Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag brukar dagdrömma om att tillfälligt resa tebax till 80-talet och köpa med mig ett gäng splonkens nya hojar, tex RD och RG 500. Vill minnas att nypriset då var nånstans mellan 40 och 50k.

45 000 kr år1986 ska förresten motsvara ca 95 000 kr idag enligt https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Jag hade nöjt mig med att vara född en fem-sex år tidigare så att jag haft ett eget boende och jobb med stadig inkomst ett par år tidigare i livet. När jag som ung tonåring suktade efter en RD500 fanns det ju fortfarande objekt att hitta till rimliga priser, men bor man hemma hos mor och far och tjänar futtiga tusenlappar på sitt sommarjobb så får man nöja sig med att dregla över blocketannonser. Hade man däremot haft ett jobb så hade man ju faktiskt kunnat hinna köpa ett sjyst objekt innan priserna drog iväg alldeles åt helvete... Minns fortfarande en annons, en snubbe som hade ett antal renoveringsobjekt till salu. Tror han hade tre stycken, hyfsat kompletta men i behov av jobb, och begärde 15 000 stycket eller något i den storleksordningen... Fan att man inte kunde slå till då :huvet
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Kul med såna där tankar " Om jag bara hade varit med då och gjort på följande sätt" Men det är ju bara en kul tankelek och inget annat.

Jag köpte min första Trimph T110 -54, år 1960 priset var 1800:- Och om jag haft den kvar nu 60 år senare så hade den varit värd betydligt mer än 21000:- som ju är inköpspriset uppräknat med imflationen. I nuläget kanske man fått tredubbla för en oskruvad T110. Men bara 60 års garagehyra/ 150 pix i månaden skulle direkt gjort det hela till en förlustaffär. Dessutom var vevstakslagren helt slut efter två års körning så lika bra att den blev stulen...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Prisomräknaren är inte va någe skulle kosta idag, utan bara hur mycke inflationen påvärkat peningvärdet..
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, sedär, han skulle nog ha kunnat knåda upp priset en aning utan problem.

Den här kanske klarar sig längre.
Nog för att jag även gillar att köra så kallad scooter och moped, men vissa modeller har jag svårt för rent designmässigt.
Kanske tipsa honom att flytta fram den, bara en halvmeter, och ta en ny bild :hej

https://www.blocket.se/annons/goteborg/yamaha_beluga_xc_125cc/91371838

View attachment 456018


"Plums"

Men, Belugan är inte fel.
Den har designknyckar som är sååå typiska för sin epok.
Och, ställer man den bredvid en Spacey ser den helt normal ut.
Spaceyn dock avsevärt mycket mer tekniskt avancerad.


Belugan i annonsen är dock falskskyltad!

Screenshot_20200831-125434.png


Störigt!
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Bra val av plats för foto.... :dummer rörigt med alla båtar master spridare som konkurrerar med styre backspeglar sadel m.m.....
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
"Plums"

Men, Belugan är inte fel.
Den har designknyckar som är sååå typiska för sin epok.
Och, ställer man den bredvid en Spacey ser den helt normal ut.
Spaceyn dock avsevärt mycket mer tekniskt avancerad.


Belugan i annonsen är dock falskskyltad!

View attachment 456019


Störigt!

Ja, Spacyn är också en annorlunda deignad modell.
Du har ju rätt i det tidstypiska, dom är i mitt tycke lite "fulsnygga", och en vacker dag så står det en sån i garaget, jag känner det på mig.

Men hur är det med falskskyltningen?
På vilket sätt är den det?
Jag hängde inte med där :va
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, Spacyn är också en annorlunda deignad modell.
Du har ju rätt i det tidstypiska, dom är i mitt tycke lite "fulsnygga", och en vacker dag så står det en sån i garaget, jag känner det på mig.

Men hur är det med falskskyltningen?
På vilket sätt är den det?
Jag hängde inte med där :va


Den AXaR inte.

Gö-te-BORRRRRG!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Hmmm, jag är mest intresserad av vad han bytte mot????
Men imponerande att hålla på i 10år, fast det är ju bara småfix kvar, som regbesiktiga, och det där standardsakerna.....förgasare :va
Det där är helt obegripligt. Har man tid, kompetens och intresse att bygga om hela hojen, men ger upp när det bara återstår "förgasarjustering"? Det får mig att tro att han hållit på i månader utan att lyckas få den att gå rent, och nu inser att problemet är olösligt.
Problem med förgasarna verkar för övrigt gälla minst hälften av alla äldre cyklar som är till salu på Blocket: "förgasarjustering krävs", "varvar inte ut", "dör på tomgång", går orent", det är mer regel än undantag. Visst är det snyggt med dessa 4a förgasare på radfyrorna, men vilka problem det orsakar när insugsgummi torkar, membran spricker och munstycken sätts igen.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det där är helt obegripligt. Har man tid, kompetens och intresse att bygga om hela hojen, men ger upp när det bara återstår "förgasarjustering"? Det får mig att tro att han hållit på i månader utan att lyckas få den att gå rent, och nu inser att problemet är olösligt.
Problem med förgasarna verkar för övrigt gälla minst hälften av alla äldre cyklar som är till salu på Blocket: "förgasarjustering krävs", "varvar inte ut", "dör på tomgång", går orent", det är mer regel än undantag. Visst är det snyggt med dessa 4a förgasare på radfyrorna, men vilka problem det orsakar när insugsgummi torkar, membran spricker och munstycken sätts igen.

Jo, stämmer det du säger men jag har ett gäng jag känner som kan dessa 1100 motorer på alla sina fem så det är minsta bekymret även om dom tycker att det är hädelse ta och "förstöra" en GSX1100 :) Besiktningen mer det jag tänker på.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top