Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
I min ungdom (på sent 70-tal) gick snacket att hårdare ventilfjädrar gav "20 hästar! Minst!" i en Volvo PV. Denna hoj kanske har någon liknande modifiering...:tummenupp

Min första hoj, en -77 CB125T, parallell twin med två små kaffekoppar till kolvar som levererade 16 vilda vid astronomiska varvtal. Jag hade ju såklart ett MYCKET välljudande 2-1 system som gav minst 4 hästar till samt luftfilter och större huvudmunstycken. Den levererade säkert 25 vilda hästar med alla moddarna!!!!

...i själva verket var det kanske 10-12 hästar på bakhjulet...i bästa fall, men det tänkte man inte på då, ljudet hade oanande placeboeffekter!!!:tummenupp:tummenupp

Till mitt försvar så hade den iallafall ursnygga ekerhjul istället för de apfula "comstar" plåt eländena som kom på senare modeller...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Effekten i en fyrtaktsmotor är som många vet i princip avhängig varvtalet. Det är en anledning till att en fyrtakts-125 kunde ha lika hög effekt som en tvåtaktsdito i mitten av 1970-talet. Minns jag rätt hade den rödmarkeringen vid 12.500 rpm och hade inte särskilt mycket att hämta innan 9.000 rpm. Men eftersom det står ”Honda” på tanken så håller den för oändlig misshandel ändå och vill man ha ut mer effekt måste man höja varvtalet, vilket då var aktuell trimmetod på dessa hojar då det begav sig.
En kamrat hade en dylik - flakelackad 77-a - i mitten av 1980-talet och vid provkörning fick jag instruktionen att strunta i rödmarkeringen och varva åtminstone till 14.000...

På bilsidan var det populärt att trimma Fiats dubbelkamsmotor (1300/1500) genom att flytta insugskammen ett hack och därigenom flytta varvtalsområdet uppåt. Genom lämplig justering på förgasarsidan laddades det på med mer bränsle och vips kunde man dra till 9000 rpm. Lancia Fulvias V4 hade liknande potential men den var så ovanlig... Citroën GS hade inte så hög effekt men kunde också varvas närmast oändligt, särskilt den första 1015-kubikaren.

En känd Citroënprofil i Skeå anordnade en iskörning för många år sedan. Han hade preparerat ett gäng bilar med lämpliga däck och plogat en isbana.
En bil hade vederbörligen trimmats och CX-motorn hade god potential för portning, stora förgasare osv och 200 hk på drivhjulen var inte omöjligt för en bonntrimmad 2,2 liters sugmotor.
Nå, på instrumentbrädan satt en stor eftermarknads varvräknare med en tejpbit vid 7500 rpm. En kamrat till mig lånade bilen och for ut på banan. Varje gång han passerade depån visade bilägaren med ett snurrande finger och tydligt rop att han skulle gasa på mer. Tredje varvet gjorde kamraten depåbesök och fick uppmaningen ”du måste VARVA!”
Jag GÖR ju det, drar ända till strecket, ropade kompisen och pekade på varvräknaren.

Svaret kom direkt:

-Nej för fan, du får inte släppa ned den UNDER strecket!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Macken i Bardolino vid Gardasjön maj -19.

953cabf3870af206bb9448e746638ea7.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kåpan är misstänkt lik BMW r100rs men är sannolikt en tillbehörskåpa som såldes som universal back in the days.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kåpan är misstänkt lik BMW r100rs men är sannolikt en tillbehörskåpa som såldes som universal back in the days.

Glaset är väl mer RT än RS? Fult är det i alla fall :gnissla
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kåpan är misstänkt lik BMW r100rs men är sannolikt en tillbehörskåpa som såldes som universal back in the days.

Jag gissar att det är en hemgjord ripoff som använt originalkåpan som mall...

Glaset är väl mer RT än RS? Fult är det i alla fall :gnissla

Lacken + dekalerna är verkligen superba! :näsblod


Så, vi skall låtsas som vi inte ser att det är gatukontoret sandlåda som hamnat bak på pakethållaren...?


Screenshot_20200930-151146_Samsung Internet.jpg


Okaaaay.....





Kåpan är avgjort hemmapulad från plugg som kommer från R 100 RS. Kolla finishen på insidan vid tveksamhet.
Glaset framför strålkastaren har vidare fel infästning och saknar originalets (fejkade!) "värmetrådar".

Rutan är varken RS eller RT - men dock närmare RT än RS.

Ja, färgen är brutal och textningen lökar på laxen, men - i sanningens namn: någon har lagt massor av tid/haft en outsägligt tur i anpassningen av kåpan till den mycket lägre och mindre CB650n.
Det hade kunnat se sååå mycket värre ut.

Priset är väl inte mycket att säga om - men sedan säger texten "högstbjudande.
Oh well...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du ä inge bra på öschöttska alltså... :hej :hihi

Vad betyder vippa?
-vicka (upp och ner); tippa, stjälpa || -de
-blomställning med småax i klase (se bild havre); friare om liknande växtsätt: dillvippa (dillkvist)
-ett redskap av fjädrar eller dylikt i en knippa: dammvippa, pudervippa || -n; vippor

https://www.synonymer.se/sv-syn/vippa

https://www.youtube.com/watch?v=CRoTkqJ5GNg&list=RD9vVk8PZeaNk&index=1

Q:
Motorsport i Östergötland, fem bokstäver - börjar på O?

A:
"Oally"
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top