Dagens Blocket! (mc-relaterat)

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har du någon egen erfarenhet av något?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Har du någon egen erfarenhet av något?
Man måste väl inte ha kört dem själv för att veta något om dem? Som någon sade: "man lever inte så länge att man kan göra alla misstag själv, man måste lära av andras". Ja, jag känner många som kört franska och italienska fordon, och ingen har varit särskilt nöjd med dem. Fråga däremot någon som kör Toyota, Mazda eller Honda.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Japanerna var duktiga under andra halvan av förra århundradet och visade vägen för hela fordonsindustrin. Men det är kanske dags för en del att vakna och inse att det hänt en del sen dess. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nog finns det viss sanning i att folk i olika delar av världen värderar egenskaper på olika sätt. Slit och slängmentaliteten i USA ger produkter som inte är tänkta att hålla. Japanska produkter är gjorda för att fungera och inte mer än så. Italienska ingenjörer vill att skapelser ska vara vackra.

Motorsport har sitt hem i Storbritannien.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men det finns säkert en anledning till att italienska, franska och även engelska produkter inte förknippas med kvalitet. Varför skulle motorcyklar utgöra ett undantag?

Det är nog bara i någon förvrängd värld som man drar alla produkter över samma kam.
Eftersom jag jobbar och har jobbat länge med engelska, franska och italienska högteknologiska företag så tar jag mig rätten att säga att du inte vet vad du snackar om.

Ok. Men jag är inte ensam om dessa åsikter.

https://www.expressen.se/motor/nu-ska-vi-lita-pa-franska-bilar/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/franska-bilar-har-minst-andel-nojda-kunder-122110/
https://www.motormagasinet.se/article/view/411499/flest_fel_pa_svenska_och_franska_bilar

Däremot verkar det gå åt rätt håll, möjligen beroende på allt större samarbete mellan biltillverkarna. Och att allt mer av tillverkningen sker maskinellt, av robotar. Vissa franska bilar har ju idag motor från Toyota, vilket borde lyfta kvalitén en del.

Ja, är det fler som tycker så kan det juh inte vara fel! :crash

Har du någon egen erfarenhet av något?

Men vänta nu, om bara de som vet vad de pratar om skulle delge oss sina åsikter, hur många inlägg på SportHoj skulle inte försvinna då? :D

Man måste väl inte ha kört dem själv för att veta något om dem? Som någon sade: "man lever inte så länge att man kan göra alla misstag själv, man måste lära av andras". Ja, jag känner många som kört franska och italienska fordon, och ingen har varit särskilt nöjd med dem. Fråga däremot någon som kör Toyota, Mazda eller Honda.

Jag känner många som aldrig är nöjda och så känner jag många som ser det positiva, många av dem anser att deras egen åsikt är rätt! ;)

Vad är kvalitet? Alla som läst Zen och konsten att sköta en motorcykel vet att det är svårt att svara på den frågan.

“Quality...you know what it is, yet you don’t know what it is. But that’s self-contradictory. But some things are better than others, that is, they have more quality. But when you try to say what the quality is, apart from the things that have it, it all goes poof! There’s nothing to talk about. But if you can’t say what Quality is, how do you know what it is, or how do you know that it even exists? If no one knows what it is, then for all practical purposes it doesn’t exist at all. But for all practical purposes it really does exist.”

https://bookroo.com/quotes/zen-and-the-art-of-motorcycle-maintenance
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja, är det fler som tycker så kan det juh inte vara fel! :crash



Men vänta nu, om bara de som vet vad de pratar om skulle delge oss sina åsikter, hur många inlägg på SportHoj skulle inte försvinna då? :D



Jag känner många som aldrig är nöjda och så känner jag många som ser det positiva, många av dem anser att deras egen åsikt är rätt! ;)

Vad är kvalitet? Alla som läst Zen och konsten att sköta en motorcykel vet att det är svårt att svara på den frågan.

“Quality...you know what it is, yet you don’t know what it is. But that’s self-contradictory. But some things are better than others, that is, they have more quality. But when you try to say what the quality is, apart from the things that have it, it all goes poof! There’s nothing to talk about. But if you can’t say what Quality is, how do you know what it is, or how do you know that it even exists? If no one knows what it is, then for all practical purposes it doesn’t exist at all. But for all practical purposes it really does exist.”

https://bookroo.com/quotes/zen-and-the-art-of-motorcycle-maintenance

Summerar ovanstående meningsskiljaktigheter i tråden på ett bra sätt. Lysande! Vi agreear på att disagreea!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Internet i ett nötskal...och herr Trump då såklart :)

Konfirmeringsbias, bekräftelsejäv, bekräftelsefördom eller bekräftelseförväntning är en tendens i mänskligt beteende att omedvetet vara selektivt uppmärksam på sådan information som bekräftar våra egna uppfattningar. Konfirmeringsbias är en typ av kognitiv bias.

