blind lokalpatriot. Bilarna rostar som skam och 240 är smal och trång invändigt.
Faktum är att jag aldrig ens kört Volvo från 740 och framåt!
Inte 740/760, inte 900, inte 850, V70 eller någonting alls nyare än just 240.
Inte en meter.

Det är inget medvetet ställningstagande, det här bara inte blivit av.
Märkligt är det, men det står verkligen inte Volvo i pannan på mig.

De senare årsmodellerna av 240 var väl rätt stilrena, om de var snygga blir ju lite subjektivt att bedöma. De var i alla fall praktiska och ändamålsenliga, funktionella. Det är på nåt vis vackert. Det är påfallande hur lite som hänt på 30 år, tänkte jag när jag körde en 940 -90 nyligen. Funkar precis lika bra som min nästa nya Kia Sportage.
Det som skiljer är "finesser", som man egentligen lika bra klara sig utan. Regnsensor, start-i-backe-hjälp, start- och stopp-funktion, däcktryckskontroll, autobroms etc. Inget man egentligen behöver. Man sitter bra i en Volvo 940, motorn orkar med bra, den går tyckt och bekvämt, den är billig att reparera, den håller minst 30-40.000 mil.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skönhet ligger helt i betraktarens ögon.. Personligen anser jag att Volvo 245 är riktigt snygg och är helt ärlig med att finner jag en fin av sista årsmodellerna som heter classik så är jag inte o även att meka ned en D5 218hp i den då rör sig dom 1300 kg rätt så bra:tummenupp

Varför slänga i en sur diesel när de funkar me en V8 me typ dubbla effekt så de går å köra från sporthojar. .
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top