Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Måste erkänna att jag helt ha missat tjusningen med dessa. En moppe med 70-tals roadracingstuk som säljs för 75.000kr? Kan nån förklara. Man kan ju köpa 2 st Zündapp KS50 för de pengarna...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Måste erkänna att jag helt ha missat tjusningen med dessa. En moppe med 70-tals roadracingstuk som säljs för 75.000kr? Kan nån förklara. Man kan ju köpa 2 st Zündapp KS50 för de pengarna...

Är ju en ren åldersgrej givetvis. När man är född. Jag vill inte ha nån jävla Zyndapp som de äldre bensinboffande, långhåriga mupparna hade när jag var tio år
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Måste erkänna att jag helt ha missat tjusningen med dessa. En moppe med 70-tals roadracingstuk som säljs för 75.000kr? Kan nån förklara. Man kan ju köpa 2 st Zündapp KS50 för de pengarna...

Mäh, tänk....du kan ju köra knäskrap i varje kurva, och luta dig bakåt, sådär coolt, och låta handen ta i asfalten, utan att behöva köra på bakjulet - trafiksäkert!
Eller så är det bara tisdag, och jag känner mig lite instängd i mitt hemma-kontor... :va:)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Mäh, tänk....du kan ju köra knäskrap i varje kurva, och luta dig bakåt, sådär coolt, och låta handen ta i asfalten, utan att behöva köra på bakjulet - trafiksäkert!
Eller så är det bara tisdag, och jag känner mig lite instängd i mitt hemma-kontor... :va:)

Om du verkligen bor i Kainulasjärvi och känner dig instängd så vette fan vad du skall ta vägen(mongoliet kanske)?

Det finns egentligen bara en moppe jag skulle kunna tänka mig och det är Honda MB50 för det var kungen på 90-talet både i fart och utseende.

Edit: Och där hittade jag en MB5 3mil hemifrån för noll och ingenting...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du verkligen bor i Kainulasjärvi och känner dig instängd så vette fan vad du skall ta vägen(mongoliet kanske)?

Det finns egentligen bara en moppe jag skulle kunna tänka mig och det är Honda MB50 för det var kungen på 90-talet både i fart och utseende.

Edit: Och där hittade jag en MB5 3mil hemifrån för noll och ingenting...

Hur fick du hem den? MB5 finns ju typ aldrig till salu...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
https://www.tradera.com/item/302483/422867760/zundapp-ks50-125

Enda jag stör mig lite på me tradera annonsen är att om de är original motorn från 1970 så är den då på 10 hk.. 1971 å 1972 va motorn på 15 hk å 1973 va den på 17,6 hk..

Den kan ju vara trimmad, men de stod inte i annonsen..

Precis. jag hade själv en -71 som var på 15 hk, och kompisen hade en -73 på 17 hk. Den var plockad rakt av från fabrikens ISDT-modell sades det, alltså rena tävlingsmotorn. Kändes mer som en 250 än en 125a. Men den är lika kult den, ingen dålig kombination i KS50-ramen. Därmed är det är ju förstås inte direkt "matching numbers", men ändå ett stycke historia.

Det fanns ju en KS100 som hade ca 10 hk vad jag minns, och en KS 125 med samma moppechassi men på 15 hk. Sen den KS125 Sport som jag hade, med vaggram och 15 hk. Och sen då den här som kom 1973 med en helt ny design och motor på 17 hk.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
MB5 var väl ingen som ville ha? Knappt att hjulen snurrade på ettan. Näe, Zündapp med 5 växlar och 70 cc gick mycket bättre.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Är folk här ironiska med inläggen om mopeder eller vill nån åka omkring på såna?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är folk här ironiska med inläggen om mopeder eller vill nån åka omkring på såna?

De flesta här kör inte SportHoj längre och efter några steg emellan är de nu nere på mopednivå! :7peta :D

Då kan de ärligt säga att de "gasar satan" nästan hela tiden när de är ute på vägen!:tungan

Se det positivt, de skriver inte om deras husbilar! :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
De flesta här kör inte SportHoj längre och efter några steg emellan är de nu nere på mopednivå! :7peta :D

Då kan de ärligt säga att de "gasar satan" nästan hela tiden när de är ute på vägen!:tungan

Se det positivt, de skriver inte om deras husbilar! :tummenupp

Aha, "Jag låg på varvstoppet med högsta växeln i flera mil" :Bugar:Bugar:rofl
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Är folk här ironiska med inläggen om mopeder eller vill nån åka omkring på såna?

Jag ger väl ingenting för mopeder själv men att ha en i sommarstugan till barnen blir nog en hit.

De jag vet där jag bor som håller på med klassiska mopeder har inte mc-kort oftast vilket kan vara en förklaring.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Precis. jag hade själv en -71 som var på 15 hk, och kompisen hade en -73 på 17 hk. Den var plockad rakt av från fabrikens ISDT-modell sades det, alltså rena tävlingsmotorn. Kändes mer som en 250 än en 125a. Men den är lika kult den, ingen dålig kombination i KS50-ramen. Därmed är det är ju förstås inte direkt "matching numbers", men ändå ett stycke historia.

Det fanns ju en KS100 som hade ca 10 hk vad jag minns, och en KS 125 med samma moppechassi men på 15 hk. Sen den KS125 Sport som jag hade, med vaggram och 15 hk. Och sen då den här som kom 1973 med en helt ny design och motor på 17 hk.

Jag känner till Zündapp hyfsat bra på dom tidiga -70 modellerna.. Många i bekantskap kretsen hade Zündapp.
Själv hade jag en -71 å en klass kompis på gymnasiet hade en -72, den me cromade skärmar..
Övningskörde å gjorde uppkörning tillsammans me en kompis från nian å han hade en -73..
Två andra kompisar som va året yngre hade var sin ny -74, den ena en KS 125 å den andra en GS 125..
Samtidigt monterade jag å en annan polare in en KS 125 -70 motor i en moppe range som vi körde cross me i skogen..
Vet att -70 125 hade 10 hk å KS 100 har 10 SAE hk, dvs. 8-9 din hk.. KS 100 är bara 4 växlad, medans 125 är 5 växlade..

Den där motorn på tradera är en -70 motor å inte en -74... Från -73 va kylflänsarna vågräta dvs annan vinkel än på toppen..

Kicken avslöjar oxå att motorn är -70..

Sorry för nördande info...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top