Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
kan du beskriva vad känslan är? jag har med enduro och landsvägshojar haft svenskt,österikiskt,engelskt,japanskt och italienskt men aldrig förstått vad det är med den där känslan
som du skriver om:fakta
ska tillägga att jag har varit i stort sett nöjd med samtliga hojar jag haft/har oavsett var dom kommer ifrån
Kör en bsa b50mx med ccm cylinder och hoppa sen på en cz, montesa, husqvarna eller liknande från samma epok, och uppskatta skillnaden i "själ" när du ska kicka igång dom i ett surhål:D
Fast där låter det som du varit redan när jag låg i pungen så jag ska vara tyst, haha!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Nej, jag tror du missförstår mig. Jag hade hoppats få svar av Gundj, men vi kopplar loss honom så länge.
Bättre att fråga dig, som tydligen har en Highland.


Bakgrunden är att jag för 10 eller så år sedan hade span på en Highland till ett aptitligt pris.
Alltså billig, men inte så billig att det bara var att langa upp pengarna direCkt.
Jag frågade en jag kände då vid den tiden - någon som konsultat lite åt det ursprungliga Highland och hade bra allmänkoll.

Han avrådde från köp. Han hade sett samma annons på Blocket, och menade (det är nu jag behöver hjälp) att maskinen var ihopplockad från delar som inte var avsedda att gå på gatan.
Som jag tolkade honom då handlade det om axlar i växellådan som var direkt- eller möjligen glidlagrade för att spara ytterligare vikt där dom egentligen skulle varit konventionellt lagrade.
Jag slog helt enkelt hojen ur hågen och har därför inte det exakta resonemanget klart för mig i efterhand.

Summan av kardemumman var dock att livslängden på dessa motorer skulle bli mycket begränsad, och att renovera dem nästintill omöjligt. Det var alltså inte det klassiska kolvproblemet från förstaserien, utan ett mer omfattande sådant - och därtill något som tillverkaren själv hade velat undvika eftersom dessa motorerna inte skulle ut till brukshojar.

Känner du igen något av detta? Det vore jäkligt trist om jag nobbat en Highland på Blocket helt i onödan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, jag tror du missförstår mig. Jag hade hoppats få svar av Gundj, men vi kopplar loss honom så länge.
Bättre att fråga dig, som tydligen har en Highland.


Bakgrunden är att jag för 10 eller så år sedan hade span på en Highland till ett aptitligt pris.
Alltså billig, men inte så billig att det bara var att langa upp pengarna direCkt.
Jag frågade en jag kände då vid den tiden - någon som konsultat lite åt det ursprungliga Highland och hade bra allmänkoll.

Han avrådde från köp. Han hade sett samma annons på Blocket, och menade (det är nu jag behöver hjälp) att maskinen var ihopplockad från delar som inte var avsedda att gå på gatan.
Som jag tolkade honom då handlade det om axlar i växellådan som var direkt- eller möjligen glidlagrade för att spara ytterligare vikt där dom egentligen skulle varit konventionellt lagrade.
Jag slog helt enkelt hojen ur hågen och har därför inte det exakta resonemanget klart för mig i efterhand.

Summan av kardemumman var dock att livslängden på dessa motorer skulle bli mycket begränsad, och att renovera dem nästintill omöjligt. Det var alltså inte det klassiska kolvproblemet från förstaserien, utan ett mer omfattande sådant - och därtill något som tillverkaren själv hade velat undvika eftersom dessa motorerna inte skulle ut till brukshojar.

Känner du igen något av detta? Det vore jäkligt trist om jag nobbat en Highland på Blocket helt i onödan.

Råkar ha en mkt tidig hoj samt två av de senare. Inget av det där stämmer. Det finns inte något glidlagrat. Allt är kul-/nållagrat. Däremot fanns det en hel del att gå över för att öka driftsäkerhet men lager var inte en sån sak. Såvadetmeddet.

Direktlagrade kamaxlar är standard i de flesta motorer. Men inte ens det lät man bli att nållagra..
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Råkar ha en mkt tidig hoj samt två av de senare. Inget av det där stämmer. Det finns inte något glidlagrat. Allt är kul-/nållagrat. Däremot fanns det en hel del att gå över för att öka driftsäkerhet men lager var inte en sån sak. Såvadetmeddet.

Direktlagrade kamaxlar är standard i de flesta motorer. Men inte ens det lät man bli att nållagra..

Jag har inte hört mycket som är bra, och även väldigt vidsynta jag känner har sågat den, men du har alltså tre Högländare! :tummenupp
Nu steg du lite i mina ögon! :tummenupp ;) :krama
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ja, jag säger inget!
My läpps är sealed.
Det är Gundjs drag nu.

Ooops sorry, missade att du slagit igång klockan.
Nej det är en Husqvarna och den är tack och lov inte min, den bor bara i garaget och hör så att säga till familjen. Det fattas några takter på den för att jag skulle vilja ha en sådan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har inte hört mycket som är bra, och även väldigt vidsynta jag känner har sågat den, men du har alltså tre Högländare! :tummenupp
Nu steg du lite i mina ögon! :tummenupp ;) :krama

En gång i tiden var min projekttråd om min första Högländare fulltecknad med bilder. På något vis försvann dessa från sidan och tja, nu är det mest text.