Har man en negativ självbild tenderar man att ta fasta på kritik och inte höra beröm. Även vetenskapliga forskare tenderar att vara selektivt uppmärksamma på forskningsresultat som stämmer med deras egen teori och omedvetet ignorera sådant som strider mot den. Karl Popper förordar därför att forskare ska lägga mer tid på att försöka hitta fel med (falsifiera) sina teorier än på att bekräfta dem.[1] En konfirmeringsbias riskerar att leda till en övertro på personliga åsikter medan motbevis och alternativa källor ignoreras. Detta kan leda till katastrofalt felaktiga beslut, speciellt i vetenskapliga, politiska och militära sammanhang.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Internet i ett nötskal...och herr Trump då såklart :)

Konfirmeringsbias, bekräftelsejäv, bekräftelsefördom eller bekräftelseförväntning är en tendens i mänskligt beteende att omedvetet vara selektivt uppmärksam på sådan information som bekräftar våra egna uppfattningar. Konfirmeringsbias är en typ av kognitiv bias.

Har man en negativ självbild tenderar man att ta fasta på kritik och inte höra beröm. Även vetenskapliga forskare tenderar att vara selektivt uppmärksamma på forskningsresultat som stämmer med deras egen teori och omedvetet ignorera sådant som strider mot den. Karl Popper förordar därför att forskare ska lägga mer tid på att försöka hitta fel med (falsifiera) sina teorier än på att bekräfta dem.[1] En konfirmeringsbias riskerar att leda till en övertro på personliga åsikter medan motbevis och alternativa källor ignoreras. Detta kan leda till katastrofalt felaktiga beslut, speciellt i vetenskapliga, politiska och militära sammanhang.

Synd att man bara kan trycka på "Gilla" en gång - bra skrivet!
Fast......nu bekräftar jag ju, så ta inte åt dig :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ja,det lär väl vara "lite jobb kvar" om man ska besiktiga den. All el lyser med sin frånvaro.
Dirt Track är ju inte så vanligt i Sverige, de flesta vill nog åka på vägen med sin hoj.

Jag är inte helt negativ till stilen, men för de pengarna skulle jag nog gärna vilja ha något mer fungerande. Ska man få till det bra kommer det nog krävas rätt stora kvantiteter av både tid och pengar innan allt är klart.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

Precis.
Jag har för mig att vi hade en annan medlem som byggde något riktigt Bratstyle/Mad Max-inspirerat baserat på en DR800 också, men jag minns inte vad medlemmen eller tråden hette. Som jag minns det var det en tråd där TS's inlägg bestod av bara bilder utan förklarande text, och jag har för mig att han använde en gammal bensindunk som tank, men det kan vara en mental efterkonstruktion. Genomgående för hela tråden var att man fick en överhängande känsla att allt skedde i ett litet skjul mitt i skogen, många mil från civilisationen.

Sedan har vi ju den här också, som jag gillar mycket:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?219534-Dr800-bratstyle-för-grusåka/page9
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Åter till ämnet:smasha
Här är något för den händige! Som det står i mäklarannonser.
Vintern är räddad:)
https://www.blocket.se/annons/skane/suzuki_dr800_650_scrambler__street_tracker/92109880

Fattas bara ett apehanger, en massa fransar och kanske något malteserkors så är den klar.
Stilren.



Edit:

Borde kunna bli en riktigt rolig Sideburner / Dirt track racer / Rundbaneräser med rätt däck och drevning.


Kvack...?! Har vi en ny jävla byggstil att hålla reda på här?
En polisongracer? Eller, har killen bara hittat ett eget uttryck han tycker låter fräckt...?


20.000 spänn. Det är väl ungefär vad en normalsliten DR 800 ligger på nu, och trenden är stigande. Alltså för en komplett och körbar stordoktor.

Hur skall man värdera den medföljande, identitetslösa ramen som följer med?
Ett plus? En belastning...?
 
Last edited:

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
En sideburner måste väl vara när man gör en brännut med sidostödet nere, eller?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fattas bara ett apehanger, en massa fransar och kanske något malteserkors så är den klar.
Stilren.



Edit:




Kvack...?! Har vi en ny jävla byggstil att hålla reda på här?
En polisongracer? Eller, har killen bara hittat ett eget uttryck han tycker låter fräckt...?


20.000 spänn. Det är väl ungefär vad en normalsliten DR 800 ligger på nu, och trenden är stigande. Alltså för en komplett och körbar stordoktor.

Hur skall man värdera den medföljande, identitetslösa ramen som följer med?
Ett plus? En belastning...?

Mitt Ryska hackerteam hittar inget Sideburner som etablerat uttryck för något mc relaterat, så det är nog ett skånskt lokalt påhitt:galen

Men hojen, en kortare sving och dito framgaffel så skulle den kunna bli rätt fräck. Lite trist med GN 125 tanken som "alla" använder ( Kinakopia givetvis, äkta är nu så dyra att halva Asien sålt sin gamla minicustomhojtank och kör med plastdunk på sin gamla beater ist )

Ett mindre framhjul skulle bli bättre, kanske ett omekrat bakhjul rent av:nicka
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, Volvos värsta katastrof genom tiderna var ju samarbetet med Renault. PRV-sexan höll på att sänka Volvo som tillverkare av bilar i premium-klassen. Volvo 760 med denna skapelse vill man helst glömma.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=94301&p=1

Jag skulle säga att folk va eller är vana att volvo motorer kan man köra nästan hur länge som helst utan service å v6 är klart känsligare å typ oljebyte var 500 mil å å inte 5000 mil..
Me andra ord mer handhavande fel å okunskap om den motorn..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top