Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Man är ju inte cool med en 50 cc scooter i Spanien heller, å andra sidan.
I Spanien är det mer stil och personlighet som avgör om man är cool eller inte, i Sverige är det prylarna man äger. Att se bra ut, ha koll på stil och mode och t ex mat & dryck, att ha många vänner och känna rätt personer är viktigt i Spanien, som jag ser det.
Varför tycker du att det är konstigt att hög prestanda lockar många? Hög fart, snabb acceleration och ett lättsvängt chassi är en helsinnesupplevelse på ett helt annat sätt än att kuska runt på en SR400.
"Hög fart och snabb acceleration" låter mest jobbigt, för att inte säga farligt. Sånt kan man roa sig med vid banåkning, i trafiken verkar det rätt galet. För mig är det mer frihetsupplevelsen, att susa fram i 70-80 på en slingrande landsväg ger mer än att ligga i 150 på motorvägen. Fortare har jag aldrig åkt med mc, så det vet jag iofs inget om.

En anledning till att vi i Sverige kanske gillar högprestanda-maskiner kan ju vara att svenskar jämförelsevis har det bättre ekonomiskt än många européer i övrigt. Dvs, i andra länder så kör man ser man har råd med, medan vi i Sverige kör det vi vill köra. Det gäller även då om man helst vill ha mindre japanska sjuttiotalshojar.
Jag känner folk som hellre skiter i att köpa bil/mc ö h t, om de inte har råd med det värsta som finns. Att köra i nåt annat än den nyaste Volvon med största motorn vore otänkbart för dem.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I Spanien är det mer stil och personlighet som avgör om man är cool eller inte, i Sverige är det prylarna man äger. Att se bra ut, ha koll på stil och mode och t ex mat & dryck, att ha många vänner och känna rätt personer är viktigt i Spanien, som jag ser det.

"Hög fart och snabb acceleration" låter mest jobbigt, för att inte säga farligt. Sånt kan man roa sig med vid banåkning, i trafiken verkar det rätt galet. För mig är det mer frihetsupplevelsen, att susa fram i 70-80 på en slingrande landsväg ger mer än att ligga i 150 på motorvägen. Fortare har jag aldrig åkt med mc, så det vet jag iofs inget om.


Jag känner folk som hellre skiter i att köpa bil/mc ö h t, om de inte har råd med det värsta som finns. Att köra i nåt annat än den nyaste Volvon med största motorn vore otänkbart för dem.
Jag äger en SportHoj som rullat över 24 000 mil, är det rätt pryl att äga som svensk? :va
Eller är det ett bevis på att jag saknar stil och personlighet? :va
Den klarar 265 kph och kommer upp i 200 på 10 sekunder, är det farligt? :va

Vet du, jag kan välja om jag vill gasa fullt eller köra som om det vore en trimmad moppe! :7peta

Om det vore så farligt hade jag väl inte överlevt snart 40 år i sadeln! :7peta

Du låter som en alkolist som inte kan ha alkoholhaltiga drycker hemma och då ska ingen annan heller ha det... :7peta

Delge gärna oss andra vad som gör dig lycklig. :)
Men säg inte att vi andra måste tycka likadant! :7peta

Jag bryr mig inte om du tycker jag har "rätt" stil eller personlighet, jag väljer själv vad jag gillar, inte vad du eller någon majoritet tycker. :fakta

Finns det ingen annan tråd du kan förorena med "så härligt osvenskt" och diverse halmgubbar

Om du inte gillar det han skriver så låt bli att läsa! :7peta
Har du avvikande åsikt så argumentera emot istället för att försöka tysta! :7peta
Vi måste tillåta även det vi inte gillar om SportHoj ska överleva! :fakta

Krama varandra i trafiken! :krama
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
"Hög fart och snabb acceleration" låter mest jobbigt, för att inte säga farligt. Sånt kan man roa sig med vid banåkning, i trafiken verkar det rätt galet. För mig är det mer frihetsupplevelsen, att susa fram i 70-80 på en slingrande landsväg ger mer än att ligga i 150 på motorvägen. Fortare har jag aldrig åkt med mc, så det vet jag iofs inget om.

Det är mycket riktigt lite jobbigare än att bara puttra med. Även lite farligare. Passar utsökt med hög fart och snabb acceleration vid banåkning. Det är bara du som påstått att det är någon annan stans man ska göra det.
Det är ganska tydligt att din komfortzon ligger rätt avskiljd från många andras, men du får vara med ändå! ;)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
VÅGA inte lägga upp en screenshot, jag har ingen mer handsprit kvar att gnugga i ögonen
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I Spanien är det mer stil och personlighet som avgör om man är cool eller inte, i Sverige är det prylarna man äger. Att se bra ut, ha koll på stil och mode och t ex mat & dryck, att ha många vänner och känna rätt personer är viktigt i Spanien, som jag ser det.

Har du överhuvudtaget varit i det moderna Spanien...? Eller jämfört Spanien mot andra nationer...?

Min erfarenhet - myten om den intellektuella spanska ”personligheten” är inget annat än en myt. De har ju för fan noll koll rent generellt och om något så är de ännu mer prylfixerade än människor längre upp i Europa.

Nej du, även i Spanien åker coola grabbar de värsta hojarna och även där åker de som inte knullar balens drottning något med femtio hästar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/kawasaki_zsr_1100/90676085

Aldrig sett en ZSR tidigare. Men den står inregistrerad som det.

Det står förvisso ZZR på dekalerna, men transportstyrelsen har aldrig fel.

Min R1a är importerad och reggad som en YSF R1. Misstänker att det kan ha blivit något fel i inregistreringen, kan vara samma sak här?

Jag klagar dock inte, min försäkring är skitbillig eftersom den måste handläggas manuellt istället för att automagiskt bli en ultramegasupersporthoj som kostar multum :D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Min R1a är importerad och reggad som en YSF R1. Misstänker att det kan ha blivit något fel i inregistreringen, kan vara samma sak här?

Jag klagar dock inte, min försäkring är skitbillig eftersom den måste handläggas manuellt istället för att automagiskt bli en ultramegasupersporthoj som kostar multum :D

Jag hade en importerad Tuono Factory för några år sedan som drabbades av det motsatta. Försäkringsbolaget trodde automatiskt att det var en RSV1000, så jag fick ringa och förklara läget för dem vid varje påställning. (Det här var alltså på tiden man ställde av hojarna på vinterhalvåret.)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
I Spanien är det mer stil och personlighet som avgör om man är cool eller inte, i Sverige är det prylarna man äger. Att se bra ut, ha koll på stil och mode och t ex mat & dryck, att ha många vänner och känna rätt personer är viktigt i Spanien, som jag ser det.

Haha, har du överhuvudtaget varit i Spanien? Spanjorer kan vara bland de som bryr sig minst om utseende i hela europa.
 
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Om du inte gillar det han skriver så låt bli att läsa! :7peta
Har du avvikande åsikt så argumentera emot istället för att försöka tysta! :7peta
Vi måste tillåta även det vi inte gillar om SportHoj ska överleva! :fakta

Krama varandra i trafiken! :krama

tekniskt sett försökte jag inte tysta utan flytta från den i princip enda tråd jag läser här. :tuttar
Nåväl nu ska jag hålla mig från fler Rants (i år iaf) :yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top