Bekymret till del är väl att Highland har en tvåcylindrig enduromaskin för framdrivning och ska skötas därefter. Det begriper inte alla ägare. Min äldsta har bara gått 2000mil men SKF har fått leverera nya lager en gång redan.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Råkar ha en mkt tidig hoj samt två av de senare. Inget av det där stämmer. Det finns inte något glidlagrat. Allt är kul-/nållagrat. Däremot fanns det en hel del att gå över för att öka driftsäkerhet men lager var inte en sån sak. Såvadetmeddet.

Direktlagrade kamaxlar är standard i de flesta motorer. Men inte ens det lät man bli att nållagra..



Okay, då har jag missat en Highland. Surt.

Men nej. Den var för dyr. För mig. Just då.
Det var väl därför jag frågade om råd isf köpa från höften, som vanligt.
Hade jag köpt den hade jag tvingats stryka flera resor.
Och, köra trots allt roligare än äga.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Okay, då har jag missat en Highland. Surt.

Men nej. Den var för dyr. För mig. Just då.
Det var väl därför jag frågade om råd isf köpa från höften, som vanligt.
Hade jag köpt den hade jag tvingats stryka flera resor.
Och, köra trots allt roligare än äga.

Att bygga om, ”projekta” osv har nog lika stor tjusning för mig som nyttjandet. Härav är ju blocket en osinlig källa till sysselsättning
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En gång i tiden var min projekttråd om min första Högländare fulltecknad med bilder. På något vis försvann dessa från sidan och tja, nu är det mest text.

Bekymret till del är väl att Highland har en tvåcylindrig enduromaskin för framdrivning och ska skötas därefter. Det begriper inte alla ägare. Min äldsta har bara gått 2000mil men SKF har fått leverera nya lager en gång redan.

Men vill/kan man underhålla sin motorcykel och vill ha ett fordon med känsla så behöver man inte köpa japanskt! :tummenupp
Valet är ditt och ingen annans! :tummenupp
Jag gillar att det finns människor som kör/äger motorcyklar jag inte vill ha! :tummenupp :fakta :)

Tråkigt om vi alla skulle ha de könlösa japsmaskiner som är "bäst" enligt majoriteten. :crash
Mångfald före enfald! :hej
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Besiktning inga problem? De kanske frågar var han tänkt ha passageraren? Annars är det reg-besiktning.
Obegripligt att man inte besiktigar innan försäljning. Att kunna skriva nybesiktigad i annonsen höjer ju priset ett par tusen utan vidare, och ger betydligt fler intresserade köpare. Men behöver man registrera om den för att man byter till solosadel?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Du rackar alltså ner på något du inte vet något om eller möjligen hört från någon på 80-talet.
SH jajjamen.

Men det finns säkert en anledning till att italienska, franska och även engelska produkter inte förknippas med kvalitet. Varför skulle motorcyklar utgöra ett undantag?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men det finns säkert en anledning till att italienska, franska och även engelska produkter inte förknippas med kvalitet. Varför skulle motorcyklar utgöra ett undantag?
Det är nog bara i någon förvrängd värld som man drar alla produkter över samma kam.
Eftersom jag jobbar och har jobbat länge med engelska, franska och italienska högteknologiska företag så tar jag mig rätten att säga att du inte vet vad du snackar om.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det är nog bara i någon förvrängd värld som man drar alla produkter över samma kam.
Eftersom jag jobbar och har jobbat länge med engelska, franska och italienska högteknologiska företag så tar jag mig rätten att säga att du inte vet vad du snackar om.
Ok. Men jag är inte ensam om dessa åsikter.

https://www.expressen.se/motor/nu-ska-vi-lita-pa-franska-bilar/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/franska-bilar-har-minst-andel-nojda-kunder-122110/
https://www.motormagasinet.se/article/view/411499/flest_fel_pa_svenska_och_franska_bilar

Däremot verkar det gå åt rätt håll, möjligen beroende på allt större samarbete mellan biltillverkarna. Och att allt mer av tillverkningen sker maskinellt, av robotar. Vissa franska bilar har ju idag motor från Toyota, vilket borde lyfta kvalitén en del.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ok. Men jag är inte ensam om dessa åsikter.

https://www.expressen.se/motor/nu-ska-vi-lita-pa-franska-bilar/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/franska-bilar-har-minst-andel-nojda-kunder-122110/
https://www.motormagasinet.se/article/view/411499/flest_fel_pa_svenska_och_franska_bilar

Däremot verkar det gå åt rätt håll, möjligen beroende på allt större samarbete mellan biltillverkarna. Och att allt mer av tillverkningen sker maskinellt, av robotar. Vissa franska bilar har ju idag motor från Toyota, vilket borde lyfta kvalitén en del.

Och vissa tyska o svenska bilar i premium klassenhar franska motorer:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top