Dagens Blocket! (mc-relaterat)

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Aha, "Jag låg på varvstoppet med högsta växeln i flera mil" :Bugar:Bugar:rofl

Min MB5 varvade ca 7500 om inte minnet sviker mig, men varvstopp var det väl inte direkt. Den varvade mer i nerförsbacke än i uppförsbacke... :banana

Det är ju ändå synd att jag sålde den för 3500kr (1988), nu hade den varit dyrare... Med ett bytt insug till ett som det stod landskod SW (Schweiz gissar jag, där hade de en 80 kubikare på den har jag fått för mig) och lite bättre drev gick den ganska bra... :tungan
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag känner till Zündapp hyfsat bra på dom tidiga -70 modellerna.. Många i bekantskap kretsen hade Zündapp.
Själv hade jag en -71 å en klass kompis på gymnasiet hade en -72, den me cromade skärmar..
Övningskörde å gjorde uppkörning tillsammans me en kompis från nian å han hade en -73..
Två andra kompisar som va året yngre hade var sin ny -74, den ena en KS 125 å den andra en GS 125..
Samtidigt monterade jag å en annan polare in en KS 125 -70 motor i en moppe range som vi körde cross me i skogen..
Vet att -70 125 hade 10 hk å KS 100 har 10 SAE hk, dvs. 8-9 din hk.. KS 100 är bara 4 växlad, medans 125 är 5 växlade..

Den där motorn på tradera är en -70 motor å inte en -74... Från -73 va kylflänsarna vågräta dvs annan vinkel än på toppen..

Kicken avslöjar oxå att motorn är -70..

Sorry för nördande info...

Tvärtom, alltid intressant. Kunskapen om Zündapp måste leva vidare till kommande generationer. Men då är den motorn inte den på 17hk som kom -73? Jag tyckte inte heller att kylflänsarna stämde, men det är den enda 17hk Zündappmotor jag känner till.

Vissa här tycker att moppe inte hör hemma på sporthoj och visst är det så, men ska man köra moppe så är Zündapp det bästa valet. Fullvuxna moppar som även en vuxen sitter bra på. Och att plåtramen faktiskt även funkar med 125cc-motor säger väl en del.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tvärtom, alltid intressant. Kunskapen om Zündapp måste leva vidare till kommande generationer. Men då är den motorn inte den på 17hk som kom -73? Jag tyckte inte heller att kylflänsarna stämde, men det är den enda 17hk Zündappmotor jag känner till.

Vissa här tycker att moppe inte hör hemma på sporthoj och visst är det så, men ska man köra moppe så är Zündapp det bästa valet. Fullvuxna moppar som även en vuxen sitter bra på. Och att plåtramen faktiskt även funkar med 125cc-motor säger väl en del.

-73 kom 17,6 hk motorn me annan vinkel på kylflänsarna, å svart röd lackad tank... Va då väldigt viktigt just me dom svindlande 17,6 hk å inte bara 17 hk...
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Min MB5 varvade ca 7500 om inte minnet sviker mig, men varvstopp var det väl inte direkt. Den varvade mer i nerförsbacke än i uppförsbacke... :banana

Det är ju ändå synd att jag sålde den för 3500kr (1988), nu hade den varit dyrare... Med ett bytt insug till ett som det stod landskod SW (Schweiz gissar jag, där hade de en 80 kubikare på den har jag fått för mig) och lite bättre drev gick den ganska bra... :tungan

Hade också en MB5. Ascoolt med varvräknare och skivbroms, hade till och med stålomspunnen bromsslang:D. 70cc, 20mm Mikuni och trimpipa. 6000rpm och 75 km/h var en bekväm marschfart.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top